Gå til innhold

Microsoft dropper WinFS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alle har visjoner, til og med Microsoft.

6422001[/snapback]

 

Jaja, da er vi uenig om det er en lvnad i praksis eller ikke (er forsåvidt verd å merke seg at jeg skrev "lovt" i mott første innlegg for å ta høyde for det), essensen er allikevel at Vista er skuffende tynt på features i forhold til det som ble presentert i starten (og også sett i forhold til at det har tatt laang tid å utvikle dette OSet).

 

AtW

Lenke til kommentar

Microsoft prøver seg kanskje på en enkel en. Brorparten av kjøperene av ny PC vil vel ikke merke seg at Microsoft utelater noen funksjoner. Resultatet er jo at Microsoft tjener sine grunker likevel

 

Hvor sannsynlig tror du at vår klaging og sutring vil få Microsoft til å ta ting seriøst nok. Tror ikke de er lettskremte. Men forbrukere kan ha makt, og i noen sammenhenger har jo det vist seg å stemme.

 

Et eksempel på forbrukermakt er våren 1995 når Intel valgte selv å bite i gresset, med å tilby gratis bytte av CPU. Søk på "FDIV bug" eller noe sånt noe og du bør finne informasjon om akkurat det. Presset fra det "forumet" som heter USENET og som mange forbandt med klientprogrammer som var i kategorien News, ble for stort til at Intel turte å forsette sin stahet. I starten bare skjøv Intel det hele under teppet.

 

Nå er vel ikke åpenbare feil med et produkt og funksjonsrikdom så sammenliknbare da.

Lenke til kommentar

WinFS ble presentert som det store nye allerede i 1997, det ble presentert som det store nye som skulle komme i NT 5.0 (som så ble renamet til Win2000), så skulle det komme i XP, og så i Vista, og nå er det utsatt ennå en gang.

 

Dette er da noe som Microsoft har jobbet med i minst 10 år uten å ha en eneste funksjonell beta klar engang.

Lenke til kommentar

kansje fordi det virker som dem skroter hele greia å begynner på nytt hver gang dem kommer med ett nytt os?

 

nei jeg vet ikke jeg, men det virker på meg som om vista er XP med ett nytt lag lakk og nye sikkerhets-seler. desverre tror jeg UAC kommer til å bombe stygt om dem ikke har gjort noe med hvor masete den var tidligere. noen som kan gi en kommentar på det?

 

var noen på en annen side som skrev at microsoft sliter med å finne balansen mellom sikkerhet og brukervennlighet. lykke til, for den finnes ikke...

 

dummeste som noen gang ble gjort var å innbille verden at pcen kan til og med bestefar bruke uten større forkunskaper.

 

kansje det stemte når saken sto i ett hjørne og ikke var koblet til noe nettverk. men så snart du kobler den til andre maskiner, maskiner du ikke har komplett kontroll og oversikt over, så har du ett sikkhetsmareritt på gang utansett hvordan du snur og vender på det...

Lenke til kommentar
Du har jo ikke blitt lovet noe av dette. Dette er planer fra MS sin side. Planer som på grunn av flere lag i utviklingen ikke kunne gjennomføres, nå.

 

Superfetch og ReadyBoost blir for meg interessant å se i fremtiden. Harddiskene som er kommet nå er fortsatt ikke helt ferdig, men om et år tenker jeg man kan se et operativsystem starte på 5 sekunder fra en kaldstart.

6421721[/snapback]

 

Vel... du vet... Vista's utgivelse har ikke blitt lovet det heller. Og SuperFetch kan du allerede bruke i XP bare at programmene ikke slettes fra SuperFetch mappa etter en gitt tid... Nei, Det jeg gleder meg til er fjerningen av registeret. Mareritt uten like det der når det begynner å gå utover ytelsen etter en stund.

Men det er en ting som er bra med Vista's utgivelse og det er 64-bit versjonen. Kanskje 64-bit's endelig tar av så enkelte folk for rævva i gir og lager 64-bit versjoner av deres programvare til Linux.... Linux har jo allerede de fleste funksjonene Vista har planlagt å støtte... bortsett fra DX10 seff :p

Lenke til kommentar

I det innlegget ditt viste du virkelig hvor lite du kan om Vista. Les dette til å begynne med, så får du inn denne startinformasjonen:

 

- Laster inn programmer slik at de starter raskere

- Gjør det mulig å bruke eksterne minnepinner som minne

- Analyserer hvilke programmer som blir brukt av hver individuelle bruker slik som f.eks brukshyppighet osv.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

@hobgoblin: går sikkert ann å skru av... håper jeg... ellers kommer superfetch til å hærpe min Vista opplevelse :p

 

@Dell_9200: Superfetch er vel og bra men passer ikke til alle, som meg og hobgoblin uten et fast brukermønster... Minnepinner som minne er vel greit det å men for oss gamere med über pc er også dette unødvendig... Og hvem vil at OS'et skal analysere hva slags programmer vi kjører? Jeg skjønner seff at dette er til Superfetch men overasker meg ikke om Microsoft "tilfeldigvis får tilsendt den informasjon av og til for å se hvordan de skal utvidde monopolet sitt neste gang... Og siden du maser om det så mye så vil jeg gjerne peke ut nok en gang at Superfetch ikke er noe nytt, du kan få det i XP men da må du gjerne slette fetch mappa en gang i uka + at den ikke er per individuelle bruker, men det finnes også programmer for dette(hvertfall for linux)...

Nei jeg har sett, prøvd og lest ganske mye om Vista og jeg vet at det er nesten ingenting som er nytt der som ikke finnes i andre OS'er allerede...

Lenke til kommentar

@Skinney:

Jeg kan jo si at Superfetch ikke passer meg heller. Jeg har jo ingen bruksmønster. Fakta er at jeg har det. Jeg kommer f.eks hjem fra skolen hver ukedag, og bruker internett da. Hvordan analyseringen foregår vet du og jeg veldig lite om, men at det ikke fungerer er feil.

 

Så du, i motsetning til alle andre brukere, bruker 200 forskjellige programmer helt mikset utover flere måneder? Det har jeg vanskelig for å tro.

 

Superfetch er en utvidet teknologi, det er jeg fullt klar over. Superfetch er dog implementert i kjernen på en helt annen måte enn XP, noe som også vil gi bedre ytelse og kjøreforhold for flere programmer. Superfetch er informasjon som ikke sendes videre Skinney. Programmet kommuniserer kun med PCen din, ikke noe annet. XP har også dette, men problemet er at det ikke fungerer. Å få alle filene til å bli slettet en gang hver dag er også en dårlig idé. MS har fått det til å fungere i Vista, noe som vises ved en mye raskere oppstart av programmer enn både XP og OSX.

 

Det at det ikke finnes noe nytt i forhold til andre OS er feil. Jeg har før nevnet Superfetch, Readyboost, DX10, BitLocker, Sideshow. Dette er svært interessante teknologier som først kommer til Vista. I tillegg har de noen interessante måter å styre Windows på; touch-screen og stemmestyring.

Lenke til kommentar
@Skinney:

Jeg kan jo si at Superfetch ikke passer meg heller. Jeg har jo ingen bruksmønster. Fakta er at jeg har det. Jeg kommer f.eks hjem fra skolen hver ukedag, og bruker internett da. Hvordan analyseringen foregår vet du og jeg veldig lite om, men at det ikke fungerer er feil.

 

Så du, i motsetning til alle andre brukere, bruker 200 forskjellige programmer helt mikset utover flere måneder? Det har jeg vanskelig for å tro.

 

Superfetch er en utvidet teknologi, det er jeg fullt klar over. Superfetch er dog implementert i kjernen på en helt annen måte enn XP, noe som også vil gi bedre ytelse og kjøreforhold for flere programmer. Superfetch er informasjon som ikke sendes videre Skinney. Programmet kommuniserer kun med PCen din, ikke noe annet. XP har også dette, men problemet er at det ikke fungerer. Å få alle filene til å bli slettet en gang hver dag er også en dårlig idé. MS har fått det til å fungere i Vista, noe som vises ved en mye raskere oppstart av programmer enn både XP og OSX.

 

Det at det ikke finnes noe nytt i forhold til andre OS er feil. Jeg har før nevnet Superfetch, Readyboost, DX10, BitLocker, Sideshow. Dette er svært interessante teknologier som først kommer til Vista. I tillegg har de noen interessante måter å styre Windows på; touch-screen og stemmestyring.

6437672[/snapback]

 

Som nevnt ovenfor så finner du programmer til Linux som gir samme funksjonalitet som Superfetch, Bitlocker er heller ikke noe nytt og jeg har testa liknende teknologi selv på min Linux server nede i kjellern, DX10 er selfølgelig Windows sitt og lukket programvare men tar nok ikke lang tid før også det blir emulert i Cedega... Readyboost skal dem ha for og SideShow, selv om jeg trur SideShow blir noe unødvendig piss og er med på å lage ennå mer Windows-Spessifik hardware som er dårlig for resten av OS verden. Personelig bruker jeg bare Widgets til å lese alt av viktig info og de kan jeg få på toppen av skjermen ved en shortcut.

 

og angående mitt brukermønster så finner jeg ikke ikke noe fast ved det... Det kan gå flere dager før jeg bruker Windows ettersom jeg sitter mest på Linux, og jeg bruker det bare til å spille eller å se en film med skjermkortets tv-out funskjon(pga. lusne ATI drivere i linux) eller kanskje jeg skal extracte et par filer jeg har lasta ned fra linux partisjonen? noen ganger ser jeg to filmer etter hverandre avhengig av humøret og kanskje jeg bare vil se filmen om kvelden... eller tidlig om morran siden jeg skal på jobb eller har fri fra skolen. og kanskje det så starter jeg et spill, hvilket avhenger av humøret.... Kanskje det er LAN neste uke? isåfall må vi bruke ad-aware, Avast, defragmentering(gud jeg hater defragmentering, hvorfor kan ikke Windows endre filsystemet sitt så defragging blir unødvendig?) og Spybot. LAN parties følger heller ikke noe fast mønster... noen ganger bruker jeg pc'n i helga andre ganger ikke pga skole(går Drama linja og da blir det et par helger)... uansett, 'nough said.

 

Jeg har ikke sagt at analyseringen ikke fungerer og hinter heller ikke til at Superfetch er en dårlig idè, prøver bare å få frem at Superfetch ikke passer til alle brukere som noen kanskje trur.BTW, touch-screen og stemmestyring er heller ikke noe nytt i andre OS ;)

BTW2, Windows Media Player og Windows Genuine Advantage(er det, det heter ikke sant?) skulle heller ikke sende informasjon til Windows i utgangspunktet heller... men sett på makan?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...