Gå til innhold

Beste boka du har lest?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Richard Dawkins The God Delusion

 

Dette er helt klart min nye favoritt bok, aldri blitt så oppslukt av en bok, leste over 50 sider hver dag og ble ferdig med 374 sider på en uke.

Anbefaler den til alle Atheister, Agonstikere og ikke fundementalistiske relgiøse.

Jeg som allerde er ekstrem ateist viste jeg mye av det fra før, men greit å vite at en annen kar mener det samme

Lenke til kommentar

I tilfeldig rekkefølge

 

*Hobbiten- En flott bok om et eventyr uten like. Den er godt skrevet og har en passende blanding av humor og spenning. Denne boka har flotte skildringer og man blir fort kjent med karakterene. Anbefales på det varmeste!

 

*Animal farm- En fantastisk og realistisk bok.Dette handler ikke kun om noen dyr på en farm,den handler hovedsakelig om den store russiske revolusjonen som gikk galt,men også om hvordan mennesker fungerer i samfunn.Hvordan ledere ofte kan misbruke deres krefter til å oppnå egene fordeler. Vi får høre om dyrenes tilværelse av undertrykking og frykt. Jeg levde meg veldig inn i denne boka og anbefaler den sterkt.

 

*Watership Down- Jeg elsket denne boken og hadde vanskeligheter med å legge den fra meg. Den handler om en gruppe kaniner som blir drevet vekk fra hjemmet sitt og ut på et utrolig eventyr. I boken fremstiller forfatteren menneskene og menneskenes verden gjennom kaninenes øyne. Ble veldig knyttet til denne boken.

 

*Vannliljen- En norsk selvbiografi fra en kvinne med multippel personlighetsforstyrrelse. Den handler om de første sytten årene i hennes liv hvor hun ble misbrukt og mishandlet på det groveste. Boken var så rystende at jeg gråt gjennom alle sidene. Ikke klarte jeg legge den fra meg heller. Ingen bok eller film har nådd frem til meg og påvirket meg slik.

Endret av KittyCat
Lenke til kommentar

Terry Brooks: The Wishsong of Shannara, min vei inn i det fantastiske Shannara-universet

 

Phillip Pullman: His Dark Materials; The Amber Spyglass, den tredje og siste boka i serien, og den i mine øyne, beste

 

Tad Williams: Memory, Thorn and Shadow; To Green Angel Tower, tredje og siste boka. Man får en oppklaring på veldig mye av det som har hendt, og den er spennende, sterk og trist.

 

Øvre Richter Frich: Serien om Jonas Fjeld; De Knyttede Næver, første bok i en serie av 21 bøker. Handler om den norske legen, Jonas Fjeld, som lever i Kristiania på starten av 1900-tallet.

På dagtid er han en veldig flink lege, men på nattestid er han en skruppuløs forbryter og kald morder.

Gjennom de neste 20 bøker, lærer man ham å kjenne, men det er bok 1 som er best og som forteller deg om ham selv, hans makker, Ilmari Erko og livet deres, med andre storforbrytere hakk i hel.

 

Hector Malot: Frendeløs, leste denne boka i ung alder, og den gjorde sterkt inntrykk på meg. Farfar gav den til meg en gang, og det er et av de beste minner jeg har av ham.

 

Carlos Ruiz Zafón: Vindens Skygge, utrolig bra bok jeg leste i Frankrike, på oppfordring fra min far. Den så ikke noe særlig ut, men etter første side var jeg allerede avhengig, og leste så ofte jeg kunne.

Hadde det vært opp til meg, hadde jeg lest hele natta, men pappa tvang meg til å sove i stedet :p

Den handler om unge Daniel som er med sin far til de glemte bøkers kirkegård, et sted i det gamle Barcelona, under borgerkrigen.

Der finner han boka som vil forandre livet hans, både på godt og vondt.

Boken har alt, fra action til romantikk, og da jeg gav den videre til lillesøster, som egentlig ikke liker bøker med mye tekst og som er lengre enn hundre sider, ble hu grepet og brukte resten av ferien på å lese den hu og. Sterkt anbefalt bok!

 

Henrik Ibsens Peer Gynt, herlig og klassisk historie om bondegutten Peer og hans mange opplevelser. Fra bukkeritt til møte med sphinxen.

 

David Eddings The Hidden City fra trilogien The Tamuli, veldig bra bok, veldig bra serie. Eddings er veldig god til å skrive sånn sett.

Handler om Prince Sparhawk, som må ta opp kampen med den onde guden Cyrgon og ondskapen reinkarnert, Klæl, for å redde verden og kona si, samt kona til sin beste venn.

Med seg har han samlet sine beste venner, noen hundre tusen kirkeknekter, den "kristne" Gud, en hel haug med andre guder, troll og andre "eventyrfigur".

For hver bok jeg har lest av Eddings, har jeg ment det var den beste, og nå når jeg er ferdig med den siste boka i den siste trilogien om Sparhawk, har jeg kommet frem til at det er den beste.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ender's Game av Orson Scott Card. Jeg leste den første gang da jeg var ti eller noe slikt. Etter hvert som jeg ble eldre forstod jeg at boken og historien den forteller har uendelig mange dimensjoner i forhold til den som ligger "øverst" og er lettest tilgjengelig. Utrolig bra bok.

Lenke til kommentar
Tatt av kvinnen av Dan Brown

 

Var det ikke Erlend Loe som skrev Tatt av kvinnen?

 

Leser utrolig få bøker om dagen, men Historien om Pi er nok den beste. Parfymen på en grei andreplass.

9210036[/snapback]

Fan, dreit meg ut! Så en annen lengre oppe som skreiv den, så bare satt det navnet på netthinna! :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...