Gå til innhold

Mitt eget "lille" tre-kabinett prosjekt


Anbefalte innlegg

Har hatt en gammel pc liggende over lengre tid som jeg har hatt lyst til å gjøre noe med.

Siden den er for gammel til at jeg kan få noe igjen for den, bestemte jeg meg for å lage meg en Mediapc og bygge et trekabinett.

Målet var å kunne bruke den til film/musikk/bilder/ftp server/lagrings server osv.

Planene har vært mange men har nå endelig fått lagd meg et kabinett og så smått begyndt å prøvemontere.

 

Foreløpig består den av følgende:

 

MSI hovedkort

AMD XP2400

1Ggi minne

gammelt skjermkort som skal byttes ut snarest

Benq DW1650 DVD-brenner

Benq DVP-1650T DVD-ROM

Plextor scsi cd-brenner

Plextor scsi cd-rom

1* 80 gig disk - OS-disk. skal byttes ut

2* 200 gig disker S-ATA

2* 250 gig disker S-ATA

2* 120 gig disker

Promise S-ATA kontrollerkort https://prisguiden.no/product.php?productId=14363

Viftekontroller med 4 temp. sensorer http://hcs-electronics.no/catalog/product_...products_id=616

Mist vannkjøling http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-...C09&mcat=14s495

3* 120mm vifte hvor en er på radiator

Aerocool 450W psu http://www.aerocool.us/p-psu/Turbine%20Power/turbine-psu.htm

Tror jeg har fått med alt.

 

Alle delene er i boks. Mangler bare kjøleblokken som Microplex skal sende meg. Den som var med i settet hadde feil topp i forhold til festene som fulgte med.

 

Skal oppdatere så fort jeg har anledning. Har litt trang timeplan framover pga familieforøkelse men skal bli ferdig i løpet av sommeren.

 

Legger ved et bilde som viser prøvemontering av drev og viftekontroller

 

Skal sparkle/pusse og lakkere svart

prvemonteringSmall.jpg

Som dere ser er kabinettet rimelig stort, men det har sin forklaring i at jeg skal ha plass til mange disker samtid som det vil bli brukt som pyntebord :dribble:

 

Legger med link til Kommentar tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=598242

Endret av beddda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nåtatt noen flere bilder av hvordan jeg har festet drevene samt den interne kassen.

 

Her ser dere hvordan jeg har festet drevene

Drev1Small.jpg

Og her et nærbilde.

DrevSmall.jpg

Papirbitene er der bare for å legge litt press på drevene. Er ikke så lett å få strammet skikkelig med de båndene jeg har brukt.

 

Her er den interne kassen.

kasse1Small.jpg

 

Sånn vil det se ut når den er trekt ut.

kasseSmall.jpg

 

Og sånn når den er montert.

kasse2Small.jpg

Endret av beddda
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her er en liten oppdatering.

Har fått montert hovedkortbrettet, den ene vanntanken samt radiatoren. Har ikke laget hull til radiatoren eller PSU enda men det kommer. Psu skal være der den ligger som vist på bildet under. Det samme med den nedre vanntanken/pumpen.

I tillegg blir det 2 stk 120mm vifter som skal sørge for ventilasjon. Har ikke tenkt på hvor de 2 skal festes enda for best serikulasjon så tips mottas.

 

Har tenkt på å skaffe meg denne http://www.microplex.no/product.aspx?pid=BZFA2501 og bruke den i front. Noen som har testet den?

 

Her e hovedkort brettet og hovedkortet montert. Har brukt bolter m/vingemutter for å lett kunne ta det ut/inn.

monterthovedkortbrettSmall.jpg

 

Her er innvendig med 1 tank + radiator montert samt den andre tanken og PSU ligger der de skal monteres.

innvendigSmall.jpg

 

Her er harddisk racket mitt. Har plass til 6-7 disker i den avhengig om den må festes oppe i tillegg til nede. I selve kabinettet er det plass til 3-4 sånne rack så det blir nok diskplass :D

diskrack1Small.jpg

diskrackSmall.jpg

Endret av beddda
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ny oppdatering.

 

P.g.a. tidsmangel så har det ikke skjedd så mye den siste tiden.

Men i går skulle jeg låne garasjen til far for å lage hull til front viften samt pusse ned kabinettet og gjøre det klart for lakkering. Det var da jeg fant ut at noen av platene hadde slått seg og blitt buet. :mad: Derfor har jeg bestemt meg for å la det ligge en stund og heller satse på å bygge nytt i MDF plater. :thumbup:

 

Da skal jeg sørge for å få platene skåret skikkelig bent siden de jeg har nå ble skåret med en alt for dårlig (gammel) sag.

 

Jeg har iallefall satt pc'en sammen sånn som den kommer til å være til jeg begynner på nytt.

 

Her er noen bilder som vil vise sånn noenlunde hvordan det vil komme til å se ut. Underveis har jeg sett meg ut en del ting som kan forbedres så alle løsningene på bildene er ikke sånn som de kommer til å bli på det nye kabinettet.

 

Her er baksiden og det som vil bli gjordt nytt her er at hovedkortbrettet vil bli festet på innsiden og ikke utsiden som nå. Dette vil jo forenkle festingen av dette samt gi nye muligheter for evt. bruke bakplaten som en slags dør kanskje :hmm: .

BakmontertSmall.jpg

 

Her er fronten. Viften vil nok bli flyttet lenger opp samt at den grå ringen kanskje blir lakkert i samme farge som kabinettet. Nå er den montert i all hast for å få kjøling til harddiskene samt litt luft sirkulasjon. Må bare få det sagt at den viften flytter mye luft uten en lyd :thumbup:

FrontmontertSmall.jpg

 

Inni er det absolutt rom for forbedringer. Det har blitt ganske mange ledninger etter hvert. Selv om det bare e satt kjapt sammen nå så må jeg finne ut noen løsninger på hvordan kabelgatene skal gå.

InnimontertSmall.jpg

Endret av beddda
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

har nå fått skåret til nye plater og begyndt å sette sammen kabinettet. har ikke kommet så langt men det er iallefall en start. :)

 

her ser dere hvordan det ser ut nå. har bestemt meg for å bruke kortsiden som front i stedet for langsiden som på det gamle. har også bestemt meg for å droppe scsi dreven siden jeg ikke trenger dem.

nyttkabinett1Small.jpg

 

nyttkabinettSmall.jpg

 

her er hovedkortet festet

hovedkortinni1Small.jpg

 

baksiden med hull til hovedkort. her kommer også hull til psu samt radiator + kanskje en 120mm vifte.

hovedkortbakSmall.jpg

 

jeg vet ikke ennå om jeg kommer til å lakkere det eller trekke det med et eller annet stoff. har tilgang på gratis skai men det er grått. vil ha det svart.

noen som vet hvor jeg kan få tak på svart skai?

er åpen for andre forslag.

Endret av beddda
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

har komt litt videre. går seint men det går fremover :)

 

Har lagd huller til drev, psu samt radiator og frontvifte

 

sånn ser fronten ut. over viftestyringen kommer av/på bryter + reset knapp

frontvifteogdrev.jpg

 

og bak

radiatorvifteogpsu2.jpg

radiatorvifteogpsu.jpg

 

bruker desverre mobilen som kamera derav den dårlige kvaliteten.

skal bruke skikkelig kamera når jeg nærmer meg ferdig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...