Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe gammel nakensykkel


Anbefalte innlegg

Med tid og stunder har det omsider gått opp for meg at "pokker, jeg er gammal nok til å ta A-lappen!" Det er ikke usannsynlig at det blir i løpet av sommeren.

Jeg går over fra fulltidsjobbing til studier, er med andre ord ingen rik mann. Derfor tenkte jeg å skaffe meg en eldre nakensykkel, ala Kawazaki Z1000 ST, siden prisen ikke er så ille, og jeg liker utseendet på denne typen sykkel.

Er det noen med erfaring på området med gode råd og tips? Er det lurere å kanskje satse på en brukt og mye nyere lettmotorsykkel i stedet (er ikke så farlig med kreftene, jeg synes selv trimmet moped er dritfestlig)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ville heller gått for en nyere LettMC. siden da slipper du så mye problemer med feil osv. En ny LettMC går sikkert like bra som den Kawazaki Z1000 ST, den er utslitt rett å slett. det ser du jo på den!! men jeg syns også Kawazaki'n var tøff!

Endret av halvoralex
Lenke til kommentar

Hvis du har 30 høvdinger i potten er en japaner fra 80-85 det eneste riktige.

 

Jeg ville sett på Honda CBer, Kawasaki Z650-1000 og Suzuki GS650-1000.

 

Da har du størst sannsynlighet for å få en motor du slipper å styre med og lett tilgang på rimelige slitedeler. Ikke heng deg opp i hestekrefter, en 750ccm motor har ca 70 gamp og det sparker bra ifra. (Kjørte min far sin Z750 i hele fjor sommer og den bet bra fra seg).

 

En 83-84 modell CB750 eller Z750 bør ligge rundt 25 000,- i pris hvis motor er i bra stand. Min far solgte sin 84 modell for 27 laken nå i vår.

 

 

En ny LettMC går sikkert like bra som den Kawazaki Z1000 ST, den er utslitt rett å slett. det ser du jo på den!! men jeg syns også Kawazaki'n var tøff!

6316389[/snapback]

Det finnes et enkelt svar på det: NEI

Ingen, og jeg mener INGEN 125ccm motor har i nærheten av det samme momentet som denne, vi snakker et forhold på 1:10 i dreiemoment og ca det samme i effekt. Den er sannsynligvis ikke utslitt heller, km står ikke oppgitt, men en stor firtakter går LANGT før den er utslitt.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

I stedet for en ny lett MC ville jeg heller gått et LITE hakk opp og i det minste fått en liten "tung" MC. 15HK tror jeg du vil bli fort lei av om du kjører mye på motorveier, bakker etc. Har selv en 125ccm som er usperra og registrert som tung (26HK i stedet for 15HK).

 

Men aller helst anbefaler jeg jo seff. en mye større sykkel. :p

Lenke til kommentar

Pen sykkel med svært god motor ;) Synes 500ccm er perfekt inngangsbillett til tung sykkel, masse effekt og bra moment uten at det veier et kvart tonn. Honda CX500 er også en meget pen sykkel som bør sees/prøves hvis du finner en, tverrstilt v-twin evighetsmaskin med 50 gamp.

 

Skulle gjerne hatt noe sånt selv hvis økonomien hadde tillatt det. Jeg ville dog ikke hatt noe mindre motor enn 500ccm, da tar forbikjøringene plutselig mye større plass med en gang det kommer passasjer og litt bagasje på. En litt større maskin holder seg mye lenger også.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
som tidligere skrevet  bør du ikke henge deg for mye i hestekrefter, og du sa selv at du ikke bryr det så mye om fart osv. men jeg legger mer vekt på sikkerhet, det er rett å slett "tryggere" å kjøre en 2000moddel en en 80 modell.

6320169[/snapback]

Èn grunn til det? (uten tanke på slitasje)

Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt mene at nyere sykler har bedre egenskaper i svinger og ved nedbremsing. Noen nye sykler har til og med ABS. En del eldre sykler er også ganske "kvasse" og uberegnelige mens nyere er laget så de er "snillere" (ikke nødvendigvis dauere av denn grunn).

 

Jeg vil ta en gjetning på at det er en god grunn til at man f.eks. ikke finner mange RD500-er igjen på veiene. :p

Lenke til kommentar

Jeg forsto det sånn at han ikke hadde bestemt seg 100%. CBR600F finnes det mange av, derfor er det fullt mulig å finne en relativt ny sykkel i god stand til en fornuftig pris. Ville bare gi et godt råd.

 

Edit: Forsikringa på disse er ikke ille heller.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
som tidligere skrevet  bør du ikke henge deg for mye i hestekrefter, og du sa selv at du ikke bryr det så mye om fart osv. men jeg legger mer vekt på sikkerhet, det er rett å slett "tryggere" å kjøre en 2000moddel en en 80 modell.

6320169[/snapback]

 

 

Jeg har Suzuki GS1100, såkalt "utslitt" siden den er 22 år gammel. Med mine 93 hester kan jeg trygt konstatere at jeg blåser fra alle lette og mellomlette sykler, trimmet eller ei, så du snakker bare tull. Spesielt lite sikker er den heller ikke, så lenge en ikke råkjører. Så klart er en 2000+-modell sikrere, bedre bremser, stabilitiet, dekk og så videre, men jeg ville ikke kalt min "lite trygg".

 

Til trådstarter:

Ville gått for minst 900 kubikk. Mange fine Kawasakier, ja!

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du bruke penger på en såpass tung og stor sykkel? 5-600 kubikk er mer enn nok, særlig siden du ikke er så opptatt av veldig høy effekt. Du får mye mer sykkel for pengene. Kjøp deg gjerne en tolsylindret sykkel, det er riktig så koselig. På en slik sykkel parkerer du likevel alt av biler i rally gatekryss, hvis du har lyst. Vet ikke om du liker modellen, men Honda Transalp er oppunder uslitelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sedsberg; Nyere sykler har ABS og "antidykk"-funksjonen(som min lærer så pent kalte det).

For de som ikke skjønte prinsippet er det at demperen låser seg når man benytter seg av forbremsen. Så man slipper det "dykket" ned, og "kastet" når demperen går ut igjen=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...