Gå til innhold

26 års fengsel for 12-åring!


Anbefalte innlegg

hvorfor? fordi gutten som ble tatt livet av var funksjonshemmet, og det er d nærliggende å tro at han ikke kunne forsvare seg, og den tiltalte ikke viser anger nå. Det vitner om en total mangel på respekt for regler og ikke minst andre mennesker. lever man som et monster skal man bli behandlet deretter.

6476943[/snapback]

Mener du her at et liv er mer verdt jo mindre egnet det er til å forsvare seg selv? Konsekvensen av det du sier er jo at straffen må bli mindre for å drepe bodybuildere enn gamle bestemødre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvorfor? fordi gutten som ble tatt livet av var funksjonshemmet, og det er d nærliggende å tro at han ikke kunne forsvare seg, og den tiltalte ikke viser anger nå. Det vitner om en total mangel på respekt for regler og ikke minst andre mennesker. lever man som et monster skal man bli behandlet deretter.

6476943[/snapback]

Mener du her at et liv er mer verdt jo mindre egnet det er til å forsvare seg selv? Konsekvensen av det du sier er jo at straffen må bli mindre for å drepe bodybuildere enn gamle bestemødre?

6477324[/snapback]

 

så klart ikke... ser nå at det kan høres slik ut, og jeg legger meg laaangflat for kritikken.

poenget var mangelen på den tiltaltes respekt overnfor andre mennesker som ikke er som han selv.

Lenke til kommentar

En 12-åring vet nok endel om konsekvenser av handlinger. Likevel virker det for meg som om gutten er sterkt psykisk syk og burde behandles for dette. 26 år er drøyt for enhver og kanskje spesielt for et barn. Han vil jo være i 30-årene når han kommer ut og da ha gått glipp av mye godt. Dessverre førte handlingene hans til at vennen hans går glipp av resten av livet.

 

Kanskje en mer rettferdig dom hadde vært forvaring på ubestemt tid med terapi og behandling? Dersom det i det hele tatt er mulig å behandle noen som er syk nok til å gjøre noe slikt.

Lenke til kommentar
Dermed må han belage se på å sitte bak murene de neste 26 årene. Han vil da være 41 år gammel.
Det ser ut til at et amerikansk fengselsår er 12 måneder, med mindre VG har gjort en feilaktig antakelse.

6477724[/snapback]

 

Jeg mener det er mulighet for å slippe ut etter 2/3 deler av straffen som her.. Mulig jeg tar feil. Når han i tillegg har sonet 3 år til nå vil vel den reelle straffen bli 23 år?

Lenke til kommentar

En person som blir nødt til å tilbringe seksogtjue år bak murene, vil vanskelig kunne bli fult integrert inn i samfunnet igjen, når han slipper ut. Men akkurat det virker det ikke som det er alle som bryr seg om. Det viktigste er blodhevn. Koste hva det koste vil.

 

Jeg har ikke noe problem med å skjønne resonnementet som blir lagt til grunn. Men i likhet med saken rundt Ane Stø og homoerotikken, føler jeg ikke at de ønskede handlingene er de samfunnet er best tjent med.

 

Jeg synes ikke straffen holder mål.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
En person som blir nødt til å tilbringe seksogtjue år bak murene, vil vanskelig kunne bli fult integrert inn i samfunnet igjen, når han slipper ut. Men akkurat det virker det ikke som det er alle som bryr seg om. Det viktigste er blodhevn. Koste hva det koste vil.

 

Jeg har ikke noe problem med å skjønne resonnementet som blir lagt til grunn. Men i likhet med saken rundt Ane Stø og homoerotikken, føler jeg ikke at de ønskede handlingene er de samfunnet er best tjent med.

 

Jeg synes ikke straffen holder mål.

6478179[/snapback]

 

Jeg forundres over enkeltes fokus på hevn, fordi hevn er en jævlig negativ følelse. Disse som lar seg styre av denne håper jeg kun lar den komme til syne i slike ufarlige situasjoner som det er å sitte bekymringsløst å skrive til forumet. Tar man derimot med seg denne følelsen, og kanskje kombinerer den med lavt selvbilde, sinne, frykt osv, ut på gaten. Så er det bare tilfeldigheter hvem som blir dømt til den elektriske stol.

Lenke til kommentar

Søppel som må vekk fra gata. Norge har ikke skjønt sånt enda.

Han her har INGENTING blant normale folk å gjøre. 12år eller ikke, du legger liksom grunnlaget for fremtidige handlinger når du er så uheldig å få stikki kompisen, den funksjonshemmede kompisen din, 34 ganger med en kniv. Tosk.

 

Prøv å gjør 34 knivstikkbevegelser med handa for moro skyld, så merker du fort hvor SINNSYKT PERVERS SYK du skal være for å få til noe sånt.

 

Råtne i fengsel er tingen.

Lenke til kommentar
Den unge gutten skal ifølge nyhetsbyrået AP ha forlatt rettssalen med et flir rundt munnen.

DEN setningen der sier alt om vedkommende. 26 år synes jeg var i minste laget, men om han - fanden forby - skulle overleve i fengsel lenge nok til å slippe ut, tar det nok ikke lange tiden før han er inne igjen.

Lenke til kommentar

Søkte litt rundt på denne saken og dette gjelder 2 gutter som i en alder av 12 ble tiltalt for drapet på utviklingshemmet klassekammerat. Guttene forandret forklarign mange ganger i avhør og i undomsrett og dommerenn avgjorde at guttene skulle føres for voksen rett og dømmes som voksene om funnet skyldig. De har vært på undomsanstalt siden tiltalen som yngste på anstalten, men med den groveste tiltalen.

 

I spørsmål om de synes det er feil at de sulle føres i voksen rett har begge guttene sagt at et menneske som er i stand til å gjøre et så grufult drap er i stand til å gjenta det go bør dømmes som en vosen. Antar at det er lett å si det når man tro man skal kunne juge seg unna det.

 

Etter store deler av rettsaken valgte den ene gutten å erkjenne seg skyldig og har vist anger. Han fikk dermed en formidlende dom på 14 år.

 

Savoie som fortsatt holder fast ved at kammeraten falt ned fra et tre, til tross for den andres innrømmelse og som ikke viser noen som helst form for anger fikk da altså lovens strengeste straff.

 

Når ikke noe annet er nevt er det som regel mulighet for å komme ut på prøve etter 2/3 sonet tid.

Lenke til kommentar
La oss anta han viser seg å være psykisk syk. Er ikke psykisk syke på lik linje med andre syke? Fortjener ikke de behandling?

6489721[/snapback]

Jo, det gjør han, men det er i så fall uavhengig av forbrytelsen. Spørsmålet er om han ikke skal straffes for drapet dersom han er psykisk syk.

 

"Andre syke" får vel ellers stort sett ikke slippe straff om de dreper noen, så lenge de er soningsdyktige. Det kan selvsagt være en problemstilling her også. Men hvis de har tilbrakt de siste tre årene i en ungdomsanstalt er vel ikke den eventuelle sinnslidelsen akutt...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...