Gå til innhold

Den store Conroe overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan jo gjøre en enkel test for å se om det er hovedkortet sin feil.

 

Du setter multien til 6-7 og FSB til 450, booter den ikke da, så er det hovedkortet som holder deg igjenn.

7834378[/snapback]

 

 

Tror multi'en er låst, kan ikke se hvordan jeg kan justere den!

 

Fra MSI forumet er det flere med samme HK som har FSB over 360 med Vcore under 1.4volt :hmm:

7834599[/snapback]

 

Du skreiv at det er første forsøk, så eg spør: Har du låst PCI porten til 33,33 mhz?

7835193[/snapback]

 

Jepp, mener det: står i Async og ikke sync

Men jeg har vært max uheldig, hadde fått en feil på raid image! Var derfor vista plutselig ikke ville starte opp hver gang :whistle:

Etter jeg fiksa det kjørte jeg fsb'en rett i 333(3GHz), default vcore og den fyrte opp uten å hikke :thumbup:

 

Men en ting jeg lurer på om minnet, når jeg setter den i 1:1 så kjører den i 533, betyr det at den kjører i 1066?(doble kanaler) Eller bør jeg kjøre den i 1:5(800MHz) siden det er 800MHz brikker :hmm:

Har 2 1GB brikker som nevnt.. Står den i default så velger den 677, men det er nå feil uansett..

Lenke til kommentar

Hepp, da har jeg fått nye minnebrikker og nytt kabinett.

 

Satte opp en søt liten klokk på 3.2ghz med minne på 4.4.4.12 @ 2.15v. Hardware finnes i profilen min. Jeg kommer ikke til å kjøre dette som normalt, da jeg foretrekker å la maskinen roe seg. Dette er bare for moroskyld, siden jeg ellers ikke spiller på maskina. Men det lot seg i allefall enkelt gjøre.

 

Og eneste vifte som kjører på full guffe er på min Scytje Ninja+. MIST har merkelig nok en veldig lydløst vifte på 1000 rpm.

 

EDIT:

Spør meg ikke hvorfor alt er så innmari varmt. Som dere kan se på bildet, er systemet mitt greit kjølig, men CPU "goes nuts" ved sånne temps... Men det er en diskusjon jeg ikke kommer til å følge opp. Normalt sett kjører CPU'en på 1600mhz, siden jeg sjeldent trenger mer kraft. Satser mer på raske disker og nok RAM.

post-5508-1170536142_thumb.jpg

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Men en ting jeg lurer på om minnet, når jeg setter den i 1:1 så kjører den i 533, betyr det at den kjører i 1066?(doble kanaler) Eller bør jeg kjøre den i 1:5(800MHz) siden det er 800MHz brikker :hmm:

Har 2 1GB brikker som nevnt.. Står den i default så velger den 677, men det er nå feil uansett..

7851301[/snapback]

Hvis du har FSB på 333, og minnet er PC6400 (DDR2 800), så stter du 4:5 divider, så vil ram kjøre 832MHz effektivt. Mulig du må sette opp spenninga/slakke timings ett hakk i forhold til "rated speed".

 

Andylove, fryktelig cpu-temp du fikk med den moderate klokken :hmm: Ikke sikkert at det er annet enn snodige temp.målere, men det kunne vært en idé å remontert kjøler :) Hva har du på vcore?

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Men en ting jeg lurer på om minnet, når jeg setter den i 1:1 så kjører den i 533, betyr det at den kjører i 1066?(doble kanaler) Eller bør jeg kjøre den i 1:5(800MHz) siden det er 800MHz brikker :hmm:

Har 2 1GB brikker som nevnt.. Står den i default så velger den 677, men det er nå feil uansett..

7851301[/snapback]

Hvis du har FSB på 333, og minnet er PC6400 (DDR2 800), så stter du 4:5 divider, så vil ram kjøre 832MHz effektivt. Mulig du må sette opp spenninga/slakke timings ett hakk i forhold til "rated speed".

 

Andylove, fryktelig cpu-temp du fikk med den moderate klokken :hmm: Ikke sikkert at det er annet enn snodige temp.målere, men det kunne vært en idé å remontert kjøler :) Hva har du på vcore?

7864876[/snapback]

 

Det har du nok helt rett i. Men det er noe jeg har gjort fire ganger alt, med forskjellige varianter av kjølepasta og kjølere, og det er samme temp, uansett. Eneste som får CPU til å droppe er kald luft. Da blir det kaldt. Kanskje det er bare dårlig sirkulasjon av luft i kabinettet, men det synes jeg er litt rart i såfall. Vcore var satt til 1.3875, noe som er litt drøyt. Vet jeg kan med god margin droppe den ganske bra. Sist jeg kjøre OC, var det på 2800mhz (minnet stoppet meg) med 1.225 vcore.

Lenke til kommentar

Men jeg gidder ikke kjøre OC, for jeg har ikke noe bruk for det. Bare morsomt å melde seg inn i klubben av overklokkere som har klart å presse mer enn 1ghz ekstra ut av sin CPU. Jeg spiller kun på min xbox360 og ellers er denne maskinen i bruk som mediacenter/pokermaskin/jobb og skolerelatert samt surfing. Det er vel begrenset med hva jeg skal av OC. Ser heller en bedre nytte av rask disk og en del ram.

 

Er dere ikke enig?

 

"4,5ghz til hard word bruk, må til!!"

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Beklager, hoppet visst over ett innlegg :whistle:

 

Det du sier om kald luft er interessant. Det typer vertfall på at kontakten er sånn passe bra vertfall, og at temp.sensoren ikke er helt på jordet. Det med luftsirkulasjon er jo og en mulighet, prøvd å kjøre uten døra på kabinettet?

7865120[/snapback]

 

Om jeg tilfører den kald luft, type åpner terrasedøren og lar det blit gjennomtrekk, så blir det faktisk ganske bra temp på CPU også. Her om dagen gjorde jeg det, lot det bli ca 15 grader i rommet, tok av dekselet og da sank CPU'en til ca 30/35 grader. Det var uten vifte på CPU og uten OC. Tenker jeg får lignende resultater, at den faller mye, ved OC.

 

Sirkulasjonen er god nok, mener jeg. Det er 120mm i front, som kjøler diskene og luften går videre til CPU som igjen har en 120mm vifte og deretter trekkes ut fra kassa ved en 120mm vifte. I taket på kabinettet er det også en 120mm vifte som trekker inn. Lurte på å snu denne og la den trekke ut. Viftene kjører på 700 - 1000 rpm. De er ganske stillegående. Et av mine sinnsyke krav :p

 

Jeg har et Lian Li PC6277B kabinett. Forresten, PSU trekker også luft utenifra, har snudd den opp ned. Det funker glimrende.

Lenke til kommentar

Andylove

 

Snu vifta du har i taket i kabinettet, så den får lufta ut, for oppe i kabinettet samler all den varme lufta seg, og da må den ned gjennom CPU kjøler for å komme ut vifta bak.

 

Kan faktisk være effektivt å snu den du har bak og den du har på CPU så all varm luft kommer ut oppe i kabinettet. For snur du den bak, mater du CPU kjøleren med luft hele tida. Og all varm luft samler seg oppe og blir med vifta ut.

Lenke til kommentar
Andylove

 

Snu vifta du har i taket i kabinettet, så den får lufta ut, for oppe i kabinettet samler all den varme lufta seg, og da må den ned gjennom CPU kjøler for å komme ut vifta bak.

 

Kan faktisk være effektivt å snu den du har bak og den du har på CPU så all varm luft kommer ut oppe i kabinettet. For snur du den bak, mater du CPU kjøleren med luft hele tida. Og all varm luft samler seg oppe og blir med vifta ut.

7868705[/snapback]

 

Smart, veldig smart. At jeg ikke har tenkt på det. Jo, jeg skal prøve dette ut og se an resultatet. Eneste som bekymrer meg da, er støv. Men Scytje Ninja+ er veldig enkelt å støvsuge... Men da har jeg et problem, dvs vifta på CPU kjøleren trekker da også luft vekk og forer ikke. Er det effektivt å la den bakre viften blåse på CPU 3-4cm FRA vifta?

 

Igjen, takk for tipsene, veldig smart :D

Lenke til kommentar

Hvis du setter den bakre vifta til å blåse på 3-4cm ifra, og ha en på andre siden som trekker vil du nok få god effekt. Eller sette begge til å dytte fra samme side. Hva som blir best finner du kun ut ved å prøve.

 

Du MÅ ihvertfall snu den oppe i kabinettet. Husk varm luft stiger.

Lenke til kommentar
Hvis du setter den bakre vifta til å blåse på 3-4cm ifra, og ha en på andre siden som trekker vil du nok få god effekt. Eller sette begge til å dytte fra samme side. Hva som blir best finner du kun ut ved å prøve.

 

Du MÅ ihvertfall snu den oppe i kabinettet. Husk varm luft stiger.

7868892[/snapback]

 

ordren er mottat og vil bli effektuert!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...