Gå til innhold

PHP- & MySQL-innføring: Kapittel 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hva det står for, men det virker som om de er et alternativ til " med to hoveduntak (har ikke oppdaget flere enda), den første er at du slipper å tulle med backslashes, den andre er at de må være på sine egne linjer, altså:

echo <<<HTML
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
HTML;

(HTML'en er bare noe random, kan være hva som helst).

 

Kan også brukes til å sette variabler

 

Håper at noen som kan dette kunne forklare nærmere :)

Lenke til kommentar

En pen og ryddig innføring, sånn ved første blikk! :thumbup:

 

Og jeg er enig i at innføringen har sin plass selv idag, eller om 5 år for den saks skyld. Jeg har programmert i 33 år, men det gir meg ingen grunn til å hovere over de som ikke har holdt på like lenge. Jeg har brukt utallige språk og verktøy; fra Fortran og assembly, via Turbo Pacal og Basic, 4GLs som Delphi og VB fram til Java og andre moderne språk. Men skal jeg lære meg et nytt, skaffer jeg meg en "dummies" guide og begynner med "Hello World". På den måten unngår jeg å ta med meg antagelser og syntax fra et språk over i et annet. Skulle jeg lære meg PHP i dag hadde dette vært et utmerket sted å starte.

 

Verktøyet jeg bruker mest idag kom for første gang for 25 år siden, og har utviklet seg gradvis gjennom årene. Det ble objektorientert for 10 år siden, men fortsatt holder jeg kurs for folk som aldri tok steget og fortsatt programmerer på "gamlemåten". Skulle jeg sagt "Beklager, men OO-toget er gått", til nye passasjerer på stasjonen?

 

Det er aldri for sent å lære noe nytt, og så lenge folk lager barn vil det være nye generasjoner som skal lære.

 

Keep up the good work, unge herr Dahl! :cool:

 

Geir :)

Lenke til kommentar

JonT:

Det er heredoc syntax. Er nokon ganger eit bedre valg, men siden du ikkje kan bruke ternary syntax i den så kan den til tider lage meir arbeid enn det er verd.

 

Heredoc Syntax: http://no.php.net/manual/en/language.types....syntax.heredoc

 

Ternary Syntax: http://no.php.net/ternary

 

Personlig synest eg guiden kansje var for "lett", at alt for mange ord blei brukt til å forklare enkle kommandoer. Men min meining må tas med ein klype salt siden guiden ikkje er laget for personer som har jobbet med php og andre programmerings språk i fleire år.

 

Hadde vært kjekt å fått nokre meininger fra folk som aldri har programmert før, angående kva dei følte om guiden.

 

Men det er som sagt fleire ting som kansje burde vært tatt med, slik som heredoc, "operator combines" (.=, += osv), typecasting, at constructs ikkje er case sentitive osv.

 

Men Andre har nok tenkt å ta dette opp i seinere kapittel av guiden.

 

[EDIT]

Gløymte å sei at det er eit bra initiativ fra Andre sin side. Og det er heilt sikkert mange som setter stor pris på guiden :)

 

Keep up the good work!

Endret av The Red Devil
Lenke til kommentar
Det ser ut som at enkelte her ikke forstår meningen med denne artikkelserien. Meningen er at den skal ta for seg ett og ett emne, på et nivå som gjør at nybegynnere forstår det. Da sier det seg selv at de første kapitlene vil være et eneste stort "gjesp" for de som har skrevet i PHP før. Får jeg minne om at vi bare er på kapittel 2? :)

6453034[/snapback]

 

 

Jeg synes artikkelserien er super!! Har ikke programmert mye før, og skal lære meg det nå. Passer midt i blinken for meg.

 

Finnes altid de som har behov for å markere at de er "bedre" enn nivået du legger opp til - lite modent og selvsikkert av de.

 

 

stå på!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er heelt nybegynner når det gjelder html og php. For de som starter på scratch, er dette en utmerket guide. Jeg føler ikke på noen måte at det var skrevet for mye om korte kommandoer, nesten tvert imot. Er ganske flink når det gjelder logisk tankegang, men må si at jeg brukte mye tid og energi for å skjønne det som ble skrevet. :p Selv om alt ble lagt fram på en veldig fin måte

 

Keep up the good work ;) Super guide

Lenke til kommentar

Fin guide. Har tenkt til å forhåpentligvis lære meg php av denne guiden. Fint at det står med enkle forklaringer, men det er en ting jeg savner. Det er noen små "oppgaver". F. eks. lag kodesnutt som skriver ut en variabel der koden som du får ut er

Hei, med denne dingsen her: ' blir det vanskelig å tjene masse $$.

Så blir det enklere å prøve selv og ikke bare blir forlkart: sånn er det!.

 

En annen ting er at å side to så skal du forklare at "PHP bryr seg ikke om mellomrom (whitespace)". Der har du brukt kode som

$variabel = 2 + 2;

Du har ikke gått igjennom addering og andre matematiske ting en kan gjøre med variabler. Håper at det kommer mer/grundigere senere.

Lenke til kommentar
Når kommer neste kapittel i denne guiden?

6499378[/snapback]

Kapittel 3 ble sendt til publisering i går, så den burde dukke opp snart.

 

En annen ting er at å side to så skal du forklare at "PHP bryr seg ikke om mellomrom (whitespace)". Der har du brukt kode som
$variabel = 2 + 2;

Du har ikke gått igjennom addering og andre matematiske ting en kan gjøre med variabler. Håper at det kommer mer/grundigere senere.

6508423[/snapback]

Det stemmer, i kapittel 3 får du litt mer informasjon om dette. Jeg skal også skrive et kapittel hvor du får mye informasjon om tall og matematikk i PHP.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Kjempefin artikkel. Enkelt satt opp og forklart :)

Det eneste jeg "savner" er et lite eksempel til på hvordan å printe ut variabler.

 

$var = 293;
print("var er {$var}");

 

Da denne måten er litt mer orientert for arrays og objekter, er det fortsatt en grei måte å holde orden på ting, og slippe unna ". $var .".

 

Ser frem til neste kapittel :thumbup:

Lenke til kommentar
eekilli: Man trenger ikke noen krøllparanterser rundt. Alt man trenger å gjøre (vis det er " og ikke ' rundt strengen) er:

echo "Hei på deg, $navn";

7279841[/snapback]

 

Det vet jeg veldig godt, men det er smart å venne seg til med denne metoden slik at man er vant til det når man begynner med OOP i PHP. Jeg skrev det til og med i innlegget mitt.

Et annet eksempel på dette er bruk av variabler i en print/echo hvor du har tegn på slutten/begge sider av variabelnavnet;

$var = "seil";
print("hei på deg din {$var}båt");

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...