Gå til innhold

Andremann i verden under 10 sek superpi!


Anbefalte innlegg

Dette med overklokking og super PI 1M blir nesten d samme som 100 meter'n i VM. De springer 100 meter og ser hvem som får best tid. Samme som vi kjører 1M super PI. De raskeste på 100 meter klarer nokk ikke å holde den farten de får mye lengere enn de 100 meterne, akkurat som en blod-overklokket prosessor, de klarer som oftest akkurat å kjøre 1M. Dette har jo bare med rekorder å gjøre og hva den/de kan yte på topp, ikke 24/7 hastighet. Da må jo du (simen) mene at 100meter'n bare er tull det også? Leste forresten for noen år siden at en av de raskeste på 100meter hadde blitt frasprunget av en veskenapper.

 

Så har du de som springer maraton og slikt i flere timer i strekk, da er det mer snakk om hastighet/ytelse som kan brukes til hverdagslig bruk/lengere periode. Det blir som en prosessor som kjører Prime 95 e.l. i 12 eller fler timer.

Endret av psychox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100m er faktisk en øvelse som kan komme til nytte i enkelte situasjoner (f.eks veskenapping som du nevner). Du kan heller sammenligne nytten av superPi med sneglekappløp. Jeg tror det er svært skjeldent noen har bruk for en snegle med som er svært rask. Kanskje like skjeldent som folk har bruk for å regne ut 1 million desimaler av pi raskest mulig. Jeg har i hvertfall aldri hatt det behovet og vet ikke om noen andre som har hatt det noen gang (og jeg vet om noen virkelige skruer på institutt fot matte og fysikk på NTNU med sære interesser for irrasjonelle tall. Selv de har ikke hatt et behov for disse 1 million desimalene. Hverken raskt eller tregt.). Hvis du kan fortelle meg om èn situasjon der du eller en bekjent av deg hadde et tydelig behov for å finne 1 million desimaler av pi raskt så skal jeg bøye meg i støvet og holde munn :D

 

Som nenvt holder det som regel med 5 desimaler for meg. 6 er jo 10 ganger så nøyaktig og 7 desimaler er ennå 10 ganger så nøyaktig. Jeg kan ikke huske en eneste situasjon der jeg virkelig har trengt mer enn de første 10-12 desimalene.

Lenke til kommentar
@Simen1:

Vennligst slutt å gnåle den evinnelige visa om at SuperPi ikke er noen test..

6487205[/snapback]

Beklager at jeg gnåler om det. Jeg er bare ganske lei av "ytelsetester" som ikke sier noen ting om brukeropplevelsen av en PC.

 

Jeg har stor respekt for at stoolman har oppnådd 5,2GHz på den CPUen fordi jeg vet det har betydning for reell ytelse. Det er bare trist å se at det har blitt en trend å måle svært så hypotetisk ytelse gjennom SuperPi. Greit at det er en rekord, men rekord i hva? Som nevnt over så tror jeg sneglekappløp er like interessante og matnyttige ytelsetester som SuperPi. Jeg skulle med andre ord gjerne sett nyttige resultater komme ut fra den X6800'en på 5,2GHz. Det kunne vært interessant å se hva den kunne gjort av nytte for seg :yes:

Lenke til kommentar
Jeg har stor respekt for at stoolman har oppnådd 5,2GHz på den CPUen fordi jeg vet det har betydning for reell ytelse. Det er bare trist å se at det har blitt en trend å måle svært så hypotetisk ytelse gjennom SuperPi. Greit at det er en rekord, men rekord i hva? Som nevnt over så tror jeg sneglekappløp er like interessante og matnyttige ytelsetester som SuperPi. Jeg skulle med andre ord gjerne sett nyttige resultater komme ut fra den X6800'en på 5,2GHz.

6487744[/snapback]

 

Det vil bli gjort mye nyttig arbeid av de nye Core2Duo-CPUene, bl.a:

 

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1071629

 

Håper å se et kraftig hopp i produksjonen til hw.no's Folding-team når folk får Conroes i hus. Folding stiller imidlertid store krav til stabilitet, så om noen vil klare å folde 24/7 med en [email protected] er noe tvilsomt...

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Liten update...

 

Har bencha litt i kveld også... og så at rekorden ikke var 9,791, men 9,719.... noe som er noe dritt...Kjørte opp VMCH til tett oppunder 2V, Ga CPU litt mer spenning... men det holder liksom ikke helt..

 

Run 1

Bedre men ikke bra nok...

 

superpi7.jpg

 

Run 2... begynner å nærme meg nå..

 

superpi8.jpg

 

Og så røyk monitoren av alle ting.. nesten for dumt... :thumbdown::cry:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
@Simen1:

Vennligst slutt å gnåle den evinnelige visa om at SuperPi ikke er noen test..

6487205[/snapback]

Beklager at jeg gnåler om det. Jeg er bare ganske lei av "ytelsetester" som ikke sier noen ting om brukeropplevelsen av en PC.

<snip-reprisetimen> :)

6487744[/snapback]

 

Du har helt rett i at SuperPi er en "unytting" bench.., men det er ikke poenget.

 

En gang til:

SuperPi1M er av tradisjon? fremdeles en "de facto" bench som klokkere benytter for å måle ytelse.

 

For de av oss som klokker er "matnyttig" bruk litt uinteressant..

:)

(Definer gjerne "matnyttig" bruk som kan måles mht. ytelser for sammlikning CPU/system imellom)

Lenke til kommentar
Du har helt rett i at SuperPi er en "unytting" bench.., men det er ikke poenget.

 

En gang til: SuperPi1M er av tradisjon? fremdeles en "de facto" bench som klokkere benytter for å måle ytelse.

 

For de av oss som klokker er "matnyttig" bruk litt uinteressant..  :)

 

(Definer gjerne "matnyttig" bruk som kan måles mht. ytelser for sammlikning CPU/system imellom)

6488014[/snapback]

Jeg er ikke enig i at overklokking er noe man gjør uten tanke på å få noen nytteeffekt tilbake. Poenget med overklokking er jo å få økt ytelsen til PCen på oppgaver man ønsker seg bedre ytelse til. F.eks om man koder mye DivX så ønsker man gjerne at dette skal gå raskre. En annen hensikt er å spare penger. Men kjøper en billig CPU og får den med noen billige triks til å jobbe like godt som en langt dyrere CPU. Altså mer for pengene. En tredje hensikt er mer vitenskapelig forskning på hvor raskt en vanlig PC om noen år kan utføre ulike nytteoppgaver. Hva mulighetene de nærmeste årene er.

 

Tidligere var en det populært å kjøre en test under linux som måler "BogoMIPS", dvs. hvor mange klokkesykluser per sekund som CPU går på tomgang. Jo høyere tall jo bedre. Dette var også en fullstendig unyttig test siden den ikke sier noe om ytelse. Ikke mer enn hvor mye oljetrykket ved tomgang på bilen sier noe om hvor rask den er til å aksellerere fra 0-100km/t. Dvs. det kan sikker tære en korrelasjon for en gitt bil men bytter man bil, girkasse eller andre ting så blir det en helt annen korellasjon.

 

Min definisjon av ytelse er "hvor raskt en PC kan utføre oppgaver som folk trenger". f.eks trenger til underholdning (film, musikk, spill) eller jobb. "matnyttig" betinger at oppgaven som utføres er noe folk trenger av diverse grunner. Som sagt tidligere: Jeg skal bøye meg i støvet og holde munn om du kan fortelle meg sist du eller noen du kjenner trengte å regne ut en million desimaler av Pi på kortest mulig tid.

Lenke til kommentar

Simen1: men denne type tester har jo ingen ting med normal PCytelse å gjøre. Her er det jo snakk om klokking på et nivå der ting er bare akkurat så stabilt at man får kjørt en liten test som sier litt om både ytelse og stabilitet. QuickPI hadde jo kjørt såpas raskt at det ikke hadde sagt døyten om stabilitet. er du ute etter matnyttige testresultater så er ikke stoolman og overklokk gutta å gå til. Det de holder på med handler jo ingen ting om reel overklokking. Det handler jo bare om hvor langt man kan torturere et system før det kolapser.

Lenke til kommentar
@Simen1:

Vennligst slutt å gnåle den evinnelige visa om at SuperPi ikke er noen test..

6487205[/snapback]

Beklager at jeg gnåler om det. Jeg er bare ganske lei av "ytelsetester" som ikke sier noen ting om brukeropplevelsen av en PC.

 

Jeg har stor respekt for at stoolman har oppnådd 5,2GHz på den CPUen fordi jeg vet det har betydning for reell ytelse. Det er bare trist å se at det har blitt en trend å måle svært så hypotetisk ytelse gjennom SuperPi. Greit at det er en rekord, men rekord i hva? Som nevnt over så tror jeg sneglekappløp er like interessante og matnyttige ytelsetester som SuperPi. Jeg skulle med andre ord gjerne sett nyttige resultater komme ut fra den X6800'en på 5,2GHz. Det kunne vært interessant å se hva den kunne gjort av nytte for seg :yes:

6487744[/snapback]

ikke les dem da

Lenke til kommentar
Du har helt rett i at SuperPi er en "unytting" bench.., men det er ikke poenget.

 

En gang til: SuperPi1M er av tradisjon? fremdeles en "de facto" bench som klokkere benytter for å måle ytelse.

 

For de av oss som klokker er "matnyttig" bruk litt uinteressant..  :)

 

(Definer gjerne "matnyttig" bruk som kan måles mht. ytelser for sammlikning CPU/system imellom)

6488014[/snapback]

Jeg er ikke enig i at overklokking er noe man gjør uten tanke på å få noen nytteeffekt tilbake. Poenget med overklokking er jo å få økt ytelsen til PCen på oppgaver man ønsker seg bedre ytelse til. F.eks om man koder mye DivX så ønsker man gjerne at dette skal gå raskre. En annen hensikt er å spare penger. Men kjøper en billig CPU og får den med noen billige triks til å jobbe like godt som en langt dyrere CPU. Altså mer for pengene. En tredje hensikt er mer vitenskapelig forskning på hvor raskt en vanlig PC om noen år kan utføre ulike nytteoppgaver. Hva mulighetene de nærmeste årene er.

 

Tidligere var en det populært å kjøre en test under linux som måler "BogoMIPS", dvs. hvor mange klokkesykluser per sekund som CPU går på tomgang. Jo høyere

tall jo bedre. Dette var også en fullstendig unyttig test siden den ikke sier noe om ytelse. Ikke mer enn hvor mye oljetrykket ved tomgang på bilen sier noe om hvor rask den er til å aksellerere fra 0-100km/t. Dvs. det kan sikker tære en korrelasjon for en gitt bil men bytter man bil, girkasse eller andre ting så blir det en helt annen korellasjon.

 

Min definisjon av ytelse er "hvor raskt en PC kan utføre oppgaver som folk trenger". f.eks trenger til underholdning (film, musikk, spill) eller jobb. "matnyttig" betinger at oppgaven som utføres er noe folk trenger av diverse grunner. Som sagt tidligere: Jeg skal bøye meg i støvet og holde munn om du kan fortelle meg sist du eller noen du kjenner trengte å regne ut en million desimaler av Pi på kortest mulig tid.

6489239[/snapback]

 

 

Tror du at du kan gi deg nå eller? Du kan jo lage en ny tråd som f. eks heter: hvorfor overklokke/ hvorfor kjøre unyttig benchmarks...

Lenke til kommentar

Ved 5.2 GHz sier Stoolman at maskinen ikke er helt stabil, så regner med det er vanskelig for ham å kjøre 3D-/spillbenchmarks. Her er det vel bare snakk om et speed race, akkurat som en bil som kjører på flatt jern fra punkt A til punkt B på en strak bane på kortest mulig tid. (Med fare for å kræsje miserabelt underveis :p )

Lenke til kommentar

Hva er det du klager etter Simen1? Stoolman, Overklokk å resten av gjengen på XS klokker ikke for å få mer frames i spill. De klokker for å slå hverandre i benchmarks. Ja du synes kanskje det er bortkastet, men så la være å lese det da. Her er Sturla nr.2 i verden under SuperPI 1M på under 10 sekunder, så klager du? Hallo? Du er vel en av de som klager over Dragster også da. Joda, de er raske på 402m, men kan ikke brukes til noe annet? Er jo det som er poenget. Skal være raskest der. Akkuat som når Sturla holder på med Super PI. Skal ikke være stabil. Skal bare komme seg igjennom 1M fortest mulig. Skjønner du ikke dette så er jo det dumt for deg, men slutt å plag oss andre som bryr oss med sytingen din. Vil du ha spill benchmarks, så kjøp ett oppsett selv. Hadde akkurat samme maset når jeg testet Conroe for 3 uker siden. (ikke fra deg altså) Folk maste om at jeg skulle teste spill. Jeg spiller ikke, å gidder ikke å kjøpe inn spill bare for å vise ytelsen i de. Jeg bencher. Er det ikke godt nok for folk, så kan de enkelt å greit la være å lese trådene mine. Samme gjelder nok Sturla også. Vet han har en til Conroe maskin han spiller med istedet. Denne er moderat overklokket. Altså lagd for å spille med. Kan da ikke spille med en maskin som er kjølt med LN2.

 

Å igjen. Kjemperesultater Sturla. Ser frem til 3D benchene dine også. Keep it up :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

For de av oss som klokker er "matnyttig" bruk litt uinteressant..  :)

 

(Definer gjerne "matnyttig" bruk som kan måles mht. ytelser for sammlikning CPU/system imellom)

6488014[/snapback]

Jeg er ikke enig i at overklokking er noe man gjør uten tanke på å få noen nytteeffekt tilbake. Poenget med overklokking er jo å få økt ytelsen til PCen på oppgaver man ønsker seg bedre ytelse til. F.eks om man koder mye DivX så ønsker man gjerne at dette skal gå raskre. En annen hensikt er å spare penger. Men kjøper en billig CPU og får den med noen billige triks til å jobbe like godt som en langt dyrere CPU. Altså mer for pengene. En tredje hensikt er mer vitenskapelig forskning på hvor raskt en vanlig PC om noen år kan utføre ulike nytteoppgaver. Hva mulighetene de nærmeste årene er.

6489239[/snapback]

 

Du har nå fått noen mer direkte tilbakemeldinger på dine etterhvert utallige innlegg mot unyttige tester.

Så jeg vil la det ligge, men likevel minne deg på at både undertegnede (og sikkert andre "klokkere") er fullstendig klar over det vi kaller "24/7-klokk".

Heller ikke grunnlag for å "belære" hva som er "lurt" mht. klokking, dvs. kjøpe rimelige "low-end" CPU-utgaver/demovarer til en "slikk og ingenting" og få disse til å yte opp mot systemene til "jeg vil ha tips til en 50k gamer-boks"... :D

(Mange av mine system er bygd med det ovennevnte for øye).

 

Klarer du å "ta hintet"?

:tease:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...