Jump to content
Sign in to follow this  
stclem

Sykling vs. jogging?

Recommended Posts

Hva er OK kondis? Og hvordan sykler du/hvor sykler du?

 

Jeg sykler totalt 1.6mil per dag, 8km ned og 8 km opp, å bare sykle nedover gir jo veldig liten effekt, men å sykle oppover er jo igjen er jo tyngre enn å bare sykle fremover.

Share this post


Link to post

Litt off-topic, men eg selv føler at jogging har gitt meg bedre "kondis" en hva sykling har gjort, også på kortere tid. Dog har eg aldri lagt noe spessielt energi i sykling over tid, bare testet litt i ny og ne.

 

Og ja, eg er enig i at jogging hvor du "putter en fot fremfor den andre og gjentar" er kjedelig. Prøv å varier, ta med deg musikk, løp i skogen, løp over "hinder" osv. Ufattelig mer gøy en å bare å jogge, samt at du får brukt mer en 2-3 muskler, og dersom du er i dårlig form finnes det perioder hvor du lettere kan "slappe" av litt.

 

Eg har i vårparten pleid å ta meg en del skogsløpeturer hvor eg ikke løper etter normale løper, men finner mine egne, og kommer meg over hinder. Dette var på rent gøy, og for utfordringen skyld. Eg var ikke klar over at dette nærmest var en egen sportsgren. (dog eg er nok langt i begynnerstadiet i forhold til de som virkelig driver med parkour)

 

Lykke til. Musikk er uansett veldig viktig for min del. Samtidig har eg også kjøpt meg pulsklokke, og kan nå sette meg mål i forhold til hva eg skal oppnå med en treningstur(maks puls, minimum kaloriforbruk, tidsbruk osv), og gir meg samtidig større behov for å nå disse målene. Da er det også lettere å jogge :)

Share this post


Link to post

Foretrekker også jogging opp til en varde eller skjøyte litt.

Kan sees på som direkte farlig med min fart ned igjen fra varden, men veldig gøy! Finnes forøvrig syklister som sykler ned fra dette stedet, ganske sykt.

 

Èn fordel med sykkel er jo at det gir lite belastningsskader.

Share this post


Link to post

Fordelen med sykling er at du får sett masse, du kan sykle langt, det gir ikke belasningsskader

 

Fordelen med jogging er at det er gratis, det er trening enten du løper opp eller ned, det er lettere å trene hardt med jogging*, liten sjans for punktering :p

 

*Ihvertfall for min egen del så har jeg funnet ut når jeg sykler, blir det som oftest ikke så mye trening av det over samme tid som om man jogger. Har vel med å gjøre at det ikke er noe arbeid å sykle nedover/fremover. Jogging føler du ofte mer direkte på kroppen enn sykling.

Share this post


Link to post

Sykler til og fra skolen hver dag, 3km dit, 3 tilbake. Syns det er fun å sykle, men like artig å jogge. Jogger 3 ganger i uken, i skogsløyper og stier. Jeg har alltid med meg iPoden, blir mye artigere da.

Share this post


Link to post

Mener jeg leste ett sted at du må doble sykkelmengden i forhold til jogging for å få samme effekt.

 

du kan jo starte med sykkel og når du begynner å bli lei og kondisen har gått opp noe kan du evt starte å jogge.

 

Du kan jo variere syklingen itl 10 minutt i "oppoverbakke" liksom. Da får du nok en maxpuls som er høyt oppe, melkesyre i beina, stive legger og solide underarmer.

 

Sykling er veldig god utholdenhetstrening og gjør du det mye blir du jo seig som søren.

Share this post


Link to post

jeg spurte treneren min i millitæret, jeg liker heller ikke å sykle, så jeg tar meg heller en lang tur på sykkel, men han sa at å sykle hadde liten effekt i forhold til jogging, selv om jeg da syklet med hard motstand/oppoverbakke

Share this post


Link to post
Hva mener du med at man blir seig som søren?

6622916[/snapback]

 

Han mener sikkert at muskel fibrene blir lange og dermed "seige", som understrekes med forklaringen "utholdenhetstrening". Liker bedre sykling selv, pga mindre belastningskader (her jeg bor er alt asfaltert ellers er alt med en fnugg av grus på seg bombardert med hundelorter :wallbash: ), selv om jeg drasser meg opp på et løpebånd en gang i ny og ne for å lufte musklene.

 

I motsetning til "seig" i muskelverdenen blir "eksplosiv", som består av korte muskel fiber som bygger seg sammen og danner mere masse enn lange muskler, og du ser dermed mere veltrenet ut, som oftest kan være et synsbedrag.

 

Men nå går jeg i offtopic fellen...

 

Uansett, så skal du passe på å skifte hhv mellom lange turer og korte intervalls etapper for å få litt mere ut av det

Share this post


Link to post

Sykler flere ganger i uka en runde på over 2 mil. Det er mange bakker og bare en nedover. Ofte så har jeg møtt på syklister og da prøver jeg å henge på. Jammen får jeg kjørt meg når jeg skal henge meg på syklister med fullt utstyr. :p

 

Merker at kondisen blir bedre ved å sykle. Spiller også fotball, så det er bare positivt at kondisen blir bedre.

Share this post


Link to post

Har ikke lov og løpe for tiden pga dårlig rygg. De siste ukene har jeg syklet rundt 5 mil 2 ganger i uka. Har planer om og øke til 5 dager i uka (Det er til og fra jobb). Målet er å gå ned i vekt. Hva er god trening for og supplere dette? En dag treningstudio, generell styrke?

Share this post


Link to post

Mer muskler vil gi deg mer vekt siden muskler veier mer enn fett. En annen god ting er å øke forbrenningen, dvs spise like mye som før men fordele det gjevnere utover, si hver 2-3 time.

Share this post


Link to post
Mer muskler vil gi deg mer vekt siden muskler veier mer enn fett. En annen god ting er å øke forbrenningen, dvs spise like mye som før men fordele det gjevnere utover, si hver 2-3 time.

6628573[/snapback]

Muskler er greit, har endel fra før, men har for mye fett utenpå atm. Tips notert :)

Share this post


Link to post
Har ikke lov og løpe for tiden pga dårlig rygg. De siste ukene har jeg syklet rundt 5 mil 2 ganger i uka. Har planer om og øke til 5 dager i uka (Det er til og fra jobb). Målet er å gå ned i vekt. Hva er god trening for og supplere dette? En dag treningstudio, generell styrke?

6628535[/snapback]

 

En av de mere effektive metoden for å tape vekt er å trene vekter før du trener cardio, for kroppen skal ha en oppvarmingstid før den begynner å "brenne" reservene. Så når du har forbrukt mye av karbohydratene under vektsettene, så passer det seg å ta en joggetur/sykkeltur etterpå for å trekke maksimalt utav musklaturen.

 

Selv om det tradisjonelt sett er fett som blir sett på som fiende nr 1, er det for de fleste rene karbohydrater i form av sukker som fukker opp kroppsvekten. Inden "helse"/velvære mennesker, er det mennesker som sier : "du bare trenger å spise riktig - mosjon er overflødig for å tape vekt" , som tangerer samme idioti nivå som dem der slenger vektene på gulvet.

 

Men husk, uansett mål mindre/mere masse, så skal det ikke være et ork, det skal være gøy! Så det er alltid greit å finne en treningspartner, uansett om du velger sykling, jogging, vekter eller hva som helst.

 

Jeg skal faktisk ned på trening nå...10timer på tastaturet bøtes med 2 timer på gymmen, herligt.

Share this post


Link to post
Har ikke lov og løpe for tiden pga dårlig rygg. De siste ukene har jeg syklet rundt 5 mil 2 ganger i uka. Har planer om og øke til 5 dager i uka (Det er til og fra jobb). Målet er å gå ned i vekt. Hva er god trening for og supplere dette? En dag treningstudio, generell styrke?

6628535[/snapback]

 

Men husk, uansett mål mindre/mere masse, så skal det ikke være et ork, det skal være gøy! Så det er alltid greit å finne en treningspartner, uansett om du velger sykling, jogging, vekter eller hva som helst.

 

Jepp, skal nok bare øke til 3 dager i uka. 2 økter av 1t20min, mandag, onsdag, fredag. Burde hjelpe? Leser endel på forumet om og spise riktig osv, tror jeg skal overholde det meste. Og passe på kaloriene :)

Share this post


Link to post

Det jeg mente med "seig som søren" var blant annet at langdistansesyklister er jo blant de som har laveste hvilepulsen av toppidrettsutøverne.

 

Sykler du på grensa mellom OK og melkesyre i musklene vil du få bedre utholdenhet.

 

I tillegg til Oksygenopptak som en luftballong.

 

Var vel Miguel Indurrain som hadde 8 liter.

 

Sykler selv 5 km pr dag. 2.5 i nedover og 2.5 oppoverbakke hver dag nå.

 

Merker raskt forskjell om en ikke har sykla så mye før spes i oppoverbakkene.

 

gjelder å finne seg en som ikke er for bratt.

 

P.s. sykkel + motvind+ oppoverbakke = slitsomt.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...