Gå til innhold

Fjerne kjøleblokk fra CPU, hva er rette måten?


Anbefalte innlegg

Har nå bestillt et vannkjølingssett og er i uken som kommer nødt til å bytte ut kjøleblokken på CPU. Da jeg monterte PC`en i januar kan jeg ha tatt litt for mye kjølepasta på. Men hvordan skal jeg gjøre dette? Er det bare til å løfte blokken rett av eller må jeg lirke den av? Er litt redd for å ødelegge CPU`en

 

Og hvordan er det med GPU`en, noe spesielt jeg må passe på der eller er det enklere med den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest sannsyneligvis er det kjølepasta mellom CPU'en og kjøleribba. Dersom din prosessor har en heldekkende hette kan vakumet som oppstår når du prøver å dra kjøleribba av, så stort at du vil få problemer. Min teknikk er å dra kjøleribba forsiktig loddrett oppover samtidig som jeg rikker den (roterer vannrett) forsiktig fram og tilbake. Etterhvert vil den løsne uten at du må yte store kraftprestasjoner for å få den løs.

Lenke til kommentar
Og hvordan er det med GPU`en, noe spesielt jeg må passe på der eller er det enklere med den?

6378742[/snapback]

 

 

GPU kan ikke byttes og er heller ikke løs. den sitter døn fast i kortet, du skal få nytt kort av meg vist du får den av

6396089[/snapback]

Tror han mente GPU blokka... :p

 

 

Til trådstarter:

Det skal ikke være noe stort problem å få av disse blokkene. Hvis du har tatt på mye med AS5, så limer den seg litt fast, men er fullt mulig og få av igjen. Har hatt noen situasjoner der cpuen hang fast i blokka. Men ingen skade skjedd.

Vær forsiktig, vri litt, prøv å lirk den av. Ikke bruk andre verktøy enn de du er født med (hendene).

Har vel blitt nevnt mye av dette, men jeg skrev det fordet... :p

Lenke til kommentar

Hadde en personlig kjedelig opplevelse med dette i går ved demontering av prosessor. Løftet av holderne på den ene siden av kjøleribben og forsøkte deretter å løfte den bakover for å vippe ut holderne på den andre siden. Den store ribben gjorde det vanskelig å få et overblikk på undersiden, men det viste seg raskt at kjølepastaen hadde limt sammen kjøleblokken og prosessoren (en AMD 3700+) som satt solid fast i underlaget gjennom sokkelens låseanretning. Det er ikke smart å tvinge ut prosessoren på skrå når den er låst!! :nei: Den slapp taket i prosessorsokkelen etterhvert men 10-15 av pinnene på undersiden av cpu var temmelig herpa.

Jeg kan herved love at oppretting av prosessorpinner er et tålmodighetsarbeid som krever eksepsjonelt gode øyne og stø hånd. Fikk den utrolig nok på plass etter en lang natt i finmotorikkens tegn, :whistle: . På toppen av det hele virket den, men jeg tar det nok litt roligere neste gang.

Endret av ivarw
Lenke til kommentar

Har hatt samme opplevelse som ivarw. Skulle av med kjøleren på min AMD 3700+, men kjøleren var som støypt fast i prosessoren. Prøvde å lirke å lure for å få den av, men resultatet var at jeg dro opp prosessoren sammen med kjøleren. Etterpå måtte jeg legge til maks kraft for å klare bryte prosessoren løs fra kjøleren. Trudde at problemene var over med det helt til jeg skulle sette prosessoren ned i sokkelen igjen... Da passa den ikke. Flere av pinnene var bøyd. Bøye pinnene tilbake i posisjon - Verre tolmodighetsprøve finnes ikke!! Virka som om når jeg klarte å få en pinne rett så hadde jeg kommet borti et par andre pinner som ble skjeiv. Til slutt hadde frustrasjonen bygd seg såpass opp at jeg klarte å knekke en pinne. Trodde jeg hadde skrota en cpu til 2000 kr, men knappenåltrikset visste seg å berge dagen. Neste gang skal jeg være mer forsiktig.

Lenke til kommentar
GPU kan ikke byttes og er heller ikke løs. den sitter døn fast i kortet, du skal få nytt kort av meg vist du får den av

 

Hehehehe...var ikke helt det jeg hadde tenkt. Det var som Anaxyd sa, jeg ville ta av kjøleblokken...men kanskje det ikke er så dumt å fjerne gpu`en likevel slik at det ikke er noe på skjermkortet som lager varme :D

 

 

Jeg har uansett fått det til, jeg kjørte cpu`en på full guff en liten stund før jeg kjapt løsnet blokken og dro den av. Den satt litt fast men pastaen var helt myk så cpu`en satt igjen i sokkelen. Sikkert vakuumet som holdt igjen (skag1)

 

Det gikk også bra med skjermkortet, men det var vanvittig mange skruer som skulle løsnes...mye dilldall.

 

Tror jeg brukte en halvtime på å fjerne alt, tror ikke jeg pustet før jeg var ferdig heller...

 

Er storfornøyd med resultatet, PC`en er nesten helt lydløs og kjølingen er bra. Men chipsettet er et unntak for der er tempen fremdeles ganske høy. Jeg brukte de medfølgende festepluggene med fjører. Den sitter ikke noe særlig godt på pga belastningen fra slangene. jeg burde festet vannblokken med skrue og mutter, får gjøre det en annen gang. tempen er ca 40 idle og 47-50 load (dette i over middels romtemp)

Endret av BrickTop
Lenke til kommentar
eller som jeg pleier å si: alt går med vilje, vold og vaselin

6457470[/snapback]

Det sa bruda på bryllupsnatta også

 

OT: det kan være lurt å kjøre prime 95 i en stund før du tar av kjøleren. Temperaturen på kjølepastaen blir da mye høyere enn om den var idle. Skal gå ganske fint å få den av da.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...