Gå til innhold

Netshop vil ikke gi garanti pga. støv på skjermkor


Anbefalte innlegg

hei,

av ymse grunner interreserer jeg meg mer en normalt for denne saken, kan du kontakte netshop for en nærmere forklaring og bilder på hva som er galt og hvorfor de mener at støv er grunnen?

 

jeg er _grisetrøtt_ men må spørre:

du sier du har renset det for støv, hvor nøye?

hva var feilen som kom på skjermkortet?

 

musa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er ufattelig at så mange her dømmer saken i netshops favør.

 

Slik som det blir sagt så er ikke alle som kjøper en pc automatisk en som skjønner alle fare momenter.

 

Hvorfor mener dere at en som kanskje kjøper pc for første gang skal begynne å ta frem vaskekosten å vaske hele pcen og dens komponenter?

 

 

Og som han sier så er det ofte slik at skrur du på noen av komponentene så bryter du garantien, slik som han sa var dette grunnen til at han ikke skrudde av viften.

 

For å sette dette heeelt på spissen, hva om kjøper har en funksjonsheming, skal han også skru av viften og begynne å vaske støv?

-----

 

 

Netshop, vi vil ha svar!

 

 

 

EDIT: La til ny tekst

Endret av olern
Lenke til kommentar
Når var sist dere spratt opp tv'en for å rense den inni med trykkluft? Og når gut'et dere stereoanlegget sist for å kverke hybelkaniner? Man kan helt sikkert klare å grave frem en hi-fi geek som kan informere om støv er farlig for stereoanlegg og at lydkvaliteten blir dramatisk dårligere fra støv på komponentene. Og han vil ganske så sikkert mene at folk er komplett dust som ikke forstår det (og renser det hver lørdag mens man vasker leiligheten/rommet sitt)

6599653[/snapback]

Uten å holde med Netshop, så har jo ikke en TV og stereoanlegg vanligvis en vifte som suger luft (og støv) inn i systemet. Men har man et filter installert foran PC'ns vifter, så unngår man som oftest støvproblemer (bygger man PC burde det være et krav at man installerer dette).

 

Vi vet at TV'er med mye støv kan begynne å brenne, men de fylles opp med støv så sakte at vi ikke bryr oss. En PC, selv med filter, fylles opp mye fortere, og det er en selvfølge at ting kan gå i stykker fortere også.

 

Har man elektriske komponenter, bør man være klar over støvproblematikken, uten at jeg av den grunn mener at Netshop har rett i denne saken. Jeg har for lite grunnlag til å påstå enten det ene eller det andre. Men det Netshop må gjøre, hvis de mener det er en brukerfeil, er kunne bevise dette da bevisbyrden ligger på dem.

Lenke til kommentar

Er det noen som leser bruksanvisningen på tingene de kjøper i det hele tatt?

 

Vil ikke ta parti noen vei men er liksom blidt slik at lese bruksanvisningen gjør vi først etter alt annet går galt.

 

Sjekka både tv , bærbare maskina og hovedkortet der det står at service er anbefalt ca 1 gang i året eller etter behov for å rense og mer.

 

Dere lurte på om noen renser sin data og alle jeg kjenner gjør det selv om kanskje de lærer av vi som kan.

 

Blir jo samme som å kreve garanti på halogen pære som ryker med en gang pga.

du tar på glasset og si du ikke viste det ,

eller som en sa at motoren ryker på en bil pga. ikke sjekket/byttet motor olje på 2 år og si jeg bare kjører bilen.

Lenke til kommentar

De aller fleste elektriske komponenter krever vedlikehold, det står i de fleste manualer at en må fjerne støv eller se til at komponenten ikke blir dekket av støv. Argumentet med at vanlige folk ikke skal trenge å bry seg holder ikke vann. Jeg er en vanlig sjåfør, men jeg leverer bilen inn på service en gang i året.

 

Folk som kjøper prosjektor ønsker stort sett bare å se film, men disse må i veldig stor grad renses for støv for ikke å nedsette levetiden på pæren.

 

Jeg tok en gang en sertifisering som heter "A+ certified hardware technician" og i pensum for denne sertifiseringen var det lagt veldig stor vekt på vedlikehold av komponenter, blant annet fjerning av støv.

Lenke til kommentar

Topic sier "garanti", men garanti kan man bare glemme her, da er det lettere å forholde seg til reklamasjon.

 

Fra Forbrukerportalen:

Reklamasjonsrett

 

Hvis du kjøper en vare med mangler, gir forbrukerkjøpsloven deg visse rettigheter. En vare er mangelfull dersom den ikke er som dere har avtalt. Ved mange kjøp er det ikke avtalt noe spesielt med hensyn til varens kvalitet osv. Da har du etter forbrukerkjøpsloven krav på at varen har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting i samme prisklasse. Du har også krav på at varen har de egenskaper og den kvalitet som selgeren har opplyst direkte til deg eller gjennom sin markedsføring.

 

Det er imidlertid ikke en mangel hvis feilen skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk - f.eks. at du har brukt den i strid med bruksanvisningen, eller at den har vært utsatt for ytre påvirkning – f.eks. lynnedslag. Er det slike årsaker til feilen, har du normalt ikke krav på at selgeren dekker dine omkostninger til f.eks. reparasjon eller omlevering.

 

Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen.

 

En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden.

 

NetShop ligger dårlig ann, spør du meg. Dette er egentlig ikke deres feil (mtp. manglende opplysning) men produsentene av HW.

Lenke til kommentar

Blir jo samme som å kreve garanti på halogen pære som ryker med en gang pga.

du tar på glasset og si du ikke viste det ,

eller som en sa at motoren ryker på en bil pga. ikke sjekket/byttet motor olje på 2 år og si jeg bare kjører bilen.

6600297[/snapback]

Når du kjøper halogen pære står det at man IKKE skal ta på glasset, under opplæring til bil lappen blir man opplært i at man skal skifte olje.

Så dette blir bare tull å sammenligne...

 

Saken er:

- Netshop sier dem ikke vil erstatte produkt grunnet støv.

- Kjøper har ikke villet rense støv under viften på grunn av at garantien brytes.

- det kommer ikke frem av noen bruksanvisning at man skal rense skjermkortet kontunerlig for støv(Kjøper har gitt uttrykk for at det ikke var vesentlig med støv på den)

 

Så nok engang så skjønner jeg ikke Netshop i denne saken basert på at faktaen her er sann.

 

Blir nok til å styre unna om det viser seg å stemme.

Lenke til kommentar

Vel, nå er det jo ganske lett å avgjøre om et kort kan være ødelagt av overoppheting eller ikke, så det burde være en meget smal sak for netshop å bevise dette dersom det faktisk er tilfellet.

Dersom kortet overhodet ikke har andre indikasjoner enn litt støv her og der, da ligger man selvsagt tynt an dersom man påstår "overoppheting".

Men som skrevet over, kunden bør be om litt mer detaljert beskrivelse, gjerne med bilder av aktuelle indikasjoner på overoppheting.

Lenke til kommentar
For å sette dette heeelt på spissen, hva om kjøper har en funksjonsheming, skal han også skru av viften og begynne å vaske støv?

6600053[/snapback]

Selvfølgelig. Dette er ikke Netshops problem, på samme måte som det ikke er Netshops problem at kunden er nybegynner. Det er heller ikke vanlig eller påkrevd å legge ved omfattende vedlikeholdsinstruksjoner. Det bør forventes av kunden at han gidder å bruke et minimum av tid til å sette seg inn i hvordan varen fungerer, og ellers utvise vanlig skjønn ved bruken av den. Du trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at vifter ikke liker støv.

Kunden bør be om en skikkelig utredning fra Netshops side før han gir seg her.

Lenke til kommentar

Okay: Forbrukerportalen er Forbrukerrådets nettside, og Forbrukerrådet har ikke makt til å tvinge noen til noe som helst. De er også kjent for å vrenge lovverket helt ut av proporsjon og tolke ting til kundens fordel ut i det ekstreme. At Forbrukerrådet har uttalt seg om en sak til kundens fordel kan bety at den går gjennom i retten, men det hender ofte at den ikke gjør det. Så enkelt er det.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Har nå fått bilder fra Netshop. Legger dem ut her. Er riktignok støv på selve kortet, men jeg vil vel bare ødelegge det hvis jeg feier over med en statiskelektrisk klut?

 

6600981[/snapback]

 

Støvmengden på det kortet er ikke i nærheten av å kunne forårsake overoppheting. Langt mindre overoppheting som er skadelig for kortet.

 

Netshop har ikke garanti på kortet fra produsent, men at de taper på det er ikke ditt problem. Du har krav på nytt.

 

Forklar dem at det ikke er nok støv til å overopphete kortet, og at du krever et nytt kort.

 

Om de fortsatt nekter kan du be dem dokumentere at det er støvet som har tatt livet av kortet.

Endret av formann
Lenke til kommentar
Har nå fått bilder fra Netshop. Legger dem ut her. Er riktignok støv på selve kortet, men jeg vil vel bare ødelegge det hvis jeg feier over med en statiskelektrisk klut?

6600981[/snapback]

 

Ville ikke anbefale det nei. Beste måten å rense elektronikk er "luft på boks".

 

Men tilbake til saken:

Mener Netshop at støvpolstringa rundt kjøleribbene er problemet? Eller har vifta (inne i plastchassiset) stoppet opp pga mye støv?

 

Edit: Ser at flere kom foran meg med meninger ja :whistle:

 

EditEdit: BTW, hyggelig av Netshop å ikke legge kortet ditt på antistatisk pose ol. De tok heller bilde med kortet i fanget. :no:

Endret av Largie
Lenke til kommentar
Har nå fått bilder fra Netshop. Legger dem ut her. Er riktignok støv på selve kortet, men jeg vil vel bare ødelegge det hvis jeg feier over med en statiskelektrisk klut?

 

 

 

 

6600981[/snapback]

 

Vel, det er ingenting ved disse bildene som på noen måte kan dokumentere at støv drepte kortet. Og som jeg sa tidligere har disse kortene en overopphetings beskyttelse.

Uansett så pisser netshop på feil tre her, så lenge ikke det kommer tydelig frem av bruksanvisning og/eller kjøpsavtale om vedlikehold/støvrensing, så spiller det ingen rolle hvor mange bilder netshop kommer med. Her er de på bærtur...

 

Mange av disse IceQ kjølerne fra AC kan det ikke fjernes plastikk deksel uten å ta av hele kjøleribben fra kortet, og dette gjør saken om mulig, enda klarere.

Denne prosedyren kan det IKKE forventes at kunder forstår, eller har kunnskam om.

 

Som kunde har du ingenting å frykte ved denne saken, du skal ha nytt kort dersom dette ikke lar seg reparere.

Og om denne service mannen rister på hodet når han ser støvet på/i kortet, har han kun seg selv/produsenten å takke for dette.

Hadde produsenten plassert et støvfilter tett over viften kun festet i velcro o.l. med klar og tydelig beskrivelse om fjerning og rensing av dette i manual eller på netshops hjemeside ved bekreftelse av salg, så hadde dette fortonet seg annerledes. Men sånn er det altså ikke............

 

Mangelen på netshops tilstedeværelse i denne tråden, er svært skuffende. Men mangelen på argumenter og lover er kanskje årsak nok.........

Lenke til kommentar

Solar : I min mening så har du opptrådd riktig, har selv en slikt skjermkort og man må ha trykkluft på boks for å kunne rengjøre ordentlig eller en støvsuger med antistatisk beskyttelse på suge delen.

 

Selvsagt var det støv på skjermkortet, men som mange andre poengterer her så er det buttikken som må bevise at dette var årsaken til at kortet knelte, er de i tvil så bør de sende det inn til Ati, de er I alle fall ikke kvalifiserte nok til å si at det er støv som er hovedårsaken.

 

Hadde kortet hatt for eksempel :

 

*Tydelige avbrekte kondensatorer.

*Ødelagt kjøleribbe pga brukerfeil.

*Fysisk skadet kort.

 

Så kunne netshop avvise deg, men som sagt er de i tvil så får de heller RMA kortet og sende det til ati som får finne ut årsaken.

Lenke til kommentar

Som Forman sier, er ikke i nærheten nok støv til å ta livet av kortet.

Støv i selve kjøle ribba har ikke så mye å si,luft vil fortsatt passere, eneste måten kortet kan dø på er hvis viften slutter å snurre rundt, men da igjen har nok kortet en sikkerhets funksjon som throttler ned eller skrur det av. Eller noen form for alarm funksjon i driverene.

 

 

Har hatt skjermkort som har vært mye! mere støvete en det der og fortsatt fungert helt fint.

 

Syns dette er billig av Netshop, de vil bare slippe å erstatte kortet.

Et skjermkort kan ta kvelden av andre årsaker også, har opplevd selv at et gfx kort har virket i 2 uker så bare død,sånn skjer.

Men Netshop må bevise at støv har tatt livet av kortet ditt, er litt for enkelt å bare se på kortet og så påstå det.

 

Etter min mening så har du full rett på nytt kort, ikke la deg lure!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...