Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaring med NanKang eller Falken dekk?


Anbefalte innlegg

Som tidligere nevnt bør dekkvalget stå i stil med bruken. Har du ikke store krav til grep, kan du godt velge et billig dekk, men da må du også ha i bakhodet at bilen ikke kan yte maksimalt. Spesiellt på vått føre er forskjellen stor mellom et godt og et dårlig dekk.

 

Selv kjørte jeg fra en E30 M3 på vålerbanen med en Sierra med hjemmelaga turbomotor. Vi hadde ca. like mye motorkraft, men jeg hadde mye bedre grep i svingene. Jeg kjørte på 205/50 15 Yokohama AVS Sport, M3'en hadde 225/40 17 Falken.

 

Edit: Yokohama AVS Sport var dyre dekk, men i mine øyne verd vær eneste krone.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det Leo_ kommer med kan du egentlig se bort ifra, har veldig mye å si på sjåfør, oppsett av bil, dempere, understell generelt, sen/tidlig oppbremsing, og hvor gal sjåføren er.. Ettersom du hadde en sierra me himkok-turbomotor, kan det hende han tok det litt roligere i svingene fordi at han ville ikke ta noen sjangser med bilen sin..

 

Og en M3 er sugemotor, du hadde overtrykkslading.. :)

 

Og Falken, Nankang og Champiro er så absolutt bra dekk.

 

Falken kjører også i LeMans 24timers løpene.. Med egne team. De har også drifting-team, og masse annen motorsport.. Så det er absolutt bra dekk.

Lenke til kommentar

Han tok det IKKE rolig. Det gikk det remmer og tøy klarte. Forskjellen i grep så jeg i svingene. Når M3'en lå å små-glapp og vandra mellom under og overstyring, hadde jeg stabilt grep og enda mer å gå på. På strekkene gikk bilene gaske likt, men jeg måtte slite med mye forsinkelse i turboen siden jeg kjørte med en T3 og ca. 6,5/1 komp. M3 er forøvrig kjennt for å være godt balansert for tørr asfalt.

Lenke til kommentar
Han tok det IKKE rolig. Det gikk det remmer og tøy klarte. Forskjellen i grep så jeg i svingene. Når M3'en lå å små-glapp og vandra mellom under og overstyring, hadde jeg stabilt grep og enda mer å gå på. På strekkene gikk bilene gaske likt, men jeg måtte slite med mye forsinkelse i turboen siden jeg kjørte med en T3 og ca. 6,5/1 komp. M3 er forøvrig kjennt for å være godt balansert for tørr asfalt.

7207878[/snapback]

 

Er egentlig litt interessert i å få no info på understell som du har på bilen din, jeg...

Lenke til kommentar

Leo_: Det du hevder der er vel akkurat ikke noen test som man kan basere resultatene på.

 

F. eks. så har NanKang SV 1 gjort det veldig bra selv om dette er et såkalt "billig" vinterdekk.

 

 

En annen ting å huske på er at det kommer tvilsomt til å hete noe som det beste dekket på alle forhold. Dette fordi man må ta et valg mellom forskjellige faktorer, noe som igjen har noe å si på gummiblandingen i dekket.

Lenke til kommentar

Stemmer at det ikke er en offisiell test, kun en personlig erfaring på bane. Som bilmekaniker kjører jeg daglig flere biler og merker forskjellen på et bra og et mindre bra dekk. På bane merker man forskjeller veldig godt.

 

Det er ikke så mye å si om understellet på Sierraen jeg hadde. Den hadde helt vanlige Cosworth fjærer, altså litt lavere enn standard, og den hadde et sett ganske slitne Koni dempere. Demperne foran var ok, bak var dårlige. Bakstillingen hadde fått Polyrace foringer, foran rakk jeg ikke å bytte før jeg solgte bilen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har kjørt 2 somre på Nankang NS-2 nå og har sverget på at disse ALDRI skal tilbake på min bil igjen.

Jeg gikk fra ContiEcoContact 185/60R14 til Nankang NS-2 195/50R15 (slo til på et supertilbud fra Sharif's Dekksenter).

På tørr asfalt er dekkene stødige i svinger og styreresponsen er bra.

Men utover dette er det absolutt flest minuser på disse dekkene.

Sammenlikningen er opp mot både med de gamle sommerdekkene mine, men også mot de piggfrie Nokian Hakkapeliitta vinterdekkene mine 175/70.

 

1. Bensinforbruket gikk opp nokså drastisk med disse dekkene.

(Med ContiEcoContact lå jeg på 0,6-0,65 på 40/60 by- og langkjøring. Samme for Nokiaene er 0,7-0,75. Med NS-2 er dette forbruket på over 0,8 l/mil.)

2. Dekkene støyer mer enn både de gamle sommerdekkene og vinterdekkene.

3. Dekkene sporer/klatrer voldsomt på sporete asfalt. Både under akselrasjon men (enda værre) også under oppbremsing.

4. Dekkene har elendig grep på våt asfalt. Selv med mine 90hk/1,8L spinner jeg lett ved løstagning og under oppbremsing skal det ikke mye til før ABSen slår inn (SKUMMELT!). Selv vinterdekkene mine har VESENTLIG bedre grep på våt asfalt.

5. Slitestyrken er dårlig. Jeg kjører ikke hardt, men allerede etter kort tids bruk så jeg slitasje på dekkene.

 

Det er mulig disse dekkene er knallbra på tørr asfalt under banekjøring o.l. men for "vanlig" bruk vil jeg fraråde enhver å kjøpe disse dekkene. Man får billige dekk andre steder også. Og da fra merker av både langt høyere kvalitet og sikkerhet.

Med unntak av nevnte styrerespons og sidestivhet, ville jeg faktisk valgt vinterdekkene mine foran Nankangene i alle tilfeller.

Jeg kjører 10-12000 i året med hovedvekt på langkjøring. Jeg har hatt samme bil (VW Vento) i 7 år med 4 forskjelige typer dekk og disse er de desidert værste jeg har hatt.

 

Rune Arnesen, Oslo

 

PS! Nankang er vel Yokohama sitt budsjett-merke, er det ikke? Det sa i alle fall fyren som solgte meg sjiiten.

Lenke til kommentar

Min erfaring med nankang, er et par NS2 med dimmensjon 215/40 R16.

Utrolig dårlig balanse i dem. Hadde flere klaser med lodd rundt på hele felgen etter avbalansering (Dunlop sp9000 som jeg monterte etterpå som krevde 0 gram).

Jeg er tilfreds med grepet både på tørt og vått føre, men slitestyrken er jeg ikke fornøyd med.

 

Etter en sesong med tilnærmet null burning (var en tur på autoslalom, og så spant de en del på vått når de var blitt ordentlig slitt), så de slik ut.

DSC00331.jpg

 

Jeg la på dekkene i Mars, og de ble ulovlige i August.

 

Bilen ble mye mer behagelig å kjøre med etter at jeg byttet til Dunlop sp9000 (som var billigere på dekkonline enn ns2 koster hos dekkforhandlere).

Så for min del, blir det ikke Nankang igjen.

Lenke til kommentar

Alt kommer an på bruk og behov. Personlig kjører jeg Nankang NS2 205/40-17 på min Vw Vento, og er godt fornøyd i forhold til pris. Det eneste må være at de støyer litt. Ang bensin forbruk så går det opp om sommeren hos meg og, men om det skyldes dekkene eller større felger er vanskelig å si.

Endret av erasmussen
Lenke til kommentar
Det Leo_ kommer med kan du egentlig se bort ifra, har veldig mye å si på sjåfør, oppsett av bil, dempere, understell generelt, sen/tidlig oppbremsing, og hvor gal sjåføren er.. Ettersom du hadde en sierra me himkok-turbomotor, kan det hende han tok det litt roligere i svingene fordi at han ville ikke ta noen sjangser med bilen sin..

 

Og en M3 er sugemotor, du hadde overtrykkslading.. :)

 

Og Falken, Nankang og Champiro er så absolutt bra dekk.

 

Falken kjører også i LeMans 24timers løpene.. Med egne team. De har også drifting-team, og masse annen motorsport.. Så det er absolutt bra dekk.

E30 M3 er ikke sugemotor men turbofirer.

 

 

Alt kommer an på bruk og behov. Personlig kjører jeg Nankang NS2 205/40-17 på min Vw Vento, og er godt fornøyd i forhold til pris. Det eneste må være at de støyer litt. Ang bensin forbruk så går det opp om sommeren hos meg og, men om det skyldes dekkene eller større felger er vanskelig å si.

Hvis du har billige replicafelger kan disse være ganske tunge.

Merker det selv på mine 17-tommere som er av typen billig, dem er ganske tunge gitt i forhold til orginale stålfelger.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 år senere...
  • 2 uker senere...

Med den dekkdimensjonen og det lufttrykket VIL du få slitasje på midten av dekkets slitebane, garantert.

 

Vel jeg har ikke merket noe som helst til angående slitasje, dekket slites jevnt har også testet det med infrarød termometer og målt midten/sidene for å være sikker at dem holder samme temperatur...

 

Mange på http://www.passatworld.com annbefaler det lufttrykket. Har forøvrig 4motion og stasjonsvogn so your argument is invalid

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjører Nan Kang NS-2 225/40.

Skal visst være bygget på samme lest som Michelin.

 

Dekka er rimelig gode, og slipper så godt som aldri.. smile.gif

 

Jeg kan virkelig ikke tro at jeg skrev dette for 4 år siden. Fy faen for en erfaringsløs idiot jeg var.

 

Gammel tråd, jeg vet.

Endret av ChristR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...