Jump to content
Sign in to follow this  
bakela00

Hvordan strammer jeg håndbrekket :hmm:

Recommended Posts

Hei...

Er ganske idiot når det kommer til bil, men har ganske grei teknisk forståelse. Har bare aldri eid bil før nå.... Håndbrekket mitt er usansynlig dårlig.. Tar nesten ikke i d hele tatt.. Dette bør jeg vel greit kunne fikse selv, eller må man på verksted?

Bilen det er snakk om er en audi 80 1,8, 91 modell

Hvordan skal jeg gå fram for å fikse dette?

på den bilen så er det mest truligt tromler (standard på 1,8 audi 80)

det du må gjøre for og stramme håndbrekket er og få bilen på en

grav eller en bukk, skru av 2 varmedeksler, stramme skruen mellom hoved vaieren og de vaierene som går ut til tromlene/kaliprene.

mvh nokiakiller

Du kan også stramme skruen som sitter på selve håndbrekket, men ikke ubegrenset hva du kan stramme der heller selvsagt :)

beklager at jeg ikke har svart på tipsene... har hatt trøbbel med pcen+ ferie... :p

Nokiakiller - Skal få låne bukk å prøve det du sier :)

kremt - Aner ikke hvordan jeg skal komme meg til der... Sitter en "plastboks" over brekket og jeg kan ikke se noen skruer der....

Dra på biltema og kjøp haynes sin reparasjonshåndbok til bilen din..den er gull verdt til sånne ting som dette. eventuelt bestille den fra www.automobilia.no :)

Du kan også stramme skruen som sitter på selve håndbrekket, men ikke ubegrenset hva du  kan stramme der heller selvsagt :)

6552156[/snapback]

1. Dette merker du hvis du kan trekker brekket helt opp. Husk at ene wiren kan være røket. Da har du bare brekk på ene bakhjulet.

2. Hvis dette ikke løser problemet må du åpne tromlene bak for å lete etter feil. Slitte bremser, fastrustet mekanikk osv kan være årsak. Her har du sikkert god nytte av en Haynes bok.