Gå til innhold

Velge det store eller det lille firmaet?


Anbefalte innlegg

Er i avsluttningsfasen av min MSc, og begynte å søke jobb for 2 uker siden. Mandag smalt det, gikk på intervju og fikk jobbtilbud på dagen. Dagen etterpå fikk jeg tilbud fra et annet firma.

 

Firma 1: Bra lønn + benifits, ca 140 ansatte

Firma 2: Ok lønn + ca 15 ansatte (8 utviklere)

 

Heller 70-30 mot det store firmaet, da de tilbyr en mye bedre tilleggspakke med opplæring, privat sykeforsikring, pensjon ol. Dessuten holder de på med meget spennende ting (samme bransje som firma 2).

 

Det jeg lurer på da er om det er noen som har synspunkter på hvor det er best å jobbe i starten av karrieren?

 

Må legge til at dette er i London.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønn er ikkje alt.

Det som eg ville ha sett på er:

Kva utviklingsmiljø finnes i det store, her er det lett å brenne seg viss organiasjsonen ikkje "innheld" programmerer på hovudfags/ingeniørnivå.

 

I det små vil du nok har meir muligheit til å påvirke din eigen kvardag, både på godt og vondt.

 

 

Kor stor er lønnsforskjellene? Vil det virkeleg gjere noko?

Lenke til kommentar

Nå gikk det hele mye raskere enn antatt, og jeg har allerede hatt to arbeidsdager :)

 

Jeg valgte det store firmaet, men det skal nevnes at de fortsatt er i STERK vekst. De har et meget komplekst system, med mange forskjellige produkter og teknologier, så det blir endel nytt å lære. Dette er selvfølgelig bra. Det er også en meget avslappet holdning til arbeidstid og slikt, mye frihet.

 

Det mindre firmaet hadde et mye mindre produkt, som besto i hovedsak av en J2EE server som kommuniserer tredjeparts server og mobilklient.

 

Forskjellen i lønn var ca 25 000 NOK per år + fordeler (privat sykeforsikring/pension/ol), samt at området er mye roligere.

 

Dersom noen er interesserte, så kan jeg om en stund skrive litt om hvordan det er å jobbe i IT-bransjen i london som nordmann. Hører at det er endel nyutdanna som sliter med å finne jobb i Norge, og da kan det jo være et alternativ å prøve utlandet. Spennende iallefall.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dersom noen er interesserte, så kan jeg om en stund skrive litt om hvordan det er å jobbe i IT-bransjen i london som nordmann. Hører at det er endel nyutdanna som sliter med å finne jobb i Norge, og da kan det jo være et alternativ å prøve utlandet. Spennende iallefall.

6637018[/snapback]

Hørtes egentlig ut som en blogg som kunne være veldig interessant her i HW-nettverket.

Lenke til kommentar

Flyttet til London for et år siden, sammen med kvinnfolket. Begynte på en MSc ved London Metropolitan University og fullfører den nå i slutten av august.

 

Fikk meg jobb for to uker siden, og storkoser meg. Jobbmiljøet er helt fantastisk :love:

 

Kanskje jeg somler meg til en liten blogg, eller kanskje like greit med en "jobb i utlandet " tråd der folk kan dele erfaringer, komme med spørsmål og slikt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...