Gå til innhold

Den store Conroe overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

Zap!

 

Oi.... :ohmy:  der røy pcen min  :dontgetit:

 

Best å være på den sikre siden, men du kan utlade deg med å ta i noe som er jordet, som en pc som er plugget i veggen, eller en stål vask.

 

Men du må kansje være litt forskiktig om du er i treningsbukse og løper mye opp og ned trapper og rundt i huset for å hente verktøy og sånt, fordi da kan du bygge opp en ladning i deg, som ikke lades ut når du tar i pcen fordi den er ikke plugga i.

 

Men skal selv mekke på pcen i dag, med treningsbukse  :D 

Bare å være litt forsiktig.

7943325[/snapback]

 

 

Sant det, men man skal være maks uheldig for at det skal skje :p tviler sterkt på at det er i det hele tatt mulig å ødelegge pcen pga. statisk elektrisitet. Du kan jo selvfølgelig ødelegge ett eller to komponenter, men ikke mer enn det. og når statisk elektrisitet treffer, si hovedkortet, så er det godt mulig at det kan ødelegge en krets et eller annet sted, men det er dermed ikke sagt at du har ødelagt hovedkortet. er man heldig kan man ha brent en krets som for eksempel bare styrer lydkortet på PCen, og er man uheldig kan man ha svidd noe som er verre...

 

Uansett, så er ikke statisk elektrisitet så farlig som noen vil ha det til :p men det er en trussel ja

 

EDIT: Rhoads: CPUen er mye vanskeligere å ta knekken på via. statisk elektrisitet enn HK eller skjermkort vil jeg tro :p rett meg hvis det er feil, men jeg har en følelse av at CPUer faktisk tåler en del. Vet om en som forresten kokte sin QX6700 for å løsne IHS, noe som gikk :)

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke jeg heller har klart å ødelegge noe med antistatisk elektrisitet...eneste pckomponenten jeg har ødelagt er ett tvkort, da jeg var litt uforsiktig og montete det tett opptil ett svært beist av ett skjermkort, det hele ente med at skjermkortet drepte tvkortet :roll:

 

Edit: obs, beklager at jeg ble drøyt OT nå.... :blush:

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Du kan være så uheldig som du bare vil, det handler bare om å væreforsiktig, og ikke leke med hunden med ullgenster på teppet mens du mekker på dataen.

 

Og om du skulle være uforsiktig nok til å gi dataen et støt, så er det godt mulig at den virker, men kan begynne å fuske etter en uke.

 

Støtet du fingeren gir er på mange tusen volt, men 0.00001 ampere, det er den høye spenningen som kan skade de mikroskopise komponentene.

Lenke til kommentar
Okey som jeg har sagt tusen ganger før statisk elektrisitet ødelegger i 99,99% av tilfellene ikke hwen med en gang. Men statisk elektrisitet skader de slik at de feks ryker om en måned, eller et år.

 

Noen som har opplevd at noe hw har klokket dårligere etter en stund??

7945329[/snapback]

Men man kan unngå statisk elektrisitet med forhåndsregler sant? Er ikke sånn at det alltid sier pang liksom? Sorry n00b question :p

Lenke til kommentar

Problemet er at menneske kjenner statisk elektrisitet fra 2500v og oppover. For at en gnist skal oppstå er det 7500v og opp mener jeg. Har ikke alt i hodet her nå, men jeg kan finne nøyaktige tall på det.

 

Elektriske komponenter kan ta skade helt ned til 50v. Så du merker som regel aldri når du skader noe. :ohmy:

 

Men forhåndsregler kan en ta. Hold deg borte fra tepper og plastikkposer, da er mye gjort. Ellers så kan du jorde pulten du pleier å koble på og kjøpe deg en elektrostatiskbeskyttende matte med armlenke.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Okey som jeg har sagt tusen ganger før statisk elektrisitet ødelegger i 99,99% av tilfellene ikke hwen med en gang. Men statisk elektrisitet skader de slik at de feks ryker om en måned, eller et år.

 

Noen som har opplevd at noe hw har klokket dårligere etter en stund??

7945329[/snapback]

 

 

Aldri, man har ikke klokket i så lang tid heller da :) begynte vel med klokking sånn for maks et år siden

 

EDIT: har du noen deler som har overklokket dårligere etter en stund da?

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
Problemet er at menneske kjenner statisk elektrisitet fra 2500v og oppover. For at en gnist skal oppstå er det 7500v og opp mener jeg. Har ikke alt i hodet her nå, men jeg kan finne nøyaktige tall på det.

 

Elektriske komponenter kan ta skade helt ned til 50v. Så du merker som regel aldri når du skader noe.

 

Men forhåndsregler kan en ta. Hold deg borte fra tepper og plastikkposer, da er mye gjort. Ellers så kan du jorde pulten du pleier å koble på og kjøpe deg en elektrostatiskbeskyttende matte med armlenke.

7945457[/snapback]

Blir sittende på tregulvet uten armlenke da tenker jeg ;) Skal bare flytte hk fra gamle til nye kabinett også feste cpu og gpu blokk, ikke så mye fysisk kontakt når man monterer blokk vel? De har jo plexi topp det isolerer jo...

 

Edit: funker gummihansker som isolator? Av typen oppvaskhansker :whistle:

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar

Det er mye fysisk kontakt. Skruing med tommelfingerskruer, presse kjøleren litt på plass, osv. er mye sånn småberøring på komponentene som kan være potensielt "dødelige" :D

 

Selv må jeg si at jeg ikke frykter det i det hele tatt, men er redd det kommer til å forandre seg hvis jeg noengang dreper, si et skjermkort til 4000-5000 kr;)

Lenke til kommentar

Gummihansker tror jeg vil gjøre saken værre.

 

Gummi og plast holder jo veldig bra på statisk elektrisitet så når du da berører komponentene vil du lade de ut. Not good.

Bruker heller hendene du og ha stikkkontakten koblet til psuen mens du kobler så holder du bare i kabinettet.

 

Det burde gjøre saken ganske grei. Tre er ganske isolerende så kobling på trepult eller tregulv er bra.

Lenke til kommentar
Gummihansker tror jeg vil gjøre saken værre.

 

Gummi og plast holder jo veldig bra på statisk elektrisitet så når du da berører komponentene vil du lade de ut. Not good.

Bruker heller hendene du og ha stikkkontakten koblet til psuen mens du kobler så holder du bare i kabinettet.

 

Det burde gjøre saken ganske grei. Tre er ganske isolerende så kobling på trepult eller tregulv er bra.

7945644[/snapback]

Men gummihansker holder jo den statiske elektrisiteten inne i henda, den får jo ikke noe utløp ;)

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis ikke forstått helt hvordan det med statisk elektrisitet fungerer.

Det eneste som beskytter er om ting er jordet, men da må absolutt alt som er i kontakt med maskinen være jordet. Du, pulten, det pcdelene ligger på før du setter de i maskinen, gulvet osv. osv.

Men det kan jo være litt vanskelig, så da gjelder det å minst mulig isolerende ting imellom deg selv, datautstyret og alt datautstyret skal være i kontakt med, feks kabinett og pult. Noen gummihansker vil jo gjøre forskjellen mellom deg og utstyret større.

Gummi er faktisk ganske isolerende fant jeg ut nå, men det vil jo gjøre at du får et beskyttende lag mellom deg og utstyret som ikke alltid er så gunstig.

 

Og oppvaskhansker er vel egentlig latex?? Finner ikke noen tall på hvordan det er i forhold til isolering.

 

Så det beste er å jorde maskinen når du kobler og så bare holde en hånd på kabinettet. Kan vel ikke bli enklere?

Lenke til kommentar

Tråden har vist spora ganske mye av her nå ser jeg. Så da får jeg prøve å gjøre no med det og komme med litt overklokking.

 

Fikk nytt hovedkort i går etter at komplett hadde brukt 2 uker på reklamasjon på EVGA 680i SLI kortet. Så nå sitter jeg her med et ASUS Commando. Kjører stabilt 3.2Ghz nå, skal se hvor mye FSB jeg klarer med det, men da må jeg finne ut hvor jeg får stilt multiplier på kortet.

 

Kjører også 800Mhz 3.3.3.12 på minnet. Foreløpig er jeg fornøyd med kortet, men det starter ikke når jeg trykker save and exit i bios, det skrur seg bare av så jeg må skru på igjen. I tillegg bruker det mye tid på å starte opp fra jeg trykker på knappen til det kommer noe på skjermen.

Lenke til kommentar

Enig exin89 ;) Hvorfor leverte du inn HKet? døde det eller? Jeg har også EVGA 680i kortet, og her fungerer det bra, eneste er at det ikke klokker så bra. Maks FSB ligger på rundt 450.

 

EDIT: Er ingen voltmods eller noe sånt på kortet

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Jeg leverte kortet fordi jeg fikk korrupt OS disk hele tida. Og i tillegg virka ikke 3 av viftekanalene. Jeg ville også klokke lengre så da kunne jeg jo bytte før det kom noe bios som fiksa problemene. :thumbup:

 

Noen som veit hvor jeg får stilt Multi. Finner ikke noe instilling for det i BIOS.

 

Bare for å gjøre det klart. Jeg vil ikke ambefale Commando kortet til ferske overklokkere. Det er utrolig masse innstillinger som jeg ikke skjønner stort av. Men jeg har ihvertfall lett klokka til 3.2Ghz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...