Gå til innhold

Iran bannlyser vestlige ord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig. Island er vel det landet i verden som er mest ekstrem på nettopp slik språkvask. Og må si meg enig med flere her at å gjøre et ord mer forståelig og sammenhengende med betydningen slett ikke er negativt.

 

Da syns jeg heller det er verre med VG som slår dette opp på udelt negativ måte og gjør narr av Iran. Norge driver jo med akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Dette må da være ett brudd på menneskerettighetene?

6580450[/snapback]

Iran er et islamsk prestestyre og diktatur, og bryr seg ikke om menneskerettigheter eller individuell frihet. Vestlige politikeres insisteringer på å inngå dialog med Iran vil ikke føre noen vei, hverken når det gjelder menneskerettigheter for Irans innbyggere eller militære angrep på Vesten.
Lenke til kommentar
Dette må da være ett brudd på menneskerettighetene?

6580450[/snapback]

 

 

Da bryter vel hw.no menneskerettighetene ved å nekte oss å si enkelte ord :shrug:

 

Synes forresten Island gjør en god jobb med språket sitt med å komme med nye ord for nye ting. Færøyene gjør vel det samme?

 

Kanskje en skal slutte å bruke engelske ord selv, blir hardt å kutte ut lol da men :/

Lenke til kommentar
Jo, mange land gjør dette, Island og Kina, bare for å ta to tilfeldige.  Vi burde kanskje bli flinkere til det i Norge, synes ikke språkhygiene er noe negativt i bunn og grunn.  Men det er vel motivasjonen bak Irans avgjørelse mange stiller spørsmål ved.

6578784[/snapback]

 

Som tatt rett fra munnen min :)

 

Jeg ser veldig negativt på alle engelske ordene som gjør inntog i det norske språk, jeg bruker dem selv, bare fordi det har blitt så normalt. Mye bedre å bruke norske ord på ting :)

Lenke til kommentar
Akkurat den slags ordnekt blir litt dumt.

Tenk om det rammet oss da? Hadde blitt ganske dumt..

6582628[/snapback]

 

Ordnekt er å dra den for langt, det er jeg enig i, men er det virkelig så negativt at de vil at folka skal bruke ord som er deres språk?

 

Syns det egentlig er ganske viktig å skille språk jeg, det er jo noe av det som gir landene en egen identitet. De seineste åra har vi innført fler og fler norske ord på ting som vi vanligvis har brukt engelske ord på, syns det er mye bedre å bruke norske ord :)

Lenke til kommentar

Vi har jo sånnsett ordnekt i norsk språk også. Hvis noen sender et brev på et bestemt mål til en offentlig etat, er etaten forpliktet til å svare i samme målform.

 

Dessuten, norske offentlige etater er jo forpliktet til å bruke norsk rettsskrivning. Ikke at politiet kobles inn, men det er jo ikke bra når offentlige instanser skriver dårlig norsk.

 

At Iran går et par skritt lenger syns ikke jeg er noen big deal.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Et flott tiltak som tar vare på språket, men det er jo alt for sent! :tease: Nå er det bare tull og sløsing med tid å bry seg om sånt.

 

Island gjorde det lurt og lagde islandske ord for datamaskin og hamburger før disse ordene ble vanlige å bruke, dermed unngikk de å gå i fremmedordfella og har beholdt språket sitt. :)

___________________________________________________

Tror dette kan betraktes som et anti-vestlig tiltak og et forsøk på å gjøre kløften mellom vestlige og islamfundamentalistiske land større på Irans side.

Lenke til kommentar
Vi har jo sånnsett ordnekt i norsk språk også. Hvis noen sender et brev på et bestemt mål til en offentlig etat, er etaten forpliktet til å svare i samme målform.

 

Dessuten, norske offentlige etater er jo forpliktet til å bruke norsk rettsskrivning. Ikke at politiet kobles inn, men det er jo ikke bra når offentlige instanser skriver dårlig norsk.

6582681[/snapback]

 

Joda, men å forby aviser og privateid presse å bruke disse ordene er å gå for langt spør du meg. Synes du det hadde vært greit om VG hadde blitt straffet for å bruke ordet "pizza" istedenfor "kjøttleiv"?

 

Da bryter vel hw.no menneskerettighetene ved å nekte oss å si enkelte ord

 

Selvsagt ikke, da hw.no er privateid, og kan nekte oss hva de vil så lenge vi bruker forumet. Her er det snakk om en regjering som innfører ordnekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...