Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor driver folk med selvskading?


Riggs

Anbefalte innlegg

God kveld.

 

Jeg har lest en del i deppetråden for å få litt innblikk i hva andre folk sliter med. Et tema som har dukket opp gjentatte ganger er dette med selvskading. I stedet for å gå helt off topic i den tråden, tenkte jeg vi kunne ha en liten diskusjon rundt det her. Det jeg egentlig er intressert i å finne ut er hvorfor noen mennesker som har det vondt ønsker å drive med selvskading. Jeg er langt fra noen psykolog, men jeg har kommet opp med to grunner jeg tror kan forklare det.

 

Grunn 1: For å oppmerksomhet. Ikke misforstå. Det jeg mener er at de som driver med selvskading kanskje føler at ingen andre enn dem selv forstår hva de egentlig sliter med. Kanskje orker de ikke å prate med andre om hva som plager en. Dermed kan man, med kutt, rift o.l, signalisere at man faktisk har det vondt og sliter med problemer. En logisk brist med akkurat dette er jo de som kutter seg steder ingen andre kan se det.

 

Grunn 2: For å straffe seg selv. Alle mennesker gjør mye dumt igjennom livet, og jeg har inntrykk av at noen føler at de må straffe seg selv for det de eventuelt har gjort galt. Problemet her, tror jeg, er at man til slutt tror at alt det som skjer galt mellom en selv og andre, er ens egen skyld, og derfor reagerer man med å skjære opp seg selv o.l. Man får kanskje en stor skyldfølelse, føler seg uverdig, uviktig og som en belastning.

 

Beklager så mye hvis dette for noen er en støtende og dum tråd, men jeg vil veldig gjerne ha innsikt i hvorfor folk egentlig gjør dette. Vet det er en del spøking med at alle selvskadere er "emoer", noe jeg tror er langt ifra sant. Hadde vært fint om noen som har hatt en periode før eller nå med selvskading kan gi oss andre innsikt i hvorfor hun/han gjør dette. På forhånd takk for hjelpende innlegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, tenkt litt på det der selv, DemonFudge. Kanskje det er en måte å lissom "få det ut" på? At man kan føle den smerten man har inni seg fysisk?

6462563[/snapback]

 

Tja. Det er jo på en måte litt mote det at man skal skade seg selv også. Til en viss grad altså. Noen kutter seg fordi de faktisk ikke har det bra, mens andre kutter seg fordi "forbildene" gjør det, eller fordi de synes det er kult. Jeg vet om flere som tenner seksuelt på blod.

 

Noen folk viser fram kuttmerkene sine og andre folk skjuler dem.

 

Hehey. Find the secret massage.

 

DemonFudge

6462581[/snapback]

 

Hehehe. Massasje og greier. :fun:

Endret av DemonFudge
Lenke til kommentar

Mange gjør det fordi de har psykiske problemer, og noen har kanskje vanskelig for å oppsøke hjelp selv, dermed kan selvskading som andre ser, gjøre at folk rundt selvskaderen blir oppmerksomme på problemene.

Dette er selvsagt bare en teori jeg har. Har hatt noen venner som har drevet med dette, og hvertfall i den enes tilfelle, var det for å få oppmerksomhet. Altså, oppmerksomhet rundt de psykiske problemene.

Lenke til kommentar

Nevnt før her, mange skader seg selv for å få en kontrollert smerte. En utvei fra det vonde som har skjedd. Psykisk smerte kan man ikke kontrollere og man kan ofte gjøre dumme ting mens man er fortvilet,deppa og redd. Hvis man da overfører den psykiske smerten til kroppen, altså fysisk, kan det hjelpe til med å lindre smerten.

 

Når man skader seg, ulykke eller selvforskylt, utskilles det Endorfiner som er kroppens eget smertestillende middel. Dette gjør at man etter en stund ikke har så vondt, og man får en god følelse i kroppen. Ved å kutte seg, viser man at man har kontrollen, og at smerten ikke har det. Det blir ofte litt blod når man kutter seg, og de fleste vil ikke at andre skal vite at de kutter seg. Derfor går det med en del tid i tørking og skjuling av arrene/kuttene, noe som gjør at hele situasjonen modnes og ikke sees som så umulig som først anntatt.

 

Finnes ingen fasit, det er like mange grunner til at folk kutter seg som det er dråper i havet, så en fasit er vanskelig å gå etter. Men det er ofte likhetstrekk.

 

Veldig dårlig til å forklare, litt trøtt.

Håper dette hjalp litte granne hvertfall :)

Lenke til kommentar
hva med å fokusere på de ubetydelige fysiske smertene istede for smerten inni seg selv?

6463462[/snapback]

 

Hva ? Skjønte ikke denne helt, lyst til å forklare litt grundigere ? :)

6463477[/snapback]

er jo en teori om at de skalder seg selv for å kunne slippe å fokusere på smertene inni seg. altså de skader seg selv for å tenke på den fysiske smerten og ikke den psykike smerten,.

Lenke til kommentar

For det første, det finnes flere sjølskadings"metoder" enn å kutte seg.

Ellers så kan man lese mer om sjølskading her.

 

Jeg er enig med Riggs i de to teoriene han har.

Jeg tror også at flere har en kombinasjon av de to.

 

Noen mister også kontrollen. En går inn i en slags transe, hvor man ser seg sjøl fra utsia, uansett hvor dumt det høres ut.

Man blir sin egen tilskuer, har null kontroll, og mener opriktig at detta er det eneste en kan gjøre.

I sånne tilfeller får man såra som et slag i trynet etterpå.

"Hva faen gjorde jeg det for?"

 

Eller ja, æh, jeg klarer ikke forklare >.<

Lenke til kommentar

Har jo forsåvidt vært oppe en del dette temaet her, men kan jo svare igjen.

 

Har holdt på med det der siden jeg var dum 14iss og årsakene har variert.

Helt i begynnelsen var jeg nysgjerrig, og hadde heller ikke noen ord på å forklare hvordan jeg hadde det. Men så fant jeg fort ut at det roa meg ned. Og hvis jeg da hadde det dritt og ingenting hjalp så kunne man kutte litt, også ble jeg helt rolig og kunne bare legge meg til å sove uten problemer.

Etterhvert så ble det en vanesak og jeg var avhengig, trang ingen grunn.

Hittil hadde det aldri skjedd i fylla.

Så slutta jeg helt med det når jeg var edru, for det hjalp ikke allikevel. Og så gjorde jeg det en 4-5 ganger i fylla (over et par år), og da var det fordi jeg var desperat og ingenting hjalp, så jeg prøvde gamle teknikker igjen.

 

Det er meningsløst og teit, det er flaut å ikke klare å løse problemene sine på en bedre måte, og det er slitsomt å hele tiden gå med svettebånd, uansett antrekk.

Lenke til kommentar

Det er også 2 forskjellige typer selvskadere

 

1. De som kutter seg for å døyve psykisk smerte ved å erstatte den med fysisk smerte, og som etterpå skjuler sårene sine så godt de kan med klær osv.

 

2. De som skader seg for så å vise sårene sine åpenlyst til andre, eller fortelle om de for å få oppmerksomhet.

 

Finnes helt sikkert andre typer også

Lenke til kommentar
Det er også 2 forskjellige typer selvskadere

 

1. De som kutter seg for å døyve psykisk smerte ved å erstatte den med fysisk smerte, og som etterpå skjuler sårene sine så godt de kan med klær osv.

 

2. De som skader seg for så å vise sårene sine åpenlyst til andre, eller fortelle om de for å få oppmerksomhet.

 

Finnes helt sikkert andre typer også

6464646[/snapback]

 

Right up. Nr.2 kan vel betegnes som pop.utrykket "emo"

Lenke til kommentar

det der med å skade seg selv har jeg aldri skjønt, men det er vel en emo/"gother"-greie som vi dødelige aldri kommer til å forstå.

 

avstraffelse eller det å få smerte å tenke på istedet for fæle tanker oppe i hodet. henger ikke på greip, spør du meg. da er det bedre å få seg en sunn hobby som man kan bruke litt tid på og som får en til å slappe av og koble ut!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...