Gå til innhold

TES: Morrowind versus Oblivion - runde 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde gledd meg helt sykt mye til Oblivion og kikket på elderscrolls forumet hver eneste dag for å se etter oppdateringer. (noe det alltid var slapt med) Nå som jeg har faktisk prøvd spillet så er det ikke helt som forventet. Spillet i seg selv tror jeg uten tvil overgår Morrowind, men det er så mye som ødelegger. Spesielt dette med systemet for loading av cells og all hakking mellom cells. Jeg har sagt det før og sier det igjen. De må bytte ut motoren. Gamebryo er ikke er bra motor mener jeg (godt mulig det bare er Bethesda som er dårlige til å skrive til den da) og at de skulle ha brukt Source eller noe sånt istedet. Bare se på hvordan Dark Messiah blir! Tror det overgår Oblivion en million ganger.

Pluss at det er elendige animasjoner, voice dialogue, AI (folk går seg rett på vegger og sånt og på en måte "slider" alikevel) og level balanse.

Tror rett og slett at Oblivion kom til på et litt feil tidspunkt jeg. Snart kryr det av RPGer til next gen konsoller som kommer til å eie Oblivion og da har ikke Oblivion noe å stille opp med bortsett fra story og lore. Og eventuelt en ok spillopplevelse.

Det kommer jo også en Morrowind mod for Oblivion.

http://www.silgrad.com

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg hadde gledd meg helt sykt mye til Oblivion og kikket på elderscrolls forumet hver eneste dag for å se etter oppdateringer. (noe det alltid var slapt med) Nå som jeg har faktisk prøvd spillet så er det ikke helt som forventet. Spillet i seg selv tror jeg uten tvil overgår Morrowind, men det er så mye som ødelegger. Spesielt dette med systemet for loading av cells og all hakking mellom cells. Jeg har sagt det før og sier det igjen. De må bytte ut motoren. Gamebryo er ikke er bra motor mener jeg (godt mulig det bare er Bethesda som er dårlige til å skrive til den da) og at de skulle ha brukt Source eller noe sånt istedet. Bare se på hvordan Dark Messiah blir! Tror det overgår Oblivion en million ganger.

Pluss at det er elendige animasjoner, voice dialogue, AI (folk går seg rett på vegger og sånt og på en måte "slider" alikevel) og level balanse.

Tror rett og slett at Oblivion kom til på et litt feil tidspunkt jeg. Snart kryr det av RPGer til next gen konsoller som kommer til å eie Oblivion og da har ikke Oblivion noe å stille opp med bortsett fra story og lore. Og eventuelt en ok spillopplevelse.

Det kommer jo også en Morrowind mod for Oblivion.

http://www.silgrad.com

6358902[/snapback]

Dark Messiah over Oblivion i grafikk ? De fleste som spillet Oblivion DRITER EN LANG en i det. Det er mer enn nokk eyecandy på Oblivion, grafikken er jo ikke hele spillet.

Dessuten er det vel mye som overgår Dark Messiah når det gjelder grafikk.

Dessuten så vil det ta tid før det kommer et spill mer komplett en det Oblivion faktisk er.

Så jeg sier bare løp å kjøp.

Skrevet
Dark Messiah over Oblivion i grafikk ? De fleste som spillet Oblivion DRITER EN LANG en i det. Det er mer enn nokk eyecandy på Oblivion, grafikken er jo ikke hele spillet.

Dessuten er det vel mye som overgår Dark Messiah når det gjelder grafikk.

Dessuten så vil det ta tid før det kommer et spill mer komplett en det Oblivion faktisk er.

Så jeg sier bare løp å kjøp.

6358909[/snapback]

Ikke grafikk jeg tenker på først og fremst. Det å utnytte omgivelsene og måten man kan slå fiender på forskjellige måter betyr mye i et slikt spill. Dark Messiah ser veldig lovende ut når det gjelder "immersiveness" og det å bli dratt inn i spillet. Jeg får ikke helt dette til med Oblivion fordi det er så mye småting som ødelegger. Oblivion føles rett og slett litt for stivt ut. Men jeg er fullstendig enig med deg i at Oblivion har veldig mye innhold og er veldig stort, noe som også sikkert er dets sterkeste punkt.

Skrevet
Jeg synes egentlig Morrowind er bedre. Føler at Oblivion er forenklet og "konsollifisert". Neste gang, håper jeg de går tilbake til den gode gamle Morrowindstilen.

6355742[/snapback]

Jepp, la oss håpe at de ihverfall ikke tar enda et step i retning forenkling. Hadde det ikke vært for dissse små nedlastbare utvidelsene, kunne vi håpet på at de hadde fiksa mye at det som gikk feil i en expansion. Jeg tror disse pakkene har vist seg å være for innteksbringende til at vi får se det.

Liker at alle featsene i Oblivion er gjennomarbeida og funker, det er er mer enn de fleste andre crpg'er kan skilte med.

Når det gjelder feats må jeg også ta med at å være bueskytter f.eks, eller stealth-kar, er vesentlig kulere i Oblivion enn i Morrowind.

Det Oblivion skorter på, er content. Man får en følelse av å bli ferdig fort.

Jeg er også enig med hard-core rpg'erne om at verden er litt for fredelig med tanke på tematikken. Skulle jo tro at det herjet endel panikk med disse monster-portene rett utenfor "stuedøra".

Min egen kjepphest (som jeg såvidt jeg vet er alene om), er at det skulle vært tettere, flere gnisninger, og flere i hver fraksjon. Samtidig burde valg av fraksjon påvirke din tilhørighet til fraksjonen i større grad. Dette har både Morrowind og Oblivion svikta på.

Skrevet

Problemet med Oblivion for meg er at det som nevnt tidligere her er "dumbed down" til å skulle passe den gjennomsnittlige spiller som vil komme raskt inn i spillet og ikke måtte bruke så mye tid på det. Dessuten var det utrolig hypa før det kom, og etter min mening veldig repetetivt i lengden så jeg gav opp etter 40 timer.

Bl.a. er det et par punkter som skuffet meg spesielt:

- Dungeonsene og Oblivion Gates må være tidenes hype. De er jo klin like og er tømt for innhold. Det nytter lite med en kjempesvær verden når denne er fylt med meningsløst innhold. Her er det et ekstremt potensiale de har latt stå urørt - tenk så fantastisk om dungeons og oblivion gates hadde blitt fylt med mer spennende innhold - de burde heller brukt tiden på det enn å fylle verdenen med hundrevis av dem som fremstår som dårlige kopier av hverandre.

- "Radiant AI" er greit nok, men ikke noe spesielt fantastisk. Dette ble gjort nesten like bra på Gothic II for 3-4 år siden etter min mening.

For meg er MW og Oblivion såpass forskjellige spill at en godt kan like det ene og mislike det andre.

Men ja, grafikken er jo en nytelse, det skal ikke stå på det. :D

Skrevet

6358909[/snapback]

Jepp, det er det så utrolig få som skjønner. Virker som om de største sutrekoppene rundt Oblivion tror en konkurentene har noe som kan matche det, rundt hjørnet. Kommer til å gå år før noe matcher det. Og før noen sier Gothic 3... så tror jeg ikke de greier å matche det. Slik det ser ut nå ligner det mer på nytt content på 2'er engine.

Skrevet

Som sagt tidligere så er Oblivion et veldig stort spill og er som dere sier veldig komplett. Men når det er vanskelig for folk med gode maskiner å kjøre det så mister det respekt ganske så fort. Ingen liker bugs, CTD, lagging og forferdelig dårlig distand lod system. Dette er hovedsaklig det som ødelegger spillopplevelsen min. Greit nok, jeg er en grafikkhore men jeg greier bare ikke å la være å tenke på disse småfeilene overalt når alt det andre er så bra. Det er klart at når et spill ser så bra ut og generelt er så bra som Oblivion er så legger man med en gang merke til de negative delene. Noen greier å overse det mens andre ikke greier det sånn uten videre.

Skrevet

Vel, en av grunnene til at vi sutrekopper ikke er så veldig imponert over Oblivion er hvertfall for min det at jeg synes grafikken har blitt for mye prioritert på bekostning av andre ting i spillet.

Jeg er egentlig ikke så imponert over selve innholdet i spillet, spesielt ikke at de har satset på størrelse fremfor innhold. Etter min meninng er det absolutt ikke et dårlig spill, det er bare ikke så fantastisk som anmeldelsene det har fått gir inntrykk av.

Helt greit for meg at Bethesda velger å gjøre TES-serien mer tilgjengelig for andre enn mer dedikerte rollespillspillere, men det gjør samtidig at jeg mistet interessen mye fortere.

Skrevet (endret)
Problemet med Oblivion for meg er at det som nevnt tidligere her er "dumbed down" til å skulle passe den gjennomsnittlige spiller som vil komme raskt inn i spillet og ikke måtte bruke så mye tid på det. Dessuten var det utrolig hypa før det kom, og etter min mening veldig repetetivt i lengden så jeg gav opp etter 40 timer.

Ehm... Ja.. det har du rett i. Grunnen er selvsagt at jo mer tilgjengelig spillet er jo mer selger det. Virka som om Bethesda var keen'e på gode salgstall denne gangen. Hadde jo store utviklingskostnader og stor stall å lønne. Men vi må også huske på at "konsoll-beinet" til Elder Scrolls gjør spillet mer arcade.

[klipp]fantastisk om dungeons og oblivion gates hadde blitt fylt med mer spennende innhold - de burde heller brukt tiden på det enn å fylle verdenen med hundrevis av dem som fremstår som dårlige kopier av hverandre.

Vet ikke helt hva man tenker på her. Men jeg synes det i og for seg er naturlig at daedra'ene her er litt upersonlige. De er jo liksom bare bønder i et sjakk-spill.

- "Radiant AI" er greit nok, men ikke noe spesielt fantastisk. Dette ble gjort nesten like bra på Gothic II for 3-4 år siden etter min mening.

Host! Hark! *månemann setter noe i halsen* . Enig at dette var nokså "opphypet" , men jeg har sett endel kule ting som resultat av det som gjør verden mer spennende. Men det kunne vært mye mer av det. Hæh? Gothic? Folka står jo bare helt stille. Eneste er at de går ut og inn av huset, men det ser man jo ikke (tror det laster med vær-endringene). Men de tar aldri skjea i egen hand.

Men ja, grafikken er jo en nytelse, det skal ikke stå på det.  :D

6359354[/snapback]

Jepp, virkelig! 8)

Endret av maanemann
Skrevet
Vel, en av grunnene til at vi sutrekopper ikke er så veldig imponert over Oblivion er hvertfall for min det at jeg synes grafikken har blitt for mye prioritert på bekostning av andre ting i spillet.

Hehe jeg vil ikke definere deg som en av sutrekoppene. Haugevis av andre her på forumet som faller i den kategorien, dog. Du har som meg et veldig balansert syn på spillet.

Hvis folk vil ha gode argumenter mot Oblivion er det bare å sjekke ut denne siden, stort sett befolket av hard-core rpg'ere. Søk på Oblivion og man finner mye, mer eller mindre, god argumentasjon mot spillet:

http://www.rpgcodex.com/

Jeg er egentlig ikke så imponert over selve innholdet i spillet, spesielt ikke at de har satset på størrelse fremfor innhold. Etter min meninng er det absolutt ikke et dårlig spill, det er bare ikke så fantastisk som anmeldelsene det har fått gir inntrykk av.

Dette er et så utrolig riktig utsagn! :thumbup:

Helt greit for meg at Bethesda velger å gjøre TES-serien mer tilgjengelig for andre enn mer dedikerte rollespillspillere, men det gjør samtidig at jeg mistet interessen mye fortere.

6359406[/snapback]

Nok en gang: right on! :thumbup:

Pluss at de mistet hard-core fansen, i stor grad. Vet ikke hvor lurt det er i lengden.... :hmm:

Skrevet
Vet ikke helt hva man tenker på her.  Men jeg synes det i og for seg er naturlig at daedra'ene her er litt upersonlige.  De er jo liksom bare bønder i et sjakk-spill.

Hehe, jeg mener selfølgelig ikke at spilleren skal treffe på hyggelige daedra i en Gate og slå av en prat. :D

Første gang jeg kom inn i en Gate tenkte jeg "WOW! Så tøft" og fikk en følelse av å ha kommet i en helt fremmed og litt skummel verden. Men på min 3. gate skjønte jeg at noe var galt og at det ikke var noe gøy lenger. Hvorfor? Jo, fordi alle Gates er klin like og det eneste man kan gjøre der er å løpe rundt i noen tårn og hakke løs på noen monstre. Det er rett og slett ingenting annet der! Så etter den 3. gaten ble de kjedelige. Og når historien senere inneholder en bolk der du må gå inn i 4-5 sånne Gates, slakte litt monstre og lukke gaten, da gav jeg opp spillet. Det ble for uinspirert for meg.

Det samme gjelder forsåvidt dungeons også. Det er liksom ingenting der. Et par monstre og that's it. For meg hjelper det lite at det er 100 dungeons og 50 Gates når de er fullstendig like og eneste utfordring de representerer er å slakte et par monstre. Noen særlige skatter er det heller ikke snakk om at man finner. Så selve Exploration-aspektet ved spillet falt fullstendig bort for meg etter de nevnte 40 timene...jeg vil ikke ha en størst mulig verden, jeg vil heller ha en rik verden fylt med innhold.

Host! Hark! *månemann setter noe i halsen* . Enig at dette var nokså "opphypet" , men jeg har sett endel kule ting som resultat av det som gjør verden mer spennende.  Men det kunne vært mye mer av det.  Hæh? Gothic? Folka står jo bare helt stille.  Eneste er at de går ut og inn av huset, men det der man jo ikke (tror det laster med vær-endringene).  Men de tar aldri skjea i egen hand.

Hehe, tok kanskje litt hardt i der. :!:

Men AIen er ikke SÅ fantastisk synes jeg. Folk går jo litt formålsløst rundt omkring. Gothic II hadde faktisk et par elementer jeg synes mangler i Oblivion:

- Om man angriper noen så reagerer folk. (Det gjør de ikke nødvendigvis i Oblivion.)

- Folk gjør ting i en annen grad: Smeden lager sverd, snekkern lager ting og alkymisten lager potions. Folk virker mer involvert i sine egne liv IMO.

Kommentaren min var vel heller på bakgrunn av at Gothic II tross alt er ganske mye eldre enn Oblivion, så sammenlignet med tilgjengelig teknologi imponerer Gothic mer enn Oblivion etter min mening. Blir spennende å se hvordan Gothic III takler dette.

Forøvrig virker det ikke som om vi er så veldig

uenige nei. :D

Skrevet
Host! Hark! *månemann setter noe i halsen* . Enig at dette var nokså "opphypet" , men jeg har sett endel kule ting som resultat av det som gjør verden mer spennende.  Men det kunne vært mye mer av det.  Hæh? Gothic? Folka står jo bare helt stille.  Eneste er at de går ut og inn av huset, men det der man jo ikke (tror det laster med vær-endringene).  Men de tar aldri skjea i egen hand.

6359491[/snapback]

Tar skjea i egen hånd? De gjør da jo ingenting. F.eks. ville jeg ha en kis til å spise et giftig eple som jeg hadde, så jeg rydda bordet for annet mat, og la eplet midt i matskåla hans før han kom. Spiste han? Ja. Men spiste han eplet? Neida, han tygga i vei, men eplet var like helt som før og døde gjorde han heller ikke.

AI'en i Gothic 2 var kanskje litt vel mye scripta, men småting som at folk samla seg rundt deg hvis du var i slåsskamp og sånne ting synes jeg var festlig. Og som Sephirot nevnte, så virka de forskjellige folka mye mer unike. En holdt på med å lage sverd. En annen lage potions (det gjør de vel og i Oblivion, men det er vel omtrent den eneste av professions jeg har sett noen NPC utføre). Noe jeg hadde håpet skulle være med i Oblivion var f.eks. at verden forandres seg av hva du gjør (utenom quests, er vel egentlig bare MQ som har særlig betydning på omgivelsene). Robber du en sjappe, ville det etterhvert bli fylt på med nye varer, men kanskje de mer verdifulle tingene ville nå bli låst ned i en kiste som trenger nøkkel?

Det jeg spesielt savnet i Oblivion, var de unike ruinene og hulene fra Morrowind. Kanskje noe av det jeg brukte mest tid på i det spillet var å jakte på artifacts skjult godt langt nede i et ruin, for så å legge alt på utstilling hjemme i strongholdet mitt. I Oblivion finnes de nesten ikke (daedric shrines er vel omtrent de eneste stedene å få tak i artifacts), men det finnes derimot tonnevis av "of flame" eller "of frost" eller hva de random generata våpnene heter. Det samme gjelder vel forøvrig rustninger og. Litt mer stas å ha Daedric når ikke alle andre banditter i hele verden har det også.

Alt i alt er jeg enig med maanemannen og Sephirot her. Det er innholdet som teller mest, men det synes bl.a. Gothic 2 og Morrowind hadde mye mer av enn Oblivion. Forhåpentligvis kan det meste av dette forbedres med en god mod. Modda masse for Morrowind, så kanskje jeg skal begynne igjen bare i Oblivion. :hmm:

Skrevet
Virker som om at man måtte streve litt mer for ting i Morrowind mens i oblivion er alt så lett.... :hmm:

6350451[/snapback]

Hvis du setter vanskelighetsgraden på max så er det egentlig ikke så lett.

Hvis du tenker på at det er lett å få tak i ting på ob, så er det ikke lett å banke alle bandittene og monterne i dungeonsene for å komme til de brae tingene.

Skrevet

Men det er jo også egentlig sykt at det faktisk går an å stille på vanskelighetsgraden midt i spillet. Det gjør jo sånn at dersom en boss eller whatever er vanskelig så skrur man bare ned vanskelighetsgraden. Skal jo ikke være slik vel? Ser for meg slutten på FF7 og når man skal ta Sephiroth. "damn, denne var vanskelig ja! Jaja, får bare skru ned difficulty litt så går det vel greit"

Skrevet
Alt i alt er jeg enig med maanemannen og Sephirot her. Det er innholdet som teller mest, men det synes bl.a. Gothic 2 og Morrowind hadde mye mer av enn Oblivion. Forhåpentligvis kan det meste av dette forbedres med en god mod. Modda masse for Morrowind, så kanskje jeg skal begynne igjen bare i Oblivion. :hmm:

6361294[/snapback]

Dette er en ting jeg virkelig håper modscenen kan bidra med til Oblivion: Forbedre innholdet i spillet. Hittil har modsene stort sett tweaket gameplayet (fjernet levelscale, bedre teksturer og andre nyttige endringer) eller lagt til magiske gjenstander rundt omkring i spillet o.l. (ikke så interessant IMO).

Det som virkelig trengs nå er mods som fyller spillet med mer innhold og mening, for eksempel at en modifiserer dungeons enkeltvis så de blir litt mer spennende - jeg håper virkelig det kan bli mer av dette når folk lærer seg å bruke TES construction kitet. Noe sånt ville kunne redde spillet for min del i hvertfall. Så om du AnR kjenner moddefingeren klø igjen så tommelen opp for det! :D

(Men så skal jo egentlig ikke jeg mase for mye om hva moddere skal og ikke skal gjøre, siden jeg ikke modder selv da. :p )

Skrevet
(Sepiroth) Første gang jeg kom inn i en Gate tenkte jeg "WOW! Så tøft" og fikk en følelse av å ha kommet i en helt fremmed og litt skummel verden. Men på min 3. gate skjønte jeg at noe var galt og at det ikke var noe gøy lenger. Hvorfor? Jo, fordi alle Gates er klin like og det eneste man kan gjøre der er å løpe rundt i noen tårn og hakke løs på noen monstre. Det er rett og slett ingenting annet der! Så etter den 3. gaten ble de kjedelige. Og når historien senere inneholder en bolk der du må gå inn i 4-5 sånne Gates, slakte litt monstre og lukke gaten, da gav jeg opp spillet. Det ble for uinspirert for meg.

Det samme gjelder forsåvidt dungeons også. Det er liksom ingenting der. Et par monstre og that's it. For meg hjelper det lite at det er 100 dungeons og 50 Gates når de er fullstendig like og eneste utfordring de representerer er å slakte et par monstre. Noen særlige skatter er det heller ikke snakk om at man finner. Så selve Exploration-aspektet ved spillet falt fullstendig bort for meg etter de nevnte 40 timene...jeg vil ikke ha en størst mulig verden, jeg vil heller ha en rik verden fylt med innhold.

Helt enig her. Alt er likt. Har du sett en dungeon, så har du sett alle. Det er jo ingen variasjon i farger engang.

(raziel014)Men det er jo også egentlig sykt at det faktisk går an å stille på vanskelighetsgraden midt i spillet. Det gjør jo sånn at dersom en boss eller whatever er vanskelig så skrur man bare ned vanskelighetsgraden. Skal jo ikke være slik vel? Ser for meg slutten på FF7 og når man skal ta Sephiroth. "damn, denne var vanskelig ja! Jaja, får bare skru ned difficulty litt så går det vel greit

Et annet problem er jo at du møter veldig liten variasjon av fiender i et dungeon. For å få en større utfrdring så kan du jo så klart skru opp vanskelighetsgraden. Men etter å ha møtt 5 necromancers som slåss klin likt på ganske høy vanskelighetsgrad (ca 90%) i en cave, så har jeg mange ganger skrudd ned vanskeligheten bare sånn at jeg kan gjøre questen fort ferdig. I tillegg har jo alle necromancers nesten lik slåsstil (summon monster og løp avgårde).

I tillegg gjør jo level-scalingen det sånn at du møter fiender på ditt eget nivå hele tiden - enda mindre variasjon.

Blir det dårlig vær i sommer, komer jeg til å sette meg ned å spille Morrowind. Foreløpig tror jeg ikke at jeg gidder å spille igjennom Oblivion en gang til.

Oblivion er ikke dårlig, men for å være ærlig så er det ikke utviklet med alt for mye fantasi.

Skrevet
Hei!

Jeg har spandert mange timer med Morrowind, og digger det!

Men dette var for en stund siden da.

Så tenkte jeg at jeg kanskje skal kjøpe Oblivion.

Men lurer litt på hva som er forskjellen?

Hva har skjedd, er det bedre og morsomere?

Er det vanskeligere?

Trenger å bli overbevist om å kjøpe Oblivion :D

Takk for svar!

6349225[/snapback]

Skrevet (endret)

6358902[/snapback]

Hehe Oblivion kom nok heller i grevens tid. Ingen konkurenter på markedet nå, og lysår foran konkurentene på grafikk. Salgstallene bekrefter dette.

Endret av maanemann
Skrevet (endret)
[klipp] Første gang jeg kom inn i en Gate tenkte jeg "WOW! Så tøft" og fikk en følelse av å ha kommet i en helt fremmed og litt skummel verden. [klipp] eneste man kan [klipp] Det ble for uinspirert for meg.

Først en liten digresjon. Apropos skummel så har jo Bethesda greid å skape denne Dante stemningen tildels. Men faktisk synes jeg at Stratholme (i WoW) er skumlere enn Oblivion gate'ene. Det altså på tross av den tegneserieaktige grafikken. Grunnen tror jeg er at når man entrer Stratholme, så får man se en herja by i flammer. Spesielt flammene skaper et inntrykk av at man kommer rett etter at de onde har vært der. Derav en følelse at du er i en verden hvor det onde herjer as we speak.

Som du peker på, er gatene statiske. Eneste som endrer seg er veien til toppen av hovedtårnet, hvor det står, og hvor mange mindre tårn det er. Litt mer skreddersying av disse gatesene hadde gjort seg. Enig i det. Burde også vært færre, og kanskje heller større gater også, for å hindre denne rutinefølelsen som oppstår. Men så mye mer innhold kan jeg ikke se at det burde ha vært, annet enn endel bedre drops. Butikker, quester, arenamatcher, eller annet innhold hadde nok blitt malplassert. Eneste jeg kunne ha sett for meg er man skulle redde noen som har blitt dratt med inn i portalen.

[klipp] - Folk gjør ting i en annen grad: Smeden lager sverd, snekkern lager ting og alkymisten lager potions. Folk virker mer involvert i sine egne liv IMO.

Det er dette jeg har vanskelig for å skjønne. Smeden og snekkeren står på samme flekk og dæljer på samme sted på ambolten, eller på samme spiker. Det er samme enkle animasjon. Er det å være engasjert i egne liv?

I Oblivion tar fangevokteren og lukker dørene til celler som har blitt åpnet når han går forbi. Folk går å tar seg en matbit på kroa. Følger deg for å se om du stjeler noe etc. For meg er dette mer å ta ansvar i sitt eget liv.

Synes også det fascinerende å se oppgjør i grottene i ren AvP stil. Dette gir en følelse av ting er mer dynamisk og levende.

[klipp] Blir spennende å se hvordan Gothic III takler dette.

Føler meg veldig sikker på at det meste kommer til å bli som i Gothic 2. Sålangt ser jo engine og grafikken nokså lik ut. Så langt ønsker jeg flere faksjoner velkommen (er vel en 5-6 stk.?), selvom de er noe barnslige/fjollete på papiret ihvertfall. Stiller meg også litt spørrende til om Gothic3 er mer lagd for magi, og melee/ranged mer glemt. Mulig jeg lager en post om dette senere.

Forøvrig virker det ikke som om vi er så veldig

uenige nei.  :D

6359697[/snapback]

:thumbup:

Endret av maanemann
Skrevet
[klipp] Men de tar aldri skjea i egen hand.

6359491[/snapback]

Tar skjea i egen hånd? De gjør da jo ingenting. F.eks. ville jeg ha en kis til å spise et giftig eple som jeg hadde, så jeg rydda bordet for annet mat, og la eplet midt i matskåla hans før han kom. Spiste han? Ja. Men spiste han eplet? Neida, han tygga i vei, men eplet var like helt som før og døde gjorde han heller ikke.

Jepp, det var en kul ide og med den hypen Bethesda la opp til så burde du ha lyktes med det. Likevel må vi huske at radiant ai er litt på prototypstadiet, regner med at det vil funke i neste versjon :-)

AI'en i Gothic 2 var kanskje litt vel mye scripta, men småting som at folk samla seg rundt deg hvis du var i slåsskamp og sånne ting synes jeg var festlig.

Hehe festlig, men så utrolig vanskelig å sloss da. Meleetaktikken i Gothic 2 krevde rom. Det tok folkemengden fra oss. Jepp, G2 var vel mye scripta.

Og som Sephirot nevnte, så virka de forskjellige folka mye mer unike. En holdt på med å lage sverd. En annen lage potions (det gjør de vel og i Oblivion, men det er vel omtrent den eneste av professions jeg har sett noen NPC utføre).

Sant det der.

Noe jeg hadde håpet skulle være med i Oblivion var f.eks. at verden forandres seg av hva du gjør (utenom quests, er vel egentlig bare MQ som har særlig betydning på omgivelsene). [klipp]

Som om jeg skulle sagt det selv!! :thumbup: Dette sliter alle crpg'er med (og selvsagt MMO'er, som er notoriske på dette). MMO'er har en unnskyldning fordi alle må ha samme opplevelse av spillet, men crpg'er har utrolig mye å hente her. Hva hvis du hjelper mercenaries mye i Gothic2, burde ikke maktbalansen mellom Paladins og Mercenaries endres? Hva hvis du handler mye hos en kjøpmann i Oblivion, burde ikke han få større pengebeholdning og råd tilk å kjøpe inn bedre utstyr? Haugevis av slike spørsmål som man kan stille. Men tidsnød setter nok en stopper for at slike ting implementeres inntil videre. Min gledelige opplevelse med eksempel på at ting endres er jo questet med været i Tribunal. Hvis de velger guildbyer i den persistente verdeni AoC, vil vi kanskje for første gang oppleve å endre verden i en MMO.

6361294[/snapback]

God ide! :-) Det er fortsatt mer enn nok å ta tak i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...