Gå til innhold

hvordan lagde de pcen?


Kimelimm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
lol, for en patetisk tråd.

6405503[/snapback]

 

Hvorfor det? :dontgetit: Var et interessant spørsmål så syntes du er minst like patetisk... Det er folk som deg som gjør forumet dårligere

6423523[/snapback]

 

Du mener sikkert at han gjør forumet dårlig? Eller var det dårlig til å begynne med?

 

Jeg synes også tråden hadde lite for seg, emnet kan utforskes uten videre hjelp fra andre. Google er din venn.

Lenke til kommentar
lol, for en patetisk tråd.

6405503[/snapback]

 

Hvorfor det? :dontgetit: Var et interessant spørsmål så syntes du er minst like patetisk... Det er folk som deg som gjør forumet dårligere

6423523[/snapback]

 

Du mener sikkert at han gjør forumet dårlig? Eller var det dårlig til å begynne med?

 

Jeg synes også tråden hadde lite for seg, emnet kan utforskes uten videre hjelp fra andre. Google er din venn.

6423546[/snapback]

 

Mente at han gjør forumet dårligere. Forumet i seg selv er jo helt supert :yes:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
hvordan lagde de pcen? de har jo scripta den, men kan jo ikke scritpe uten pc, så hvordan fikk dem laga dem?
De første dataprogrammene ble laget ved å sette forskjellige komponenter sammen på forskjellige måter. Nesten som et puslespill med mange løsninger, du kunne sette de sammen på andre måter for å få andre program. De første datamaskinene ble laget vha radiorør, og maskinene ble ofte veldig store. Senere ble transistoren oppfunnet, som er byggeklossen i alt av dagens elektronikk. Hvordan de programmerte de første datamaskinene er jeg ikke helt sikker på, men jeg vil tro at de lagde et veldig enkelt program ved å sette komponenter sammen slik jeg forklarte tidligere og så fikk dette programmet til å lage ett litt mer avansert program, som igjen kunne lage enda mer avanserte program.

 

Håper denne forklaringen hjalp litt :)

Lenke til kommentar

De lagde programmérbare datamaskiner vha. transistorer eller radiorør og styrte/programmerte dem vha. mekaniske brytere og fik svaret ut på noen releer eller lamper.

 

Og man scripter ikke en datamaskin, man programmerer den med lavnivåspråk i begynnelsen. Det laveste nivået man kommer er vel Hex-kode i BIOS, deretter er det bootstring og assemblykode.

 

Brikkene i dag er designet slik at de leser info fra gitte plasser når strømmen kommer på, f.eks BIOS som forteller styringen av komponentene i maskinen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dersom du liker å lese engelsk kan du lese denne teksten. Den forklarer hva som skjer fra du starter en PC til den er startet. For å ta det helt kort forteller den at ett ørlite program starter opp, som igjen starter opp enheter og ser etter programmer å starte på disse enhetene. Dersom disse programmene finnes (feks oppstartsfiler til windows) vil de bli lastet, og igjen vil disse laste flere programmer.

 

Det foregikk nok på samme måte da de første pcene ble laget. Helt først måtte de ha en krets som utførte et stykke arbeid med en gang den fikk strøm. Arbeidet til denne kretsen ble helt sikkert laget manuelt, og det den ville gjøre var feks å starte andre kretser som gjor sin del av arbeidet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...