Gå til innhold

til alle dere som tror på gud, jeg har et spørsmål


Anbefalte innlegg

om det så finnes en gud, hvorfor tar ikke han litt ansvar og hindrer all dritten som skjer i verden..

 

jeg har også merket meg at "the worst shit always happends to good ppl"

hvis det hadde vært en gud der ute, som er "almektig", hvorfor gjør han ikke noe?

 

:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat dette her er ett interessant teologisk tema, også kalt "det ondes problem". Hvordan kan Gud samtidig være god og allmektig, når det finnes så mye ondskap?

 

Jeg velger å tro at det er fordi vi ble skapt med fri vilje, og at det nettopp er svaret. Om det er sant, vet jeg ikke, jeg kan ikke bevise det, jeg skal ikke prøve å overbevise deg om det, men det er det jeg tror.

Lenke til kommentar

forsvinner ikke litt av vitsen med å "ha" en gud, når vi har fri vilje og han ikke vil gripe inn?

 

da er jo forsåvit den eneste fordelen(fordel blir gjerne feil, men i mangel på bedre begrep bruker jeg det) med å han en gud/tro på gud, et liv etter dette?

Lenke til kommentar

Og nettopp det er essensen ved den kristne troen, livet etter døden. Mange kristne velger å se på livet som en prøvelse.

 

Kan forresten legge til en artig quote fra Futurama-episden 'Godfellas':

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

 

Om man velger å tro at Gud griper inn, eller ikke, er vel opp til en selv, jeg velger å tro at Gud absolutt påvirker hverdagen, men ikke alt ved livet, nettopp for at vi mennesker skal prøve å finne ut av ting selv. Hvorfor eller skulle vi ha fri vilje?

Lenke til kommentar

offtopic : den episoden er fantastisk

 

 

ei jeg kjenner, siste året hennes kan beskrives slik:

samboer tar selvmord

kompis tar selvmord

hun finner ut at hun er gravid med samboeren(som tok selvmord) sitt barn

får kreft

mister barnet

moren er dødssyk

 

må legge til at dette er den snilleste og mest godhjertede jenten jeg kjenner

 

 

hvorfor lot gud dette hende?

 

faktisk hun/det som skjedde med henne, som fikk meg til å tvile på at gud eksisterer

Lenke til kommentar

De som tror på gud sier oftest at Gud har latt mennesket få eget ansvar over adferd, og vil ikke innblande seg. Mange av de mener også vi har evnen til å skille mellom rett og galt, noe som igjenlegger mange spørsmål.

 

For min del så sliter jeg enda mer med å se at hvis en gud skapte jorden, hvorfor gjorde han naturressursene på den såpass skjeve og urettferdige? Hvorfor er jorden er så skrøpelig anlagt? Det er altfor mye der som ikke gir mening.

 

S,

Lenke til kommentar
om det så finnes en gud, hvorfor tar ikke han litt ansvar og hindrer all dritten som skjer i verden..

jeg har også merket meg at "the worst shit always happends to good ppl"

hvis det hadde vært en gud der ute, som er "almektig", hvorfor gjør han ikke noe?

 

Er ikke religiøs av meg, snarere tvert i mot, men hadde alikevel lyst til å svare. Vitenskapelig sett så er det lite eller ingenting som virker uten en motpol. Pluss/Minus, Varmt/Kaldt, Opp/Ned eller i dette tilfellet... Godt/Ondt.

 

Forstår helt klart hvordan "Gud" kan oppfattes urettferdig av dem som tror på han (godt eksempel med venninna di. f.eks) i enkelte tilfeller, men tenk litt på helheten og distribusjonen av lykke/miserabilitet verden over. Er det ikke i bunn og grunn ganske jevnt fordelt alt i alt?

Lenke til kommentar
om det så finnes en gud, hvorfor tar ikke han litt ansvar og hindrer all dritten som skjer i verden..

jeg har også merket meg at "the worst shit always happends to good ppl"

hvis det hadde vært en gud der ute, som er "almektig", hvorfor gjør han ikke noe?

 

Er ikke religiøs av meg, snarere tvert i mot, men hadde alikevel lyst til å svare. Vitenskapelig sett så er det lite eller ingenting som virker uten en motpol. Pluss/Minus, Varmt/Kaldt, Opp/Ned eller i dette tilfellet... Godt/Ondt.

 

Forstår helt klart hvordan "Gud" kan oppfattes urettferdig av dem som tror på han (godt eksempel med venninna di. f.eks) i enkelte tilfeller, men tenk litt på helheten og distribusjonen av lykke/miserabilitet verden over. Er det ikke i bunn og grunn ganske jevnt fordelt alt i alt?

6350268[/snapback]

 

smak litt på ordet allmektig, det er jo det de som tror på gud sier han er,

kunne han ikke da fjernet alt det onde, og gjøre slik at vi ikke trenger motpoler?

Lenke til kommentar
smak litt på ordet allmektig, det er jo det de som tror på gud sier han er,

kunne han ikke da fjernet alt det onde, og gjøre slik at vi ikke trenger motpoler?

6350289[/snapback]

Det ligger i begrepet allmektig at han kan, men kanskje han rett og slett ikke vil? :hmm:

 

"Don't you know there ain't no Devil, there's just God when he is drunk." Tom Waits

 

Geir :)

Lenke til kommentar
smak litt på ordet allmektig, det er jo det de som tror på gud sier han er,

kunne han ikke da fjernet alt det onde, og gjøre slik at vi ikke trenger motpoler?

6350289[/snapback]

Det ligger i begrepet allmektig at han kan, men kanskje han rett og slett ikke vil? :hmm:

 

"Don't you know there ain't no Devil, there's just God when he is drunk." Tom Waits

 

Geir :)

6350342[/snapback]

 

ok, det blir feil det også da.. hvorfor vil han ikke?

Lenke til kommentar

Spør ham...

 

Det er en misforståelse at Gud er god. All djevelskap som finnes i verden er beskrevet i Bibelen, og Gud står gjerne bak om han finner det for godt:

 

Moses sa: «Så sier Herren: Ved midnattstid vil jeg gå gjennom Egypt.  5 Da skal alle førstefødte i Egypt dø, fra den eldste sønn av farao som sitter på sin trone, til den eldste sønn av trellkvinnen som står bak kvernen, og alle de førstefødte dyr i buskapen.  6 Det skal lyde et høyt skrik i hele Egypt, som det ikke har vært maken til før og heller ikke skal bli det siden.  7 Men ikke en hund skal gjø mot noen av israelittene, verken mot mennesker eller dyr. Slik skal dere skjønne at Herren gjør forskjell på egypterne og israelittene.
Lenke til kommentar
Spør ham...

 

Det er en misforståelse at Gud er god. All djevelskap som finnes i verden er beskrevet i Bibelen, og Gud står gjerne bak om han finner det for godt:

 

Moses sa: «Så sier Herren: Ved midnattstid vil jeg gå gjennom Egypt.  5 Da skal alle førstefødte i Egypt dø, fra den eldste sønn av farao som sitter på sin trone, til den eldste sønn av trellkvinnen som står bak kvernen, og alle de førstefødte dyr i buskapen.  6 Det skal lyde et høyt skrik i hele Egypt, som det ikke har vært maken til før og heller ikke skal bli det siden.  7 Men ikke en hund skal gjø mot noen av israelittene, verken mot mennesker eller dyr. Slik skal dere skjønne at Herren gjør forskjell på egypterne og israelittene.

6350360[/snapback]

 

*snip*

Endret av snoopg
Lenke til kommentar
smak litt på ordet allmektig, det er jo det de som tror på gud sier han er,

kunne han ikke da fjernet alt det onde, og gjøre slik at vi ikke trenger motpoler?

6350289[/snapback]

 

Det er et paradoks (et uforklarlig problem). Et klassisk filosofisk/teosofisk problem. Et eksempel som er illustrerende er som følger: kan Gud lage en sten så stor at selv ikke han kan løfte den? Det setter spørsmålstegn ved allmektighet og evighet. Så, hvis Gud lager en stein og han er allmektig, vil selfølgelig kunne løfte den. Da kan han lage stenen litt større så han ikke klarer det. Men han er jo allmektig så han vil klare det. Siden han er allmektig lager han stenen uendelig stor osv osv...

 

 

"Chuck Norris can create a rock so heavy that even he can't lift it. And then he lifts it anyways, just to show you who the fuck Chuck Norris is."

Lenke til kommentar

Hvis Gud hadde avskaffet all ondskap, ville han bevist sin eksistens. Om han beviser sin eksistens er troen fånyttig, og han vil forsvinne i et poff av logikk. ;)

 

 

Fra spøk til revolver, hvorfor må vi skylde på Gud? Hvorfor tar vi ikke ansvar selv? Vi roter til, vi rydder opp.

Lenke til kommentar
Hvis Gud hadde avskaffet all ondskap, ville han bevist sin eksistens. Om han beviser sin eksistens er troen fånyttig, og han vil forsvinne i et poff av logikk. ;)

 

 

Fra spøk til revolver, hvorfor må vi skylde på Gud? Hvorfor tar vi ikke ansvar selv? Vi roter til, vi rydder opp.

6352744[/snapback]

 

jeg skylder ikke på gud, jeg bare lurer på hvordan noen i det heletatt greier å tro at det finnes en gud. og nei, jeg mener det ikke i en nedlatende måte, jeg forstår det bare ikke

Lenke til kommentar
Hvis Gud hadde avskaffet all ondskap, ville han bevist sin eksistens. Om han beviser sin eksistens er troen fånyttig, og han vil forsvinne i et poff av logikk. ;)

 

 

Fra spøk til revolver, hvorfor må vi skylde på Gud? Hvorfor tar vi ikke ansvar selv? Vi roter til, vi rydder opp.

6352744[/snapback]

 

jeg skylder ikke på gud, jeg bare lurer på hvordan noen i det heletatt greier å tro at det finnes en gud. og nei, jeg mener det ikke i en nedlatende måte, jeg forstår det bare ikke

6353159[/snapback]

 

Det gjør ikke jeg heller. Men så tror jeg ikke på Gud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...