Gå til innhold

Slik er Opera 9.0


Anbefalte innlegg

Av det som ikke er nevnt, har jeg lagt til meg den vanen å ha mange tabs oppe. Vanligvis ligger jeg mellom 80 og 100.

Dette kan du få til ved å høyreklikke på "tab-linja", velge customize og wrapping -> wrap to multiple lines.

6353827[/snapback]

Jeg prøvde det. Har nå 30 sider oppe, pleier å ha 10-20. Problemet er at tabene blir så store så det tar mange linjer, og det blir jo mye mindre plass til nettsiden. Er ikke det veldig plagsomt med 80-100 tabs. Det må jo ta ca. halve skjermen. Går det ikke ann å få tabene til å være på f.eks. maks 3 linjer?

 

Det meste fungerer bra, men får ikke slettet sidene jeg har vært innpå. Har trykt slett mange ganger, og restartet Opera flere ganger, men det nytter ikke.

6354178[/snapback]

Har du prøvd å trykke: Verktøy -> Slett private data... -> Detaljer -> Merk "Fjern historikk over besøkte sider"

 

 

Jeg er veldig fornøyd med Opera 9. Har brukt Opera 9 siden TP2 og synes de nye funksjonene er veldig bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Deilig med en funksjon som gjør at jeg kan blokkere alle disse annonsene hvor mennseker spretter opp og ned eller lyder skriker ut av høyttalerene når musepekeren kommer borti en annonse med flash eller annet snusk. Har testet betaverjonen, og lastet ned fullversjon i går, og dette ser veldig greit ut for meg. Men jeg lurer jo litt på hvorfor iconene til bokmerkene bytter plass i Opera . . . .

6353399[/snapback]

Er dette noe lignende adblock til firefox? Har nettopp installert opera, og vil gjerne ha bort reklamer.

6354528[/snapback]

 

 

Leser du testen på Hw, så står det der hvordan dette fungerer. Eller for å gjøre det lettvint, høyreklikk på siden du er på, likk "blokker innhold" i dialogboksen, deretter venstreklikker du på de annonsene du ikke vil at vises. trykk "fullført" i boksen øverst på siden og reklamen er borte.

Har ikke funnet en tilsvarende funksjon i Firefox, men det kan godt være fordi jeg ikke har tatt meg tid til å utforske denne nettleseren så nøye. Klarer meg utmerket med Opera :)

Endret av cool59
Lenke til kommentar

Min Firefox 1.5.0.4-eng feiler Acid2-testen. Har ingen ulumske plugins e.l. :hmm:

Dersom renderingen skal se ut som en stakkars fyr som har fått fragmentert kraniet av et 30 mm antipanser-projektil, så har jeg bestått. Men han ser frisk ut i referansen..

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Underlig. Hvis jeg velger egendefinert installasjon for å velge en annen path, får jeg engelskspråklig Opera. Tar jeg automatisk, blir den norsk.

6354810[/snapback]

Du kan jo velge språk selv etterpå. Alle støttede språk følger med installasjonen.

 

Min Firefox 1.5.0.4-eng feiler Acid2-testen. Har ingen ulumske plugins e.l.  :hmm:

Dersom renderingen skal se ut som en stakkars fyr som har fått fragmentert kraniet av et 30 mm antipanser-projektil, så har jeg bestått. Men han ser frisk ut i referansen..

6354888[/snapback]

Kanskje du har skrevet noe i Block content som ikke burde stått der. Jeg skrev engang inn "ad" for da tenkte jeg at det meste ble borte. Men så ble mange sider rare og dagbladet.no funka ikke. Da skjønte jeg feilen og fjerna ad.

 

edit: trodde du skrev opera...

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar
Firefox har ikkje passert Acid 2-testen so langt. Er vel berre Opera 9 som har gjort det. (Safari og Konquerer er svært nære.)

6354964[/snapback]

 

jeg har hørt at Opera var den andre nettleseren i verden som bestod acid2-testen. Den første nettleseren var Safari tror jeg..?? Stemmer vel også at konquerer er den tredje (og siste) nettleseren som har bestått testen.

 

Desverre er jeg litt usikker på rekkefølgen av safari/konquerer, men opera var iallefall den andre som besto. Og firefox har ennå ikke bestått, tiltross for at de har jobbet en del med det.. IE er ikke overraskende helt håpløs på denne testen. :p

 

men nok om det, hva med andre sjekke ting opera har å tilby?

f.eks: du er på jakt etter et spesielt ord på en side, trykk punktum, og begynn å skriv! benytter du komma isteden søkes det etter lenker med gitte frase. selv liker jeg "punktum søkestreng" bedre en "ctrl+f" ;)

 

Aner ikke hvordan opera fungerer på vista, men jeg vet de folka er ivrige på platform-frihet. Derfor får man i dag opera til mange ulike linux-distroer, mac, win, mobiler med mer... Test ut programmet på vista, dere som har operativsystemet! Du klarer ikke å gjøre noe skade (med mindre du prøver *litt* for hardt).

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Veit ikkje om det stemmer, då eg ikkje har prøvd nokon av dei, men eg las ein stad at Safari og Konqueror ikkje passerer den fullstendig, då nasen på ansiktet ikkje vert blå om ein tek musa over. Det er den einaste "feilen" dei har.

 

Det med punktum i staden for Ctrl + F var genialt. Var klar over at skråstrek (/) på numpaden hadde same funksjon, men punktum er litt meir gunstig plassert, og fungerer på berbare utan ekstern tastatur òg. Takk for tipset. (Leiter du etter linkar, bruk komma i staden.)

Lenke til kommentar
Firefox har ikkje passert Acid 2-testen so langt. Er vel berre Opera 9 som har gjort det. (Safari og Konquerer er svært nære.)

6354964[/snapback]

jeg har hørt at Opera var den andre nettleseren i verden som bestod acid2-testen. Den første nettleseren var Safari tror jeg..?? Stemmer vel også at konquerer er den tredje (og siste) nettleseren som har bestått testen.

6355032[/snapback]

Det stemmer. Safari var først ute, og med Opera 9 (fra og med build 8265 for Windows, 3264 for Mac og 145 for Unix - alle lansert 10. mars) ble Opera nummer to. Konquerer ble nummer tre med versjon 3.5.3.

 

Dette er forresten Acid 2-testen på IE 7 (7.0.5384.4 - IE7+ Beta 2) under Vista Beta 2 (build 5384):

post-26420-1150913308_thumb.png

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Oppstarten av Opera tok et halvt minutt på en PC med Windows 2000, 256 MB minne og en Pentium III 500 MHz-prosessor
På en gammel pc hos meg starter Firefox (1.5.0.4) på 7 sekund med PII-233 og 96MB ram i WinXP, og da med mange program i bakgrunnen. Så med andre ord må oppstarten av Opera være krevende.

 

Men jeg får nok prøve det en dag jeg også.

6354611[/snapback]

Kommer vel litt ann på hvordan Opera starter. Vis det starter med å vise hjemmesiden eller bare en blank side går det vel betydelig fortere enn vis Opera forsetter med alle fanene fra forrige gang?

Lenke til kommentar
Kommer vel litt ann på hvordan Opera starter. Vis det starter med å vise hjemmesiden eller bare en blank side går det vel betydelig fortere enn vis Opera forsetter med alle fanene fra forrige gang?

 

Det kommer vel an på hvilket valg du har gjort på dette?

Altså, jeg regner med at man får velge dette selv, som før...

 

 

Selv foretrekker jeg å få opp alle fanene fra forrige gang, men det er hva som funker for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...