Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Vectra, motor dør plutserlig


Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare et fenomen her?

 

En Vectra 97, 1.8 CD.

 

Motoren kutter av og til helt pluterlig.. uten noe mønster. Kommer opp en varsel-lampe i dashbord for motor.

 

Etter dette så kutter motoren når turtall kommer opp i ca 4000 rpm.

 

Når bilen da stoppes og jeg starter på nytt så er alt normalt igjen... :ermm:

For en periode..

 

 

Ja hvor skal man begynne? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med agvg, få lest av feilkoden på verkstad.

 

Varsellampe + redusert turtal = motoren går på nødprogram. Dette skjer når elektronikken oppdagar feil. Kan vera alt frå falsk alarm frå ein defekt sensor til seriøse ting. Nødsystemet går av når du skrur av tenninga og koblar seg inn igjen når feil blir registrert igjen.

Lenke til kommentar

Hadde tilsvarende på min Astra. Den mistet all motorkraft ved 4000, og lampen lyste. Fikk lest ut diagnose (gratis på mitt Opel-verksted!), den viste feil på lambdasonde. Byttet den, samme feil. Byttet hele motorstyring, samme feil. Byttet luftmengdesensor, alt i orden igjen. Det var feil på denne som gjorde at motorstyringen viste feil på lambdasonde. Denne koster ca 2000.

Lenke til kommentar
Hadde tilsvarende på min Astra. Den mistet all motorkraft ved 4000, og lampen lyste. Fikk lest ut diagnose (gratis på mitt Opel-verksted!), den viste feil på lambdasonde. Byttet den, samme feil. Byttet hele motorstyring, samme feil. Byttet luftmengdesensor, alt i orden igjen. Det var feil på denne som gjorde at motorstyringen viste feil på lambdasonde. Denne koster ca 2000.

6509040[/snapback]

 

 

Shit.. ja der kan du se.. En av grunnan til at man kanskje bør høre andre steder enn verksted først.. den der "prøv og feil"-metoden deres kan fort bli kostbar..

 

Men alltså.. Da kan man vel prøve en Luftmengdemåler fra en annen bil først.. så ser man om det bedrer seg.. Så kan man bestille en selv, montere og spare en hel masse penger.. (':thumup:')

 

Men om det er gratis å lese ut diagnosen, så gjør man gjerne det ;)

Lenke til kommentar
Når du ikke får høyere turtall enn 4000 så er det en standard opel feil at kamakselsensoren har gått...

6504109[/snapback]

 

Ka e en kamakselsensor? Hva gjør den?

 

Og det viktigste: Hvor mye KOSTER den? :hmm:

6505212[/snapback]

 

Se om du finner den her : www.opel-deler.no Den skal være relativt enkel å bytte tror jeg, fire skruer og en plugg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...