Gå til innhold

Nyutdannet og i jobb som it-konsulent


Anbefalte innlegg

Hva er deres erfaring? Jeg vet at jeg skal gjennom omfattende opplæring den første tiden, og jeg får ikke være med ute hos kunder før minst 1-2 måneder.

 

Kan det bli vanskelig for bedriften å selge meg hos kundene? Kan jeg måtte gå gjennom intervjuer hos kunder før de bestemmer seg, karakterutskrifter o.l ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IT-konsulent har blitt et såpass vid begrep; hva eksakt skal du jobbe med?

 

Karakterutskrifter gir dem ofte blaffen i. Er det noe de ser på vedr. utdanningen, er hovedoppgaven i bachleur eller master. Har du løst den bra, er de fornøyde. At du fikk en D i programmering og jobber som montør av serverpark, har null å si.

 

Bedriften skal ikke selge deg, du skal selge deg selv. Vær utadvent, imøtekommende og hyggelig. Vis at du kan og har lidenskap for det du driver med. Kle deg pent og ha god hygiene.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Skal jobbe med utvikling...

Gikk litt skeis på hovedprosjektet - fikk C, men ellers er det bra i kjernefagene - har A i alle programmeringsfag, algoritmer, unix

 

 

 

IT-konsulent har blitt et såpass vid begrep; hva eksakt skal du jobbe med?

 

Karakterutskrifter gir dem ofte blaffen i. Er det noe de ser på vedr. utdanningen, er hovedoppgaven i bachleur eller master. Har du løst den bra, er de fornøyde. At du fikk en D i programmering og jobber som montør av serverpark, har null å si.

 

Bedriften skal ikke selge deg, du skal selge deg selv. Vær utadvent, imøtekommende og hyggelig. Vis at du kan og har lidenskap for det du driver med. Kle deg pent og ha god hygiene.

6397791[/snapback]

Endret av dude80
Lenke til kommentar

Det er i hovedprosjektet man viser alt man har lært og hvordan man takler arbeid innenfor utdanningsrammen. Kjedelig at du har såpass bra karakter ellers..

 

Så, du skal jobbe med utvilkling ja? Bare pass på at du ikke glir inn i it-subkulturen hvor folk har tedenser til å være lite samarbeidsvillig og har en preg av "jeg-kan-bedre". Har opplevd dette flere ganger.

Lenke til kommentar

Jepp, kjipt det der. Skulle minst hatt en A eller B på hvoedprosjektet. Men hadde ikke det hele ansvaret, var jo ikke alene, hadde 2 stk med meg. Firmaet kan jo ikke engang sparke meg, har skrevet kontrakt allerede javascript:emoticon(':D') Men er litt bekymret for kundene jeg skal jobbe for om de spør om hovedprosjekt

 

 

 

 

Det er i hovedprosjektet man viser alt man har lært og hvordan man takler arbeid innenfor utdanningsrammen. Kjedelig at du har såpass bra karakter ellers..

 

Så, du skal jobbe med utvilkling ja? Bare pass på at du ikke glir inn i it-subkulturen hvor folk har tedenser til å være lite samarbeidsvillig og har en preg av "jeg-kan-bedre". Har opplevd dette flere ganger.

6397857[/snapback]

Endret av dude80
Lenke til kommentar

Hvis du er ansatt i en bedrift og leies ut til kunder, spør kunder sjeldent om utdanning enn "hva tok du"-spørsmål. Det er heller bedriften som du er ansatt i, som ser på karakterer.

 

Du skal slippe å beskymre deg for kundene. Leier de en it-konsulent fra en seriøs bedrift, setter dem ikke spørsmål på om konsulenten er kvalifisert eller ikke.

 

Det er verre hvis du er freelance-konsulent siden enhver kunde blir som en ny jobbsøknad.

Lenke til kommentar

Ja, jeg bekymrer meg unødvendig. Dessuten er ikke C en dårlig karakter, man har jo tross alt mer enn 60% riktig med den karakteren.

 

 

 

 

Hvis du er ansatt i en bedrift og leies ut til kunder, spør kunder sjeldent om utdanning enn "hva tok du"-spørsmål. Det er heller bedriften som du er ansatt i, som ser på karakterer.

 

Du skal slippe å beskymre deg for kundene. Leier de en it-konsulent fra en seriøs bedrift, setter dem ikke spørsmål på om konsulenten er kvalifisert eller ikke.

 

Det er verre hvis du er freelance-konsulent siden enhver kunde blir som en ny jobbsøknad.

6398030[/snapback]

Lenke til kommentar

Karakteren C er midt på tre ja..

 

Symbol: C

Betegnelse:God

Generell, ikke emnespesifikk beskrivelse av vurderingskriterier:

Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

 

Slapp av og nyt dagen videre.. :)

Lenke til kommentar

Nei, ikke vikarbyrå (takk Gud for at jeg slipper vikarbyrå). Skal jobbe med et felt som ikke inngår pensum på skolen, så da blir det opplæring og sertifiseringer noen måneder før jeg får prøve meg ute hos kundene.

 

 

 

Opplæring ? Er du tatt inn via vikarbyrå eller noe ? Folk kan ta 1årig studie og være kvalifisert som itkonsulent. Er jo ikke akkurat all verden å jobbe med så skjønner ikke hva opplæringa er godt for. Enten er du kvalifisert eller så er du ikke det.

6406689[/snapback]

Lenke til kommentar
Opplæring ? Er du tatt inn via vikarbyrå eller noe ? Folk kan ta 1årig studie og være kvalifisert som itkonsulent. Er jo ikke akkurat all verden å jobbe med så skjønner ikke hva opplæringa er godt for. Enten er du kvalifisert eller så er du ikke det.

6406689[/snapback]

 

:p

 

Antageligvis årets sitat. Noen konsulentselskap krever omtrent utdanning tilsvarende mastergrad/siv.ing før de i det hele tatt *vurderer* deg som aktuell konsulent :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når bedriften jeg jobber i skal ansette noen så utdanning laangt nede på lista.

 

Et mye viktigere spørsmål er: "Hva kan du egentlig?". Har vært borti folk med mastergrad som kun kan teori og er "Bambi på isen" når det kommer til praktiske enkle oppgaver.

 

Andre typiske intervjuspørsmål:

* Har du fler enn tre datamaskiner hjemme?

* Begynte du med data før du fyllte ti år?

* Hvor mange liter Cola drikker du hver dag?

Lenke til kommentar

Min definisjon på en IT-konsulent er en rådgiver som er ute hos kunder og designer kundetilpassede løsninger for kunden etter behov.

 

Jeg har tidligere hatt arbeidstitler som driftskonsulent og kundekonsulent.

 

Men IT-konsulent tittelen er ganske bøttebrukt nå for tiden for nesten alle IT-jobber.

Lenke til kommentar
Når bedriften jeg jobber i skal ansette noen så utdanning laangt nede på lista.

Ser ikke poenget i å nedprioritere noen med relevant utdanning. Det er som å pisse i en snøball og spise'n.

 

Ja, det er sant som du sier: mange kan teorien men aner ikke hvordan man skal bruke teorien i praktis.

 

Man finner fort om en person er genuin kompetanse i data eller ikke og jeg tror en med bachelur i datarelevant studieretning, har en høyere kompetanse på sitt område enn f.eks en som har bachleur i økonomi.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Når bedriften jeg jobber i skal ansette noen så utdanning laangt nede på lista.

 

Et mye viktigere spørsmål er: "Hva kan du egentlig?". Har vært borti folk med mastergrad som kun kan teori og er "Bambi på isen" når det kommer til praktiske enkle oppgaver.

 

Andre typiske intervjuspørsmål:

* Har du fler enn tre datamaskiner hjemme?

* Begynte du med data før du fyllte ti år?

* Hvor mange liter Cola drikker du hver dag?

6517644[/snapback]

 

Er det snakk om driftsjobber så kan det hende at noen er "bambi på isen" den første tiden. Men etterhvert så vil en som har en solid utdanning bak seg, bli en mye større ressurs enn den selvlærte. Det er min påstand.

Ingeniører som har programmert masse i studietiden stiller mye sterkere enn driftere da de har masse av praktisk erfaring gjennom oppgaver på skolen.

Lenke til kommentar
Ingeniører som har programmert masse i studietiden stiller mye sterkere enn driftere da de har masse av praktisk erfaring gjennom oppgaver på skolen.

Hva med dem som begynte å programmere før de begynte på barneskolen?

 

Han som er teknisk leder på jobben har ikke engang studiekompetanse, men han er flink med både C og Java.

Lenke til kommentar
Ingeniører som har programmert masse i studietiden stiller mye sterkere enn driftere da de har masse av praktisk erfaring gjennom oppgaver på skolen.

Hva med dem som begynte å programmere før de begynte på barneskolen?

 

Han som er teknisk leder på jobben har ikke engang studiekompetanse, men han er flink med både C og Java.

6519359[/snapback]

 

Mange av de som begynte å programmere før de begynte på barneskolen har også tatt til vett å fullføre et solid it-studium. Ved å ha en utdannelse innen programmering så forteller du mer enn at du har ferdigheter innen programmering - du jobber strukturert, har erfaring fra prosjektarbeid, vet å forholde deg til tidsfrister, setter deg langsiktige mål osv. Dessuten viser det seg at mange av de selvlærte har huller i sin kunnskap, og mangler mye av de ferdighetene jeg nevnte ovenfor. Skulle man som selvlært derimot få seg en jobb, havner man nederst på rangstigen, og må ta til takke med trivielle arbeidsoppgaver og luselønn.

Ikke for å være frekk, men se på deg selv, du er jo ikke akkurat kommet så langt med dine år på it-akademiet og tusentals timer hjemme foran pc'en. Men jeg har tro på at det kommer til å gå din vei når du nå får tatt deg en solid utdannelse. Dette er du i gang med, ikke sant?

 

Jeg var ferdig nå i vår, og har begynt i en jobb som kommer til å gi meg en begynnerlønn i underkant av 400k inkl bonuser.

Lenke til kommentar

dude80: Du som nyutdannet bør nok være litt forsiktig med å sette alle i en bås å gå ut fra at alle som ikke her høyere utdannelse kan gjøre jobben skikkelig. Det finnes personer som ikke er flinke både blant de som ikke er utdannet OG blant de som er utdannet.

 

Men jeg holder en knapp på at det er veldig mye bedre med enn utdannelse, dog fortrinnsvis en "skikkelig" utdanning som gir en grad, ikke bare kurs/sertifiseringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...