Gå til innhold

Nyutdannet og i jobb som it-konsulent


Anbefalte innlegg

dude80: Du som nyutdannet bør nok være litt forsiktig med å sette alle i en bås å gå ut fra at alle som ikke her høyere utdannelse kan gjøre jobben skikkelig. Det finnes personer som ikke er flinke både blant de som ikke er utdannet OG blant de som er utdannet.

 

Men jeg holder en knapp på at det er veldig mye bedre med enn utdannelse, dog fortrinnsvis en "skikkelig" utdanning som gir en grad, ikke bare kurs/sertifiseringer.

6523811[/snapback]

 

Jeg mente ikke å være frekk, og jeg skrev heller ikke at alle selvlærte ikke kan gjøre en jobb skikkelig, men at som oftest er det store huller i kunnskapen til selvlærte. Når man har tatt et valg og går 3-5 år på skole, så sier det mye om en person fremfor en som sitter hjemme foran pc'en. Det er jo en grunn til at det er nesten umulig å få en it-jobb uten en solig utdanning. Men selvsagt, en med utdanning kan også vise seg å være en feilansettelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange mennesker som kan "alt" i teorien men når det kommer til det praktiske, sitter dem med skjegget i postkassen. Jeg tror derimot neppe at det er mye av dette i IT-utdanning siden man kan ikke lære/forstå teorien uten å gjort det i praktis. Dette gjelder spesielt programmering av ymse språk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ingeniører som har programmert masse i studietiden stiller mye sterkere enn driftere da de har masse av praktisk erfaring gjennom oppgaver på skolen.

Hva med dem som begynte å programmere før de begynte på barneskolen?

 

Han som er teknisk leder på jobben har ikke engang studiekompetanse, men han er flink med både C og Java.

6519359[/snapback]

Ja, og hvor lenge har han jobbet der? Vil anta noen år. For noen år siden så fikk alle med noenlunde faglig kompetanse jobb, og særlig de flinke, uavhengig av utdannelse og erfaring. Han fikk nok denne muligheten og kunne derfra jobbe seg oppover. Søker du på jobber idag (og da ikke er så heldig å kjenne noen som går god for deg) så hjelper det ikke hva du kan om du ikke har noen papirer som beviser det, enten gjennom vitnemål eller erfaring fra andre jobber. Du blir rett og slett silt vekk før du får muligheten til å vise deg.

 

Det å ha en god utdannelse er bare positivt. Men en er ikke ferdig utdanna selv om en er ferdig på skolen. Jeg er selv (straks) ferdig med min mastergrad og jeg synes jeg har lært utrolig mye disse årene, men det er bare et grunnlag som jeg må bygge videre på i jobbsammenheng. Det er nå det starter! Utdanningen min er ikke bare fag og karakterer. Det har lært meg å lære. Det har lært meg å strukturere arbeidet mitt. Det har lært meg å analysere og vurdere muligheter, også på andre plan enn det rent tekniske, osv.. Og slik kunnskap vil jeg tro arbeidsgivere er svært interessert i.

 

Det finnes selvsagt unntak, og fint er det. Men han vil nok trolig stille svakere når det kommer til arbeidsoppgaver og lønn i en eventuell bedrift, særlig de første årene. Men for all del, det finnes unntak! Det er mange veier til Rom, men ikke alle er like gode.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg mener man har enormt mye igjen for å ta en skikkelig utdanning. Jeg vet at det finnes mange kompetente fok som gjør helt andre jober enn det de er utdannet for, men vær klar over at det ikke er normen, men derimot unntaket. Det finnes svært mange frustrerte IT-folk som ikke får opprykk på grun av manglende formell utdanning, og etterhvert som IT-bransjen profesjonaliseres vil dette bare bli en større og større utfordring for selvlærte folk. Tenk også over at en av de største utfordringene i bransjen i dag er at svært mange ledere egentlig bare er de som har jobbet i bedriften lengst - der fungerer greit når alt går glatt, og mindre greit når det begynner å butte imot og det trengs lederskap. (Men jeg er glad for at det er slik, det skaper et marked for sånne som meg ;))

 

Jeg er relativt fersk i jobben og har en mastergrad fra UiB. Første dag på jobben ble jeg sendt rett i kundemøte, og selv om det var mye nytt å sette seg inn i så har det gått veldig greit. Den første tiden var det en del kveldsjobbing, men jeg har jo hatt som yrke å lære meg nye ting de siste årene, så det har gått fort og greit. Skal ikke skjære alt over en kam, men jeg er oppe og går med høy faktureringsgrad og gjør samme jobb som andre her med mange års fartstid. Det jeg ikke har av førstehånds erfaring, finner jeg ut av gjennom pensum og google. Forskjellen er jo at når det dukker opp noe ukjent, så er det ganske vanlig for meg og en ny situasjon for andre.

 

Jeg vil absolutt anbefale alle her å ta en skikkelig utdannig. All jobben og alle timene med lesing du gjør på mastergraden din kommer til å forandre hele livet ditt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

IT feltet er rimelig stort. Er det snakk om Webdesign og utvikling i kreative yrker så hjelper det ikke et fnugg med utdanning. Du lærer kun det grunnleggende gjennom skolen, og det holder bare ikke. Men skal du være sikkerhetsansvarlig og slike ting så hjelper det såklart med utdanning da du spesialiserer deg i et felt som ikke forandrer seg så mye. I kreative felt innen IT forandrer det seg hver eneste dag omtrent, og da velger firmaer de som sitter mest på gutterommet og er kreativ, framfor de som sitter ved en skolepult og tar imot fakta fra en lærer.

Lenke til kommentar

Er ikke nødvendigvis enig med deg der, Avean :) For det første faller det på sin egen urimelighet å generalisere og si at en utdanning ikke hjelper det fnugg. En utdanning er alltid nyttig. Å ta en (universitets)utdannelse er ikke bare de konkrete ferdighetene du lærer; du lærer å håndtere nye situasjoner, og du lærer *å lære*.

 

For det andre er det uansett tryggere å satse på noen som har faktisk vist at de er i stand til å gjennomføre en utdannelse, det være seg bachelor eller mastergrad. Utdanningen hjelper deg å takle felt som er i stadig endring, og gir deg et fundament du aldri kan klare å opparbeide deg på gutterommet. Og dette er noe seriøse firma godt vet :)

 

Men hvis du i *tillegg* til en solid utdanning har tilbagt mye tid på gutterommet og jobbet med kreativiteten din, *da* har du skutt gullfuglen.

 

Akkurat slik markedet er nå, kan det godt være at man kan klare seg uten utdanning. Men ta og snakk uutdannede som fikk seg overbetalte jobber 1998-2000. Det er en GOD del av dem som fikk lære livets harde realiteter da bunnen gikk ut av IT markedet. Selv dataingeniører risikerte å gå arbeidsledig i lengre perioder. De eneste som fikk jobb, var de som hadde dokumentert utdanning i tillegg til solid erfaring. Og selv om det ikke nødvendigvis er slik nå, har du ingen garanti for at IT bransjen ikke er nede i en bølgedal igjen om 3-4 år.

Lenke til kommentar
Er ikke nødvendigvis enig med deg der, Avean :) For det første faller det på sin egen urimelighet å generalisere og si at en utdanning ikke hjelper det fnugg. En utdanning er alltid nyttig. Å ta en (universitets)utdannelse er ikke bare de konkrete ferdighetene du lærer; du lærer å håndtere nye situasjoner, og du lærer *å lære*.

 

For det andre er det uansett tryggere å satse på noen som har faktisk vist at de er i stand til å gjennomføre en utdannelse, det være seg bachelor eller mastergrad. Utdanningen hjelper deg å takle felt som er i stadig endring, og gir deg et fundament du aldri kan klare å opparbeide deg på gutterommet. Og dette er noe seriøse firma godt vet :)

 

Men hvis du i *tillegg* til en solid utdanning har tilbagt mye tid på gutterommet og jobbet med kreativiteten din, *da* har du skutt gullfuglen.

 

Akkurat slik markedet er nå, kan det godt være at man kan klare seg uten utdanning. Men ta og snakk uutdannede som fikk seg overbetalte jobber 1998-2000. Det er en GOD del av dem som fikk lære livets harde realiteter da bunnen gikk ut av IT markedet. Selv dataingeniører risikerte å gå arbeidsledig i lengre perioder. De eneste som fikk jobb, var de som hadde dokumentert utdanning i tillegg til solid erfaring. Og selv om det ikke nødvendigvis er slik nå, har du ingen garanti for at IT bransjen ikke er nede i en bølgedal igjen om 3-4 år.

6688442[/snapback]

 

Husk jeg snakker om kreative yrker nå. Det er ingen utdanning som gir deg den kompetansen som trengs for å virkelig lykkes innen Webdesign, Grafisk Design og slike kreative yrkesretningen innen IT. Her er du pent nødt til å lære deg ting selv og lære deg å være selvstendig. Klart utdanning er viktig men innen de feltene jeg snakker om så er det ingen vits i å 100% lene seg på sin utdanning. De vil se hva du kan, ikke hva du kan på papiret.

Lenke til kommentar
Er ikke nødvendigvis enig med deg der, Avean :) For det første faller det på sin egen urimelighet å generalisere og si at en utdanning ikke hjelper det fnugg. En utdanning er alltid nyttig. Å ta en (universitets)utdannelse er ikke bare de konkrete ferdighetene du lærer; du lærer å håndtere nye situasjoner, og du lærer *å lære*.

 

For det andre er det uansett tryggere å satse på noen som har faktisk vist at de er i stand til å gjennomføre en utdannelse, det være seg bachelor eller mastergrad. Utdanningen hjelper deg å takle felt som er i stadig endring, og gir deg et fundament du aldri kan klare å opparbeide deg på gutterommet. Og dette er noe seriøse firma godt vet :)

 

Men hvis du i *tillegg* til en solid utdanning har tilbagt mye tid på gutterommet og jobbet med kreativiteten din, *da* har du skutt gullfuglen.

 

Akkurat slik markedet er nå, kan det godt være at man kan klare seg uten utdanning. Men ta og snakk uutdannede som fikk seg overbetalte jobber 1998-2000. Det er en GOD del av dem som fikk lære livets harde realiteter da bunnen gikk ut av IT markedet. Selv dataingeniører risikerte å gå arbeidsledig i lengre perioder. De eneste som fikk jobb, var de som hadde dokumentert utdanning i tillegg til solid erfaring. Og selv om det ikke nødvendigvis er slik nå, har du ingen garanti for at IT bransjen ikke er nede i en bølgedal igjen om 3-4 år.

6688442[/snapback]

 

Husk jeg snakker om kreative yrker nå. Det er ingen utdanning som gir deg den kompetansen som trengs for å virkelig lykkes innen Webdesign, Grafisk Design og slike kreative yrkesretningen innen IT. Her er du pent nødt til å lære deg ting selv og lære deg å være selvstendig. Klart utdanning er viktig men innen de feltene jeg snakker om så er det ingen vits i å 100% lene seg på sin utdanning. De vil se hva du kan, ikke hva du kan på papiret.

6712991[/snapback]

 

Etter min erfaring (10 år +) fra ulike deler av IT-bransjen, så holder det IKKE å være bare kreativ. Man må kunne vise til resultater, at man kan fungere i prosjekter og grupper, at man kan prestere under press, at man kan sette seg langsiktige mål og jobbe hardt for å nå dem. Alt det viser man ved å ta en utdannelse, i tillegg til at man viser at man selv tror på og satser på at man har en fremtid i den bransjen.

 

Det er fint med kreativitet, men det er sjelden eller aldri nok, i tillegg til egenskapene over må man kunne kommunisere med oppdragsgiver (internt eller eksternt), forstå effekten av eget arbeid på resultatene i bedriften osv, osv. I tillegg er det vanskelig å vise i en ansettelsesprosess at man er kreativ.

 

Til hovedinnlegger: Tror ikke du trenger å være nervøs for tidligere resultater nå. Når du først er inne et sted er det andre ting som teller mye mer: Vis interesse, gjør en ekstra stor innsats den første tiden, vær ydmyk og få kontakt med de som kan mer enn deg, be om hjelp når noe er vanskelig, da lærer du mest. Vær hyggelig og engasjert, ta ansvar, gjør det beste ut av oppgavene du blir tildelt (selv om de ikke alltid er drømmeoppgavene), da vil det alltid åpne seg nye dører. Dette går helt sikkert bra hvis du er interessert i denne jobben :w00t:

 

Lykke til!!

Endret av Kine
Lenke til kommentar
Husk jeg snakker om kreative yrker nå. Det er ingen utdanning som gir deg den kompetansen som trengs for å virkelig lykkes innen Webdesign, Grafisk Design og slike kreative yrkesretningen innen IT. Her er du pent nødt til å lære deg ting selv og lære deg å være selvstendig. Klart utdanning er viktig men innen de feltene jeg snakker om så er det ingen vits i å 100% lene seg på sin utdanning. De vil se hva du kan, ikke hva du kan på papiret.

6712991[/snapback]

 

Som jeg har sagt til så mange andre, det hjelper ikke å ta en utdannelse så lenge man ikke er god til det man driver med.

 

Hvis en arbeidsgiver fikk velge mellom to helt like kandidater, like flinke, men ene hadde utdannelse, så tror jeg han hadde gått for han med utdannelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...