Gå til innhold

til alle dere som tror på gud, jeg har et spørsmål


Anbefalte innlegg

6378442[/snapback]

 

Men, det er sikkert noen som har tatt til mer frie retninger. Kanskje tryggest for verdenssamfunnet, men ellers må jeg si at jeg misliker at religiøse ikke er fundamentalister. Det er det minste de kan være... Skal man tro skal det være gjennomført. Ikke plukke ut det man liker som en annen godteributikk. Hva tror disse menneskene om Gud?! At han sier ting for moro skyld, at vi vet bedre enn ham hva vi bør lytte til og hva vi ikke bør lytte til? Det er så idiotisk at jeg blir oppgitt.

6381741[/snapback]

 

 

Enig, det virker som om man liksom aller helst vil tilhøre en religion om man først skal tro. Om du bare tror på deler av bibelen er det helt greit, men da skal du ikke kalle deg en kristen. Meningene dine blir hverken mer eller mindre verdt om du tilhører en religion eller ikke, du mener jo det samme uansett, du bare tilskriver deg ikke en masse meninger med en gang du nevner at du er kristen. Og er ikke det egentlig like greit? ;)

6381877[/snapback]

Det er jo akkurat det man gjør! Ved å si at man er kristen tror man på og støtter man den kristne guden (Gud :p) og derav hans holdninger/livssyn. For eksempel er du imot at homofile skal få leve et verdig liv (altså at de får leve ut sin seksualitet uten at de må komme i helvete av den grunn) og du støtter et kvinneundertrykkende syn. Ikke bra.

Jeg håper du formulerte deg dårlig, for jeg tror du egentlig mener det samme som meg :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
om det så finnes en gud, hvorfor tar ikke han litt ansvar og hindrer all dritten som skjer i verden..

 

jeg har også merket meg at "the worst shit always happends to good ppl"

hvis det hadde vært en gud der ute, som er "almektig", hvorfor gjør han ikke noe?

 

:(

6350043[/snapback]

 

 

Kanskje fordi gud ikke fungerer slik som mor og far.

 

Dvs komme stormende til for og løse sønnens/datterens problemer enten det gjelder av økonomisk art eventuelt annen skadeverk.

 

Dette kan kanskje se rart ut for enn ung pode som alltid har vært vant med at mor og far ordner opp når enn selv har rotet det ordentlig til for seg.

 

Men gud mener antagligvis at enn bør selv ta ansvar for sine handlinger hvis mulig og revurdere sine holdninger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvem har lyst til å leve i evighet ?

 

Er det noe poeng i å underkaste seg?

 

Hvorfor har dere kristne en manglende interesse for å forske på livets opprinnelse? Det er mye spennede å lære her. Ser ærlig talt ikke vitsen med å gjøre alt så kjedelig og si: "Jeg vet at det finnes en gud bak alt!" Det er som å legge to pluss to. Enkel barnehage logikk

 

Bruk hodet sier jeg! Hør på hva flere har å si! Ikke bare hør på kristne venner, familier og søsken. Mitt råd er å tenke nytt og utfordre din tro. Dere tror dere utfordrer troen deres ved å gå på en kristen skole(!) Må ærlig talt innrømme at det er en feig form for utfordring. Forslag til utfordring: Abbonner på KK- KlasseKampen

 

Jeg har selv latt meg utfordres. Er og var fritenker, og går nå på et kristent gymnas!

 

Vil også snike inn dette: Ifg bibelen kan man tiltrekkes av onde krefter, derfor beordres det til å gifte seg med kristen make. Å gifte seg med en ikke kristen, kan føre deg i villfarelse. ALLE lærere på skolen min som har giftet seg med likesinnete. Er merkelig at man kan la livet styres av noe som dumt som dette påbudet og i det hele tatt av en menneskeskapt bok (Bibelen), som fremstår som hellig til tross for at det var en håndfull mennesker på kirkemøtet i Firenze som bestemte hvordan den bli. Sier vi boken fortsatt er hellig, er jammen meg de menneskene på møtet mektige!

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar
Hvorfor tror dere kristne ikke på liv utenfor jorda?

Hvem sier at kristne ikke tror på liv utenfor jorda? Det står ikke noe i Bibelen om det, så jeg regner det for usannsynlig, men det står heller ikke at det ikke finnes liv utenfor jorda ;)

 

Hvorfor har dere kristne en manglende interesse for å forske på livets opprinnelse? Det er mye spennede å lære her. Ser ærlig talt ikke vitsen med å gjøre alt så kjedelig og si: "Jeg vet at det finnes en gud bak alt!" Det er som å legge to pluss to. Enkel barnehage logikk

 

Bruk hodet sier jeg! Hør på hva flere har å si! Ikke bare hør på kristne venner, familier og søsken. Mitt råd er å tenke nytt og utfordre din tro. Dere tror dere utfordrer troen deres ved å gå på en kristen skole(!) Må ærlig talt innrømme at det er en feig form for utfordring. Forslag til utfordring: Abbonner på KK- KlasseKampen

Jeg synes vitenskap er spennende, og har absolutt ikke manglende interesse for å forske på livets opprinnelse. Jeg leser Illustrert Vitenskap, leser på internett osv. Men hvorfor skulle jeg avkrefte Gud av den grunn? De fleste forskere tviler jo etterhvert både på Big Bang og evoluisjonsteorien nå så...

 

Og når det gjelder å utfordre troen, så har ihvertfall jeg et stort flertall av ikke-kristne venner.

Forrige skoleår gikk jeg også på kristen vgs, men så og si alle i klassen var ikke-kristne, svært mange av dem fullblods ateister, som alltid skulle kritisere kristendommen, og kristne. Vi hadde mange heftige diskusjoner, og jeg føler at jeg fikk utfordret troen min temmelig bra ;)

Lenke til kommentar
Greit nok. Men hva er den "kraften" som noen heldige opplever, og som setter dem istand til yte maksimalt?

6366710[/snapback]

Si meg, har du aldri lest tegneserier?

 

fp_main_02.jpg

 

Adrenalin (og eventuelle mutasjoner som har blitt dannet etter kraftig gammastråling) er vel et stikkord her.

Lenke til kommentar
Jeg leser Illustrert Vitenskap, leser på internett osv. Men hvorfor skulle jeg avkrefte Gud av den grunn? De fleste forskere tviler jo etterhvert både på Big Bang og evoluisjonsteorien nå så...
Hvor har du hørt at de fleste forskere begynner å tvile på big bang og ikke minst evolusjonsterorien? Jeg håper virkelig du sier det bare for å få oppmerksomhet, og ikke fordi du faktisk tror på det.

Og hvis du er så interessert i fakta som du her hevder, bør du titte på følgede amerikanske magasin: Skeptical Inquirer Magazine

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Si meg, har du aldri lest tegneserier?

6517473[/snapback]

 

Nei, du skjønner det at jeg var minstemann i trillingflokken, så brødrene mine fikk pupp mens jeg måtte nøye meg med øl. Ble så susa i hodet at tegneserier var ikke overkommelig for nepa mi. :blush:

Lenke til kommentar
Hvorfor tror dere kristne ikke på liv utenfor jorda?

Hvem sier at kristne ikke tror på liv utenfor jorda? Det står ikke noe i Bibelen om det, så jeg regner det for usannsynlig, men det står heller ikke at det ikke finnes liv utenfor jorda ;)

 

 

 

De fleste kristne jeg kjenner avviser at det finnes liv utenom jorda. Det som er unikt med denne planeten er at det finnes intelligent liv. Noen forskere mener det finnes liv som er noe hinsides intelligent. Dessuten er det stor sannsynlighet for at det finnes intelligent liv. Melkeveien er en galakse. Vi har milliarder av galakser, og det er helt bak mål at jorda er den eneste plassen hvor liv kan oppstå. Bibelen ble jo skrevet i en tid hvor dette var ukjent lærdom. Og hvis tanken om at liv utenfor jorda stemmer, bare tenkt hvor sprøtt det blir med tanke på relegion

La meg ta et eksempel

Jeg er bombesikker på at "romvesene" ikke har hørt om jesus, judas og markus. Da disse personene er jordboere. Dette dilemmaet kan oppstå og da vil kristendommens religion være menigsløs for de nye romvesene om man vil misjonere dem. Kristendommen er kun til jorda. Hvis man ser det fra denne nokså uvanelige vinkelen, ser man at det blir umulig å forholde seg til liv utenfor jorda. Det enkleste vil være å påstå at det ikke finnes liv utenfor jorda.

 

 

Hvorfor har dere kristne en manglende interesse for å forske på livets opprinnelse? Det er mye spennede å lære her. Ser ærlig talt ikke vitsen med å gjøre alt så kjedelig og si: "Jeg vet at det finnes en gud bak alt!" Det er som å legge to pluss to. Enkel barnehage logikk

 

Bruk hodet sier jeg! Hør på hva flere har å si! Ikke bare hør på kristne venner, familier og søsken. Mitt råd er å tenke nytt og utfordre din tro. Dere tror dere utfordrer troen deres ved å gå på en kristen skole(!) Må ærlig talt innrømme at det er en feig form for utfordring. Forslag til utfordring: Abbonner på KK- KlasseKampen

Jeg synes vitenskap er spennende, og har absolutt ikke manglende interesse for å forske på livets opprinnelse. Jeg leser Illustrert Vitenskap, leser på internett osv. Men hvorfor skulle jeg avkrefte Gud av den grunn? De fleste forskere tviler jo etterhvert både på Big Bang og evoluisjonsteorien nå så...

 

Og når det gjelder å utfordre troen, så har ihvertfall jeg et stort flertall av ikke-kristne venner.

Forrige skoleår gikk jeg også på kristen vgs, men så og si alle i klassen var ikke-kristne, svært mange av dem fullblods ateister, som alltid skulle kritisere kristendommen, og kristne. Vi hadde mange heftige diskusjoner, og jeg føler at jeg fikk utfordret troen min temmelig bra ;)

6517252[/snapback]

 

Om det er utfordrene diskusjoner i klassen er en ting, men det er fortsatt lite utfordring i seg selv etter min mening. Man blir ikke særlig utfordret på en skole når lærerne attpåtil er kristne. Videre ser vi at kulturtilbudet på skolen i stor grad legges opp med kristent innhold. Bønnemøter, Krussen, Visjon Norge, Møteledere fra Gambia og Evangelister fra NLM. Bare for å nevne noe av det kristne kulturlivet. Det er heller ikke uvanlig fenomen på slike skoler at "fritenkere" rotter seg sammen og kristne rotter seg sammen hver for seg. På skolen min unngår de mest ekstreme fritenkerne de mest ekstreme kristne. På den måten er sikkert mer enn 2/3 av tida di på kristent vgs kristent. Noe jeg har opplevd som jeg syns er merkelig, er at det finnes grensetilfeller hvor noen kristne blir hedninger(!) Det kan i hovedsak skyldes at vennene man har rundt seg i stor grad er fritenkere. Likevel, om kristendommen taper terreng på din skole hos noen, vinner den mye mer sammenlignet med hvor mange som blir kristne, og da ser man at poenget mitt med at man skal bli utfordret blir minimal.

 

Jeg ville rådet flere kristne til å gå på frilynte skoler, folkehøyskoler og arbeidsplasser. Majoriteten av kristne i landet befinner seg på kristne skoler. I det hele tatt syns jeg poenget med kristen skole er tull. Man må kunne klare å gå på en offentlig skole uten å miste troen. Bibelen har man uansett! Man må tørre å møte den harde virkelighet, og så drøfte sitt synspunkt. Og det helt fra barneskole til høyskole.

 

Vil også påpeke at mange venner av meg som går på frilynte skoler, har et veldig skjevt bilde av kristendommen, (er ikke det dumt?) og det er kanskje ikke så rart da de fleste kristne har gjemt seg bak kristne skoler. Dere merker helt sikker at miitt bilde av kristendommen er dessverre veldig ekstremt fundamentalistisk, og det kommer nok av at den fundamentalistiske skolen min.

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar

Mye av det raffegutten beskriver kan også gjelder for min del. Er ateist men går på (konservativ) kristen skole selv.

 

Her har jeg fått avkreftet... men også bekreftet generaliseringer om kristne.

 

Mange vil sikkert se på det som frekt at han kaller ikke-kristne for fri-tenkere, men på en måte forstår jeg det. Veldig mange kristne har "slått seg til ro" med en sannhet. De stiller ikke spørsmål ved ting lenger, og alt som bryter med denne sannheten benekter eller ignorerer de. (for all del, samme kan gjelde fks. ateister...)

Lenke til kommentar
Om det er utfordrene diskusjoner i klassen er en ting, men det er fortsatt lite utfordring i seg selv etter min mening. Man blir ikke særlig utfordret på en skole når lærerne attpåtil er kristne. Videre ser vi at kulturtilbudet på skolen i stor grad legges opp med kristent innhold. Bønnemøter, Krussen, Visjon Norge, Møteledere fra Gambia og Evangelister fra NLM. Bare for å nevne noe av det kristne kulturlivet.

 

Jeg snakker ikke om diskusjoner i klassen, jeg snakker om diskusjoner mellom meg og mine ateistiske klassekamerater etter skoletid. Diskusjonene i kristendomstimene var slappe, der ingen gadd å engasjere seg. Det var de i klassen jeg kjente godt, så jeg gikk mest sammen med de, og lite med de kristne personene på skolen (som forøvrig var i klart mindretall). Jeg gikk på møte en gang i uka, og ellers gikk jeg sammen med (ateistiske) venner.

 

Noe jeg har opplevd som jeg syns er merkelig, er at det finnes grensetilfeller hvor noen kristne blir hedninger(!) Det kan i hovedsak skyldes at vennene man har rundt seg i stor grad er fritenkere. Likevel, om kristendommen taper terreng på din skole hos noen, vinner den mye mer sammenlignet med hvor mange som blir kristne, og da ser man at poenget mitt med at man skal bli utfordret blir minimal.

Det er sjeldent at bevisst kristne forlater sin tro, det er heller ofte de som har vokst opp med det og tar det som en selvfølge, uten å egentlig ha tatt noe standpunkt.

Og at kristendommen "vinner terreng" på mange skoler er jo bare bra (i mine øyne :p), det er jo det som er hele poenget med kristne skoler.

 

Jeg ville rådet flere kristne til å gå på frilynte skoler, folkehøyskoler og arbeidsplasser. Majoriteten av kristne i landet befinner seg på kristne skoler. I det hele tatt syns jeg poenget med kristen skole er tull. Man må kunne klare å gå på en offentlig skole uten å miste troen. Bibelen har man uansett! Man må tørre å møte den harde virkelighet, og så drøfte sitt synspunkt. Og det helt fra barneskole til høyskole. Vil også påpeke at mange venner av meg som går på frilynte skoler, har et veldig skjevt bilde av kristendommen, (er ikke det dumt?) og det er kanskje ikke så rart da de fleste kristne har gjemt seg bak kristne skoler. Dere merker helt sikker at miitt bilde av kristendommen er dessverre veldig ekstremt fundamentalistisk, og det kommer nok av at den fundamentalistiske skolen min.

Det er tull at majoriteten av kristne går på kristne skoler. Saken er vel heller at de kristne på vanlige skoler kanskje ikke tør å si noe serlig om det. Selv gikk jeg på vanlig grunnskole, og første året videregående på vanlig offentlig skole.

Lenke til kommentar
Mye av det raffegutten beskriver kan også gjelder for min del. Er ateist men går på (konservativ) kristen skole selv.

 

Her har jeg fått avkreftet... men også bekreftet generaliseringer om kristne.

 

Mange vil sikkert se på det som frekt at han kaller ikke-kristne for fri-tenkere, men på en måte forstår jeg det. Veldig mange kristne har "slått seg til ro" med en sannhet. De stiller ikke spørsmål ved ting lenger, og alt som bryter med denne sannheten benekter eller ignorerer de. (for all del, samme kan gjelde fks. ateister...)

6518033[/snapback]

 

Vil ikke fornærme folk som ikke tror på Gud ved å kalle dem fritenkere. På skolen min er fritenkere et skjelsord, og synonymt med provokasjon. :tease: (Selvfølgelig hos kristne)

 

Ikke så dumt det du sa "slått seg til ro" Dette tilfellet er veldig tydelig i 2 og 3-de klasse på min skole. Syns det bare er trist at man kan finne på å slå seg til ro med en sannhet. : Kristendommen er kjent for å undergrave den spørrende og granskende evnen hos mennesker. Det er ikke lenge siden det var tabu og spørre om ting relatert til sex foreksempel. Å vokse opp i et kristent miljø synes jeg er lite utviklende. Om det en gang skulle oppstå diskusjon om sannheten møter man fort den konservative veggen. En lærer på skolen min diskuterte med en fyr som var ikke kristen. Er det så veldig utviklende og avslutte diskusjonen slik?: "Vi tar det opp ved dommedag, så ser vi hvem som har rett!"

Jeg tror det er skremmende mange kristne som har denne tankegangen hvis de skulle komme opp i en vanskelig situasjon ang. tro. Eller som TlZ forklarte det med ignorasjon.

 

Et lite tankekors: Hvordan tror du en kristen homofil føler det? Han vil selvfølgelig få det tøft dersom miljøet hans stimulerer til å bekrefte at han er en synder. Han vil med andre ord la vær å stille spørsmål og bite i det sure eplet og si: Jeg er en synder, men jesus elsker meg, fordi alle mennesker synder og da er jeg ikke alene.

 

Slik jeg ser er ikke religion særlig utviklende for folk som liker å stille spørsmål om ting!

Jeg som er fritenker slår meg aldri til ro med en sannhet. Ser heller saken fra flere vinkler før jeg gjør opp en mening. Jeg kan trygt slå fast at jeg liker å ha evnen til å granske og spørre. Syns det er spennende og givende å finne svar på ting rundt meg. Som sagt tideligere er jeg veldig interessert i å finne liv utenfor jorda. :yes:

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar
Vil ikke fornærme folk som ikke tror på Gud ved å kalle dem fritenkere. På skolen min er fritenkere et skjelsord, og synonymt med provokasjon. :tease: (Selvfølgelig hos kristne)

Hihi, "hedning!" er skjellsord på den skolen jeg går på.

 

Slik jeg ser er ikke religion særlig utviklende for folk som liker å stille spørsmål om ting!

Konservativ/fundamentalistisk religion er ikke særlig utviklende for noen spør du meg. (Men ikke all kristendom er så veldig konservtivt..)

 

Men må nevnes at det finnes kristne som både søker sannhet og spør osv, men mitt intrykk er at det er veldig få av disse blant kristne sammenlignet med ikke-kristne.

 

Er uansett enig i mye av det du skriver.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...