Gå til innhold

Hvordan kan et 12V bilbatteri være farlig?


Anbefalte innlegg

  • 10 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

På bilbatteriet vårt står det 12V, 70Ah, 680A. Ah står amperetimer og betyr at batteriet kan levere 70A i timen. Basert på dette, vil ikke et bilbatteri tilsvare 12V x 20 = 240V, 680A/20 = 34A, altså 240V og 34A (i "husstrøm" sett bort ifra at det er likestrøm i et bilbatteri)? Eller vil dette bli forskjellig siden bilbatteriet bare kan levere 70Ah? 240V og 34A høres iallefall ikke ut som noe jeg vil ta borti.

 

Ser at tråden er "litt" gammel, men føler at vi aldri kom til noen konklusjon.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
På bilbatteriet vårt står det 12V, 70Ah, 680A. Ah står amperetimer og betyr at batteriet kan levere 70A i timen. Basert på dette, vil ikke et bilbatteri tilsvare 12V x 20 = 240V, 680A/20 = 34A, altså 240V og 34A (i "husstrøm" sett bort ifra at det er likestrøm i et bilbatteri)? Eller vil dette bli forskjellig siden bilbatteriet bare kan levere 70Ah? 240V og 34A høres iallefall ikke ut som noe jeg vil ta borti.

 

Ser at tråden er "litt" gammel, men føler at vi aldri kom til noen konklusjon.

9133208[/snapback]

 

Batteriet kan levere 680A max peak. 70Ah betyr 70A i en time, eller 35A i 2 timer osv. En kilde kan heller ikke "levere" et strøm-nivå, antall ampere blir definert av hvor stor motstand kretsen møter.

Lenke til kommentar
Vekselspenning kan ikke lage lysbuer enkelt ettersom den går igjennom 0 punktet så ofte eller noe sånnt? Har aldri fått 230V til å gå gjennom 1mm luft. Vi prøvde ikke noe spesiellt på det da vi hadde 300V likespenning (seriekoblede likerettere), men jeg tror ikke vi hadde noe tilfelle da det gikk igjennom luft.

 

Må det en "brytningsspenning" til kanskje? Vi har en transformator fra 230V til 4600V her på skolen. Den ledet strøm fint gjennom 2 cm luft (målte 6-7 ampere) sålenge det var "urenheter" tilstedet. For eksempel røyken fra en lighterflamme. Når strømmen først var i gang med å gå gjennom luften fortsatte den selv om røyken ble fjernet. Dette er vekselspenning vel og merke.

6463423[/snapback]

 

 

Jeg er ikke spesialist på dette området, men jeg sveiser en del og kan si med ganske stor sikkerhet at lysbue med vekselspenning er fullt mulig å oppnå.

 

Elektrodesveisen min leverer 140 A, hvor mange volt er jeg ikke 100% sikker på. Jeg husker at en 10 A sikring røk på 140 A, det blir vel 2300 watt, altså omtrent 16 volt, 140 A.

 

Det man imidlertid må for å starte en lysbue ved så små strømmer, er å kortslutte kursen. Da får man opp temp. slik at plasma kan dannes mellom katode og andode, slik at strøm kan ledes gjennom vanlig luft.

 

Mener å huske det er tre måter å starte lysbuen:

 

Kortslutning, som nevnt.

Sende en høyfrekvent strøm i tilleg til strømmen man skal sveise med. Den metoden vet jeg ikke så mye om.

Eller bare bygge opp enorm spenning, slik at den tennes selv.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke så mye om lysbuer, men lyn kan jeg litt om. Kan være det er det samme...

 

For å få et lyn, trenger du høy spenning - tror det er ca. 4000 V/meter i vanlig luft. Dersom dette skjer, blir luften mellom katode og anode ionisert til plasma - dvs. luftmolekylene blir slått i stykker, og du får en glohet gass av frie elektroner (negative) og atomer (positive), som leder strøm svært godt.

 

Dersom du starter ett lyn med kort avstand, og så øker den gradvis, burde dette gå bra - som sagt er ionisert luft en god leder. Så du kan få lysbuen til å gå lenger en "den burde" på denne måten.

 

Vekselstrøm er lysbuens værste fiende - ettersom strømmen faller til null 100 ganger i sekundet. Dermed blir den gitt en mulighet til å kollapse i dette øybliket. Dette er en av grunnene til at det kan være vanskelig å bryte en likestrømskrets i tilfelle kortslutning etc. - du tar fra bryteren, men strømmen hopper fra ene til den andre siden av bryteren, og går fremdeles...

Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger tatt på begge polene på helt nye bilbatterier. Jeg er ingen elektroekspert, men jeg kjente ingenting, mest sannsynlig pga. for høy motstand.

 

Forresten, det er vel mye farligere å få strøm gjennom seg, fra si, en arm til en annen, i forhold til gjennom to fingre på samme hånd? Grunnen til at jeg tror det, er fordi at når strømmen gjår gjennom fingrene dine, så er den ikke i nærheten av hjertet, eller nerver som styrer hjertet, og kan ikke stoppe/skade dette. Det er imidlertid omvendt, hvis strømmen går gjennom hele overkroppen din..

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke så mye om lysbuer, men lyn kan jeg litt om. Kan være det er det samme...

 

For å få et lyn, trenger du høy spenning - tror det er ca. 4000 V/meter i vanlig luft. Dersom dette skjer, blir luften mellom katode og anode ionisert til plasma - dvs. luftmolekylene blir slått i stykker, og du får en glohet gass av frie elektroner (negative) og atomer (positive), som leder strøm svært godt.

 

Dersom du starter ett lyn med kort avstand, og så øker den gradvis, burde dette gå bra - som sagt er ionisert luft en god leder. Så du kan få lysbuen til å gå lenger en "den burde" på denne måten.

 

Vekselstrøm er lysbuens værste fiende - ettersom strømmen faller til null 100 ganger i sekundet. Dermed blir den gitt en mulighet til å kollapse i dette øybliket. Dette er en av grunnene til at det kan være vanskelig å bryte en likestrømskrets i tilfelle kortslutning etc. - du tar fra bryteren, men strømmen hopper fra ene til den andre siden av bryteren, og går fremdeles...

9207758[/snapback]

 

Nedbrytningsspenningen til luft regnes som ca 1MV/m, altså, 1 million volt for å få en lysbue på 1 m startet.

Når lysbuen først er tent så blir det som du sier skapt ionisert luft som leder strøm veldig mye bedre.

kilde

 

Har bygget en sånn jacobs stige på jobb, men har fortsatt ikke våget å teste den. Er bygd opp av tre mikrobølgetrafoer som er seriekoblet (omtrent 6kV, eller 6mm startavstand).

Det som skiller oppsettet mitt fra de normale som bruker neontrafoer på 15kV er maksimal strøm som kan leveres.

Når neontrafoene stopper på 30mA, så fortsetter mikrobølgetrafoene mine opp til nesten 700mA. På spenningen det er snakk om her så er dette i høyeste grad dødelig.

Kommer sannsynligvis til å bli stående slik også, har ingen plan om å ta livet av meg riktig enda. :ph34r:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 år senere...

Eit bilbatteri kan vere farlig ja. leste att nokon var "inne på" temaet monentan strøm. vist du har eit vanleg 12v bilbatteri med sei f.eks. 60 Ah (amper timar) kan du renke ut kor mykje strøm det vil da gå i dei få milli sekundane det tek for strømmen og gå gjønom deg (f.eks: 60/ 0.002 = 30000A, veit ikkje kor lang tid det egentleg tek). Er du heldig nokk skjer det ingenting. men har du feil indre motstand kan du i værstefall dø. 30 mA er det som er medisinsk sett grensa for dødelig strømm. og kortslunntng av batteri er dårlig ide, da det blir frigjort hydrogen gass fra saltsyra som er i vanlige blybatteri.

Lenke til kommentar

For at et 12V batteri skal kunne være farlig for deg så må det omstendigheter som jeg skrev om i 2007 lengere oppe i tråden.

Om du derimot kortslutter batteriet så er ytelsen på et bilbatteri ganske stor og kan smelte av en 10mm bolt om det får litt tid på seg.

Nå derimot oppstår et annet problem og det er dannelse av hudrogen i batteriet som dersom antent få batteriet til å eksplodere med varm batterisyre sprutende rundt.

Men dette er en helt annen type skade en bare ved å få i seg 12V DC.

Hvor mye strøm som man kan få gjennom kroppen avhenger av overgangsmotstanden i huden og motstanden i muskler og annet vev kroppen består av.

Med en spenning på 12V snakker vi mange Kohm.

Bytter vi derimot til 400V så forsvinner overgangsmotstanden i huden ettersom den høye spenningen er i stand til å trenge gjennom svak isolasjon og nå er det kun den indre motsanden i kroppen som gjelder og med 400V er det kun noen få Kohm med motstand om det er så mye da.

 

Dåg vil jeg si at 50V som er spenning som under normale forhold er grenseverdi for farlig spenning vil føles mere en bare litt ubehangelig å få i seg.

For bad er f.eks. grenseverdien bare 12V ettersom våt hud gjør overgangsmotstanden i huden liten.

Jeg skal til og med greie å få 12V AC/DC til å gjøre skikkelig vondt om jeg kobler det til på rett plass og sørger for god kontakt.

 

Regner med at det er ingen som frivillig vil slikke på ledninger koblet til et bilbatteri.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...