Gå til innhold

Videoredigeringsmaskin.. Hjelp?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Skal bygge en videoredigeringsmaskin til en bekjent.

 

Det jeg lurer på er egentlig hva slags deler jeg bør bruke til dette. Maskinen skal ikkke brukes noe særlig til spill.

 

Videoen kommer fra et digitalt filmkamera (DV).

 

Noen tips til hva jeg bør ha i maskinen? P4/AMD osv. Hva slags ram? Lurt med Firewire? Grafikkort mm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel kommer vel stort sett best ut i video-encoding tester, personlig har jeg AMD XP og trives med det. Merk at det var encoding, og ikke redigering - og det er jo sistnevnte som er det virkelig tidkrevende.

 

Når videoen er DV, er Firewire et must. Det er et helt ufattelig lett måte å få/sende video på.

 

Ellers er jo selvsagt bra lagringskapasitet bra, litt avhengig av prosjektenes lengde, og jeg ville iallefall hatt en 512mb ram. Hvilket jeg da også har, skulle gjerne hatt mer men DDR er så dyrt at huff.

Lenke til kommentar

Quote:


Går det f.eks. med et Gf4 ti 4200 kort, og så et SB audigy med firewire?


 

Gf4 ti 4200 holde i massevis. SB audigy med firewire

kan benyttes.

 

Det man skal være klar over er at firewire-porten på audigy-kortet ikke har samme ytelsen som på et tradisjonelt firewire-kort satt i pci-slot. Jeg tror ikke at du vil merke noe til den reduserte ytelsen. Jeg har selv prøvd mitt eget audigy-kort mot dv-kameraet og det funket fint.

 

Det som er viktig er ytelsen på HD. Her skal man legge inn ekstra kroner for å få gode disker med høy ytelse. 60 Minutter med DV-film opptar gjerne 13-15 GB med diskplass.

 

Yoda

Lenke til kommentar

Det anbefales ikke å kjøpe GeForce kortet, de har ekstrem dårlig TV-out kvalitet.

Matrox har det beste, men er temmelig dårlig til spill.

ATI ligger et sted mellom Matrox og GeForce.

 

Har du god råd, anbefales det 2 skjermer. Video blir så mye lettere å redigere med flere skjermer!

 

Du bør ha 2 harddisker, en liten 40 gigs til Windows og diverse programmer, og en 100+ GB til lagring av DV, brukt alt på en disk, får du framedrop. Et minutt DV tar 200 MB.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-14 09:40, skrev Maxopp:

Til videoredigering kjøp Matrox skjermkort skal maskinen brukes litt til spilling i tilleg gå for et ATI kort.



 

Enig! Overkill med ti4200 hvis man ikke skal spille spill. Det behøves ingen 3d-ytelse til videoredigering. Til og med et MX-kort vil vel greie seg, men et Matrox G-et-eller-annet vil ha bedre kvalitet på bildet.

Lenke til kommentar

Quote:


Noen tips til hva jeg bør ha i maskinen? P4/AMD osv. Hva slags ram? Lurt med Firewire? Grafikkort mm.


 

Det er ikke bare HW som må vurderes. SW er også tema her ettersom det er mye bra/brukbart å velge mellom.

 

Selv kjøpte jeg en bundlepakke fra Pinnacle med firewirekort og Adobe Premiere (med endel plugins og tredjepart SW) . Veldig gunstig da prisen av hele satshet var mindre enn Premiere alene. Uventet bonus var at manualen til Premiere var på papirformat i stedet for en CD med acrobatfiler (i motsetning til en MS office pakke jeg fikk bundlet med et lydkort for MANGE år siden).

 

(Må gjøre oppmerksom på at jeg benytter andre Adobe produkter også så for meg er det litt viktig med integrasjonen mellom Premiere og Photoshop.)

 

I tillegg snekret jeg sammen en PC med følgende kriterier:

Stabil hovedkort / CPU: Valgte ASUS og Intel da jeg har hatt litt dårlige erfaringer med AMD stabilitet.

Mye og rask RAM: 1024MB RDRAM PC800

Harddiskplass så det holder: 200GB (2x80 WD + 1x40 IBM)

Billig skjermkort med toskjermsstøtte: GeForce 2MX400

Stor arbeidsflate: 2 stk 19" skjermer (til samme prisen som en 21")

Gjennomprøvd OS: Win2000Pro (m/siste ServicePack)

Wacom tablet som alternativ til mus.

+ solid skrivebord som skulle bære alt dette.

 

Skulle jeg endre noe på dette i ettertid ville det blitt et annet skjermkort (ATI8500LE har kommet på et behagelig prisnivå) og noe bedre kvalitet på skjermene (EIZO, som fremdeles er for dyre).

 

Det eneste jeg mangler nå er fritid til å bruke PC'en :sad: (120 timer overtid siste 5 uker...)

 

_________________

Rifla eller glatt ? Kjør debatt !

 

[ Denne Melding var redigert av: softlaughbrush på 2002-10-16 21:53 ]

Lenke til kommentar

Ok, har redigert i noen år nå. og kan si følgende.

Skal han ha en førstegang redigeringmaskin ala klipp og lim redigering er en imac med imovie og anbefale, men går fort lei den.

 

har selv brukt både mac og pc og vil si at begge er like greie igrunn... De som jobber med det fast tyr som regel til macen med final cut pro.

 

1. Ha mye ram. har 512mb selv og det holder imasse vis, men gjerne ha mer. 1024 så kan du ikke klage =)

 

2. Stor hd.. Dette kommer så klart ann på hvor store prosjektet... har selv en 80gb på den maskinen jeg redigerer på nå og får plass til nok film. Men kjøp større enn dette... kan like så godt kjøpe enn 150-200gb så du har plass til annet også.

 

3.to skjermer... Dette digger jeg.. Kjøp et godt kort med to skjermstøtte... Eventuelt matrox pharleia med 3 skjermer. Har selv hatt matrox Gx50 serien og disse hadde den beste støtten for flerskjermer, men har i dag ati radeon og ati har grei nok flerskjermstøtte for videorediging. Trenger ikke det beste av det beste selv om det skulle virke slik. Men skal du ha et kort som har god flerskjermstøtte og samtidig god 3d støtte ville jeg valgt ati radeon. (Har IKKE testa geforce flerskjermstøtte og kan ikke sammenligne med det)

Har du penger ville jeg anbefale matorx pharleia med tre skjermer. =) men det er NESTEN bortkasta ... men ønsker meg det selv til videoredigingen.... jaja

 

4. store skjermer. Har nå en 19" og en 17", men skulle gjerne hatt to 21" tommere.. gjerne like store skjermer så det er lettere å se overgangene.

 

5. firewire kort... Kjøpte selv et dyrt combo firewire og usb2.0 kort, men hadde før sb audigy og det var ingen forskjell på disse to. iallefall ikke som jeg merket. Så kjøper du ikke lyd onboard på hovedkortet så kjøp et audigy kort.

 

Software: Her har jeg ikke den brede erfaringen. Men mener iallefall at imovie til mac er greit nok for å lære seg videoredigering, men ikke noe avansert. skal du ha avansert til mac så gå til final cut pro. Har selv brukt adobe premiere i kombinasjon med adobe after effects i alle år og dette er virkelig å anbefale... Men dessverre er dette noe dyrt... skal du ha premiere så fin en pakke med f.eks firewire kort hvor dette er bundla inn.. til og med hvis du har firewire kort fra før. pga at premiere i en pakke med noe annet er faktisk billigere enn bare premiere kjøpt løst =)

 

kommer ikke på noe mer jeg.

 

Kan så klart gå over til realtime editing med f.eks matrox rt.x100 eller matrox rt2500... men så koster

det ca 10000,- for kortet da =)

 

jaja

nok for i dag...

 

 

har jeg brukt en forelesningstime til å svare og lese på dette forumet... arg... forumet har blitt mitt liv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...