Gå til innhold

LCD skjerm, 19-21" til 4000! tips?


Anbefalte innlegg

Gummun:

- Det følger med DVI-kabel og 7800GT har DVI-utgang. Hvis du vil ha litt bedre kabler, kan du kjøpe deg en DVI-kabel som har gullkontakter. Det skal visst gi bedre signal, men om det er noe våres øyer kan se er usikkert.

 

Her har du en Belkin DVI-kabel med gulkontakter og som er full skjermet. Jeg vil tro at medfølgende kabel er helt OK og du vil få et helt normalt bildet. Bruker forøvrig kabel som følgte med min Dell-skjerm.

 

:)

7022174[/snapback]

 

Takk for den onyX. Spørs om jeg ikke drøyer med å bestille gullkontakter.. Hvis det uansett kanskje ikke gir noen merkbar ytelsesøkning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående LG L204WT... Jeg sjekka på expert i Trondheim i dag, og de har ikke denne skjermen i sitt sortement, derimot så har de en skjerm som heter L1204 inne med nøyaktig samme specs (5ms, 20ws, 2000:1 etc).

 

Roter expert (prata med 2 forskjellige personer, begge gav samme informasjon, men dette var i samme expert butikk) eller har de en egen produktbetegnelse på skjermen? Prisen var 2999,-

 

Vurderer å kjøpe den men vet liksom ikke helt hvorfor den har en annen betegnelse og om det er samme skjermen.

 

L1204 eksisterer ikke på lge.com. Noen som kjenner til dette?

 

Edit: Jeg fikk ikke sett på skjermen selv fordi den expert butikken jeg var i hadde den ikke inne.

Endret av machineSin
Lenke til kommentar
Ja det der er nok trykkfeil og expert-folk som ikke helt vet hva de snakker om. Regner med alle expert-butikker har de samme skjermene og når de oppgir akkurat samme specs som 204WT så er det vel den. Har vært i 2 expert-butikker og LG204WT koster 2999,-

7034082[/snapback]

Ja, stakk å så på den på en annen Expert butikk. På skjermen som stod utstilt stod det L1204 på den lille papirlappen Expert hadde satt opp, når jeg ba om å få se eska stod det L204WT hehe. Så jadda, den er oppførti sortementet til Expert her i Trondheim som L1204 men det er L204WT. Go figure.

 

Så nå er jeg den lykkelige eier av en ny L204, kombinert med min gamle BenQ 19" i dualview så ser dette ut til å bli meget så bra. Utfolig så hvit hvitfargen er på den nye LG skjermen i forhold til min 16 måneder gamle BenQ FP937s skjerm, den gamle skjermen virker blass i forhold og jeg var storfornøyd med den. Ser ikke ut til at jeg har noen døde piksler heller :), så dette blir nok bra!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Merkelig. :hmm:

 

For all del, jeg synes ikke du skal drite i det. Bytt skjerm igjen, og heller går for en annen en. Nec Multisync 20WGX2 begynner å bli gammel og du fortjener et feilfri produkt når du gir 5 høvdinger!

 

Til lykke for deg da, så er det faktisk en LG 204 igjen hos MultiCom. Om det stemmer vet jeg ikke, men du kan jo ringe de i morgen? Komplett.no skal visst ha samme skjerm inne i morgen.

 

- Eller siden du er dritt lei av alt skjermbyttet og alt det tullet, så gå for Samsung som har 0 Pixel-garanti (altså at du kan levere inn skjermen ved å finne 1 feil?). Du snakket om Samsung SyncMaster 215TW og jeg synes du skal går for denne! :)Og her har du test av skjermen.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
- Eller siden du er dritt lei av alt skjermbyttet og alt det tullet, så gå for Samsung som har 0 Pixel-garanti (altså at du kan levere inn skjermen ved å finne 1 feil?). Du snakket om Samsung SyncMaster 215TW og jeg synes du skal går for denne! :)Og her har du test av skjermen.

7176266[/snapback]

 

Såvidt jeg vet, så er Samsung en av verstingene når det gjelder pixelfeil.

 

For 21" - 24" Monitors - 17 or more bad pixels.

lenke

 

eller her .pdf hvor man må ha 10 eller flere feil for å reklamere for 20" til 24" skjermer.

 

Hvis Samsung nå har endelig gått over til 0 pixel feil, så er det veldig interessant, da det vil være en nyhet for mange. Har du en lenke til dette? :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket ut dette før, og det er bare en serie med Samsung serier som kjører denne garantien (desverre).

 

Dette står det om garantien deres: From the 1st January 2005 the below models are applied to Zero Bright Pixel Defect warranty

* SyncMaster 172X, 173P, 173P plus 193P Red, 193P Black, 193P Silver, 193P plus Silver, 193P plus Black, 960BF, 970P, 971P.

 

Om Samsung 215TW går i denne kategorien vet jeg ikke, men tviler :(

Lenke til kommentar
stemmer som Onyx sier at samsung har nulltoleranse på pikselfeil. Mener de har hatt det lenge.

7221230[/snapback]

 

Hører det blir sagt, men skulle som nevt likt å se en lenke som viser til denne.

 

 

Det nærmeste jeg har sett, er "zero bright pixel defect" på noen utvalgte 17", 19" og 26" -> 40" (se pdf lenke ovenfor). 20" til 24" er ikke med på denne, samt det ikke gjelder døde pixler(dead pixels), kun låste (stuck pixels).

Lenke til kommentar
Jeg har sjekket ut dette før, og det er bare en serie med Samsung serier som kjører denne garantien (desverre).

 

Dette står det om garantien deres: From the 1st January 2005 the below models are applied to Zero Bright Pixel Defect warranty

* SyncMaster 172X, 173P, 173P plus 193P Red, 193P Black, 193P Silver, 193P plus Silver, 193P plus Black, 960BF, 970P, 971P.

 

Om Samsung 215TW går i denne kategorien vet jeg ikke, men tviler :(

7221341[/snapback]

 

Det er bortimot det samme jeg har sett. "Zero Bright Pixel Defect" warranty som omhandler 17" og 19". 215TW går ikke under denne kategorien, og kategorien gjelder kun "stuck pixels" ikke "dead pixels".

 

Mest sannsynlig går den under 10+ for skandinavia og 17+ for resten av verden.

Lenke til kommentar

Nå sporet jeg av tråden din litt og det beklager jeg. Det hadde vært interessant om Samsung virkelig hadde fått en nulltoleranse for pixelfeil på skjermene, men jeg mistenker det kun har vært en forum-myte.

 

Samsung 215TW er en grei skjerm. Den vil gi deg gode farger (ekte 8-bits) og dyp sort (den er ikke fullt så god når det gjelder grader av sort). Desverre har den "screen door" (kommer ikke på et norsk ord i farten) effekt, det er registrert "input lag" (signalforsinkelse?) samt den også har dårlige synsvinkler under normalbruk.

 

Dårlige synsvinkler gjelder forøvrig alle S-PVA paneler. Så du bør være bevisst på det når du kjøper skjerm. Spesifikasjonene du leser er kun industristandaren hvor kontrast er under 10 ved en viss synsvinkel. På S-PVA paneler, så senkes kontrasten allerede ved et par grader fra en 90 graders vinkel, og ifølge Samsungs egne målinger, så vil kontrasten være under 10% av orginalverdien ved en 50 graders vinkel. Jeg skal ikke gå for dypt teknisk innpå dette nå.

 

LG L204WT som var foreslått er en TN skjerm av god kvalitet. På papiret, kontrast under 10 spesifikasjonene, så har den dårligere synsvinkler enn PVA/MVA, men i realiteten under normalt bruk, så har den mye bedre synsvinkler. Desverre, så har den et 6-bits panel, hvor den bruker dithering (fargesimulering) for å oppnå et høyere fargenivå. Under normalt bruk, vil du nok oppleve fargene som absolutt dugende. Det er mange fornøyde brukere av denne skjermen. Den er absolutt kjapp nok til spilling også. Her har du en lenke med bilder av skjermen i aksjon.

 

20WGX2 er nok det beste alternativet i skjerm foreløpig i prisklassen <5000. Den har du fått prøvd ut allerede, og kjenner til selv. Gode farger, ekstremt god synsvinkel, kjapp og funksjonsrik. Minuset med denne er at man må passe seg for refleksjoner i skjermen fra lys i rommet. Jeg ville anbefalt å bytte igjen til en god versjon av denne, eller eventuelt heve kjøpet og kjøpe en av de nyere skjermene i en høyere prisklasse. NEC skal visstnok komme med LCD20WGX2 Pro i desember 2006.

 

Lykke til og beklager igjen for avsporingen. :thumbup:

Lenke til kommentar
Nå sporet jeg av tråden din litt og det beklager jeg. Det hadde vært interessant om Samsung virkelig hadde fått en nulltoleranse for pixelfeil på skjermene, men jeg mistenker det kun har vært en forum-myte.

 

Samsung 215TW er en grei skjerm. Den vil gi deg gode farger (ekte 8-bits) og dyp sort (den er ikke fullt så god når det gjelder grader av sort). Desverre har den "screen door" (kommer ikke på et norsk ord i farten) effekt, det er registrert "input lag" (signalforsinkelse?) samt den også har dårlige synsvinkler under normalbruk.

 

Dårlige synsvinkler gjelder forøvrig alle S-PVA paneler. Så du bør være bevisst på det når du kjøper skjerm. Spesifikasjonene du leser er kun industristandaren hvor kontrast er under 10 ved en viss synsvinkel. På S-PVA paneler, så senkes kontrasten allerede ved et par grader fra en 90 graders vinkel, og ifølge Samsungs egne målinger, så vil kontrasten være under 10% av orginalverdien ved en 50 graders vinkel. Jeg skal ikke gå for dypt teknisk innpå dette nå.

 

LG L204WT som var foreslått er en TN skjerm av god kvalitet. På papiret, kontrast under 10 spesifikasjonene, så har den dårligere synsvinkler enn PVA/MVA, men i realiteten under normalt bruk, så har den mye bedre synsvinkler. Desverre, så har den et 6-bits panel, hvor den bruker dithering (fargesimulering) for å oppnå et høyere fargenivå. Under normalt bruk, vil du nok oppleve fargene som absolutt dugende. Det er mange fornøyde brukere av denne skjermen. Den er absolutt kjapp nok til spilling også. Her har du en lenke med bilder av skjermen i aksjon.

 

20WGX2 er nok det beste alternativet i skjerm foreløpig i prisklassen <5000. Den har du fått prøvd ut allerede, og kjenner til selv. Gode farger, ekstremt god synsvinkel, kjapp og funksjonsrik. Minuset med denne er at man må passe seg for refleksjoner i skjermen fra lys i rommet. Jeg ville anbefalt å bytte igjen til en god versjon av denne, eller eventuelt heve kjøpet og kjøpe en av de nyere skjermene i en høyere prisklasse. NEC skal visstnok komme med LCD20WGX2 Pro i desember 2006.

 

Lykke til og beklager igjen for avsporingen.  :thumbup:

7228268[/snapback]

 

Ett TN panel har IKKE bedre innsynsvinkel enn en PVA skjerm.

Eksempel 3 stk. dell skjermer, den nermeste er S-PVA, de andre er TN:

http://www.flatpanels.dk/billeder/dell2007FP_sidelineup.jpg

Selv om de ikke har helt lik vinkel, er det ikke tvil her.

 

Det spesielle med PVA skjermer er att PGA. deres oppbygning, får du best bilde hvis du er ett par grader fra å se rett på skjermen. Derfor kan man si att bildet endres fort, men det er til det bedre, og nermest umerkelig i praksis.

Lenke til kommentar

Ikke no problem vettu :D Ville overraske meg om noen produsenter ville begynne med total pixelfeil garanti ettersom det ville bli ekstremt dyrt for produsentene, men hadde vært ganske fint om de faktisk gjorde det. Jeg har gått utrolig fram og tilbake når det gjelder valg av skjerm, men tror valget mitt har falt på Nec skjermen. Driter ganske pent i om det er litt gjennskinn i, legger liten merke til det. Dessuten synes jeg bildet blir penere, hvis ikke bedre enn uten det glossy panelet.

 

Har forsåvet tittet på LG204 og SS205BW, men etter at pengeboka mi fikk litt innskudd så økte jeg heller prisen litt for å få en skjerm som står til stil med resten av oppsettet.

 

bytrheway, har du noen link til den nye Nec skjermen? skulle gjerne visst om jeg gikk på en bom ved å kjøpe denne versonen isteden for den nye.

 

Takk for svar, ganske fornøyd må jeg si også med resultatet :thumbup:

yeah!

Endret av jurgeeen
Lenke til kommentar
Ett TN panel har IKKE bedre innsynsvinkel enn en PVA skjerm.

Eksempel 3 stk. dell skjermer, den nermeste er S-PVA, de andre er TN:

http://www.flatpanels.dk/billeder/dell2007FP_sidelineup.jpg

Selv om de ikke har helt lik vinkel, er det ikke tvil her.

 

Det spesielle med PVA skjermer er att PGA. deres oppbygning, får du best bilde hvis du er ett par grader fra å se rett på skjermen. Derfor kan man si att bildet endres fort, men det er til det bedre, og nermest umerkelig i praksis.

7229413[/snapback]

 

Les posten min skikkelig før du svarer. Illustrasjonen du kommer med er helt irrelevant i forhold til posten min. Jeg snakker om at TN paneler har MYE bedre synsvinkel under NORMALT bruk. Nå kan det godt hende at du og din omgangskrets bruker skjermen fra den vinkelen som er illustrert på billedlenken din. Dette kan knapt kalles for normalt bruk for andre.

 

Et bedre illustrasjonsfoto under NORMALT bruk er dette: behardware (TN og P-MVA paneler)

 

Legger ved et sitat fra siden:

Viewing angles are unchanged. Those of the IPS are wider in all directions. The next closest is the TN that are better than VAs from the side. Their vertical viewing angles are very reduced, however, and especially from below as they immediately turn black

 

Og her har du S-PVA paneler (også et VA panel).

 

Legger med et sitat fra samme side:

On the left, the 770 has smaller horizontal viewing angles but not smaller than AU-Optronics P-MVA panel. Once again, these two are comparable. They are better than the BenQ monitor in this area, whose lower viewing angle darkens. This is a characteristic of TN panels

 

Vi er delvis enige i beskrivelsen av PVA panelers egenskaper, men jeg vil omformulere det litt:

Ser man rett på et S-PVA panel, får man bedre farger (enn i vinkel), men mindre detaljer.

Ser man i vinkel, får man mer detaljer, men fargene vaskes ut.

Bildet endres fort, det er vi enig i, og derfor er det dårligere synsvinkler enn TN, hvor bildet ikke endres fort.

 

Utover dette, får vi heller være enige i at vi er uenige, da jeg ikke ønsker å avspore tråden til trådstarter mer.

Endret av Tamlin_WSGF
Lenke til kommentar
bytrheway, har du noen link til den nye Nec skjermen? skulle gjerne visst om jeg gikk på en bom ved å kjøpe denne versonen isteden for den nye.

 

Takk for svar, ganske fornøyd må jeg si også med resultatet :thumbup:

yeah!

7229582[/snapback]

 

NEC'en er en bra skjerm, og forandringene vil ikke bli VELDIG store. Litt er det da. Sjekk denne lenken for mer info. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...