Gå til innhold

Bueskyting, fin trening?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har lenge fundert om jeg skal starte med bueskyting det jeg syns dette virker som en veldig spennende sport. Har skutt litt før på blink, og syns selv jeg fikk det godt til. Andre årsaker er at jeg har drevet en del med skyting, men da med våpen (som i krutt og kuler). I tillegg har jeg også interesse for Jakt, men er veldig usikker på om det i hele tatt er lovelig å jakte med bue i Norge?

 

Men kanskje viktigst, dette er noe jeg blir å trene aktivt for kroppens skyld, så det jeg lurer mest på er om dette er god trening? De fleste jeg har sett som driver med bueskyting har veldig veltrent og fin overkropp, noe jeg er ute etter :)

 

Håper det er noen som kan svare på spørsmålene over. Av utstyr hadde jeg tenkt litt på denne, eller gå 300,- kr høyere og ta denne? Har egentlig ingen peilig på buer, så setter kjempestor pris på om noen med litt erfaring kan peke meg i rettning av evt. bedre utstyr for en nybegynner. Skal helst ikke koste mer en 3000,- kr, i tilfelle dette viser seg at dette ble helt feil sport for meg..

 

Ellers vet jeg det er en sportsklubb her i byen som har egen bane for bueskyting, så tipper jeg blir og ta noen timer for "basicen". Til slutt, jeg går utifra at bue ikke regnes som våpen av noen forstand, slik at jeg ikke kommer i noen ubehagligheter om jeg skyter i bakgården?

 

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men kanskje viktigst, dette er noe jeg blir å trene aktivt for kroppens skyld, så det jeg lurer mest på er om dette er god trening? De fleste jeg har sett som driver med bueskyting har veldig veltrent og fin overkropp, noe jeg er ute etter

 

Altså, tror det bare er toppidrettsutdøvere innen bueskyting som er topptrente ;P

Det du får trent mest er konsentrasjonen.

 

Du får vel lånt eller prøvd bue i starten i den lokale klubben.. Så du ikke bruker 4000 kr. på noe som plutselig ikke er morro lenger.

Lenke til kommentar
Du må nok ha god fysikk i overkroppen for å spenne en proff bue langt nok, og samtidig holde den helt stødig OG sikte.

Det er ikke indianerbue fra Rimi man holder på med tross alt.

6437942[/snapback]

Vell,ser han har kikket på Compound-bue,som er lett å holde oppspent,pga hjul/cammer i begge ender av buen. Dersom han kjøper recurve-bue ("gammeldags" bue),trengs litt mer kraft,men det er teknikken som er avgjørede..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
trur ikke bueskyting er god trening

 

du bruker jo ikke akuratt mye muskler  ;)

6678421[/snapback]

 

Har du prøvd?

 

Som en sier over her, det krever både styrke og utholdenhet i armene for å kunne spenne en proff bue, samtidig som man skal holde den mens man sikter, for så å slippe.

 

Eg har prøvd meg litt på bueskyting på helt basic amatørbasis, men fikk prøve en proff bue bare for å føle hva som krevest, og man merket fort at det ikke er bare bare.

 

Men bueskyting er ikke trening i seg selv. Man må trene utenom for å prestere godt i sporten.

Lenke til kommentar
nei, bueskyting er ikke god trening.

6417747[/snapback]

 

HAHA, den var god, jeg er med i middelalder foreningen, har trening med Frilansene hver tirsdag...å skyte med Langbue.(ordentlig middelaldersk langbue)

er utrolig fin trening for armene, etter en dag med bueskyting vil du kjenne det godt^^...men!......sverd er enda bedre;) også er det dritt fett...men til tider vondt!

Endret av Sk8on
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...