Gå til innhold

Minnehastighet på DDR2 RAM (bærbar)


Dr.X

Anbefalte innlegg

God kveld! :)

 

Lurer litt på timingsene på DDR2 RAMen på den bærbare..

 

Har 1024MB DDR2 som i følge CPU-Z kjører på 266Mhz med følgende timings:

 

CAS 4

RAS-CAS 4

RAS precharge 4

Cycle time 12

 

På min stasjonære har jeg 512MB Corsair pc 3200 (200MHz) som kjører på 2-2-2-6. (3-3-3-8 originalt)

 

Kunne gjerne tenkt meg å få skrudd ned timingsene på den bærbare til noe litt lavere, hvertfall CAS og Cycle time.

 

Hva takler sånn RAM? Er det noe forskjell på timingsene fra DDR til DDR2 RAM? Hva er "vanlige" timings på DRR2?

 

Mvh Dr.X :)

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemstillingen din er nokså bred, og dette er vanskelig å svare på uten å vite mer eksakt hva slags minne og system du har. Å tweake komponenter krever ofte eksperimentering med frekvenser, spenning og kjøling, noe det jo ikke er så veldig bra spillerom for i laptoper...

 

Siden DDR2 typisk opererer på høyere datarate, vil forsinkelsene målt i sykluser være høyere, men ikke nødvendigvis ta lengre tid (som er det vesentlige). Vanlige timings for DDR2-533 kan vel være 3-3-3 eller 4-4-4. Om tweaking gir merkbart bedre ytelse er heller tvilsomt.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Vet ikke noe spesifikt om RAMen i den bærbare bortsett fra de specsa..

 

Hmm.. Jeg merket ganske stor forskjell fra CL3 til CL2 på min stasjonære bare i windows.. Hvor fort vinduer åpner seg og masse småting!

 

Men den burde vel være rask nok uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...