Gå til innhold

Hvordan bli brannmann?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-df17e

Hvordan er det med lønn, og hvordan er det med ledige stillinger som brannmann ? Brannmann er et interessant yrke. Noe jeg faktisk kunne tenkt meg, tror jeg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å være kjip, men brannmann kunne eg aldri ha tenkt meg..

Spesielt når du er nyansatt må du være forberedt til å ta alle de kjipe nattevaktene.

Når alarmen går må du stresse med utstyr forberede deg mentalt etc og når du kommer frem er det falsk alarm(som oftest).

Kommune ansatte er i tillegg ikke best betalt.

Hadde aldri taklet å gå i det tunge og stygge kostumet hver dag.

At det å være brannmann trekker damer er nok en myte og hvis du skulle trekke noen damer av det er det nok en spesiell type dame(altså ikke noe å samle på).

Hva er det som gjør brannmann mer interesant enn å være en nattevakt i ett sikkerhetsfirma? Eller en heisreperatør på vakt? Heisreperatøren tjener ihvertfall gryn...så det holder

Lenke til kommentar

Det er et godt springbrett videre, det var hvertfall det jeg tenkte. Dessuten gir det en god muliget for trening. Dersom man - som meg - ikke hadde toppkarakter i gym, har man hvertfall bevist at man står de fysiske kravene for et til tider krevende yrke. Nå er det ingen som tviler på at jeg er i god form :o)

Lenke til kommentar
*mye bra*

6348440[/snapback]

Smak og behag som alt annet, synst jobbing er gøy uansett når på døgnet. Når alarmen går er nok ikke stresset det aller første man tenker på akkurat.

 

Ei heller er penger alt, selv om en del har fått det for seg. (ingen henvisninger til deg men mer erfaringer fra andre personer)

 

Jeg vil heller være med å gjøre en innsats i brannvesenet enn å sitte som vakt et eller annet sted, akkurat det er noe jeg ikke kunne tenkt meg.

 

Dame har jeg og allerde så for min del er det kun interressen ;)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! Jeg er en gutt på 18 år som skal bli brannmann. Jeg går nå 3.året på videregående skole, almenn fag. Etter skolen håper jeg å få komme inn i millitæret som brannvern-assistent i luftforsvaret.

Jeg er litt usikker på hva konkret jeg bør gjøre etter dette for å bli brannmann?

Håper jeg kan bli brannmann selv om jeg har gått almenn fag? Og er det i tilfelle noe bestemt krav for karakterer jeg må ha fått?

 

Håper noen kan hjelpe meg med svar? Det hadde vært utrolig fint!

Takk!

Lenke til kommentar

Først må du bli gammel nok, minimumskravet er 22 år for fulltidskonstabler, og du må som regel ha klasse B OG C førerkort. Tar jeg ikke helt feil så er det og ønskelig med folk som har erfaring fra frivillige brannvesen (deltidspersonell), eller folk som er fagutdannet, correct me if im wrong.

 

 

Hadde jeg gått allmenn tror jeg at jeg hadde gått for branningeniørutdannningen på Stord for å få litt erfaring innenfor feltet :)

Lenke til kommentar

Det finnes ikke en brannmannskole forruten ingeniørutdanning, man har Norges brannskole men den har kun et enkelt kurs over nettet, samt utdanning som krever at du er en deltidsbrannmann da kommunen da vil dekke kurset/anbefale deg der.

 

Brannvesenet i Norge består seg av at brannvesene tar de personene de mener er skikket og utdanner de derretter.

Lenke til kommentar
Først må du bli gammel nok, minimumskravet er 22 år for fulltidskonstabler, og du må som regel ha klasse B OG C førerkort. Tar jeg ikke helt feil så er det og ønskelig med folk som har erfaring fra frivillige brannvesen (deltidspersonell), eller folk som er fagutdannet, correct me if im wrong.

 

 

Hadde jeg gått allmenn tror jeg at jeg hadde gått for branningeniørutdannningen på Stord for å få litt erfaring innenfor feltet :)

6776703[/snapback]

 

You're not wrong. Nå er det en stund siden jeg har hatt noe med brannvesenet å gjøre, men da jeg holdt på var kl. C noe man tok i utdanningen bortsett fra når man søkte seg til Oslo. Da måtte man ha det på forhånd.

 

Detalj: Branningeniør er på Høgskolen Stord/Haugesund, og studiested er Haugesund, ikke Stord :)

 

HSH velger selv hvordan de disponerer de 118 (?) plassene de har til rådighet (les: støtte fra staten) for ingeniørutdannelsene, derfor varierer størrelsen på br.ing.kullet. Antall søkere har tatt seg opp, og fra og med neste år blir det sansynligvis ikke forkurs i matte og fysikk. Det betyr at du må ha fordypning fra VGS eller tilsvarende før du søker.

Lenke til kommentar

Så... Nå har jeg fullført almenn videregående skole snart. Så skal jeg inn i millitæret som brannvernassistent, og der for jeg blant annet førerkort kl.C, røykdykkerkurs og førstehjelpskurs.

Men etter alt dette... Hva kan eller bør jeg da videre gjøre for å bli brannmann på fulltid resten av livet? Noen som har et veldig greit og konkret svar?

Hvor bør jeg søke? Hvem bør jeg snakke med? Hva skal jeg gjøre?

 

Tusen takk :)

Lenke til kommentar

For de som vil bli litt mer fristet kan jeg jo tipse om et par TV saker:

 

1) NRK 1 "Faktor" viser klokken 20 i kveld fra Bryn brannstasjon (Oslo)

2) Hver ukedag mellom 16-17 viser Discovery "Firehouse USA", som følger et røykdykkerlag <stigelag> og et slukkelag på en brannstasjon i Boston, samt tidvis brannskolen i byen, mye fasinerene å få med seg der og :)

 

 

 

alexxx23: Vet du at du kommer inn på det i miltæret da? Det at du kan velge hva du vil gjøre betyr ikke at du faktisk får gjøre det.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei, har lest litt rundt her no, å mann blir jo aldri sikker nokk, vurderer muligheten til å bli brannmann.

har jobbet 6 år som sveiser å har 2 fagbrev, 1 som sveiser å 1 som platearbeider,så har jo vært igjennom noen "lette" brannøvelser.

driver med litt sport å er i god form, kl B førerkort,

har nettopp flyttet til Trondheim å er arbeids ledig, noen som kan fortelle meg hvordan jeg burde gå fram for å kunne bli brannmann?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...