Gå til innhold

yamaha 90hk fusker!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dårlig bensintilførsel? Sjekk om bensinfilteret er tett eller om det er noen slanger som lekker. Kanskje det er noe rusk i tanken.

 

Dårlig vanngjennomstrømning/kjøling? Sjekk at kontrollstrålen er fin på full guffe. Sjekk at vanninntaktet på stammen ikke er tett.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Au! dette kan være en sylinderskjæring, her ville jeg målt kompresjonen på alle tre sylinderene.

 

Beste fall så er det en forgasser som bliir drekki tom, på grunn av lav flotørstand.

 

Eller så kan det være en pulsercoil.

 

Bensinpumpen kan også vis slike symptoner, prosedyre her er å pumpe med pumpeballen til den blir hard,og holde den har siger den ned så kan mebranen i bensinpumpen være gått og bensinen går rett inn i sylinder nummer tre.

Kan også løsne d to skruene med en 10mm fastnøkkel som holder bensinpumpa på plass mot blokka, og pumpe med pumpeballen vis det da renner bensin ut av hullet bak bensinpumpa så er det bare en defekt membran Obs denne feilen kan føre til skjæring i det at nedre sylinder blir vasket ren.

 

 

 

Dette er bare en prosedyre jeg bruker når jeg feisøker sånne problemer.

 

PS. regner med at du har prøvd å bytte plugger, pluggene kan også vise hav som er i uorden

Ha en fin skru aften :!:

Endret av Bawaria
Lenke til kommentar

Hei!!

 

Ja den er skjært, kjørt 20 min med den siden jeg kjøpte den. Bawaria har du erfaring med disse motorene? Er bilmekaniker selv, men har ikke noe erfaring med båtmotor. Må da sikkert borre og bytte stempler hvis det ikke er veiv aksjelen som er gått føyka.. Før dette så gikk jeg over forgassere, bensin pumpe, plugger alt.. Så den har sikkert hatt dette problemet hele tiden.

 

 

 

 

 

Au! dette kan være en sylinderskjæring, her ville jeg målt kompresjonen på alle tre sylinderene.

 

Beste fall så er det en forgasser som bliir drekki tom, på grunn av lav flotørstand.

 

Eller så kan det være en pulsercoil.

 

Bensinpumpen kan også vis slike symptoner, prosedyre her er å pumpe med pumpeballen til den blir hard,og holde den har siger den ned så kan mebranen i bensinpumpen være gått og bensinen går rett inn i sylinder nummer tre.

Kan også løsne d to skruene med en 10mm fastnøkkel som holder bensinpumpa på plass mot blokka, og pumpe med pumpeballen vis det da renner bensin ut av hullet bak bensinpumpa så er det bare en defekt membran Obs denne feilen kan føre til skjæring i det at nedre sylinder blir vasket ren.

 

 

 

Dette er bare en prosedyre jeg bruker når jeg feisøker sånne problemer.

 

PS. regner med at du har prøvd å bytte plugger, pluggene kan også vise hav som er i uorden

Ha en fin skru aften :!:

6423961[/snapback]

Lenke til kommentar

Jepp har jobba med dem i 15år på Yamaha verksted,etter jeg slutta som bilmekaniker :) .

 

Du får kjøpt overdim ringer og stempler.

Trøsten er at de er greie å skru på.

 

Noen ganger ettersom hvor langt du har kjørt, så greier sylidrene seg bare med honing og bytte av fjærer.

 

Men det er lurt å prøve å finne årsaken til skjæringen.

 

Her er noen mulige:

 

Sylinder nr 1 den på toppen : årsakes offte av dårlig kjøling (men skjeldent)

 

Sylinder nr3: ofte vis membranen i bensinpumpa har røket. bensinen kommer da i store mengderinn i sylinder uten olje og forårsaker skjæring.

 

Vis det er oljepumpa så har en ofte skjæring på de to øverste.

 

Tette forgassere også kan gi skjæring for da vil motoren line ut. mister kjøling i det at motoren er jo vendespylt via reedventiler og forgassere.

 

Eller rett og slett for liten proppel, som gir for høyt turtall turtallet på denne motoren skal ikke ligge under 4500 eller over 5500 på full trottle.

 

Hilsen en sliten båtmekaniker som skal ha tre uker vellfortjent ferie fra i morgen av :)

 

Du greier helt sikkert å reparere den.

Endret av Bawaria
Lenke til kommentar

Ja skjønte med engang at du hadde peiling. Før jeg la den på vannet fant jeg hull i membranen på bensinpumpa, bytta den da. Den har sikkert gått lenge med hull der før jeg kjøpte den. Olje blander jeg i tanken. Motoren har sittet på en hurricane 470 med 13" propell. Har også problemer med at ikke powertrimen er sterk nok til og løfte motoren. Virker som innvendig lekasje, noe du har sett før?

 

Hilsen Åsmund

 

Jepp har jobba med dem i 15år på Yamaha verksted,etter jeg slutta som bilmekaniker :) .

 

Du får kjøpt overdim ringer og stempler.

Trøsten er at de er greie å skru på.

 

Noen ganger ettersom hvor langt du har kjørt, så greier sylidrene seg bare med honing og bytte av fjærer.

 

Men det er lurt å prøve å finne årsaken til skjæringen.

 

Her er noen mulige:

 

Sylinder nr 1 den på toppen : årsakes offte av dårlig kjøling (men skjeldent)

 

Sylinder  nr3: ofte vis membranen i bensinpumpa har røket. bensinen kommer da i store mengderinn i sylinder uten olje og forårsaker skjæring.

 

Vis det er oljepumpa så har en ofte skjæring på de to øverste.

 

Tette forgassere også kan gi skjæring for da vil motoren line ut. mister kjøling i det at motoren er jo vendespylt via reedventiler og forgassere.

 

Eller rett og slett for liten proppel,  som gir for høyt turtall turtallet på denne motoren skal ikke ligge under 4500 eller over 5500 på full trottle.

 

Hilsen en sliten båtmekaniker som skal ha tre uker vellfortjent ferie fra i morgen av :)

 

Du greier helt sikkert å reparere den.

6425171[/snapback]

Lenke til kommentar
  • 16 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...