Gå til innhold

Noen som driver med parkour?


Anbefalte innlegg

Holder ikke på med parkour selv, men synes det er drittfett. Leker meg ofte i skogen med noe jeg liker å kalle skogs-free-running, men bor langt unna nærmeste by som er stor nok til å drive parkour.

 

Noen her som holder på?

 

EDIT: Knock, knock. Whos there? Leif. Leif who? Skriveleif.

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og parkour er hva slags idrett?

6614497[/snapback]

Her er det som Wikipedia sier:

Parkour er en fysisk disiplin som stammer fra Frankrike der poenget er å komme seg så effektivt over hindringer som mulig. Hinderene er alt du møter som stopper deg fra å komme videre, som f.eks gjerder, benker og vegger. Parkour er derfor vanligvis utført i urbane områder.

 

Parkour har sin opprinnelse i Lisses, en liten forstad utenfor Paris i Frankrike, og har nå nesten bredt seg i hele verden. David Belle regnes som skaperene av Parkour og kan bli sett i filmer som f.eks. "Banlieue 13" hvor han spiller Leito, en mann som bl.a bruker parkour for å rømme fra fiendene sine.

 

En Traceur er en person som trener Parkour.

 

Hva er Parkour?

 

Parkour er blant utøverene vanligvis ikke sett på som en "sport", men heller som en disiplin som f.eks kampsport. Noen ser også på det som en kunstform, som dans. Mange tror Parkour er en form for ekstremsport/jackass, men dette er ikke tilfellet.

 

En måte å forklare Parkour på er å komme seg fra A til B og tilbake på den mest effektive måten. Med Parkour har du friheten til å komme deg nesten hvor som helst uten andre hjelpemidler enn kroppen din. Parkour er derimot ikke total frihet. Salto og annen form for "tricking" er ikke Parkour, og traceurer flest er veldig streng på dette punktet.

 

Det handler altså om å løpe over hindere. Høres gøy ut...

Lenke til kommentar

Parkour er: morsomt, holder kondisen oppe, får deg steder du ellers ikke ville kommet, ganske kult, trener balansen til det ytterste. ^^

 

Parkour film med David belle som regnes som parours far. Dårlig kvalitet da.

ellers er google din venn, videogoogle.

 

Jeg driver parkour og det har ganske så sikkert vært oppe før ja.

 

 

 

Teggy: i filmen din gjør han masse flips i starten, men tror faktisk ikke det er en offisiell del av parkour. mer showoff det der...

 

edit: kanskje shikaru vet det bedre enne deg.

Endret av Liquid_Crystal
Lenke til kommentar
Teggy: i filmen din gjør han masse flips i starten, men tror faktisk ikke det er en offisiell del av parkour. mer showoff det der...

 

edit: kanskje shikaru vet det bedre enne deg.

6619491[/snapback]

 

Det kan jeg ikke uttale meg om, ettersom jeg ikke kan parkour ut og inn.

Men, mye av det andre han gjør vil vel kalles parkour, og klippet heter jo parkour, og derfor posta jeg filmen. :)

Lenke til kommentar
Er det gjort noe forskning på hvor stor skade som blir gjort på ledd og sånt i kroppen etter en 10 år med aktiv parkour?

6620713[/snapback]

Vel man kan prøve å hoppe ca 2-3 meter ned fra ting på alle mulige grunnlag og i alle mulige stillinger. Så kan man se hvor mye der igjen av seg selv etter 10 år.

Lenke til kommentar

Eller så kan man bare sitte på rævva i 10 år, og se hvordan ting står til. ;) Begge deler er nok rimelig skadelig for kroppen, det gjelder bare å finne en balanse.

Personlig synes jeg parkour ser møkkatøft ut, men driver ikke med det selv. Tror jeg ville følt meg passe rar når jeg løper rundt og hopper på alt muligrart :p

Lenke til kommentar

Gadd ikke se på klippet av David Belle siden jeg antakeligvis har sett det en haug av ganger.

 

Men i parkour så er det ikke nødvendigvis saltoer og slikt det går ut på.

 

Helst bare å komme seg fram dit man vil.

En livsstil som noen kaller det ( jeg fant mange gode spots å trene på her om dagen ^_^ )

 

Hvorfor David Belle gjør det, er fordi han har trent turn, kampsport og slikt og syns det "føles godt" eller hva man måtte si.

 

Så snart det slutter å regne her så går jeg ut ( blir vel i morgen )

Lenke til kommentar

Brukbar film ZeroZ men ikke de mest avansterte triksa som finnes ^^

Person i rød t-skjorte burde lære seg å rulle på alle underlag,

f.eks. der han hopper fra et tak ned på grus hadde en rulle dempet

nedslaget bra mye og han kunne hoppa uten å ta seg for på kanten først.

 

Shikaru: hvor bor du? tenkte på spotsa du snakka om.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...