Gå til innhold

TEST: Hvitevarer for nerder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel mulig å modde 12V kontakta til å bli en molex i steden for sigarettennerpluggen?! Tenkte på å kjøpe et slik skap, sette på en molex og kjøpe en sånn!

6477665[/snapback]

6478318[/snapback]

 

Det er nok ikke umulig, men med tankte på at den trekker nesten 5,5A vil jeg nok ikke tro det er speielt lurt.

Lenke til kommentar
Har ett gammelt Thermaltake Bigwater sett liggende.. Tror dere det går bra å hive både pumpe og radiator inni kjøleskapet ? :p

6477929[/snapback]

Sikkert, men er ikke det en ganske upraktisk/unødvendig dyr oppbevaringsplass for gammel maskinvare? :hmm:

 

(PS husk at kjøleeffekten begrenser seg til godt under 65W så det er ikke spesielt lurt å bruke noe slikt til kjøling av radiatoren i et PCoppsett)

Lenke til kommentar

Kjøpte TT BW settet for 500kr ifjor, og betalte 610kr elns (inkl porto) for kjøleskapet. Da min overklokkede opteron er litt varm for tiden, hadde vel denne kanskje blitt en del kjøligere med radiatoren og pumpa inne i kjøleskapet? Da ville man jo hatt en ganske "ok" kjøling for 1110kr.. :p

 

Edit: hadde jo vært kult på lan med en pepsibox vannkjøling :p (2slanger stikker ut av døra..)

Endret av Daffa
Lenke til kommentar
Kjøpte TT BW settet for 500kr ifjor, og betalte 610kr elns (inkl porto) for kjøleskapet. Da min overklokkede opteron er litt varm for tiden, hadde vel denne kanskje blitt en del kjøligere med radiatoren og pumpa inne i kjøleskapet? Da ville man jo hatt en ganske "ok" kjøling for 1110kr.. :p

 

Edit: hadde jo vært kult på lan med en pepsibox vannkjøling :p (2slanger stikker ut av døra..)

6479393[/snapback]

Med mindre det er EE-utgaven av opteron (35W) så vil temperaturen garantert øke om du putter radiatoren i kjøleskapet. Grunn: Kjøleskapet har en maksimal kjøleeffekt på 65W mens CPUen utvikler trolig godt over 65W. Særlig hvis du har overklokket. Når kjøleskapet ikke klarer å ta unna all varmen blir det varmere inni det enn utenfor. Altså en svært dårlig idé.

Lenke til kommentar
Lurer på om det er du som misforstår, eller om jeg er dum.. :p Bruker systemet til vanlig, med radiatoren inni pcn. CPU må da vel bli kjøligere hvis jeg setter radiatoren inni kjøleskapet..?

6480185[/snapback]

Neppe. Om kjøleskapet ikke klarer å ta unna varmen vil det bare fungere mot sin hensikt. Det er jo selvsagt en mulighet å åpne kjøleskapsdøren da.

Lenke til kommentar
Det er vel mulig å modde 12V kontakta til å bli en molex i steden for sigarettennerpluggen?! Tenkte på å kjøpe et slik skap, sette på en molex og kjøpe en sånn!

6477665[/snapback]

6478318[/snapback]

 

Det er nok ikke umulig, men med tankte på at den trekker nesten 5,5A vil jeg nok ikke tro det er speielt lurt.

6478457[/snapback]

 

Nei vel? Fordi.. Dette har jeg ikke mye peiling på serru. En PSU levere da vel mye mer enn 5,5A på 12V railen? Jeg har forresten en OCZ ModStream 450W.

Lenke til kommentar
Nei vel? Fordi.. Dette har jeg ikke mye peiling på serru. En PSU levere da vel mye mer enn 5,5A på 12V railen? Jeg har forresten en OCZ ModStream 450W.

6480437[/snapback]

For å finne ut hvor mange watt noe bruker kan man gange volt og amper. Skapet vil bruke 66 watt og da blir det kanskje litt lite igjen til resten av pc-en.

Lenke til kommentar
Lurer på om det er du som misforstår, eller om jeg er dum.. :p Bruker systemet til vanlig, med radiatoren inni pcn. CPU må da vel bli kjøligere hvis jeg setter radiatoren inni kjøleskapet..?

6480185[/snapback]

Jeg tror ikke jeg missforstår deg. Du tar det for gitt at det er kjøligere inni kjøleskapet enn utenfor selv om du setter en varmeovn inni der.

 

Bare for å sette det litt på spissen: Tror du det blir særlig kaldt i kjøleskapet om du setter en varmeovn på 2000W der? Eller et stearinlys på 100W? eller 10 stearinlys på 100W? Saken er at du glemmer å vurdere kjølekapasiteten opp mot varmeproduksjonen. Hvis du har en Opteron (max 89W) som er overklokket 50% og har fått økt spenningen fra 1,3 til 1,6V så utvikler den opp mot 200W på det meste. Hvis du i tillegg kjøler et brikkesett på 25W og et overklokket skjermkort på 75W@125W så skal radiatoren kvitte seg med inntil 350W. Dersom kjøleskapet har en effekt på 65W ogen effektivitet på 50% så vil kjøleanlegget i kjøleskapet hele tiden kjøre på maks og fjerne 32,5W fra innsiden av kjøleskapet. 350W minus 32,5W = ca 320W netto varmeutvikling inni kjøleskapet. Temperaturen vil stige raskt og helt til disse 320W slipper ut på andre måter. Dvs gjennom veggene på kjøleskapet. For at man skal få en netto varmestrøm UT gjennom veggene på kjøleskapet må det være varmere inni enn utenfor. Varme strømmer alltid fra varmt mot kaldt. Siden kjøleskap er mer eller mindre godt varmeisolert må det en veldig høy temperatur inni til for at hele 320W skal strømme ut gjennom veggene. Sansynligvis vil ikke det skje før vannet i kjølesystemet koker så varmen slipper ut i form av damp, eller PCen kræsjer og slår seg av eller noe sånt.

 

Selv med et mer moderat anslag vil det gå galt: Opteron 89W som kun går på tomgang (50W) og ikke kjøling av brikkesett eller GPU. Samt en energieffektiv peltier med 70% virkningsgrad (totalt 45W kjøleeffekt) så vil ikke kjøleskapet klare å kjøle innsiden nok. Radiatoren avgir 50W og kjøleanlegget i kjøleskapet klarer bare å fjerne 45W. Det blir en netto varmeutvikling på 5W og dermed fortsatt høyere temperatur inni kjøleskapet enn utenfor.

 

For å sette det på spissen nok en gang blir det som prøve å kjøle en atomreaktor ved å spytte på den. Kapasitetsberegningene er helt på jordet og kan føre til en utilsiktet kjernenedsmelting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fin test dette :) Lurte på om det gikk ann å kjøle store flasker (1,5 L) i kopp kjøleren

6492131[/snapback]

 

passer nok ikke noen 1,5 flaske. går akkurat med ei bokscola eller 0,5 liters cola.

 

pleier selv å bare ha ett glass oppi som jeg fyller på med 1,5 liter som står ved pc en...

den lille søte pene dingsen kjøler som bare fy, drikken blir som du nettopp skulle tatt den ut av kjøleskapet og tok den første supen, NYYYDELIG.

 

så minusene.

Min har en tedens til å bli så kald at den fryser seg slik at når jeg skrur den av så står den fremdeles å durer, selv om "på" lyset er slukket, så da må jeg dra ut kontakten istede. dette gjelder bare når enheten har stått på i flere timer...

 

minus nr er at den bråker som ett uvær, overdøver pc en min komplett! så å bruke denne til noe annet en drikkekjøler ved headsetbruk er temmelig slitsomt...

 

Er åpen for forslag til modifikasjoner, noen som vet om den trenger viften? eller går det ann å lage noe store kjøleribber istede? tenker da på om viften er en del av "kjøleprosessen"

 

Er Hjemmekino entusiast så å kunne gjort denne helt stille så jeg kan bruke den under film hadde vært helt genialt!

Lenke til kommentar
Fin test dette :) Lurte på om det gikk ann å kjøle store flasker (1,5 L) i kopp kjøleren

6492131[/snapback]

 

 

minus nr er at den bråker som ett uvær, overdøver pc en min komplett! så å bruke denne til noe annet en drikkekjøler ved headsetbruk er temmelig slitsomt...

 

6493354[/snapback]

 

 

Dette var ikke noe jeg opplevde under testing, da var den ganske stille. Hvor lenge har du hatt kopp-kjøleren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...