Gå til innhold

Bill Gates "gir" seg


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+214asdf125

Tror nok en del ville ha gjort annet med sine 100 milliarder enn å gi de bort, for å si det sånn. En kan ikke si at hvem som helst ville ha gjort det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KayuAu - du har helt rett i det du skriver om at Microsoft på ingen som helst måte var verken først eller best med WIMP paradigmet. Men de klarte å nå ut til de store massene med det, noe verken Amiga, Atari eller Mac noen sinne klarte. Microsoft var rett og slett flinke til å være ute i rett tid med riktig produkt.

 

Amiga klarte aldri å bli noe annet enn en spillmaskin, og Atari klarte i bunn og grunn ikke noe som ble kommersielt vellykket over lengre tid. Selv om AmigaOS var langt forut for sin tid grensesnittmessig, mistenker jeg nok at en god del av brukerne av Amiga stort sett bare forholdt seg til en hvit skjerm med en blå diskett, kort etterfulgt av valgt spill :)

 

Jeg tror det er litt feilaktig å påstå at Microsoft *ikke* klarte å popularisere det. Word for Windows spilte antageligvis en svært viktig rolle her. Forut for WFW var det stort sett WordPerfect som dominerte markedet for tekstbehandling (så vidt jeg husker), men da utviklerne/utgiverne der bestemte seg for å ikke satse på et grafisk brukergrensesnitt, skjøt de seg selv i foten og la veien åpen for det som senere ble Microsoft Office.

 

Uansett - det blir helt feil å kanonisere Bill Gates og Microsoft som verdens frelsere. Det er mye som er vondt og fælt i historien deres. Men det blir også feil å undervurdere den rollen Microsoft har hatt med å gjøre PC'en til allemannseie.

Lenke til kommentar

Bill Gates har jobbet mye med veldedighet...om han gjør det for popularitet tviler jeg på...og det er slettes ikke alle med mye penger som gir bort til veldedighet... litt dumt å ta det som en selvfølge... du sier hele tiden microsoft og bill gates har gjort sp mye trist?? hva mener du? eksempler takk..

Lenke til kommentar

@rgnrkx:

 

Tja, eg veit ikkje kva anna ein KAN gjere med eit slikt beløp. Eg likar å tru at mange etterkvart ville ha innsett at det er meiningslaust å eige so mykje, og prøve å gjere noko positivt med det.

 

 

@cetram:

 

Hmm, jaudå, du har rett i det, Microsoft spelte ei rolle i populariseringa. Men eg trur nok at om dei ikkje hadde vore der og gjort det, ville Macintosh eller Amiga ha fylt den samme rolla. Om dei ville fylt ho like bra, frå eit kommersielt perspektiv, veit eg ikkje. Men spesielt takksam ser eg uansett ikkje nokon grunn til å vere. :)

 

Amiga klarte aldri å bli noe annet enn en spillmaskin, og Atari klarte i bunn og grunn ikke noe som ble kommersielt vellykket over lengre tid. Selv om AmigaOS var langt forut for sin tid grensesnittmessig, mistenker jeg nok at en god del av brukerne av Amiga stort sett bare forholdt seg til en hvit skjerm med en blå diskett, kort etterfulgt av valgt spill :)

Hehe, det er nok dessverre fullstendig sant, ja. og spesielt i Europa. Eg trur dei vart brukt litt meir profesjonelt i USA, men dei aller fleste brukte nok Amiga-en sin som ein spelkonsoll der òg. Noko som sjølvsagt fullt og heilt er Commodore si skuld. Dei sat på den beste teknologien, men kasta bort heile fordelen. :no:

 

 

@KRAFortune

 

Alt eg ville fram til er at det ikkje kostar Gates-ane noko å gjere det dei gjer, og at eg derfor ikkje vil dyrke dei som dei mest generøse menneska i verda sjølv om dei gir mest i kroner og ører. Eg veit der er dei som ville ha behaldt pengane, det finst mange ekstreme egoistar i verda. Dei skal sjølvsagt ha kreditt for ikkje å vere det. :)

 

du sier hele tiden microsoft og bill gates har gjort sp mye trist?? hva mener du? eksempler takk..

Gjer eg? Eg sa at eg ikkje er nøgd med måten Microsoft har fore fram på. Eg sa òg at eg ikkje er interessert i å krangle om dei tinga, sidan eg allereie har brukt for mykje tid på det før. Der var ei lenke litt tidlegare til rettsaka mellom USA og Microsoft, du vil sikkert finne nokon av grunnane der.

 

Bortsett frå det har eg ikkje sagt noko direkte negativt om dei, berre argumentert mot nokre påstandar eg ikkje er einig i:

* Det at Gates har ein vesentleg del av æra for at datateknologien har komt so langt som han har gjort ("Uten Bill Gates hadde ikke jeg eller du sittet her og chattet."), som eg meiner er tøv.

* Det at vi burde vere takksame, noko eg ikkje ser nokon grunn til. Bidraget deira har først og fremst vore kommersielt, og eg er ikkje overbevist om at det er eintydig positivt heller. Uansett takkar eg ikkje ei bedrift for å ha gjort sitt beste for å tene pengar, det gjer stort sett alle bedrifter.

* Det at Gates er verdas mest generøse mann. Det er flott at han har slutta å samle opp latterlege beløp i pengebingen sin, og heller brukar dei på noko positivt. Men der er dei som er meir generøse enn han.

 

Kay

Lenke til kommentar

Gates has always said that, like Carnegie, he will give away most of his fortune before he dies. He plans to make sure his children are well taken care of but doesn’t want to leave them the burden of tremendous wealth.

 

In January, the Bill and Melinda Gates Foundation edged past Britain’s Wellcome Trust to become the largest in the world, with assets of $21.8 billion. Even the greatest philanthropists of the past did not give away as much in real dollars over their entire lifetimes as Gates has at the age of 44.

 

The Gates Foundation

 

* The Bill and Melinda Gates Foundation

* The Bill and Melinda Gates Children’s Vaccine Program

* The Bill and Melinda Gates Institute for Population and Reproductive Health The foundation does not generally finance direct delivery of health services. Instead, it channels grants through existing organizations, seeking to identify good projects that are already under way and to find new models and strategies that work. This sounds more conservative than it is.

 

 

dette er noe om bill gates link

 

og hva vet du om hvor mye jobb bill gates gjør med veldedighet...?han går ikke bare inn på nettbank og overfører penger vettu

Lenke til kommentar
og hva vet du om hvor mye jobb bill gates gjør med veldedighet...?han går ikke bare inn på nettbank og overfører penger vettu

6324432[/snapback]

Du har rett i at eg ikkje veit allverda av kva Bill Gates gjer for veldedigheit. Er eg pliktig til å vite mykje om det? Eg har registrert at han har byrja å gi bort store beløp. Det du skriv her er positivt for Bill, men det motbeviser ikkje eigentleg so mykje av det eg har sagt.

 

Kay

Lenke til kommentar
og hva vet du om hvor mye jobb bill gates gjør med veldedighet...?han går ikke bare inn på nettbank og overfører penger vettu

6324432[/snapback]

Du har rett i at eg ikkje veit allverda av kva Bill Gates gjer for veldedigheit. Er eg pliktig til å vite mykje om det? Eg har registrert at han har byrja å gi bort store beløp. Det du skriv her er positivt for Bill, men det motbeviser ikkje eigentleg so mykje av det eg har sagt.

 

Kay

6324534[/snapback]

 

når du kritiserer noen så bør du vite hva du kritiserer ja...

Lenke til kommentar
når du kritiserer noen så bør du vite hva du kritiserer ja...

6324562[/snapback]

Beklagar eg trudde det holdt å vite nok til å kunne stå for dei tinga eg faktisk påsto. Når det gjeld veldedigheit, er alt eg har sagt at der er dei som er meir generøse, når ein ser i høve til kva dei har gitt avkall på for å hjelpe andre. Sjølv om det du skriv viser at dei har gjort meir enn eg trudde, meiner eg dette fortsatt er sant.

 

Når det gjeld kva eg har kritisert og ikkje kritisert, anbefalar eg at du les postane mine på nytt. Det ser ut til at du har lest litt meir inn i dei enn det som faktisk står der.

 

Kay

Lenke til kommentar

Bill Gates er en aktiv bidrager til veldedighet. Blant annet hjelper hans bidrag til 90% av polio-vaksinen som er en stor dødstrussel for mange i U-land. Én enkel sprøyte for å redde et menneskeliv. Jeg vet ikke om noen som har gitt vekk over halve formuen sin. Men så vet jeg heller ikke om noen andre som har gjort det og FORTSATT vært verdens rikeste mann.

 

Det er mye han kunne ha gjort med formuen sin. Han kunne blant annet brukt dem på å starte nye bedrifter, kjøpe seg inn i andre bedrifter. Jeg tror ikke Bill Gates har lyst til å være verdenshersker dog.

Lenke til kommentar

Kritiserer dege Microsoft eller Gates ?

 

Greit nokk, Microsoft har kanskje ikke laget verdens mest sikre OS. Men tenk på at Bill Gates har gjot for folket, tenk på hvor mye han kommer til å fortsette å gjøre.

 

All de milliardene han har donert til forsking på medesin, all veldedighets arbeidet han har gjort. Fy skamme dere som kritiserer en sånn man.

Lenke til kommentar

Ang "stor mann" på veldedighetsfronten.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=591684

 

Jeg husker jeg leste en kronikk av en FN-medarbeider om noen møter de hadde hatt om en smittsom øyesykdom blant afrikanske barn. Bill Gates og enkelte andre "velgjørere" hadde vært til stede på et av dem. Etter presentasjonene rundt problemet kom Gates bort til FN-delegasjonen og sa: "Hvor mye ville det koste å utrydde sykdommen?" FN-folkene var vant til rikfolk som ville gi almisser for å bedre sin samvittighet, og lurte litt på hvor mye de kunne spørre etter denne gangen. En av dem sa tilslutt: "For noen millioner dollar skulle vi sikkert komme langt på vei med å hjelpe ofrene for sykdommen." Da så Bill Gates på ham, og så sa han: "Det var ikke det jeg spurte om. Hvor mye ville det koste og utrydde hele sykdommen for godt? Å vaksinere alle barn i faresonen så ingen får sykdommen mere, i tillegg til å hjelpe de som alt har fått den...?" Så garanterte han uten å blunke for hele beløpet. :thumbup:

 

Geir :)

6319176[/snapback]

 

 

Alle "store menn" blir både elsket og hatet... ikke bare fordeler med å være rik og heldig..

 

Om en har mye, så kan du banne på at noen ikke liker en...

Lenke til kommentar

Seff. Noen vil alltid tvile på Gates`motiver ved veldedighet. Samtidig er det ikke alt som kan fikses med penger, men det syntes de jo å forstå.

 

Jeg syntes det han gjør er bra. Det økonomiske motivet tror jeg ikke på siden mannen har mer penger enn alle andre i hele verden. At han har MS i bakhodet når han misjonerer kan godt hende, men jeg tror ikke Gates er en sjarlatan. Tror han er en jordnær kar som bruker sine midler og evner til beste for verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...