Gå til innhold

Hva er feil med Lidl?


Anbefalte innlegg

vel, du nevnte trauste butikker, og man trenger ikke å være hjernevaska av rimi for å se at lidl er noe av det kjedeligste og "sterile" som finnes. og mange av produktene smaker spy, som diverse billige syltetøy og pålegg. så nei, jeg er ikke hjernevaska, jeg liker ikke rimi og ica og alt det der som jeg ga utrykk for i forrige innlegg.

Synes argumentasjonen din faller rimelig på seg selv når du påstår at de faktisk selger ting som smaker spy. Dersom du har fått produkter som smaker spy så skyldes det enten at du har en smakssans som trolig avviker ganske sterkt fra det som kan betegnes om normalt, eller du har rett og slett fått et produkt med en feil på.

 

vel, du har tydeligvis bodd under en stein siden du ble født, siden du ikke forstår at det er en TALEMÅTE. hvis det hadde vært mugg eller noe galt med varen hadde jeg selvfølgleig skjønt det. så nei, argumentasjonen min faller ikke på seg selv. det smaker "dritt" (legg merke til "-tegn)... alt som må forklares altså. du tror vel ikke på meg når jeg sier at det man får kjøpt på rimi er, tro det eller ei, bedre!

 

men ta deg en tur i en lidl-butikk og nyt hvor mye bedre de er du. den teite slusa, det sterile miljøet, tidenes verste kasseløsning (hvis du klarer å få noe positivt ut av den så er det DU som er hjernevaska), mangelen på handlekurver osv. så kan du kjøpe med deg en handlevogn RÆVA matvarer! sier ikke at man ikke finner samme type ræva matvarer i norske butikker, men man finner ihvertfall normale ting også. ta deg en tur før du kritiserer folk som har vært der. du kommer sikkert tilbake med masse postiv omtale av lidl, men innerst inne så tror jeg du kommer til å skjønne hva jeg mener...

Har aldri skrevet at Lidl nødvendigvis er mye bedre enn andre butikker, det jeg har skrevet er at det kan neppe være verre en det vi er vant med her på berget. Hva gjør en sluse på Lidl verre enn en tilsvare sluse på resten av norges kjedebutikker?

Og et sterilt miljø høres jo flott ut i matsammenheng. Jeg er overhodet ikke overbegeistret for uryddige norske butikker med kasser stablet overalt. Jeg tar mye heller et sterilt ryddig matmiljø, fremfor å måtte trenge meg fram mellom trange hyllerader og kasser som står i veien og hvor en barnevogn vil utgjøre en katastrofe for flyten. Men er det like rotete og trange hyllerader hos Lidl er det selvsagt like negativt.

Kan dessverre ikke si så mye mer nå siden jeg ikke personlig har handlet på Lidl, men utifra det jeg har lest har jeg ennå ikke sett et troverdig innlegg som faktisk har gode argumenter for hvorfor ting liksom er så ille hos Lidl.

 

du har ikke vært der!! kassaløsningen suger, slusa suger, de har ikke kurver, du må gå rundt hele butikken for å komme til kassa. ja, de har noen av disse tingene i andre butikker også, men her har de samla alt på en gang. hva er problemet? tror du ikke på oss? når flere her sier de har en kasse som har dritlangt transportbånd, og kun en halvmeter vareplass etter at de er scannet, tror du vi ljuger da? om du mener argumentet er godt eller ikke, om det er små eller store detaljer, så spiller ikke det noen rolle. fakta er at det er slik, og noen liker det ikke.

 

EDIT: det er ingen her som påstår at varer på rimi er kremen av hva som finnes, heller omvendt, men på lidl har de altså ting som smaker enda verre. men hva vet jeg, jeg er jo tydeligvis bare inngrodd her. folk som har reist til alle verdenshjørner vet med sin gourmetgane at det EGENTLIG er lidl som har kvaliteten, man må bare venne seg til "utvanna" matvarer som smaker plastikk. (snakker om syltetøyet)

Men du må være enig i at det blir litt rart å diskutere gode matprodukter på et sted hvor feks. den mestselgende Pizza'en heter "Pizza Grandiosa". Man trenger vel ikke ha særlig "gourmetgane",som du sier, for å skjønne det?

6641121[/snapback]

 

vel, når jeg kun er vant til ræva drittmat (kun en talemåte), som du gir utrykk for, så er det jo ekstra ille for lidl, siden til og med JEG synes det smaker dritt!

 

til sist klarer du faktisk å etterspørre dokumentasjon!! det holder altså ikke at folk som har vært der forteller åssen det er, det skal dokumenteres! skal du ha bygningstegninger da ell?

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, man kan da få tak i masse fin gourmetmat i de største byene. Disse har for eksempel kjempemasse godt. Ellers er det bare og drive litt research det, sikker på at det meste kan skaffes.

6641758[/snapback]

Joda, bevares det er fullt mulig å skaffe det aller meste vha. spesialbutikker og egenimport, det jeg synes er trist er det dårlige utvalget i de "vanlige" storkjedene som håver in milliarder hvert år. Det blir liksom slik at med en gang man ønsker noe utover "Grandis & Makrell i Tomat" så må man gjøre spesialtiltak. :(

Riktignok har jeg handlet mye der de har klodens beste supermarkeder (USA) og kanskje jeg har et litt annet syn på utvalg og service etter det, men jeg tror faktisk de fleste her hadde fått åpnet øynene ganske kraftig dersom de fikk oppleve virkelig bra kjedebutikker.

6641934[/snapback]

Skjønner godt hva du mener ja. Tror imidlertid det kan gå rette veien igjen snart, mange som for øynene opp for andre ting. Tror det er mange som kjøper god mat nå og der det er etterspørsel, dukker det som kjent ofte opp noen som vil selge ;)

Lenke til kommentar
vel, du har tydeligvis bodd under en stein siden du ble født, siden du ikke forstår at det er en TALEMÅTE. hvis det hadde vært mugg eller noe galt med varen hadde jeg selvfølgleig skjønt det. så nei, argumentasjonen min faller ikke på seg selv. det smaker "dritt" (legg merke til "-tegn)... alt som må forklares altså. du tror vel ikke på meg når jeg sier at det man får kjøpt på rimi er, tro det eller ei, bedre!

Les om igjen det både jeg og du selv skriver. Om du skriver dritt et eller annet sted med "" er fullstendig irrelevant da jeg ikke har kommentert bruken din av dritt. Det jeg nevnte var at du sier maten smakte spy. Ingen "" der såvidt jeg kan se?? Og til din informasjon så er dette også et skriflig forum. Med mindre du selv har bodd under en stein hele livet så burde du vite at man best mulig utrykker seg skriftlig gjennom et skriftlig medium.

og kun en halvmeter vareplass etter at de er scannet, tror du vi ljuger da? om du mener argumentet er godt eller ikke, om det er små eller store detaljer, så spiller ikke det noen rolle. fakta er at det er slik, og noen liker det ikke.

Ja, jeg skal innrømme at kritikerne her inne har et troverdighetsproblem utifra måten de legger ting fram på.

 

vel, når jeg kun er vant til ræva drittmat (kun en talemåte), som du gir utrykk for, så er det jo ekstra ille for lidl, siden til og med JEG synes det smaker dritt!

For å si det slik, en som kun er vant til å spise gammel mat vil trolig synes at fersk mat smaker rart. Det betyr imidlertid ikke at det er noe galt med den ferske maten.

 

 

til sist klarer du faktisk å etterspørre dokumentasjon!! det holder altså ikke at folk som har vært der forteller åssen det er, det skal dokumenteres! skal du ha bygningstegninger da ell?

Nå tenker jeg ikke først og fremst på det bygningsmessige forhold og butikkens arkitektur når jeg snakker om dokumentasjon, men dokumentasjon av ville påstander om "avstraffing av arbeiderne" og merkelige arbeidsforhold etc.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig som diskuteres her ? Sånn som jeg forstår det nå så blir det som om du Vice forsvarer Lidl selv om du aldri har vært der (kan være jeg misforsto der), og at maten der er "fersk" i forhold til mat ellers her i landet. Hvis dette er tillfellet anbefaler jeg deg å gå i en Lidl butikk, for det er ikke mye som minner om ferskt der (utenom frukt og grønt). De har også satset bra på brød her i stavanger, siden de bruker bakeriet til Eddie Eidsvåg (broderen til Bjørn) til å bake en del brød, og de holder bra kvalitet.

 

Derimot så er Lidl så vakumpakket det kan bli hvis du skal sammenligne med Meny, Eurospar, Ultra, Helgø og Mega her i området. Lidl blir en liten knøtt med ikke noe særlig større vareutvalg enn en Rimi butikk.

 

Sjekker du litt her på Lidl sin hjemmeside her i Norge så vil du fort se hva jeg mener med at de prioriterer mye annet enn mat. De bruker også en veldig europeisk måte å fremheve tilbud på i forhold til nordmenn er vant til. Nordmenn er vant med kjøp 2 betal for 3 og du sparer 50 kr. osv. Lidl bruker % som nordmenn generellt har vanskelig å forholde seg til (Dette har jeg lest i en del publiseringer på jobben).

 

Edit: Jeg mener selvfølgelig kjøp 3 betal for 2, og ikke kjøp 2 betal for 3 hehe. :!:

Endret av Eddie81
Lenke til kommentar

Nå som det snakkes om utvalget på norske butikker har jeg en ting å si: Veldig dårlig utvalg. Misforstå meg rett; jeg elsker norsk mat, men hvis du går til nabolandene våre (f.eks Finland) så kan du se hvor mye mer utvalg de har i butikkene sine. I Finland er det f.eks meterlange rekker med diverse utvalg av kjött, pålegg, ost, skinke, grillmat og hva enn hjertet begjärer. Det jeg ikke kan skjönne er hvorfor sånt ikke er å oppdrive i Norge...

Lenke til kommentar

Jeg har hørt mye fint om butikkene i Finland jeg også, men har aldri vært der selv.

 

Men finnes det ingen lokale kjeder der du bor da ? Her i sør Rogaland haar vi en butikkjede som heter Helgø, og de tilbyr ganske bra utvalg av ost, kjøtt, brød, frukt og grønt.

Alt som er vakumpakket fra Gilde, Prior osv. er i egne lange disker, mens i ferskvaren er det egne produkter som går under navnet "husets". Det finnes masse snadder i de diskene, men det koster jo deretter også. Du kan også få hel stokkand (med fjør og alt), levendes hummer, mange lokale produkter fra gårder rundt i området, antilope, alligator, elg, reinsdyr osv.

Lenke til kommentar

Jeg _tror_ grunnen til det ræva utvalget i de fleste norske matvarebutikker er framveksten av billigkjeder som Rema, Rimi, Kiwi etc sammen med avisenes ekstreme fokus på matvareprisen i stedet for matkvaliteten. Men jeg synes det er litt rart at de fleste butikkene har så dårlig ferskvareutvalg med tanke på mengden kokebøker og matprogrammer på TV og matspalter i avisene som ofte introduserer ferskvare, spesielle urter osv.

 

Heldigvis har vi innvandrersjapper, fiskebutikker, utsalg fra båt og slaktere :)

Lenke til kommentar

Jeg har naa bodd i Tyskland siden 2001/2002. Sett bort fra billigbutikker som Lidl, er jeg storfornoeyd med utvalget og kvaliteten i de "fleste" butikkene. Spanderer man noen "euro" ekstra, kan man overhode ikke klage. Utvalget er generelt sett mye bedre enn i Norge, noe som ikke er saa rart siden det bor ca 18 ganger saa mange i Tyskland som i Norge (= de fleste varer kan selges med vinning).

 

Jeg har ikke vaert i en eneste Lidl butikk i Norge, men i Tyskland. Jeg har til naa handlet en eller to ganger i en Lidl butikk. Grunnen er at utvalget er altfor daarlig, enkelt og greit, og "pris er viktigere enn kvalitet" slaar ikke helt ann hos meg. Tyskerene har litt annen kultur der, og "sloeser" ikke saa mye som oss nordmenn (verken med tid eller penger). Kjapt og effektivt er ofte mottoet, noe som i begynnelsen irriterte meg grenseloest. Spesielt har dette en tendens til aa gaa utover kundeservice. Dessuten har kundene bak deg i köen en tendens til aa skubbe borti deg med vognen, noe som kan faa enhver med antydning til klaustrofobi til aa faa total hetta! De smaa samlebaandene tok det lang tid for meg aa venne meg til (Lidl er selvfoelgelig de verste paa det omraadet).

 

Jeg tror enkelt og greit at Lidl konseptet, som er tysk paa det mest ekstreme, ikke passer saa godt inn i den norske kulturen. Vi oensker det billig, men en viss standard maa innkjoepsopplevelsen ha. I tyskland finnes det nok av folk som synes at kundeservice und so weiter er revnendes likegyldig (i alle fall mindre viktig). I Norge heller i mindretall.

Lenke til kommentar

Det var utrolig mye hat mot lidl i denne tråden, men tåpeligste grunnen til å mislike lidl må være slusen du må gjennom for å komme inn i butikken: alle dagligvarebutikker av noe størrelse har en sånn sluse, hvis ikke ville det være alt for lett å ta med seg ubetalte varer ut.

Jeg har handlet litt på lidl i sommer, og funnet noen gode og noen dårlige produkter: sukkertøyet jeg kjøpte der var litt "kunstig" på smak, men jeg spiste det opp, chilinøttene (eller noe lignende) var direkte vonde, de kastet jeg, jordbærsyltetøyet var ok, men jeg foretrekker det "norske" (som de også har), ananasjuicen er deilig, og halve prisen av meierienes sin, som jeg har sluttet å kjøpe etter at de forandret smaken på den. En del varer har jeg ikke prøvd fordi folk jeg kjenner har prøvd dem og sier at de smaker vondt, som kjøttvarer. Andre varer kjenner jeg andre som anbefaler: min far, som er født og oppvokst i nordnorge, var positivt overrasket over at de hadde mack-øl, min søster skrøt av sjokoladen de har (jeg liker hverken øl eller sjokolade så jeg har ikke prøvd noe av det).

De ansatte (på lidl på juvik på askøy hvor jeg har handlet hittil) har vært veldig hyggelige og smilt og småpratet. Jeg er enig i at fargene er grelle og innredningen trist, men innredningen hos rema1000 er ikke akkurat vakker den heller. De har god plass mellom reolene, noe mange norske butikker mangler. Når det gjelder kassesystemet deres ser det ut til å være tilpasset småhandling. Jeg regner med at lidl får inn flere "norske" varer etterhvert og tar ut de varene nordmenn ikke kjøper (de vil jo tjene penger, og de kan vel ikke basere seg på å bare selge til tyske turister).

Jeg ønsker lidl velkommen til norge, og håper at de vil bringe hardere konkurranse i dagligvarehandelen med seg: det er ikke tilfeldig at mange av norges rikeste menn har bakgrunn i dagligvarehandelen.

Lenke til kommentar
vel, du har tydeligvis bodd under en stein siden du ble født, siden du ikke forstår at det er en TALEMÅTE. hvis det hadde vært mugg eller noe galt med varen hadde jeg selvfølgleig skjønt det. så nei, argumentasjonen min faller ikke på seg selv. det smaker "dritt" (legg merke til "-tegn)... alt som må forklares altså. du tror vel ikke på meg når jeg sier at det man får kjøpt på rimi er, tro det eller ei, bedre!

Les om igjen det både jeg og du selv skriver. Om du skriver dritt et eller annet sted med "" er fullstendig irrelevant da jeg ikke har kommentert bruken din av dritt. Det jeg nevnte var at du sier maten smakte spy. Ingen "" der såvidt jeg kan se?? Og til din informasjon så er dette også et skriflig forum. Med mindre du selv har bodd under en stein hele livet så burde du vite at man best mulig utrykker seg skriftlig gjennom et skriftlig medium.

og kun en halvmeter vareplass etter at de er scannet, tror du vi ljuger da? om du mener argumentet er godt eller ikke, om det er små eller store detaljer, så spiller ikke det noen rolle. fakta er at det er slik, og noen liker det ikke.

Ja, jeg skal innrømme at kritikerne her inne har et troverdighetsproblem utifra måten de legger ting fram på.

 

vel, når jeg kun er vant til ræva drittmat (kun en talemåte), som du gir utrykk for, så er det jo ekstra ille for lidl, siden til og med JEG synes det smaker dritt!

For å si det slik, en som kun er vant til å spise gammel mat vil trolig synes at fersk mat smaker rart. Det betyr imidlertid ikke at det er noe galt med den ferske maten.

 

 

til sist klarer du faktisk å etterspørre dokumentasjon!! det holder altså ikke at folk som har vært der forteller åssen det er, det skal dokumenteres! skal du ha bygningstegninger da ell?

Nå tenker jeg ikke først og fremst på det bygningsmessige forhold og butikkens arkitektur når jeg snakker om dokumentasjon, men dokumentasjon av ville påstander om "avstraffing av arbeiderne" og merkelige arbeidsforhold etc.

6645975[/snapback]

 

jizez, du er jo fjern... vi har et "troverdighetsproblem" faktisk. dessuten, hva slags folk er det du tror du snakker til? bare fordi jeg ikke kjøper gourmetmat hver dag, så smaker jeg faktisk hva som er kvalitet. tror du vi snakker fersk fisk og kjøtt på lidl? jeg kan bare ikke fatte at du påstår at maten på lidl, som KUN reklamerer med å være billig, er bedre enn andre steder. greit nok at noen varer faktisk er det, men vi snakker samme ulla her, og da kan hvem som helst smake hva som smaker verst. så du trenger ikke å snakke om maten på lidl som trøfler og froskelår som har en smak man må venne seg til. det er samma møkka som andre steder. du tror alle andre er hjernevaska idioter som tilber rimi? som sagt tidligere, så er det ikke slik at vi alle sitter hjemme med rimi-t-skjorter og digger dem, men vi velger det minste av to onder, dvs. lidl er det verste, og grunnen til det ser du over de foregående 6 sidene, så tro på det eller ikke, og lik maten der så mye du vil, men ikke snakk om folk som ikke liker lidl-mat som at de ikke har greie på kvalitet, for lidl er bånn, og det legger de ikke skjul på selv, det er konseptet deres å kun være billigst.

Lenke til kommentar

Skulle det komt en ny butikkkjede i norge som jeg hadde handlet på måtte det vert en som står for kvalitet og solgt litt dyrer ting. Norge er et rikt land. Folk har penger. Hvorfor skal da folk gidde å handle på en billigbutikk. Tipper de fleste her handler på den butikken som er nærmest samme hvilke skjede det er.

Endret av Aqidon
Lenke til kommentar
Skulle det komt en ny butikkskjede i norge som jeg hadde handlet på måtte det vert en som står for kvalitet og solgt litt dyrer ting. Norge er et rikt land. Folk har penger. Hvorfor skal da folk gidde å handle på en billigbutikk. Tipper de fleste her handler på den butikken som er nærmest samme hvilke skjede det er.

6652509[/snapback]

Merkelig at alle nordmenn hamstrer siggaretter, kjøtt å alkohol med en gang de er i Sverige og Danmark osv. :) "Husk å fylle kvoten" :tease:

Lenke til kommentar
jizez, du er jo fjern... vi har et "troverdighetsproblem" faktisk. dessuten, hva slags folk er det du tror du snakker til?

Jepp troverdighetsproblem er det rette ordet. Utifra det som er skrevet av negativt her på forumet snakker jeg til folk som er fulle av fordommer og frykt for noe nytt samt villig vekk gjør sitt beste for å spre rykter/løgn. :shrug:

 

Det er samma møkka som andre steder. du tror alle andre er hjernevaska idioter som

tilber rimi? som sagt tidligere, så er det ikke slik at vi alle sitter hjemme med rimi-t-skjorter og digger dem, men vi velger det minste av to onder, dvs. lidl er det verste, og grunnen til det ser du over de foregående 6 sidene, så tro på det eller ikke, og lik maten der så mye du vil, men ikke snakk om folk som ikke liker lidl-mat som at de ikke har greie på kvalitet, for lidl er bånn, og det legger de ikke skjul på selv, det er konseptet deres å kun være billigst.

 

Personlig har jeg aldri sagt at Lidl er bedre enn noe annet, utifra det jeg har lest i denne tråden her høres de de like ille ut som de norske kjedebutikkene. (Og det er godt gjort hvis det stemmer). Poenget er at de som forsøker å svartmale en butikk som Lidl bruker akkurat de samme argumentene som glatt passer inn på enhver norsk butikkkjede, eller de ignorerer negative ting ved de norske og men trekker inn et annet negativt element fra Lidl. Du sier grunnen til at Lidl er verst ligger på de 6 forgående sidene, vel hvis rein svada,tomme argumenter,rykter og grunnløse fordommer skal være grunnen, ja da skal jeg være enig i at Lidl er verst.

Jeg skal gladlig inrømme at jeg ikke på langt langt nær har prøvd alle produktene som finne på Lidl, men det har overhodet ikke vært noe galt med de produktene jeg har prøvd, og de har på fullt ut vært på høyde med de som selges i de norske kjedene.Dessuten har de vært veldig billige. Selvfølgelig står det ikke "Gilde" ol. på dem (og godt er det!) og innpakningen/merke er relativt ukjent. Men hvis slikt faktisk betyr noe for "kvaliteten" på produktet, ja da skjønner jeg at enkelte her blir redde. :shrug:

Lenke til kommentar
jizez, du er jo fjern... vi har et "troverdighetsproblem" faktisk. dessuten, hva slags folk er det du tror du snakker til?

Jepp troverdighetsproblem er det rette ordet. Utifra det som er skrevet av negativt her på forumet snakker jeg til folk som er fulle av fordommer og frykt for noe nytt samt villig vekk gjør sitt beste for å spre rykter/løgn. :shrug:

 

Det er samma møkka som andre steder. du tror alle andre er hjernevaska idioter som

tilber rimi? som sagt tidligere, så er det ikke slik at vi alle sitter hjemme med rimi-t-skjorter og digger dem, men vi velger det minste av to onder, dvs. lidl er det verste, og grunnen til det ser du over de foregående 6 sidene, så tro på det eller ikke, og lik maten der så mye du vil, men ikke snakk om folk som ikke liker lidl-mat som at de ikke har greie på kvalitet, for lidl er bånn, og det legger de ikke skjul på selv, det er konseptet deres å kun være billigst.

 

Personlig har jeg aldri sagt at Lidl er bedre enn noe annet, utifra det jeg har lest i denne tråden her høres de de like ille ut som de norske kjedebutikkene. (Og det er godt gjort hvis det stemmer). Poenget er at de som forsøker å svartmale en butikk som Lidl bruker akkurat de samme argumentene som glatt passer inn på enhver norsk butikkkjede, eller de ignorerer negative ting ved de norske og men trekker inn et annet negativt element fra Lidl. Du sier grunnen til at Lidl er verst ligger på de 6 forgående sidene, vel hvis rein svada,tomme argumenter,rykter og grunnløse fordommer skal være grunnen, ja da skal jeg være enig i at Lidl er verst.

Jeg skal gladlig inrømme at jeg ikke på langt langt nær har prøvd alle produktene som finne på Lidl, men det har overhodet ikke vært noe galt med de produktene jeg har prøvd, og de har på fullt ut vært på høyde med de som selges i de norske kjedene.Dessuten har de vært veldig billige. Selvfølgelig står det ikke "Gilde" ol. på dem (og godt er det!) og innpakningen/merke er relativt ukjent. Men hvis slikt faktisk betyr noe for "kvaliteten" på produktet, ja da skjønner jeg at enkelte her blir redde. :shrug:

6653258[/snapback]

 

jeg skulle selvfølgelig selv ønske det fantes noe annet enn rimi og slikt. om maten koster litt mer, men kunne vært noe mer enn kun tine og gilde-produkter, så skulle jeg gladelig kjøpt det. poenget mitt er at lidl er like ille, og på noen punkter enda dårligere enn rimi og resten av røkla, mens jeg ikke kan komme på ett eneste punkt de er bedre på. men skal la det ligge... de fleste er enige om at store kjeder som rimi, lidl osv. er bare crap uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...