Gå til innhold

Flere FPS for AMD-dobbelkjerner


Anbefalte innlegg

Heisann hoppsann!

Vil bare informere om at etter at jeg installerte denne patchen vil ikke WindowsXP lengre boote hos meg! Kommer nesten helt inn, så rebooter maskinen. Trykket F8 og disablet restart on error, og da viste det seg at jeg fikk en deilig blå skjerm som resultat rett før bootingen var ferdig. "IRQ LESS OR EQUAL TO" et eller annet. Får startet maskinen i safe-mode, og tenkte å avinstallere denne patchen igjen, men det var ikke mulig i safe-mode. Noen tips på hvordan jeg kan få løst dette problemet? Har en del andre problemer om dagen, og vurderer sterkt en format C:, men hadde vært deilig å kunne komme inn på vanlig vis å ta backup av alt annet først... Eller i hvert fall forsøke å avinstallere patchen for å se om det hjelper på problemet.

Endret av pstub
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann hoppsann!

Vil bare informere om at etter at jeg installerte denne patchen vil ikke WindowsXP lengre boote hos meg! Kommer nesten helt inn, så rebooter maskinen. Trykket F8 og disablet restart on error, og da viste det seg at jeg fikk en deilig blå skjerm som resultat rett før bootingen var ferdig. "IRQ LESS OR EQUAL TO" et eller annet. Får startet maskinen i safe-mode, og tenkte å avinstallere denne patchen igjen, men det var ikke mulig i safe-mode. Noen tips på hvordan jeg kan få løst dette problemet? Har en del andre problemer om dagen, og vurderer sterkt en format C:, men hadde vært deilig å kunne komme inn på vanlig vis å ta backup av alt annet først... Eller i hvert fall forsøke å avinstallere patchen for å se om det hjelper på problemet.

6442946[/snapback]

 

Du må endre oppstartsfila di, der ligger det en fil som heter noe med amd_dc ett eller annet .exe...

 

Den må vekk. :)

Lenke til kommentar

Du må endre oppstartsfila di, der ligger det en fil som heter noe med amd_dc ett eller annet .exe...

 

Den må vekk. :)

6443138[/snapback]

Hei Momo, og takk for inspill!

 

Hva mener du med oppstartsfila? Mener du gå inn i msconfig og endre hva som startes opp der, eller mener du boot.ini på c:

Lenke til kommentar
synd at AMD kommer med slike utspill som viser seg å ikke ha noen betydning. Dette er en bugfiks på et produkt som ikke holder mål :(

6438654[/snapback]

Det er jo kjempeflott at AMD griper tak i det iom. at Microsoft tydeligvis ikke har kapasitet/vilje nok til å fikse opp alle de millionene av feil som eksisterer i windows.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Testet litt quake 2 og quake 3 nå. Bare for å sjekke om det var noen forskjell.

Quake 2 gikk ned etter å ha installert "patchen" og quake 3 gikk opp..

 

 

Begge spill er kjørt i 1280x1024 og timedemo er kjørt 3 ganger på hver, før og etter.

 

Quake 2

demo1.dm2

 

Før

435,8 FPS

450.6 FPS

449.2 FPS

 

Etter

420.4 FPS

433.3 FPS

438.0 FPS

 

Quake 3

test.dm_68 ( demo fra en compo jeg var med en gang. størrelse 2.9mb )

 

Før

346.9 FPS

350.3 FPS

350.8 FPS

 

Etter

351.3 FPS

356.1 FPS

355.3 FPS

 

Skal teste flere spill snart.

Men gjør installen av saken noe som helst med boot.ini? Jeg kan ikke se noe forskjell på boot.ini. Eller gjør den noe i msconfig?

Lenke til kommentar

Tror det er litt forvirring i hva denne updaten/fixen faktisk fikser og hvem som har "skyld" i at det er noe som må fikses.

 

Først vil jeg linke til denne mailen fra 2005 som omtaler det som faktisk er problemet. Der finner dere hva som skjer og hvorfor. Så over til skyldsspørsmålet:

 

Som kanskje noen har fått med seg er det lesing av TSC (Time Stamp Counter) via f.eks. RDTSC som nå har begynt å skape problemer etter introduksjonen av multicore/muliprosessor til den gemene hop. Tidligere var dual-processing reservert det profesjonelle markedet som har ganske strenge regler for hvordan ting lages. Det som har skjedd nå er derimot dette: Spillutviklere og andre som har hatt behov for å styre noe opp mot tid, f.eks. animasjoner i et spill, fysikksimulering, input tolkning, etc har ikke brukt microsofts offisielle (som selv har hatt bugs med dette, men er fikset) måte å lese av slik informasjon. Utviklerene har brukt RDTSC instruksjonen for å lese av tiden PÅ DEN CPU'EN DE KJØRER PÅ AKKURAT NÅ for å sette opp interne timere og annen tidsstyring. Dette har jo gått bra så lenge det har kun vært 1 cpu i maskina. Nå som et program hopper fra en cpu-core til en annen så vil ikke TSC øke monotont lengre, men kan til og med oppfattes til å gå bakover for et program.

 

Eksempel:

 

Program kjører på cpu 1:

da = RDTSC

 

Litt senere, program kjører på cpu 2:

nå = RDTSC

 

tid gått = nå - da

 

Her vil 'tid gått' være feil da RDTSC ville lese TSC på den cpu'en det kjører på og ikke lese fra samme cpu. Blir som å ta tiden med to klokker og se hva klokka er på en klokke og så se på en annen neste gang og så anslå tidsforbruket. Er ikke klokkene synkroniserte HELE TIDEN vil det jo bli totalt feil.

 

Så om vi ser over dette og skal plassere skyld:

 

AMD har via sin strømstyring av cpu'ene fått TSC til å ikke gå i sync på de forskjellige cpu'ene: har de skylden?

 

Microsoft har latt programmer lese TSC via RDTSC og ikke bruke de offisielle metodene, de har hatt muligheten til å nekte dette: har de skylden?

 

Spillutviklere og andre som har tatt en kjappis har jo omgått de offisielle måtene å gjøre dette: har de skylden?

Lenke til kommentar

Du må endre oppstartsfila di, der ligger det en fil som heter noe med amd_dc ett eller annet .exe...

 

Den må vekk. :)

6443138[/snapback]

Hei Momo, og takk for inspill!

 

Hva mener du med oppstartsfila? Mener du gå inn i msconfig og endre hva som startes opp der, eller mener du boot.ini på c:

6443181[/snapback]

 

amd_dc_opt.exe heter fila og legges etter hva jeg vet som oppstartsfil. Tror du må gå inn i msconfig ja.

Lenke til kommentar

Fin post johneinar. Greit å få litt innblikk i hva som egentlig skjer. Synes vel det er litt småslurv over hele fjøla hva skyldspørsmål angår, men dette er vel neppe noe å hisse seg opp over. En må regne med noen slike ustø skjær i overgangen fra 1 til mange prosessorer og ikke minst når hvermansen skal bruke disse og programmererne er ferske på flertråding. + stavelse

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

På steingamle PC'er fra 90-tallet husker jeg det var en turbo-knapp på kabinettet som fungerte som en bryter for hovedkortet. Husker et spill som gikk i en viss hastighet, og når du hadde knappen aktivert så gikk spillet sinnsykt raskt. Det var umulig å spille spillet med høy hastighet.

 

Denne artikkelen fikk meg til å mimre litt om en svunnen tid.

Lenke til kommentar
Betyr dette at synkronisering og hastighets-problemene i Beyond Good & Evil også kanse fikses?

6444650[/snapback]

 

Den skal i utgangspunktet rette dette probelemet i alle spill som kun bruker en CPU. Du kan prøve å sette affinitet til core 0 etter å ha startet BG&E. Dersom spillet da virker normalt vil denne patchen virke på BG&E. :)

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar
Heisann hoppsann!

Vil bare informere om at etter at jeg installerte denne patchen vil ikke WindowsXP lengre boote hos meg! Kommer nesten helt inn, så rebooter maskinen. Trykket F8 og disablet restart on error, og da viste det seg at jeg fikk en deilig blå skjerm som resultat rett før bootingen var ferdig. "IRQ LESS OR EQUAL TO" et eller annet.

6442946[/snapback]

Fikk akkurat det samme idiotiske problemet. Måtte disable amd_dc_opt.exe via msconfig får å få opp maskinen igjen. Håper det snart kommer en ny versjon som fikser dette problemet.

Lenke til kommentar
Fungerer fint her ser det ut som, men jeg kjører xfx7950g2 XXX i quadsli, så merka lite før. Spiller stort sett bare settlers2, men ser ut til den vilkårlige "hoppingen" i CSS har gitt seg.

6437970[/snapback]

 

Nå kommer jo Settlers 2: Next Generation snart ut da. Samme gameplay bare i 3D ^^ Da får du vel endelig brukt power'n^^

 

Kilde

Lenke til kommentar
Heisann hoppsann!

Vil bare informere om at etter at jeg installerte denne patchen vil ikke WindowsXP lengre boote hos meg! Kommer nesten helt inn, så rebooter maskinen. Trykket F8 og disablet restart on error, og da viste det seg at jeg fikk en deilig blå skjerm som resultat rett før bootingen var ferdig. "IRQ LESS OR EQUAL TO" et eller annet.

6442946[/snapback]

Fikk akkurat det samme idiotiske problemet. Måtte disable amd_dc_opt.exe via msconfig får å få opp maskinen igjen. Håper det snart kommer en ny versjon som fikser dette problemet.

6447514[/snapback]

 

Jepp. Jet startet maskinen i safe-mode, disablet den fila i startup via msconfig, fikk startet maskinen normalt og avinstallert updaten, og nå går det som normalt igjen. Tror jeg venter til neste oppgradering før jeg installerer den igjen ja...

Lenke til kommentar
Snodigt at dei må lappe og fixe på noke som skal væe x86 kompatibelt?

6438798[/snapback]

Så du var fornøyd med 8086?

 

Dette er snakk om at AMD fikset et problem. Som du kanskje har fått med deg har en del brukere fått problem med noen spill.

6438879[/snapback]

 

Fikser 1 problem, og lager 10 nye, ser jo mange som har problemer med å starte pc'n etterpå. Intel har da dobbeltkjerner dei også, men der bare fungerer det uten patcher til ditt og datt. Kjøp kvalitet med ein gang, ingen vits å kjøpe seg problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...