Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Canal Digital øker hastigheten


Anbefalte innlegg

Digi.no: "Med dagens teknologi har bredbåndsnettet fra Canal Digital en kapasitet på ca 6 Gbit/s til hver enkelt husstand."

 

Oi, visste ikke at kabel-TV kunne overføre så mye. Dette tyder vel på at vi har flere hastighetsøkninger i vente. Håper på synkron 100 Mbit-linje fra CD om noen år...

 

Veldig glad vi aldri satset på ADSL her i huset i allefall. Er det i hele tatt noen fordeler med ADSL sammenlignet med kabelmodem?

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kilik: Coax er egentlig svært godt egnet til å sende signaler over. Langt bedre enn vanlige telefonkabler. Sånn sett sitter Canal Digital med en infrastruktur som er mulig å presse svært gode hastigheter over i framtida. Skulle ikke forundre meg om synkron 100 Mbit/s er innenfor rekkevidde på de kablene der. Flaskehalsen er nok utstyret i sentralene og kabelmodemene, men dette er jo både enkelt og relativt billig å skifte ut i forhold til kostnaden av å legge nye kabler.

 

Telenor har en veldig omfattende infrastruktur med telefonkabler men disse er en flaskehals for hastigheten allerede. Bedre utstyr som f.eks ADSL2+ i stedet for ADSL kan presse hastighetene litt lengre enn dagens på en gitt avstand, men forskjellen er relativt liten.

Lenke til kommentar

Bleh .. :mad:

 

Hadde monet.no som nettleverandør, men ble tvangsflyttet sammen med 2800 andre abonnementer til Canal Digital f.o.m 1. juni-06 fordi (ifølge monet selv) at CD ikke ville ha konkurrenter på sitt kabelnett som kunne tilby samme produktet til mye lavere pris. Jeg har f.eks. hatt 2500/500 linje i over ett år til ca 300,- hos monet. Mao. så må jeg nå betale 47,- mer uten NOE som helst hastighetsøkning :thumbdown: Det hør med til min story at vi "gamle" monet kunder ble lovet høyere hastigheter i fjor høst via mail. Og utpå våren fikk jeg bekreftet at min hastighet skulle økes til minst 4mbit (hastigheten ut var noe usikkert). Vet ikke helt om det bare var tilfeldigheter, men økningen skulle finne sted fra 1. juni i år ..

 

Hører at folk som har CD virker rimelig fornøyde med produktet sitt, men .. jeg vet at CD knapt har service personell i byen hvor jeg bor (Mo i Rana), og frykter derfor den dagen det blir brudd .. ser for meg flere dager med nada oppkobling. Var mye bedre før med monet som min lokale leverandør. Monet ville heller ikke engang tilby oss kunder en annen løsning.

 

Vet ikke helt jeg, men eg føl meg <SENSURERT> av CD (og monet forsåvidt) :cry:

Endret av tobben
Lenke til kommentar

Alltid bra at Canal Digital tross alt følger konkurrentene (spesielt UPC). Jeg har vært svært fornøyd med dem siden jeg hadde stoooore problemer med Nextgentel som aldri klarte å levere linje til meg (bor på Ekeberg, Oslo) til tross for sentral beliggenhet! CD leverte varene på mindre enn 2 uker mens NXGTL brukte over 3 mnd og selv da ble det ikke levert noe som helst!

Uansett kundeservice er svært bra på CD i forhold til mange andre. Det eneste jeg lurer på siden jeg bor i sameie er: hva er egentlig kriteriene for å gå inn i sånn spesialavtale med CD slik at jeg kan slippe unna med 100,- i mnd! Har i dag 4000/2000 linje, men den 10000/1000 linjen frister jo men det er dårlig upload da! Men jeg kan ikke si jeg er optimistisk for å få en slik avtale med CD gjennom, siden styret i sameiet (også kalt Jurassic Park) bare er gamle fossiler som bryr seg mer om beplantning enn digital infrastruktur!

Lenke til kommentar

Bibendum: tror det er styret i f.eks borettslaget som må betale en årlig eller månedlig avgift. Gjøres som oftest i de borettslag hvor det er mange som har kabel.

 

Btw, du får gratis dobbel upload også! Tidligere SYM(metrisk), fikk da like bra down som up.

Lenke til kommentar
Btw, du får gratis dobbel upload også! Tidligere SYM(metrisk), fikk da like bra down som up.

6281600[/snapback]

 

trulsta:

Du får ikke like bra fart opp/ned ved avtale. Max 2mbit opp er det som tilbys. Men en slik avtale må man overbevise styret om å tegne, heldigvis har vi en gjennomsnittsalder på 40 år i styret så det gikk bra :)

 

Til CD:

Vi takker for hastighetsoppgraderingen! Tjenestene dere leverer fungerer bra i Oslo, har hatt lite nedetid. Neste steg må være å kutte prisen på abb. siden dere skal være konkurransedyktige for neste generasjon.

Lenke til kommentar
Bleh ..  :mad:

 

Hadde monet.no som nettleverandør, men ble tvangsflyttet sammen med 2800 andre abonnementer til Canal Digital f.o.m 1. juni-06 fordi (ifølge monet selv) at CD ikke ville ha konkurrenter på sitt kabelnett som kunne tilby samme produktet til mye lavere pris. Jeg har f.eks. hatt 2500/500 linje i over ett år til ca 300,- hos monet. Mao. så må jeg nå betale 47,- mer uten NOE som helst hastighetsøkning  :thumbdown: Det hør med til min story at vi "gamle" monet kunder ble lovet høyere hastigheter i fjor høst via mail. Og utpå våren fikk jeg bekreftet at min hastighet skulle økes til minst 4mbit (hastigheten ut var noe usikkert). Vet ikke helt om det bare var tilfeldigheter, men økningen skulle finne sted fra 1. juni i år ..

 

Hører at folk som har CD virker rimelig fornøyde med produktet sitt, men .. jeg vet at CD knapt har service personell i byen hvor jeg bor (Mo i Rana), og frykter derfor den dagen det blir brudd .. ser for meg flere dager med nada oppkobling. Var mye bedre før med monet som min lokale leverandør. Monet ville heller ikke engang tilby oss kunder en annen løsning.

 

Vet ikke helt jeg, men eg føl meg <SENSURERT> av CD (og monet forsåvidt) :cry:

6280430[/snapback]

 

 

Holder med deg der.

Men det som irriterer meg mest er at vi må skifte mail adresse!

Huff for ett styr! Jeg som hadde symetrisk linje og.... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Skulle ønske ADSL-aktører sammenlignet prisene sine med Canal Digital... Jeg ønsker meg nemlig BORT fra CD.

 

Ikke lett og finne noe som matcher 1500/1000 for 801 kroner kvartalet, da, og det blir vel ikke lettere med den nye hastighetsendringen. Den andre for året, er det vel.

 

Jeg har opp mot 4 halve nededøgn i måneden og konstant problem med DNS-servere. Selv mens jeg skrev dette innlegget var jeg falt av nettet et øyeblikk. Hadde ADSL fra Bluecom tidligere og det var som en drøm sammenliknet. Hadde mindre nedetid med Bluecom på tre år enn med Canal Digital hver måned. Til gjengjeld var Bluecom kjipe når det gjaldt å forbedre tilbudet til eksisterende kunder, nye kunder fikk bedre priser enn de eksisterende.

 

Hvor gode signaler man får med internet fra Canal Digital, er sikkert veldig forskjellig så jeg kan ikke egentlig fraråde løsningen for alle. Borettslaget her ble bygget på 80-tallet og er ikke spesielt stort. Kanskje det står endel dårlig utstyr borte i Telenor-bua, eller kanskje coax-kabelen er bøyd litt for mye.

Lenke til kommentar

det overrasker meg at ikke flere ISP`er tilbyr høyere uploadhastighet. Veldig mange ønsker det, tror jeg iallefall. Det er få som faktisk har behov for mellom 20 og 30 Mbps i nedlasting. Men det er etter min mening langt flere som har behov for f.eks 10 Mbps begge veier...

Lenke til kommentar
det overrasker meg at ikke flere ISP`er tilbyr høyere uploadhastighet.

6292432[/snapback]

 

"Frislipp" av opplastingshastigheten er nok ikke bra for businessen.

Jeg er ikke sikker på hvor mye opp-trafikk man trenger for å få utnyttet kapasiteten helt, men her er en mulig logikkrekke basert på at teleselskapene faktisk struper opplastingshastigheten:

 

[A] Struping av opplasting medfører at man ikke får utnyttet nedlastingshastigheten helt ut. All TCP-trafikk er toveiskommunikasjon, hver pakke mottatt skal bekreftes mottatt osv.

 

[A->B] Ved å strupe igjen på opplastingshastigheten begrenser du derfor den effektive teoretiske nedlastingshastigheten. Selv om hastigheten synes å være mye større med 100MB/128KB enn med 10MB/128KB, er det ikke sikkert du får så stort utbytte.

 

[b->C] Ved å øke opplastingshastigheten gradvis (og lite) på de dyrere abonnementene, kan man da gi illusjonen at det er "nødvendig" med 10MB linje fordi våre 2MB-abonnementer fortsatt er trege...

 

[C->D] Og abonnementene vil fortsette å oppgradere og oppgradere mange ganger. Salgsargumentet er "10MB linje!" mens det i praksis er "128KB ekstra opplastingshastighet!" som avgjør hastighetsendringene.

 

[A->E] Ved å strupe opplastingshastigheten begrenser du den effektive totale trafikken. Selv om leverandørens kapasistet ikke tillater å gi deg mer enn 5MB effektiv trafikk, kan de tilby deg 10MB fordi de vet at du likevel ikke klarer utnytte den til TCP trafikk.

 

Som jeg sa, hvorvidt man faktisk struper nytten av nedlastingshastigheten ved å ha de vanlige opplastingshastighetene, er jeg ikke så sikker på. Disse logikkrekkene kan være skivebom, jeg husker ikke hvor prosentvis stor opplastingshastighet man trenger for å utnytte nedlastingshastigheten.

 

Men om opplastingshastigheten virkelig er flaskehalsen, så kan man betale for så mange megabit nedlastingshastighet man bare vil, uten å ha noen glede av det i praksis.

 

Bare mine 80100 øre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...