Gå til innhold

Tatt med laser i 86km/t i 60sone


Raugen

Anbefalte innlegg

Det er hyggelig å se at du kan så mye om trafikkulykker. I motsettning til hva staten, statensvegvesen og politiet tror så synker faktisk antall ulykker hvis man øker farten på en strekkning. *blablablasnip* Fart er bare et skalkeskjul for alle de andre grunnene.

6709357[/snapback]

Herlighet. Når man snakker om å "øke farten på en strekning", mener man med dette å øke fartsgrensen, ikke at en person bryter den. Det er fordelaktig at alle kjører med så lik hastighet som mulig, det er bl.a. derfor det slås ned på fartsovertredelser. Selvsagt er det også farlig at folk kjører for sakte. Disse burde kanskje fått enda større bot.

Vi kan ikke trekke amerikansk forskning inn i dette heller, siden veistrukturen er helt annerledes der borte.

6709807[/snapback]

Det er faktisk fra British Columbia i Canada. Nå veit jeg ikke hvordan vegstrukturen er der, men det bor 4mill. der og området er på 944 735 km². I Norge er vi nå drøyt 4,6 mill som bor på 306 253 km². Du kan selvsagt si at vegstrukturen er anderledes, men jeg tviler på at den er ikke SÅ anderledes. Dessuten sa jeg ikke at den faktisk gjelder for Norge, jeg sa at det sannsynligvis gjelder i Norge til en viss grad. Dvs. tendensene stemmer nok ganske bra.

 

Det jeg skal frem til her er at fart ikke dreper slik alt for mange tror.

Selvfølgelig dreper fart. Det jeg tror du mener er at fart ikke er farlig i så høy grad som man skulle tro av bøtesatsene. Man blir da vitterlig bøtelagt for de andre tingene du nevnte også.

6709807[/snapback]

Nei, det er ikke det jeg skal frem til. Det som dreper er mobilen, alkohol, narkotika, trøtte sjåfører, elendig veg, aggresiv oppførsel osv. Farten i seg selv er sjeldent hovedgrunnen. Dessverre finnes det ingen undersøkelse om slikt i Norge.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så kan man begynne å analysere hva det var som fororsaket bråstoppen.

 

Var det A: Hastigheten var så stor at man mistet kontroll over bilen.

 

Eller var det B: Man fiklet med stereoanlegget , så bremsa bilen forran for å redusere farten før svingen og da kom bakenden på denne bilen fort i mot og en hektisk unnamanøver måtte til som endte i en lyktestolpe.

 

Når uhellet først er ute så har hastighen mye å si men lav hastighet kan nettop forårsake situasjon B fordi det ikke finnes noe så kjederlig som å ligge på en vei det går kjempefint og kjøre i 90 mens fartsgrensa og trafikken ligger i 70 km/t.

Og når jeg med min 18 år gamle laurell synes det er kjederlig å holde 70 hvor mye kjederligere er det ikke for han forran i sin nye Volvo XC90 i samme hastighet.

Dette vil føre til uoppmerksomhet og større muligheter for uhell.

Selv om han med sin XC90 har en nyere og mere behagerlig bil så gjelder samme kreftene for han som for meg.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Men mengden kraft i ein bråstopp har jo noko med farten å gjere òg. Kjører du i 50 km\t og kolliderer med bilen foran blir krafta som slenger deg framover betydelig mindre enn om du kjørte i 80 km\t.

6710007[/snapback]

Selvsagt, men hvor ofte kan du bare legge skylden på farten? Snakket vedkommende i en mobiltelefon? Var vedkommende påvirket av noe? osv. Det er jo det som er saken her. Det er jo flere land hvor man har undersøkelser som f.eks. konstanterer at ca 30% av alle ulykker involverer alkohol eller en viss mengde alkohol i kroppen.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Selvfølgelig dreper fart.
Jeg siterter kjørelæreren min: Fart har aldri tatt livet av noen. Bråstopp derimot, det er det som tar liv!

6709955[/snapback]

 

Men hvordan kan du få en bråstopp om du ikke har fart?

 

Bråstopp blir det uansett om du har mye fart eller ikke, men mengden med fart har mye å si for skadene bråstoppen gir, dermed er bråstoppen direkte relatert til farten, så spørsmålet er, dreper farten eller stoppen?

 

Jeg sier farten dreper, fordi hadde det ikke vært for farten hadde du ikke fått den bråstoppen.

 

At bråstoppen tar livet av deg mener jeg blir en total feil betegnelse da du må ha fart for å stoppe, så dermed kommer farten først i rekken, og dermed i min kalkulasjon blir det farten som dreper.

Lenke til kommentar

Men spørsmålet er vel om høyere fart ville ha hindret en del av bråstoppene.

Ville folk ha kjørt penere, eventuelt vært mere oppmerksomme om de fikk kjøre i 110 istedenfor 70.

At en smell i 110 km/t er mere skadelig en samme smellen i 70km/t er det ingen som nekter for men ville 110km/t ha skapt mindre ulykker?

Lenke til kommentar
der hvor jeg kjørte for fort er et lite strekk på ca 1 km mellom reine 90 soner. 60 der pga avkjøring til bensinstasjon og slikt, så det var ikke akkurat uforsvarlig å kjøre så fort der, men det som betyr noe er at det ikke er lov.

 

Har aldri fått så mye som en parkeringsbot tidligere, så å komme hit å stemple meg som råkjører synes jeg er i drøyeste laget.  :hmm:

 

Men men, fikk ialle fall lappen tilbake, og kommer nok ikke til å kjøre for fort igjen med det første  :p

6526334[/snapback]

 

 

Haha, det MÅ ha vært i Vikeså?

Hvis det er der, er det faktisk skiltet 90 --> Nytt skilt med "60 om 250 meter" --> 60, så det er din egen feil at du ikke greide å bremse ned på de 250 meterne du hadde å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Jeg sier farten dreper, fordi hadde det ikke vært for farten hadde du ikke fått den bråstoppen.
Ja selfølgelig. Uten fart hadde man ikke hatt bråstopp. Uten olje hadde man heller ikke hatt bensindrevne biler, men man sier ikke at oljen er skyld i bilulykker av den grunn.

 

Men fart er jo helt ufarlig inntil man får en bråstopp. Derfor er det bråstoppen som er farlig, og ikke farten.

Lenke til kommentar

Å si "uten olje hadde man ikke had biler og dermed ikke fart" blir bare teit for uten vann hadde ikke vi vært til men det spiller ingen rolle i denne situasjonen. Om man skal trekke inn alle paramterene i en slik diskusjon kan man sitte her til Mannen med Ljåen banker på døra..

 

Men om fart er ufarlig til man får en bråstopp, hvor er en bråstopp farlig? Uten fart hadde man ikke had bråstopp og visa versa.

 

Om noen kaster en murstein i trynet ditt, blir du skadet av farten til mursteinen eller dens plutselige stopp? En stein kastet fra 1 cm avstand gjør mindre skade enn en fra 1 meters avstand, men hva skader deg da, farten til mursteinen eller bråstoppen?

Lenke til kommentar
Men om fart er ufarlig til man får en bråstopp, hvor er en bråstopp farlig?
Jo det skal jeg si deg. En bråstopp er farlig i det du går fra 100 km/t til 0 km/t på under et sekund! Farten er en faktor som påvirker bråstoppens intensitet, men farten er ikke farlig i seg selv. Desto høyere farten er, desto farligere blir bråstoppen.

 

Men dette er jo sikkert et definisjonsspørsmål. Meget interessant å diskutere, hehe :p

Lenke til kommentar
Uten fart hadde man ikke had bråstopp og visa versa.

6710929[/snapback]

Det blei vel ikke helt riktig? Med vise versa altså, uten bråstopp ville man hatt fart :)

6711112[/snapback]

 

Det ble helt riktig det, for uten fart hadde man ikke had bråstopp, men uten bråstopp hadde man ikke had fart for fart ville ikke eksistert. Bråstopp og fart er 2 faktorer som spiller på samme lag og er dermed like avhengi av hverandre :)

 

Men om fart er ufarlig til man får en bråstopp, hvor er en bråstopp farlig?
Jo det skal jeg si deg. En bråstopp er farlig i det du går fra 100 km/t til 0 km/t på under et sekund! Farten er en faktor som påvirker bråstoppens intensitet, men farten er ikke farlig i seg selv. Desto høyere farten er, desto farligere blir bråstoppen.

 

Men dette er jo sikkert et definisjonsspørsmål. Meget interessant å diskutere, hehe :p

6711499[/snapback]

 

Sikkert et like stort definisjons spørsmål som "hva kom først , høna eller egget" spørsmålet, og er vel egentlig ikke nødvendig å diskutere da vi aldri blir enig :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...