Gå til innhold

Antioksidanter, har det noe med OKSYGEN å gjøre?


asad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg lege, men luften vi puster inn inneholder "de frie radikalene" som dreper cellene i kroppen vår. Antioksidanter nøytraliserer de frie radikalene og gjør derfor at cellene ikke blir like fort nedbrutt. Så en dokumentar om det engang. Mammaen din har temmelig rett, men man kan ikke slutte å puste heller.

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg lege, men luften vi puster inn inneholder "de frie radikalene" som dreper cellene i kroppen vår. Antioksidanter nøytraliserer de frie radikalene og gjør derfor at cellene ikke blir like fort nedbrutt. Så en dokumentar om det engang. Mammaen din har temmelig rett, men man kan ikke slutte å puste heller.

6607721[/snapback]

 

 

Utrolig, rett og slett utrolig at jeg ikke har fått det med meg før. Takk.

Uggh. Nå må jeg inrømme nederleag :D

Lenke til kommentar
Oksidering er til opplysning et annet ord for rusting, mener jeg å ha hørt.

6614292[/snapback]

 

Stemmer det, jernoksid er rust, men du har også aluminiumsoksid også. Og aluminium ruster ikke. Det kan jo bare for ordensskyld nevnes at du finner aluminiumsoksid på overflaten av aluminium, og det har et smeltepunkt på rundt 2000 grader, mens aluminium i seg selv smelter ved 660 grader.

 

At noe oksiderer betyr altså ikke nødvendigvis at det ruster. Men at oksygen binder seg med det aktuelle stoffet.

Lenke til kommentar

Hm, interessant dette med frie radikaler.

 

Altså trekker jeg den svært så logiske slutningen om at hvis jeg trener mindre, vil jeg nødvendigvis ha et mindre oksygenopptak, få i meg mindre antioksidanter, og leve lengre (eller isåfall se mye yngre ut enn om jeg trener).

 

Over til noe litt mer seriøst; det sto en fin forklaring her om man er så kunnskapstørst at man må vite mer, eller evt. er 100% hypokonder.

Endret av kjehaako
Lenke til kommentar
Hm, interessant dette med frie radikaler.

 

Altså trekker jeg den svært så logiske slutningen om at hvis jeg trener mindre, vil jeg nødvendigvis ha et mindre oksygenopptak, få i meg mindre antioksidanter, og leve lengre (eller isåfall se mye yngre ut enn om jeg trener).

 

Over til noe litt mer seriøst; det sto en fin forklaring her om man er så kunnskapstørst at man må vite mer, eller evt. er 100% hypokonder.

6614393[/snapback]

 

Spennende lesing, mye nyttig info. takk. Det med mindre trening blir vel ikke helt som du tenker deg :p

Lenke til kommentar

antioksidanter bygger opp og vedlikeholder kroppen, kall det tea, kaffe, grønnsaker, vitaminer,mineraler sunt generelt. beis, maling, drygolin.

 

røyk, alcohol, piller, kjemisk/syntetisk bi-produkter i mat, eksos, osv.

rust, saltvann, kondens.

 

naturens måte og opprettholde på , og din måte og opprettholde deg på.

så det er penger å tjene på piller med antioksider, personlig mener jeg det holder plenty ved å drikke kaffe/tea for å få antioksidant burst.

Lenke til kommentar
antioksidanter bygger opp og vedlikeholder kroppen, kall det tea, kaffe, grønnsaker, vitaminer,mineraler sunt generelt. beis, maling, drygolin.

 

røyk, alcohol, piller, kjemisk/syntetisk bi-produkter i mat, eksos, osv.

rust, saltvann, kondens.

 

naturens måte og opprettholde på , og din måte og opprettholde deg på.

så det er penger å tjene på piller med antioksider, personlig mener jeg det holder plenty ved å drikke kaffe/tea for å få antioksidant burst.

6615091[/snapback]

 

 

Er dette bare en fancy spinn på hele reduksjon/oksidasjon tingen (også kalt redoksreaksjoner). Det har jo med å flytte elektroner mellom kjemiske forbindelser, kan umulig være sunt :innocent:

Lenke til kommentar
antioksidanter bygger opp og vedlikeholder kroppen, kall det tea, kaffe, grønnsaker, vitaminer,mineraler sunt generelt. beis, maling, drygolin.

 

røyk, alcohol, piller, kjemisk/syntetisk bi-produkter i mat, eksos, osv.

rust, saltvann, kondens.

 

naturens måte og opprettholde på , og din måte og opprettholde deg på.

så det er penger å tjene på piller med antioksider, personlig mener jeg det holder plenty ved å drikke kaffe/tea for å få antioksidant burst.

6615091[/snapback]

 

 

Er dette bare en fancy spinn på hele reduksjon/oksidasjon tingen (også kalt redoksreaksjoner). Det har jo med å flytte elektroner mellom kjemiske forbindelser, kan umulig være sunt :innocent:

6615121[/snapback]

 

ja, nå var du flink, bare fortsett ved å være flink, skal ikke stoppe deg.

Lenke til kommentar

wikipedia er din venn

http://en.wikipedia.org/wiki/Antioxidant

 

"An antioxidant is a chemical that reduces the rate of particular oxidation reactions in a specific context, where oxidation reactions are chemical reactions that involve the transfer of electrons from a substance to an oxidising agent."

 

navnet kommer fra:

"The term antioxidant (also "antioxygen") originally referred specifically to a chemical that prevented the consumption of molecular oxygen."

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg lege, men luften vi puster inn inneholder "de frie radikalene" som dreper cellene i kroppen vår.

6607721[/snapback]

Det er ikke helt riktig. Frie radikaler er aggressive atomer eller molekyler som mitokondriene i cellene lager når de produserer energi. Mitokondriene blir drevet av luften vi puster inn.

Kanskje forskere en gang i fremtiden klarer å eliminere bieffektene av den prosessen, da eldres ikke cellene slik dem gjør nå.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Innslag av humor:

 

Tro om disse "antioksidantene" kan hindre oksidering på jern? Dermed stoppe rust? HAHA. Smøre knust blåbær på jernet?

 

Hehe--

Gjor sa haer:

1. Jern-ull (slik som brukes på veldig skitne panner)

JernUllet har en vær uerfaren/ny hybelboer på det lille kjøkkenet sitt.

 

2. Ta fram blåbær og knus det i ulla. BlåBær finner du viss du er "på bærtur" eller i butikken.

 

3. Ta fram lightern, og varm jern-ullet slik at det gløder.

Lighter finner du oss folk som røyker. Eller slike som meg "Macgyver" fanatikere har alltid lighter.

 

3. Ruster jern-ulla? Viss ikke så er det fint (?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...