Gå til innhold

fakturamal til Excel.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

I vinter lastet eg ned en fakturamal som jeg fant på nettet, bruker den til å sende ut giroer for å kreve inn hard valuta :-). Problemet er at jeg etter formatering fant ut at jeg ikke hadde tatt backup av denne .xls faktura malen. Nå har jeg googlet og googlet uten at jeg finner noen gratis faktura maler som passer slik at jeg kan skrive direkte ut fakturaer fra excel.

Noen som kan hjelpe meg å finne en slik mal? evt. har en slik og kan maile den (evt. send meg en PM skulle du ha en mal liggende)

 

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...
  • 5 måneder senere...
Vær oppmerksom på at hjemmesnekra fakturaer er forbudt! Les saken her:

http://www.frilansinfo.no/faktura-i-word-format

Er ikke forbudt. Er krav om system i rotet. Du skal nummerere fakturaene dine, akkurat som tilbud, pakkseddler osv slik at det går ann å finne frem i det.

 

"...skal være forhåndsnummerert på trykte blanketter eller ved maskinelt tildelte nummer med en kontrollerbar sekvens, eller være merket på annen måte slik at fullstendig registrering av utfakturerte salg kan etterprøves på en enkel måte."
Lenke til kommentar
Du skal nummerere fakturaene dine, akkurat som tilbud, pakkseddler osv slik at det går ann å finne frem i det.

 

Helt feil. Du kan nummerere de så mye du vil for egen maskin men Skatteetaten godtar KUN maskinnummererte fakturaer. Dvs. forhåndstrykte blanketter eller fakturaprogram. Se forøvrig:

http://www.bedin.no/php/d_faqdetalj/cf/hAp...Key_123/hDKey_1

Endret av Hansson
Lenke til kommentar
Du skal nummerere fakturaene dine, akkurat som tilbud, pakkseddler osv slik at det går ann å finne frem i det.

 

Helt feil. Du kan nummerere de så mye du vil for egen maskin men Skatteetaten godtar KUN maskinnummererte fakturaer. Dvs. forhåndstrykte blanketter eller fakturaprogram. Se forøvrig:

http://www.bedin.no/php/d_faqdetalj/cf/hAp...Key_123/hDKey_1

 

Hva Skatteetaten godtar vet jeg ikke. Loven krever "forhåndsnummerert på trykte blanketter eller ved maskinelt tildelte nummer med en kontrollerbar sekvens, eller være merket på annen måte slik at fullstendig registrering av utfakturerte salg kan etterprøves på en enkel måte"

Lenke til kommentar

Hehe, du er jaggu sta. Da jeg skrev den artikkelen på Frilansinfo.no var jeg i direkte kontakt med en revisor ved skatteetaten. Hun bekreftet at det kun er LÅSTE nummerrekker som blir godkjent, altså et låst maskinelt system som du ikke kan endre i ettertid. Dette vil altså si at du kan nummerere fakturaene dine selv, for hånd, på word eller excel, så mye du vil, til krampa tar deg... men de blir ALDRI godkjent hvis du får bokettersyn.

 

For at skatteetaten skal kunne etterprøve "Fullstendig registrering av utfakturert salg" må nummerserien selvfølgelig være låst. Hvis ikke ville det vært litt for enkelt å unndra skatt. Etterprøve betyr altså å gå etter i sømmene ved hjelp av beviskontroll.

Lenke til kommentar

Vi diskuterer nok om hverandre litt. Du tenker næringsdrift, mens jeg tenker mer privat salg.

 

Og ang bokføringsplikten så følger det med såpass mye ekstra for noen som driver næringsdrift at uten regnskapsprogram vil man være litt lost. Du har uansett rett for de som omfattes av bokføringsplikten.

 

Hvorvidt det-og-det er godt nok er det opp til den enkelte å overbevise kemneren om at det er godt nok i forhold til forskriftene.

 

Ellers er jeg veldig sta... ;)

Lenke til kommentar
Vi diskuterer nok om hverandre litt. Du tenker næringsdrift, mens jeg tenker mer privat salg.

 

Private salg kan du selvsagt gjøre som du vil, men faktura har du ikke lov til å utstede, siden du ikke har et foretak/firma. Vi er her i en gråsone for svarte penger. Du kan utstede en privat kvittering men ikke en formell faktura, da driver du med svindel og skatteunndragelse (og du risikerer at motparten trekker fra på skatten også, og dermed uvitende gjør noe ulovlig). Driver du privat salg (bruktsalg?) skal du heller ikke føre regnskap/næringsoppgave, og da ser jeg ikke vitsen med nummererte fakturaer.

 

Alle, også de som ikke skal bokføre (ENK med eiendeler under 20 mill., ANS/DA med omsetning under 5 mill.), må ha maskinnummererte fakturaer. Basta. Regskapsprogram trenger du ikke hvis du ikke er regnskaps- og bokføringspliktig.

 

Lykke til med å overbevise kemneren om at du har rett -- personlig tror jeg du får litt problemer med dine løsninger...

Lenke til kommentar
Alle, også de som ikke skal bokføre (ENK med eiendeler under 20 mill., ANS/DA med omsetning under 5 mill.), må ha maskinnummererte fakturaer. Basta. Regskapsprogram trenger du ikke hvis du ikke er regnskaps- og bokføringspliktig.

 

Lykke til med å overbevise kemneren om at du har rett -- personlig tror jeg du får litt problemer med dine løsninger...

Privat sier man fakturere når man skriver en bankgiro blankett.... Ah, du er prippen...

 

Alle som leverer næringsoppgave skal bokføre. Altså ingen unntak for noen næringsdrift - beklageligvis...

 

Vi diskuterte ikke meg her, jeg bruker regnskapsprogram...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...