Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor driver folk med selvskading?


Riggs

Anbefalte innlegg

Nå er jeg på besøk hos kusina mi, og hun sliter med blant annet bulimi og depresjoner. Inntil nylig var hun suicidal. Hun har minst 300 arr på armene (nei, jeg tuller ikke), og bare for noen dager siden hadde hun rundt ti åpne sår. Jeg har snakket endel med henne om det, og vil derfor våge å påstå at jeg har rimelig god greie på hvorfor man skader seg selv.

 

Ytre smerte er ingenting mot indre smerte. Kutter man seg klarer man å befri seg fra den indre smerten en stund. Med andre ord fungerer selsakdingen som en lindring for den indre smerten. Problemet er bare at man blir avhengig av det. Selv om man ikke nødvendigvis føler en uutholdelig stor indre smerte føler man at man kutte seg selv. Ingen har noen god forklaring på hvorfor.

 

Selv har jeg fem arr på venstrearmen fra en tid hvor jeg hadde det utrolig tøt. Tenker jeg tilbake på det virker det utrolig dumt, men der og da var det utrolig mye bedre enn å leve med den indre smerten. Jeg holdt ikke ut å føle meg som jeg gjorde, og å kjenne den ytre smerten istedenfor den indre smerten var en utrolig stor lettelse.

6466745[/snapback]

 

Endelig en som har skjønt det :) Det værste er når folk dømmer deg fordi du ikke alltid har det så greit. Det utrolig slitsomt. Armene mine ser ikke så ille ut på avstand, men kommer du nærme kan du se de er helt humplete og stappfulle av hvite striper. Jeg kutter fordi det er mye mer inni hodet mitt enn jeg har plass til. Jeg kutter fordi jeg hater megselv så intenst. Jeg kutter for å straffe meg og fordi ingen liker meg. Jeg finner alltid en grunn. Det er som heroin. Har ikke kutta armene på et år, har funnet andre steder det er mer plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endelig en som har skjønt det  :) Det værste er når folk dømmer deg fordi du ikke alltid har det så greit. Det utrolig slitsomt. Armene mine ser ikke så ille ut på avstand, men kommer du nærme kan du se de er helt humplete og stappfulle av hvite striper. Jeg kutter fordi det er mye mer inni hodet mitt enn jeg har plass til. Jeg kutter fordi jeg hater megselv så intenst. Jeg kutter for å straffe meg og fordi ingen liker meg. Jeg finner alltid en grunn. Det er som heroin. Har ikke kutta armene på et år, har funnet andre steder det er mer plass.

6467155[/snapback]

Herregud, nå har jeg lyst til å løpe ned til Tønsberg igjen. Verste jeg veit er å ikke kunne gjøre noe. Bare synes det er ålreit å være der om det skal være det som skal til.

 

Og jeg tror fortsatt at det finnes mange i denne verden som liker deg. Som person, ikke bare fordi de kanskje synes synd på deg. Tror jeg hadde likt deg om jeg hadde kjent deg. Skal mye til for å bli hatet eller lite likt, mener jeg iallfall.

 

 

*strekke ut en trygg hånd for å holde i* :blush:

Lenke til kommentar
Herregud, nå har jeg lyst til å løpe ned til Tønsberg igjen. Verste jeg veit er å ikke kunne gjøre noe. Bare synes det er ålreit å være der om det skal være det som skal til.

 

Og jeg tror fortsatt at det finnes mange i denne verden som liker deg. Som person, ikke bare fordi de kanskje synes synd på deg. Tror jeg hadde likt deg om jeg hadde kjent deg. Skal mye til for å bli hatet eller lite likt, mener jeg iallfall.

 

 

*strekke ut en trygg hånd for å holde i*  :blush:

6467177[/snapback]

takk :blush: Jeg setter veldig pris på at du bryr deg. Mer enn du aner. Jeg hadde vært "rein" i 9 mnd, men havna på kjøret igjen i forrige uke. Har kutta to ganger idag. Nå netopp og før idag. Hvorfor jeg gjorde det nå veit jeg ikke. Det var før jeg kom innom dette temaet, blir ikke trigret sånn. Den første gangen var når jeg var på jobb før idag. Jeg har aldri brydd meg noe spesielt om sangtexter eller hva sanger handler om. Yndlingssangen min er "hurt" med nine inch nails. Jeg synes den er fin. Men idag på jobben gikk det opp for meg HVA denne sangen faktisk handler om. Det var som om jeg kunne skrevet den selv. Jeg satt og hørte og alt bare kom fallende ned over meg. Alt som har skjedd og jeg har opplevd. Jeg bare_måtte_ få det ut på en måte, og da har jeg ikke noe valg med hvordan det skal komme ut. "Hurt" forklarer det meste av hvordan jeg føler det hver dag, hver time, hvis ikke jeg får det ut på en eller annen måte.

 

I hurt myself today

to see if I still feel

I focus on the pain

the only thing that's real

the needle tears a hole

the old familiar sting

try to kill it all away

but I remember everything

 

what have I become?

my sweetest friend

everyone I know

goes away in the end

you could have it all

my empire of dirt

I will let you down

I will make you hurt

 

I wear this crown of shit

upon my liar's chair

full of broken thoughts

I cannot repair

beneath the stains of time

the feeling disappear

you are someone else

I am still right here

 

what have I become?

my sweetest friend

everyone I know

goes away in the end

 

you could have it all

my empire of dirt

I will let you down

I will make you hurt

if I could start again

a million miles away

I would keep myself

I would find a way

Lenke til kommentar
Naturlig nok fordi de ønsker en grunn til å synes synd på seg selv.

6467575[/snapback]

:mad: Har du i det hele tatt tenkt over at det er noe som heter psykiske problemer?! FAEN Å IRRITERT JEG BLEI AKKURAT NÅ! :nei:

 

Er en grunn til at folk trenger å dra til psykologer, eller til og med at folk blir lagt inn til psykiatrisk behandling! Menne...du er vel et perfekt menneske med perfekt omgangskrets, og lever vel også i en boble?

 

Jeg kan kalle meg heldig for det eneste traumatiske som har skjedd med meg var at mamma døde når jeg var ti år. Jeg gikk tre-fire år i sorggruppe og fikk månedlig snakket ut, så har ikke fått noen følger, bare et bittert hjerte innimellom. 32 år er for ungt til å dø... :(

 

 

*sparke Andreas*

Lenke til kommentar

^ Secon that (Andreasfe sin post).

 

Rart hvordan folk som faktisk har det ille klarer å ikke skade seg selv, blir rimelig oppgitt når jeg hører grunnene folk har til å kutte seg opp etc.

 

Snakk om å synes synd på seg selv. Bu-fuckings-hu.

Endret av Zerblat
Lenke til kommentar
^ Secon that (Andreasfe sin post).

 

Rart hvordan folk som faktisk har det ille klarer å ikke skade seg selv, blir rimelig oppgitt når jeg hører grunnene folk har til å kutte seg opp etc.

 

Snakk om å synes synd på seg selv. Bu-fuckings-hu.

6467616[/snapback]

Fint du har mye erfaring, ikke er trangsynt og skjønner at ikke alle er som deg :)

Lenke til kommentar

Jeg snakket ikke om meg selv. :)

Ta deg en tur på radiumhospitalet og spør om folk der kutter seg selv du.

 

Edit: Eller på Sundås, er noen som har det en smule verre der.

 

Men, men, for all del fortsette å synes synd på dere selv. :)

Endret av Zerblat
Lenke til kommentar

Satanisme handler om å komme seg så langt unna kristendommen som mulig. Det er ingen satanister som egentlig tror på djeveldyrking, det er bare noe de gjør som et opprør mot kristendommen.

 

6466446[/snapback]

Hahaha, tror du tar feil. Er en grunn til at de kaller det satanisme og ikke gudsforsakelse. Man kan vel kalle seg satanist, men hvor mange som EGENTLIG er det, er vel et godt spørsmål. Er jo de som dyrker Satan, driver med pentagrammer og seremonier og diverse annet som faktisk er det man kaller satanisme.

 

Litt OT dette her. Kanskje lage en tråd om satanisme også?

6466885[/snapback]

 

Satanisme og djeveldyrkning er forskjellige ting, jeg vill helst ikke utale meg mye om det fordi jeg ikke kan mye om det. Men vet at det er 2 forskjellige ting.

Satanister tror på seg selv, det er det viktigste i satanismen.

Hva gjør man når man driver med pentagramer?

Så hvis jeg skriver pentagramer, og samles med noen venner å gjør det hver uke. Da er vi satanister?

Satanisme går ganske mye dypere en det.

Satanister er nesten som en ikke-troende, de er anti-religiøse og at man skal være bundet til noe, f.eks gå til kirken hver søndag.

Derfor har ikke satanister noen ritualer, seremonier som man må følge for å være satanist.

Beklager for kraftig Off Topic.

 

Har aldrig skjønt logikken i selv skading, men tror det er for å få ut den indre smerten en kort stund ved å bedøve den med fysisk smerte.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Satanisme handler om å komme seg så langt unna kristendommen som mulig. Det er ingen satanister som egentlig tror på djeveldyrking, det er bare noe de gjør som et opprør mot kristendommen.

 

6466446[/snapback]

Hahaha, tror du tar feil. Er en grunn til at de kaller det satanisme og ikke gudsforsakelse. Man kan vel kalle seg satanist, men hvor mange som EGENTLIG er det, er vel et godt spørsmål. Er jo de som dyrker Satan, driver med pentagrammer og seremonier og diverse annet som faktisk er det man kaller satanisme.

 

Litt OT dette her. Kanskje lage en tråd om satanisme også?

6466885[/snapback]

 

Satanisme og djeveldyrkning er forskjellige ting, jeg vill helst ikke utale meg mye om det fordi jeg ikke kan mye om det. Men vet at det er 2 forskjellige ting.

Satanister tror på seg selv, det er det viktigste i satanismen.

Hva gjør man når man driver med pentagramer?

Så hvis jeg skriver pentagramer, og samles med noen venner å gjør det hver uke. Da er vi satanister?

Satanisme går ganske mye dypere en det.

Satanister er nesten som en ikke-troende, de er anti-religiøse og at man skal være bundet til noe, f.eks gå til kirken hver søndag.

Derfor har ikke satanister noen ritualer, seremonier som man må følge for å være satanist.

Beklager for kraftig Off Topic.

 

Har aldrig skjønt logikken i selv skading, men tror det er for å få ut den indre smerten en kort stund ved å bedøve den med fysisk smerte.

6467810[/snapback]

Jeg kan vel heller ikke noe spesielt om det men, satanisme må ha noe med satan å gjøre...ikke bare gudsforsakelse

 

 

La oss holde oss on topic da.

Lenke til kommentar
Jeg snakket ikke om meg selv. :)

Ta deg en tur på radiumhospitalet og spør om folk der kutter seg selv du.

 

Edit: Eller på Sundås, er noen som har det en smule verre der.

 

Men, men, for all del fortsette å synes synd på dere selv. :)

6467701[/snapback]

Herre min hatt. Ta deg ei bolle.

Lenke til kommentar
Jeg kutter fordi det er mye mer inni hodet mitt enn jeg har plass til. Jeg kutter fordi jeg hater megselv så intenst. Jeg kutter for å straffe meg og fordi ingen liker meg. Jeg finner alltid en grunn.

6467155[/snapback]

det hørtes mye ut som meg :ermm:

går konstant med den tanken...

i det siste har selvbidet hvert så ille at jeg tør ikke bevege meg blandt folk nesten...

alle hater meg...

inners inne vet jeg jo at det ikke er sant... men jeg finner ingen ting som beviser at ikke alle hater meg.

*Slettet*

 

EDIT: btw er det ulovlig å legge ut en mp3 fil? if so, fjern den eller si fra

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

Satanisme handler om å komme seg så langt unna kristendommen som mulig. Det er ingen satanister som egentlig tror på djeveldyrking, det er bare noe de gjør som et opprør mot kristendommen.

 

6466446[/snapback]

Hahaha, tror du tar feil. Er en grunn til at de kaller det satanisme og ikke gudsforsakelse. Man kan vel kalle seg satanist, men hvor mange som EGENTLIG er det, er vel et godt spørsmål. Er jo de som dyrker Satan, driver med pentagrammer og seremonier og diverse annet som faktisk er det man kaller satanisme.

 

Litt OT dette her. Kanskje lage en tråd om satanisme også?

6466885[/snapback]

 

 

Det du beskrive er kristensatanisme :roll:

Lenke til kommentar

Satanisme handler om å komme seg så langt unna kristendommen som mulig. Det er ingen satanister som egentlig tror på djeveldyrking, det er bare noe de gjør som et opprør mot kristendommen.

 

6466446[/snapback]

Hahaha, tror du tar feil. Er en grunn til at de kaller det satanisme og ikke gudsforsakelse. Man kan vel kalle seg satanist, men hvor mange som EGENTLIG er det, er vel et godt spørsmål. Er jo de som dyrker Satan, driver med pentagrammer og seremonier og diverse annet som faktisk er det man kaller satanisme.

 

Litt OT dette her. Kanskje lage en tråd om satanisme også?

6466885[/snapback]

 

Satanisme er i bunn og grunn egoisme. Satanister dyrker Satan, aka seg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Jeg kan vel heller ikke noe spesielt om det men, satanisme må ha noe med satan å gjøre...ikke bare gudsforsakelse

6467861[/snapback]

Kek, du kan ikke noe om det, men jeg kan.

 

 

 

Har forresten kuttet meg selv én gang. Det var ganske befriende.

Lenke til kommentar
okei, la meg se om jeg fikk dette rett:

hvis jeg kler på meg svarte klær (ja, jeg har faktisk noen) og hører på litt metal (ja, jeg hører faktisk på det til tider), setter meg ned og holder helt kjeft og lar håret gro, så er jeg altså en "gother" ?

6466356[/snapback]

Nja, så drøyt er det vel ikke. Har du band-t-skjorte med noen flammer på, nagler rundt halsen, glemte også å nevne piercinger, ser sur ut og har en weird frisyre, da kan folk flest kalle deg gother.

6466384[/snapback]

 

så det er altså ikke værre enn det? det har ingen ting med tankegang å gjøre?

da er det altså en ren "label" som jeg trodde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...