Gå til innhold

Hvordan bli brannmann?


Anbefalte innlegg

Hei, har lest litt rundt her no, å mann blir jo aldri sikker nokk, vurderer muligheten til å bli brannmann.

har jobbet 6 år som sveiser å har 2 fagbrev, 1 som sveiser å 1 som platearbeider,så har jo vært igjennom noen "lette" brannøvelser.

driver med litt sport å er i god form, kl B førerkort,

har nettopp flyttet til Trondheim å er arbeids ledig, noen som kan fortelle meg hvordan jeg burde gå fram for å kunne bli brannmann?

ja ska prøve å sjekke litt om det, men må mann kanskje ikke da til Fjelldal (harstad) på norsk brannskole kanskje da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, vanligvis er kurs på brannskolen noke du får tilbud om etter at du er ansatt. Fyrst får du internopplæring i brannvesenet deretter tilbud om kurset Grunnkurs for brannkonstabel. Mange av dei kursa foregår andre stadar en i Harstad i regi av brannskolen på brannvesenets eigne øvelsesfelt.

 

Dei har derimot eit brevkurs i brannvern som du med fordel kan ta. Eit slikt brevkurs vil gjere at du stiller sterkare i søkeprossesen om du ikkje har brannerfaring frå tidligare.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
har litt dykkeerfaring gjennom padi. Har tatt advanced open water kurset. Stiller jeg sterkere i søkerprosessen ved å ha tatt rescue diver kurset? Verdt pengene?

 

Tja, litt sterkare stiller du, men om det er eit dyrt kurs så trur eg ikkje det er verdt pengane. Som sakt så får kursing internt i brannvesenet etter at du har starta i jobben. Å være reddningskykker er ei populær tjeneste og det er stortsett berre rutinerte brannmenn som får gå over i denne tjenesten.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

For de av dere som tenker å bli brannkonstabel, vil jeg si at det er viktig å tenke på et alternaltiv. Jeg så på nyhetene for en stund siden at i Oslo hadde de over 270 søkere til 10 nye plasser i brannvesenet. Ikke akkurat store sjangsene, nei. Jeg syns det er viktig å være litt realistisk, man kan ikke bli altfor skuffet hvis man ikke kommer inn første gang man søker. Jeg har hørt at folk søker i årevis for å komme inn. Kansje en jobb som Politi eller lignende er et fint alternaltiv? Det syns ihvertfall jeg. Dessuten er forespørselen for nytt mannskap i Politiet mye større en i Brannvesenet.

 

Selv har jeg planer om å søke en dag, når jeg føler jeg er kvalifisert nok. Jeg tok allmenn på videregående, fordi jeg visste ikke hva jeg ville bli. Når jeg ser tilbake burde jeg kansje ha valgt en mer yrkesrettet utdanning. Bortkastet tid? Tja, noen vil si det.

For øyeblikket er jeg i Sjøforsvaret i Stavanger, der jeg tilbringer førstegangstjenesten min som Brannverns. Ass. Jeg har tatt et 3-dagers røykdykkerkurs, hvor jeg fikk en lapp der det stod at jeg er nå en "Røykdykker", noe som er langt fra sannheten. Jeg vil si at jeg er mer vaktmester enn røykdykker. Vi er ansvarlig for brannsikkerhet her på basen, noe som vil si en god del vedlikehold, men det hender vi har en utrykning eller to. Folk glemmer å si ifra at de skal arbeide i X rom, og da går røykvarslerene. De tingene der er utrolig ømfintlige, det er som å bo med en mentalpasient...

Jeg tenker jeg må begynne "from scratch", og søke meg inn som tømrer eller heismekaniker eller noe etter jeg dimitterer.

 

Uansett vil jeg si at hvis man tenker å gå inn i dette yrket bør man undersøke litt, finne ut spesifikt hva man trenger, f. eks. kjørerkort i klasse C, et dykkersertifikat kan ikke skade, osv.

Lenke til kommentar
For de av dere som tenker å bli brannkonstabel, vil jeg si at det er viktig å tenke på et alternaltiv. Jeg så på nyhetene for en stund siden at i Oslo hadde de over 270 søkere til 10 nye plasser i brannvesenet. Ikke akkurat store sjangsene, nei. Jeg syns det er viktig å være litt realistisk, man kan ikke bli altfor skuffet hvis man ikke kommer inn første gang man søker. Jeg har hørt at folk søker i årevis for å komme inn. Kansje en jobb som Politi eller lignende er et fint alternaltiv? Det syns ihvertfall jeg. Dessuten er forespørselen for nytt mannskap i Politiet mye større en i Brannvesenet.

 

Grunnen til at Oslo har mange søkarar er fordi det er mange personar som ikkje er kvalifiserte som søker likevell. Det er ingen formelle krav til å bli brannmann så i utganspunktet har alle søkarar over 18 år rett til å bli vurdert.

 

Sjangsane for å få jobb aukar betraktelig om du er forberett, har litt brann erfaring og ikkje minst har den rette innstillinga. Berre det å ha klasse C sertifikat som dei fleste brannvesen no har som krav gjer at du rykker mange plassar opp i søknadskøa då arbeidsgivaren slepp å måtte bruke pengar og tid på at den nye arbeidstakaren skal ta sertifikatet.

 

 

Når det gjeld å bli politi så er det enklare å få jobb om du fyrst har kommet gjennom nålauget å fått plass på politihøgskulen og i tillegg har klart å bestå. Utdanningskravet er derfor mykje høgare for å bli politi i motsettning til brannvesenet som i utganspunktet kan anssette kven dei vil.

 

Å ha brannberedskap er lovpålagt så om eit brannvesen manglar ein mann og av ein eller anna grunn ikkje har søkarar så kan dei med lova i hand pålegge ein person å bli brannmann. Det er dette mange av dei ukvalifiserte søkarane håpar på, at det ikkje er noken kvalifiserte søkarar slik at dei blir plukka ut kun for å fylle stillinga.

Lenke til kommentar

Gode poeng, Avatar, de gir mening! :thumbup:

 

Jeg lurer på en ting. Hva med arbeid som frivillig brannmann? Tenker litt sånn på si. Det er godt mulig kommer til å søke meg jobb som lastebilsjåfør eller lignende fram til sommeren, etter endt fgtj. (dimitterer i desember)

Jeg anntar det er noen krav som må oppfylles og kurs som må gjennomføres her også? Jeg prøvde å søke på Google etter svar, men uten hell.

Lenke til kommentar
Gode poeng, Avatar, de gir mening! :thumbup:

 

Jeg lurer på en ting. Hva med arbeid som frivillig brannmann? Tenker litt sånn på si. Det er godt mulig kommer til å søke meg jobb som lastebilsjåfør eller lignende fram til sommeren, etter endt fgtj. (dimitterer i desember)

Jeg anntar det er noen krav som må oppfylles og kurs som må gjennomføres her også? Jeg prøvde å søke på Google etter svar, men uten hell.

 

Frivillig brannmann, eller deltidsbrannvesen som det heiter er det ofte lettare å få innpass i.

 

I eit deltidsbrannvesen er det ikkje nødvendig at alle kan alt. Det held f.eks med ein 3-4 mann med klasse C sertifikatet. Sidan det er litt tilfeldig kor mange som møter opp ved alarm i deltidsbrannvesen så gjer dei opp for dette med å ha mange brannmenn. Ved alarm så kjøyrer brannbilen når den er full, kjem det fleire til etterpå så kjøyrer dei til skadestedet i ein anna bil eller privatbilen sin.

 

Mange deltidsbrannvesen har heller ikkje røykdykkarar så då er det heller ikkje fysiske krav, men du må fortsatt være i ok form og ha gyldig legeattest.

 

So om du bur i ei kommune eller ein plass der dei har deltidsbrannvesen så er det berre å ta kontakt med brannsjefen i kommunen å høyre om det er noke ledige plassar. Slike stillingar blir skjeldan lyst ut sidan det er ein så liten stillings prosent (ofte berre 3,75 %). Det er defor mest vanlig at folk blir rekrutert direkte til desse stillingane.

Det er også mange deltidsbrannvesen som foretrekker å bruke kommunalt ansatte då dei på denne måten ungår konflikt med bedrifter som "mister" ein arbeidstakar om alarmen går under arbeidsdagen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei

 

Lest hjennom hele tråden nå og synes at jeg har fått ganske mange gode svar - vil også bli brannmann:P

Skal ta årsstudium i Idrett ved høyskolen i bodø i år og har tenkt å avtjene militærtjeneste etterpå.

Er brannvesnet i militæret noe du søker selv? På sejon, eller via telefon eller email?..:)

Og viss jeg har fostått det rett så kan jeg søke meg til feks brannvesnet i Bodø og komme inn som deltidsarbeider og bli tatt opp til Norges Brannskole gjennom det. Da er det 2 år før jeg blir "ordentlig" Brannmann og kan jobbe på heltid...?

 

Men er man brannmann og røykdykker da, eller bare brannmann? HVa må til for å bli en røykdykker i full tjeneste med full lønn?:) + Hørt at Røykdykkere har en grunnlønn på 450 000 (i tillegg kommer utrykninger), er det "riktig"?

Kommer sikkert ann på hvilket Brannvesen men...

 

anyways, takker og bukker om det er noen som svarer på det her:D:D

Lenke til kommentar
Er brannvesnet i militæret noe du søker selv? På sejon, eller via telefon eller email?..:)

I militæret så er branntjeneste noke du velger etter rekrutten. Men om du vil prøve å sikkre deg så godt som mulig så kan det være ein ide å ta ein telefon. Alle militærgreinene har branntjeneste men sjøforsvaret og luftforsvaret har flest. Det kan også være enkelte innrykk kor det er større behov for folk til branntjeneste så da er det større sjangs for å komme med.

 

Og viss jeg har fostått det rett så kan jeg søke meg til feks brannvesnet i Bodø og komme inn som deltidsarbeider og bli tatt opp til Norges Brannskole gjennom det. Da er det 2 år før jeg blir "ordentlig" Brannmann og kan jobbe på heltid...?

Ikkje heilt, om du blir ansatt i eit heiltidsbrannvesen så får du opplæring der, etter ei stund så får du tilbud om å bli sent til Norges Brannskole for kursing. Under denne opplæringsperioda så vil du jobbe som brannmann, men du vil ikkje få dei mest utfordrande jobbane før du har tatt litt kurs og slikt. Du vil f.eks ikkje være røykdykkar før du har tatt røykdykkerkurset, men du vil ofte få jobb som pumpemann eller kummann (vannforsyning).

Normalt sett så har du fått det du trenger av kurs som brannkonstabel etter ca 2 år.

 

 

Men er man brannmann og røykdykker da, eller bare brannmann? HVa må til for å bli en røykdykker i full tjeneste med full lønn?:) + Hørt at Røykdykkere har en grunnlønn på 450 000 (i tillegg kommer utrykninger), er det "riktig"?

Kommer sikkert ann på hvilket Brannvesen men...

Du starter som vanlig brannmann med enkle oppgaver, etterkvart så kan du ta kurs som gir deg meir kompetanse. Røykdykkerkurs kjem ganske tidleg, etterkvart blir det også aktuellt med befalskurs om du vil stige i gradene.

Du vil få full lønn fra den dagen du blir ansatt, men lønna er då lav. Etterkvart som du lærer meir så får du meir lønn.

Akkurat kor mykje lønn du får er avhengig av brannvesenet du jobbar i og det generelle lønnsnivået i området. Folk i Oslo har f.eks høgare lønn på papiret en folk i ein liten by på vestlandet, men han som jobbar i Oslo har også høgare buutgifter en ein på vestlandet.

Akkurat 450 000 i grunnlønn + tillegg trur eg er svært få som tjenar som brannkonstabel. Startlønna ligg ofte ein plass mellom 250 000 og 350 000 kroner avhengig av brannvesen og din kompetanse.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jeg har lyst til å gå videre å bli brannmann, det er vel det jeg altid har hatt lyst til. er 24 å har jobba som tømrer i 7 år nå. har tenkt på å ta c lappen også nå. lønner det seg å høre med brannstasjonene om de får noen ledige stillinger eller må man bare vente til de opplyser om ledige plasser? eller skal mann sende mail å melde sin interesse. hvordan er det riktig å best å gå fram?

lønner det seg å ta det brevkurset vedd brannskolen også?

Lenke til kommentar
jeg har lyst til å gå videre å bli brannmann, det er vel det jeg altid har hatt lyst til. er 24 å har jobba som tømrer i 7 år nå. har tenkt på å ta c lappen også nå. lønner det seg å høre med brannstasjonene om de får noen ledige stillinger eller må man bare vente til de opplyser om ledige plasser? eller skal mann sende mail å melde sin interesse. hvordan er det riktig å best å gå fram?

lønner det seg å ta det brevkurset vedd brannskolen også?

 

Hei Anders

 

Om du har jobba som tømrer i 7 år så burde du være godt kvalifisert, spesielt om du også tar C lappen slik at du har den før du søker jobb.

Ledige stillinger i brannvesenet blir annonsert på hjemmesiden til kommunen din i tillegg til vanlige avis annonser, så om du følger med litt på sidene til dei aktuelle kommunene så går du ikkje glipp av stillingsutlysninga.

Men du kan også sende søknad på jobb sjølv om det ikkje er utlyst ei stilling endå. Spesielt under ferieavviklinga om sommaren har brannvesenet bruk for folk i vikeriat til å ta tilfeldige skift under ferieavviklinga. Får du ein fot innanfor døra og dei er fornøygd med innsatsen din så er sannsynligheita stor for at dei tenker på deg neste gang det skal utlysast ei ny fast stilling.

Det skader heller ikkje å ringe brannsjefen eller beredskapslederen i brannvesenet for å høyre korleis det ligger ann med jobbmuligheiter.

 

Brevkurset treng du ikkje å ta, etter å ha jobba ei stund med intern opplæring så får du en tur til norges brannskole for vidare opplæring. Men når det er sakt så stiller du sterkare i søknadskøa om du har tatt brevkurset, så her må du nesten vurdere litt sjølv om du skal sattse litt tid og penger på utdanning først i håp om å få jobben, eller om du vil sjå om du får jobb som brannmann før du legger mykje resursser inn i brannfaget. Du må huske på at det også er andre faktorer som spiller inn for å få jobben, fysisk og psykisk styrke samt evnen til å sammarbeide og tilpasse deg arbeidsmiljøet på brannstasjonen er ofte vell så viktig som det du har tatt av kurs. Er lettare å finne ein person med rette innstillinga som dei kan sende på kurs en å forandre innstillinga til ein person med utdanning.

Lenke til kommentar
Hvordan er det klaustrofobitesten i tønne utføres (navnet er jo temmelig selvforklarende, men likevel)?

 

Klaus testen utførest ved at du enkelt å greit må ta deg gjennom ein trang labyrint med full påkledning som inkluderer flaskesett og hjelm.

 

Nøyaktig korleis labyrinten er laga varierer litt, men felles for dei alle er at det er så trangt at du må krabbe på alle fire, ofte må du også ta av flaskesettet for å komme deg gjennom veldig smale åpningar.

 

For å kunne teste klaus delen så må du gjennom denne testen i blinde, også her er det litt forskjell på korleis dette blir gjort reint praktisk. To måtar er vanlige, den første er rett og slett å slå av lyset, den andre er å tape over visiret på maska med svart tape.

 

Om du ikkje har klaustrofobi så er dette ein enkel test å ta.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har lest alt sammen her og synes at brannmann høres ut som et perfekt yrke der jeg kan kombinere trening og jobb. Og samtidig få muligheten til å redde liv. :)

 

Men bare noen spørsmål.

 

Har hørt at å jobbe skift kan være en veldig ulempe mhs til famile og jul osv......

 

Hva er lønnen egentlig?

 

 

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...