Gå til innhold

Angående brudd av garanti


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hvis man kjøper en ny PC fra en nettbutikk, og de bygger den, så har jeg hørt at garantien blir brutt om man bare åpner kabinettdøren - den er "forsegla". Dette byr på et lite problem for meg, da jeg har tenkt å innstallere Zalman vannkjøling. Og når ikke nettbutikker heller ønsker å sette inn vannkjøling, blir jeg litt rådløs.

 

Og for dere med litt juss-interesse, det kan da ikke være lov å bryte av garantien vi er gitt når vi ikke har gjort noe uaktsomt eller noe som kan ødelegge for komponentene. Uansett så har vi jo som forbruker 2 års reklamasjonsrett ved mangler etter forbrukerkjøpsloven.. :hmm:

 

Takker for hjelpsomme svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Naboen min kjøpte en pc komplett bygget. Det var sånne lapper som ble brutt hvis man åpnet kabinettet, men da ryker jo kun garantien på "selve pcen". Garantien på hver enkelt komponent har man jo, og han fikk jo dekket det når han hadde problemer med den og måtte sende den inn.

Lenke til kommentar

Du tar bare vare på de delene som du bytter ut, så smikker du inn vannkjølingen. Blir det tull med et aller annet, røsker du vannkjølingen ut, og inn med de orginale delene fra butikken.

 

Klart, hvis du smadrer noe pga dine egne feil, så burde du jo aldri prøve å dytte kostnaden på butikken, men hvis det er en "reel" mangel/reklamasjon, så tror jeg det er veien å gå. Tror ikke PC sjapper synes det er stas å få inn vannkjølte pcer til rep uansett, for så må de tømme dem osv hvis noe skal byttes (ikke alle kit som har hurtigkoblinger).

 

Nytt innlegg kom inn:

(hmm, var ikke klar over at de butikkene har begynt med forseglingsetiketter...gjør alle dette?)

 

Uansett, så tar jeg det som et tegn på at mennesker som vil vannkjøle sin PC interesserer seg kanskje litt mere for sin PC enn den vanlige mann i gata, og derfor passer de kanskje bedre på hvordan de gjør modifikasjoner. Dette er jo ingen tommelfinger regel, og hjelper ej hvis det er forseglingsmerker på kabinett døra. Men jeg ville jo tro at noen som skal være klassifiseret i "entusiast" gruppen blant hardware ville sette sammen sin egen PC med mindre det var noe særlig fordel med "ferdig" bygd - oh bygge glede den byggegleden...

Lenke til kommentar

syntes det er greit å få den klar jeg med win, drivere og alt installer/flasha. Så jeg tar heller ferdigbygde. De månedens PC er såpass pressa ned i pris uansett.

 

jau, er vel 5 år..men hvordan kan de gi "3års garanti" da, ordet garanti er bare lov å bruke hvis det gir forbrukerne gunstigere betingelser enn det de får av loven (som er 5år)

 

nei, de setter ikke inn vannkjøling - ikke engang slik kit som jeg kikker på - Zalman reservator. De har policy på at de ikke gjør det - selv om kunden tar "ansvaret"..:(

Lenke til kommentar
nei, de setter ikke inn vannkjøling - ikke engang slik kit som jeg kikker på - Zalman reservator. De har policy på at de ikke gjør det - selv om kunden tar "ansvaret"..:(

 

Det er jo et helvete hvis de kommer til rep og skal feilsøkes hvis det er slanger osv som skal kobles på/av, vann in/ut osv. Forstår dem godt. Men vannkjøling er kjekt da, måtte bøye meg for den gode innflytelse overklokking.no gav...

Lenke til kommentar
syntes det er greit å få den klar jeg med win, drivere og alt installer/flasha. Så jeg tar heller ferdigbygde. De månedens PC er såpass pressa ned i pris uansett.

 

jau, er vel 5 år..men hvordan kan de gi "3års garanti" da, ordet garanti er bare lov å bruke hvis det gir forbrukerne gunstigere betingelser enn det de får av loven (som er 5år)

 

nei, de setter ikke inn vannkjøling - ikke engang slik kit som jeg kikker på - Zalman reservator. De har policy på at de ikke gjør det - selv om kunden tar "ansvaret"..:(

6517756[/snapback]

 

Godt poeng, tipper de ikke kan kalle det garanti hvis du bryter den ved å åpne kabinettet, nettopp pga det du selv påpekte. Mao, du får det nok på garanti selv om klistremerket er brutt/kabinettet åpnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...