Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg liker både røyksmak og torv, og kan strekke meg opp til 600-ish. Prøvde et glass Talisker ute på byen, noe som falt i smak - men er det andre lignende sorter jeg bør vurdere?

 

Caol Ila er jo alltid en slager om man liker øywhisky, i tillegg kan du jo gi Bowmore en sjanse?

Ikke for å være vanskelig, men jeg må påpeke at Caol Ila ikke blir betegnet som øywhisky. Du har området Island's (som er en del av highland) som blir benevnt som øywhisky og er bl.a. Talisker, Highland Park, m.f. Caol Ila er en Islay og kun Islay (bowmore også...)

Lenke til kommentar

Vel etter en uke tok jeg et glass fra Jim beam i dag, det første som slo meg var, syns jeg virklig dette var så godt for en uke siden, at jeg ble redd og sluttet å drikke det. smaker jo blæh.

 

Så denne er bare god når man har en konstant drikk av den, så fort man ikke drikker på en stund, må man begynne å lære å like den helt på nytt

Lenke til kommentar
Samme skvipet som Jack Daniels. Man synes det smaker fælt først par slurkene, og plutselig har man drukket hele flaska og knust kjøkkenbordet + kjøleskapet når man prøvde å komme seg på dass.

 

Etterfulgt av en hyglig hveld på legevakta der de pumper maven din.

 

 

Det skjer i hvertfall ikke med Single malts fra Islay

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte for ca. en måned siden min første flaske whisk(e?)y. En flaske Upper Ten.

 

Hadde store forventninger til whisky, og jeg ble litt skuffet etter første glasset (drakk fra kjøkkenglass). Neste dag drakk jeg fra et cognac-glass, og fikk meg en stor overraskelse: Det smakte jo nydelig!, og lukten som bygget seg opp i forkant bidro til å gjøre den mer interessant (som jo forsvant med en gang med kjøkkenglass)

 

Har også prøvd meg litt fram med vann, og for tiden er det to små dråper vann som gjelder for at den skal smake som best.

 

Har nå lest at dette er en "krevende" blended, og at det ikke er noen nybegynner-drikk. Da vet jeg ikke om jeg har lyst til å smake noen nybegynner-whisky, siden jeg egentlig kanskje er ute etter mer smak, og kanskje spesielt røyksmak. Whisky har for meg blitt en drikk jeg kan nyte i små mengder (ikke mer enn ett glass på en kveld), og derfor tenker jeg at den kan smake en del.

 

Men nå har jeg lyst til å smake noe annet, og har hørt at det er (single?) malt som gjelder (ja, Upper Ten har jo høyt maltinnhold, hvorfor heter det da blended?)

 

Så, har dere noen forslag til gode whiskyer? Vet ikke om jeg vil bruke så veldig mye nå i startfasen, men kan nok kanskje gi 500-600 kr. for en flaske med noe godt i. Men gjerne mindre (Upper Ten koster jo bare 290 kr for 70 cl, men denne er kanskje spesiell?)

Lenke til kommentar
Jeg tengte jeg skulle gå for en Lagavulin 16! Da jeg har hørt veldig mye bra om den, skal visst være ganske så myk nedover halsen!

 

Noen kommentar?

Du gjør i alle fall ikke et feil valg. Og når det gjelder mykhet, så er dette en definisjonssak. Hvis du er vant med Islay går dette greit.

Hadde en test av 12 åringen og DE, for en stund tilbake. Den finner du på side 25.

Lenke til kommentar
Så, har dere noen forslag til gode whiskyer? Vet ikke om jeg vil bruke så veldig mye nå i startfasen, men kan nok kanskje gi 500-600 kr. for en flaske med noe godt i. Men gjerne mindre (Upper Ten koster jo bare 290 kr for 70 cl, men denne er kanskje spesiell?)

 

Blended sier ikke noe om at det er høyt maltinnhold og ikke, den forteller bare at det er flere forskjellige destillerier inne i bildet.

 

Single malt vil si at det er whisky fra ett destilleri, alderen betegner alderen på den yngste whiskyen som er brukt.

Single cask er whisky fra ett enkelt fat. Slike tapninger er gjerne prydet med fatnummer og flaskenummer.

Double wood, vil si at den er modnet på to forskjellige fat, eks. whisky og sherry.

Quarter cask, betyr at man har brukt små fat. Dette fører i teorien til at whiskyen trekker til seg mer smak av trevirket.

 

Dette er noen av disse begrepene som kan være forvirrende.

Lenke til kommentar
.....

Double wood, vil si at den er modnet på to forskjellige fat, eks. whisky og sherry.

.....

 

Har nettopp kjøpt meg en Laphroaig Trippel Wood. Har du kjennskap til hvilke fat den har vært lagret på? Prøvde å finne det ut, men leter vel på feil plass……

 

Hvis jeg ikke husker helt feil; så er den først lagret på bourbon, så på quarter cask før den er lagret på sherry.

Jeg tror det er den "vanlige quarter casken" deres som er gitt sherry butts. Skal se om jeg finner en link som bekrefter dette.

 

Forøvrig så er quarter casks ca 120 liter eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Ja, jeg så det der SirEmanon. Det er jo helt sykt, den ene gangen jeg har smakt whisky fra Taiwan, så lovte jeg smaksløkene mine at jeg aldri skulle utsette dem for noe slikt igjen. Denne McLean må jo være tullerusk, en Laddie som smaker symaskinolje skal du lete lenge etter. Dessuten så er jo informasjonen der helt hinsides dårlig, den sier ikke noe om tapning, alder, butts eller annet som er interessant. Den mest verdiløse test og artikkel jeg har lest på lang tid. Den som Adresseavisen hadde er minst like dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...