Gå til innhold

"Knitring" fra HD-en. Farlig?


Anbefalte innlegg

Min 2 år gamle 200GB Maxtor-disk (husker ikke hvilken modell det er) lager knitrelyder når den jobber. Sitter med åpent kabinett akkurat nå, sannsynligvis kun derfor jeg hører det. Men likevel... Er dette et tegn på at den kanskje burde pensjoneres før rare ting begynner å skje? For den FUNKER helt fint. Blir bare litt worried når jeg hører sånne lyder. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Knitring" er vel grei beskrivelse av hvordan en disk vanligvis høres ut når den er i bruk.

6480248[/snapback]

 

Jo, men sitter her med en Seagate 250 GB SATA, en WD 80 GB IDE, en WD 200 GB SATA, en Samsung 250 GB SATA of en Maxtor 300 GB SATA, og de gir ikke fra seg så mye lyd :hmm: Mulig du har rett, kan tenkes jeg roper ulv ulv, men u never know :p

Lenke til kommentar
Varierer veldig fra disk til disk åssen lyden er under bruk.

"Knitrelyden" er nok det jeg kaller "koselyder" :p Liker å høre når hdd'en jobber, det jeg derimot ikke er så glad i er når man hører godt at den spinner. Sær fyr serru. :p

 

Mvh

MajorP

6481027[/snapback]

 

Brodern har en sånn en som har hørbar spinning. Glad jeg ikke har det, høres slett ikke bra ut. Det artige er at han ikke bruker den, den bare står der inne (40GB - hva skal man med det liksom :p). Har visst ikke vært noe trøbbel med den, bortsett fra at den høres ut som en liten jetjager når den går. :nei:

Lenke til kommentar

Den disken du har er sikkert en DiamondMax 10, har en selv, og den liker å knitre... Sånn er det bare, tviler på at den begynner å ta kvelden. Du hører en helt annen lyd når det er like før disken sier farvel. Da er det mer som en konstant pipelyd. En slik lyd som er i de fleste gamle pc'er. Det er da det har kommet en ripe i en av skivene, eller så er det kulelagret som er slitt... Noe slikt var det iallefall! :p

Lenke til kommentar
Er dette et tegn på at den kanskje burde pensjoneres før rare ting begynner å skje? For den FUNKER helt fint. Blir bare litt worried når jeg hører sånne lyder. :hmm:

6480003[/snapback]

 

En harddisk er ikke et trygt sted å oppbevare data uansett, de kan godt ta kvelden uten noe som helst forvarsel. De kan også virke i mange år med merkelige lyder.

 

Ta jevnlig backup av filer du ikke har råd til å miste. Og det kan spare mye arbeid å ha mulighet til gjennoppretting av system disk. Da er det bare å bruke diskene frem til de feiler.

Lenke til kommentar
Er dette et tegn på at den kanskje burde pensjoneres før rare ting begynner å skje? For den FUNKER helt fint. Blir bare litt worried når jeg hører sånne lyder. :hmm:

6480003[/snapback]

 

En harddisk er ikke et trygt sted å oppbevare data uansett, de kan godt ta kvelden uten noe som helst forvarsel. De kan også virke i mange år med merkelige lyder.

 

Ta jevnlig backup av filer du ikke har råd til å miste. Og det kan spare mye arbeid å ha mulighet til gjennoppretting av system disk. Da er det bare å bruke diskene frem til de feiler.

6494877[/snapback]

 

Ingen steder er trygge steder å oppbevare data, backup bør man ha uansett. Ellers så vil jeg si harddisker er noe av det som aller best varsler på forhånd om den skal gå i stykker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som flere her sier så liker Maxtor å knittre litt. Det gjorde min gamle 200 GB Ekstern disk også, som da tilfeldigvis var Maxtor. Den tok kvelden for ikke så lenge siden, men det hadde ikke så mye å si for min del for jeg hadde en annen IDE disk som skulle i et eksternt kabinett allerede så det var bare greit liksom.

Maxtor skal jeg aldri kjøpe igjen. Eller, riktignok har jeg aldri kjøpt det. Eksterne Maxtor disken fikk jeg. Min bror har en 20 GB Maxtor disk som OS disk i maskina si, og den lager jo sine lyder. Hehe.

Seagate er også litt glad i Knittre lyder, men jeg kan jo si at Hitachi og Maxtor er mest glad i knittring. Western og Seagate er veldig glad i å få oppmerksomhet så de lager lyder. Hehe.

 

Det er visst bare Samsung (etter min mening) som liker å holde seg litt i bakrunnen, og ikke trenger å legges merke til hele tia. Derfor lager den hverken noe særlig knittring eller lyder fra seg. Kjekt det egentlig.

 

Er ikke for ingenting at det befinner seg bare Samsung disker på rommet mitt nå. Hehe.

Lenke til kommentar

Ja alle andre mekaniske lyder enn knatring/knitring fra harddisken er ikke bra. Har selv en WD disk som har begynt å lage noen klakke-lyder ved oppstart, tok å ringte til netshop, men fyren på support der var lite interessert , og veldig frekk! Jeg forklarte han om lydene i disken, men at disken fortsatt virker. Responsen jeg fikk var: Er disken defekt eller ikke!? Med en irritert tone. Må virkelig alt bli mørkt før man kan anse en harddisk for ødelagt?

Lenke til kommentar
Ja alle andre mekaniske lyder enn knatring/knitring fra harddisken er ikke bra. Har selv en WD disk som har begynt å lage noen klakke-lyder ved oppstart, tok å ringte til netshop, men fyren på support der var lite interessert , og veldig frekk! Jeg forklarte han om lydene i disken, men at disken fortsatt virker. Responsen jeg fikk var: Er disken defekt eller ikke!? Med en irritert tone. Må virkelig alt bli mørkt før man kan anse en harddisk for ødelagt?

6500122[/snapback]

Jeg leverte begge IBM-diskene mine tilbake til komplett når de begynte å lage rare lyder, og hadde ikke noe problem med å få godkjent returen :) Forsøk igjen, kanskje du får en hyggeligere kar neste gang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...