Gå til innhold

Mitt eget "lille" tre-kabinett prosjekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skal prøve å få fikset bildestørrelsen. men det blir ikke før i morgen.

 

Kan ta et bilde over hvordan drevene er festet. inni er det ikke så mye spennende enda siden jeg ikke har gjordt noe der enda.

 

planen er å ha en kasse inni kassen som skal fungere som en skuff. når jeg skal fikse/oppdatere noe så følger alt med (ikke drevene) når jeg drar ut skuffen. slipper krøll med ledninger og vannslanger på den måten.

 

takk for positiv tilbakemelding.

 

PS! trenger tips til skjermkort (AGP) som er bra til film/bilde visning. Pc'en skal være tilkoblet et 40" Samsung LCD-TV. skal sjekke hvilken kontakt det er på tv'en. alternativt hvis det finnes skjermkort med komponent signal ut så hadde det vært en fordel.

Endret av beddda
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser bra ut dette! :) men du sier du skal bruke det som pyntebord.. Hvor pent blir det om du har alt det ekstrametallet på hk-brettet da? Ser det er endel som kutter bort det overfladiske ved viftegrillen der, den er jo stygg uansett, så tror ikke du taper så mye :) Ellers ser det meget bra ut! Smart med lister og en plate som dvd o.l. ligger oppå. men du skal stealthe eller gjøre noe med de?

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Ser bra ut dette! :) men du sier du skal bruke det som pyntebord.. Hvor pent blir det om du har alt det ekstrametallet på hk-brettet da? Ser det er endel som kutter bort det overfladiske ved viftegrillen der, den er jo stygg uansett, så tror ikke du taper så mye :) Ellers ser det meget bra ut! Smart med lister og en plate som dvd o.l. ligger oppå. men du skal stealthe eller gjøre noe med de?

 

Øyvind

6533463[/snapback]

 

 

Det vil fungere som et bor i et hjørne mellom 2 sofare. Bakveggen på kabinettet vil være mot en vegg og dermed ikke bli synlig. Når alt er montert og fungerer skal hele kabinettet pusses ned så det blir fritt for ujevnheter. Så er planen å lakkere det svart (blanksvart). Målet er å få det mest mulig som et møbel. En ide er kanskje å lakkere hovedkortbrettet og men tror ikke jeg gidder det siden det ikke blir synlig. Har også planer om å lage dører foran dvd-drev som er delt på midten slik at jeg bare trenger åpne den halvdelen jeg trenger. Men det er litt frem i tid. Førts skal alt monteres og fungere.

 

Idè'en bak det hele var at det ikke skulle se ut som en pc. Så får vi se hvordan det blir. Må jo bare få konstatere at det var mye mer jobb enn jeg regnet med.

Det at jeg akkurat har fått en nyfødt :thumbup: som jeg må passe på hjelper akkurat ikke på tiden jeg har disponibel heller :hmm: .

 

 

PS! Har redigert workloggen slik at det er bilder i stedenfor linker.

Endret av beddda
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har planer om å mekke et trekabinett selv. ;)

 

Er det harddisk-racket noe du har kjøpt? I så fall, hvor? (link?)

 

Følger HK-brettet med hovedkortet, og inneholder det alt man trenger av feste til PCI-kort osv.? (Har aldri handlet hovedkort før, så er litt noob på området... :blush: )

Lenke til kommentar

Harddisk racket får du på Clas Ohlson. Produktet heter spikerblikk og har huller som passer direkte på harddiskene :thumbup:.

Søk på denne produktkoden: 31-3122

Skal være den som e avbildet.

 

Hovedkortbrettet må kjøpes seperat. Det får du på www.Microplex.no

Lenke til kommentar

Hva for noen biler er det du snakker om?? :tease: (5. avsnitt...)

 

Her er noen bilder som vil vise sånn noenlunde hvordan det vil komme til å se ut. Underveis har jeg sett meg ut en del ting som kan forbedres så alle løsningene på bilene er ikke sånn som de kommer til å bli på det nye kabinettet.

 

 

Men tilbake til topic: Hvor stor er den vifta du har i fronten?

 

Hva slags plater har du brukt (de som hadde slått seg), og hva mener du med MDF-plater?

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Hva for noen biler er det du snakker om??  :tease: (5. avsnitt...)

 

Her er noen bilder som vil vise sånn noenlunde hvordan det vil komme til å se ut. Underveis har jeg sett meg ut en del ting som kan forbedres så alle løsningene på bilene er ikke sånn som de kommer til å bli på det nye kabinettet.

 

 

Men tilbake til topic: Hvor stor er den vifta du har i fronten?

 

Hva slags plater har du brukt (de som hadde slått seg), og hva mener du med MDF-plater?

6700238[/snapback]

 

Bilene er fikset :thumbup: .

 

De platene jeg har brukt er vanlige hobby-plater. Det er ikke mye de har slått seg men nok til at det vil irritere.

 

MDF er det samme som hyntonitt. Er samme materiale som er i gulvlaminat men uten den tre finishen. Er hardt sammenpresset tre. Alle høyttaler produsenter med respekt for seg selv lager høyttaler kabinettene i MDF. Fordelen med disse platene er at de er knall harde og helt dødt material så de videreformidler ikke vibrasjoner.

Ulempen er at de sprekker lett så en må være nøye med å for-borre før man skruer i skruer samt at de tåler ikke vann/fuktighet. Det viktigste er at de ikke slår seg, iallefall ikke hvis du bruker rett tykkelse. 22mm skal vel holde i massevis.

Lenke til kommentar

Bilene er fikset :thumbup: .

 

De platene jeg har brukt er vanlige hobby-plater. Det er ikke mye de har slått seg men nok til at det vil irritere.

 

MDF er det samme som hyntonitt. Er samme materiale som er i gulvlaminat men uten den tre finishen.  Er hardt sammenpresset tre. Alle høyttaler produsenter med respekt for seg selv lager høyttaler kabinettene i MDF. Fordelen med disse platene er at de er knall harde og helt dødt material så de videreformidler ikke vibrasjoner.

Ulempen er at de sprekker lett så en må være nøye med å for-borre før man skruer i skruer samt at de tåler ikke vann/fuktighet. Det viktigste er at de ikke slår seg, iallefall ikke hvis du bruker rett tykkelse. 22mm skal vel holde i massevis.

6701083[/snapback]

Ja, det var hobbyplater jeg hadde planer om å bruke. Kanskje jeg skal revurdere det, da... :hmm:

 

Jeg har ikke planer om å male det, så da er vel kanskje ikke hyntonitten det beste...?

Lenke til kommentar

hvis du skal trekke kassen med stoff etc så er hyntonitt bra. blir jo brukt mye blant bil-stereo byggere og de trekker jo kassene med alt mulig. Har vurdert selv og kanskje trekke den med skai eller lign. i steden for å lakkere. blir letter og trenger ikke så bra finish som det trengs ved lakkering

Lenke til kommentar
hvis du skal trekke kassen med stoff etc så er hyntonitt bra. blir jo brukt mye blant bil-stereo byggere og de trekker jo kassene med alt mulig. Har vurdert selv og kanskje trekke den med skai eller lign. i steden for å lakkere. blir letter og trenger ikke så bra finish som det trengs ved lakkering

6702414[/snapback]

Skai hørtes jo tøft ut, ja. :p

 

Men var det noe spesielt som gjorde at de platene vred seg, eller er det vanskelig å unngå det når man bruker den typen plater?

 

Du glemte forresten å svare på hvor stor vifta di er... ;)

 

EDIT: Skriveleif...

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Are you blind fool? Er jo bare å sammen ligne med målene på cd romen f.eks. og etter den størelsen så må den jo være 250x250x30mm ;)

6702493[/snapback]

Du er visst ikke så dum som du ser ut, du! ;) (jeg vet riktignok ikke hvordan du ser ut, men samma det.)

 

Jeg ville bare vite nøyaktige mål, og det er jo ikke så lett å se, jeg vet jo ikke hva som er standardstørrelser på sånt...

 

:p

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
hvis du skal trekke kassen med stoff etc så er hyntonitt bra. blir jo brukt mye blant bil-stereo byggere og de trekker jo kassene med alt mulig. Har vurdert selv og kanskje trekke den med skai eller lign. i steden for å lakkere. blir letter og trenger ikke så bra finish som det trengs ved lakkering

6702414[/snapback]

Skai hørtes jo tøft ut, ja. :p

 

Men var det noe spesielt som gjorde at de platene vred seg, eller er det vanskelig å unngå det når man bruker den typen plater?

 

Du glemte forresten å svare på hvor stor vifta di er... ;)

 

EDIT: Skriveleif...

6702457[/snapback]

 

Jeg vil tro de vred seg p.g.a. det skiftende været. Vi har jo hatt sol og varme i lang tid for så plutselig få litt regn om nettene. Har sikkert mer fuktighets foskjellen å gjøre. Tre er jo et levende materiale. Hvis jeg hadde bruke en eller annen form for støtte i midten av kabinettet så kunne jeg nok ungått det, men nå gjorde jeg jo ikke det :mad: .

 

Hobbyplater skal vel normalt ikke vri seg. Jeg har brukt sånne før i en stereobenk jeg lagde. Men da lå de jo hele tiden i press fra foroldsvis tungt utstyr.

 

Her har du målene for vifta: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=BZFA2501

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...