Gå til innhold

6 mnd garanti på batteri, lovlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom de ikke kan dokumentere at de har opplyst om at batteriet som tross alt er oppladbart, selv om selger burde visst om svakheten er dette kanskje å definere som en mangel. Dette betyr at du kan be dem rette opp i mangelen ved å enten fikse den eller gi et prisavslag, evt. få hevet kjøpet (her har vel selger valgfriheten i følge forbrukerkjøpsloven, på intill 3 reperasjoner).

 

edit:

 

Angående batteri som "ferskvare", så er det bare (meg bekjent) Litium-batterier som faktisk blir dårligere med alderen. NiCd og NiMH mister kapasitet dersom det ikke lades HELT ut og så opp igjen. Ettersom en gjennomsnitts Expert-selger har latterlig lav peiling på varene de selger i IT avdelingen (slik jeg erfarer det) har de neppe informert om at det er et batteri av Li-Ion eller Li-Polymer typen og derfor ideelt sett skal lagres på ca. 40% lading og aldri bør lades helt ut. I enkelte tilfeller så anbefaler selgeren å lade batteriet helt ut før ny lading, og bidrar dermed til ett mindre effektivt batteri.

Endret av vidiware
Lenke til kommentar
Uansett blir batteriet sett på som en slite del, likt som feks børster i en vaskemaskinmotor, og derav vil ikke garantien gjelde lenger enn 6md (mener det er standard), hva garanti angår... Ifg. Markedsføringsloven (Maf) er det forskjell på garanti, som produsent tilbyr kjøper, og reklamasjon, som er lovpålagt. MEN, alltid et men, som nevnt over er batterier en slitedel som skal behandles på en gitt måte, les: lading, at det er vanskelig å motbevise/bevise noe, noe som medfører at det ikke blir sett på som en reklamasjons del med tunge reklamasjonsrettigheter. Det samme gjelder for vaskemaskiner etc...
Er dette bare personlig synsing eller? Lovteksten (se første side) skiller jo ikke på slitedeler og andre deler, men sier klart at det er en mangel hvis varen ikke har den holdbarhet som forbrukeren kan forvente.

 

 

Hva FTU mener er egentlig revnende likegyldig om produsent setter seg på bakbena. Det finnes svært få muligheter FTU kan med loven i hånd KREVE en erstattning...

 

Dette stemmer jo ikke, les selv hva som står på FTUs sider:

Et vedtak fattet av FTU er bindende for partene. Dersom saken ikke bringes inn for tingretten fire uker etter at vedtaket er forkynt for partene, blir vedtaket rettskraftig. Et rettskraftig vedtak utgjør grunnlag for tvangsfullbyrdelse, dersom oppfylling ikke skjer frivillig.

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar

det er stor forskjell på en slite del og en del som er ment å vare x antall år (1 eller 3 (som igjen gir 3 eller 5 års reklamasjon)) Det er et faktum at (nevner vaskemaskin igjen) slite deler her utgår på garantitiden, og vil ikke kunne reklameres for. Hva FTU angår, finnes det ingen lov som sier at FTU direkte er bindende, uten evt vedtak fra en domstol...

 

Uansett, i dette tilfellet er det opp til evt produsent å avgjøre om en har rett til nytt batteri... klag deg grønn, og forretningen klarer kanskje å påvirke evt verksted til å fikse et nytt batteri. råder deg IKKE til å bli hissig og vrang, det medfører bare mindre forståelse fra selger/butikk. dette sier jeg av egen erfaring...

Lenke til kommentar

gEnEsis_AiX: Du vet åpenbart ikke hva du snakker om.

 

Det med slitedel - eller "slite del" - først: Verken lovteksten eller noen andre relevante rettskilder gir grunnlag for å anvende andre regler på såkalte slitedeler. Forbrukerkjøpsloven gjelder også for disse.

 

Når det gjelder FTU viser jeg til forbrukertvistloven § 11 tredje ledd jf. første ledd. Etter denne bestemmelsen får vedtak fra FTU rettskraft fire uker etter forkynningen, dersom saken ikke er brakt videre inn for tingretten. Dette betyr blant annet - gEnEsis_AiX - at den er bindende for partene, og at den kan tvangsfullbyrdes.

 

Det er for øvrig ikke opp til produsent å avgjøre om han har rett til et nytt batteri. Selgeren er ansvarlig direkte overfor kjøperen, og - siden det åpenbart er reklamert i tide - er det avgjørende om batteriet har en mangel etter forbrukerkjøpsloven § 16.

Endret av M-BS
Lenke til kommentar
det er stor forskjell på en slite del og en del som er ment å vare x antall år (1 eller 3 (som igjen gir 3 eller 5 års reklamasjon)) Det er et faktum at (nevner vaskemaskin igjen) slite deler her utgår på garantitiden, og vil ikke kunne reklameres for. Hva FTU angår, finnes det ingen lov som sier at FTU direkte er bindende, uten evt vedtak fra en domstol...

 

Uansett, i dette tilfellet er det opp til evt produsent å avgjøre om en har rett til nytt batteri... klag deg grønn, og forretningen klarer kanskje å påvirke evt verksted til å fikse et nytt batteri. råder deg IKKE til å bli hissig og vrang, det medfører bare mindre forståelse fra selger/butikk. dette sier jeg av egen erfaring...

6279826[/snapback]

 

Du er helt på bærtur. Skjønner ikke at du gidder å svare på ting du åpenbart ikke har noen som helst slags peiling på. Et salig rot mellom begrepene garanti og reklamasjon er en ting, setninger som overhodet ikke gir noen mening, snakk om 3 års reklamasjon (finnes ikke), vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Og dette maset ditt om vaskemaskiner....hva er det for noe? Det er helt uomtvistelig 5 års reklamasjonsrett (eller "reklamasjon" som vel du vil kalle det) på vaskemaskiner.

 

Olav

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ikke ut som om dama får batteriet dekket. Jeg gjorde de som jobbet der så usikker at de faktisk ringte forbrukerombudet. De var visstnok av den oppfattning at batteriet var en slitedel og dermed var unnatt 2 års reklamasjonsrett.

 

Tviler på at dama orker å lage noen sak hos forbrukerområdet på det.

 

The end.

Lenke til kommentar

Det er ikke tillatt å gi garantier som gir dårligere vilkår enn (forbruker)kjøpsloven. Det er intet unntak i loven for batterier. Og det må kunne forventes at et batteri varer mer enn 6 måneder. Jeg vil si at det dermed er forbudt å operere med 6 måneders "garanti" på et batteri.

Lenke til kommentar
Det er ikke tillatt å gi garantier som gir dårligere vilkår enn (forbruker)kjøpsloven. Det er intet unntak i loven for batterier. Og det må kunne forventes at et batteri varer mer enn 6 måneder. Jeg vil si at det dermed er forbudt å operere med 6 måneders "garanti" på et batteri.

6360725[/snapback]

 

Så du mener det er ulovlig å gi 1 års garantier også da, siden loven sier 2 års reklamasjonsrett? Eller blander du litt sammen garanti og reklamasjon her? Så lenge garantien i de 6 månedene gir deg bedre vilkår enn loven krever at du skal ha, så er ikke garantien ulovlig.

Lenke til kommentar
Det er ikke tillatt å gi garantier som gir dårligere vilkår enn (forbruker)kjøpsloven. Det er intet unntak i loven for batterier. Og det må kunne forventes at et batteri varer mer enn 6 måneder. Jeg vil si at det dermed er forbudt å operere med 6 måneders "garanti" på et batteri.

6360725[/snapback]

Så du mener det er ulovlig å gi 1 års garantier også da, siden loven sier 2 års reklamasjonsrett? Eller blander du litt sammen garanti og reklamasjon her? Så lenge garantien i de 6 månedene gir deg bedre vilkår enn loven krever at du skal ha, så er ikke garantien ulovlig.

6361965[/snapback]

Og hvilke vilkår gir denne 6 måneders "garantien" som er bedre enn loven, da?

Lenke til kommentar
Og hvilke vilkår gir denne 6 måneders "garantien" som er bedre enn loven, da?

6361984[/snapback]

At batteriet byttes uten at det blir sjekket om det er din feil at det er ødelagt f.eks.

6364472[/snapback]

Vet ikke om jeg synes det er noe spesielt bedre vilkår. Hadde det vært at de kom hjem til deg og byttet det, så kanskje. :p

Lenke til kommentar

Dette kan jo gå andre veien også, dersom en person lader opp og ut batteriet veldig mange ganger ved at han bruker den bærbare pcen vedlig mye slik at batteriet slites ut etter 3 mnd, så får han jo nytt batteri på garantien, selv om batteriet ikke er dårligere enn vanlig.

Lenke til kommentar

Kjæresten min kjøpte ny pc ifjor, hun hadde en del problemer med den, og opplevde at den ofte ble varm, viften stod på hele tiden (kan høre den i bakgrunnen når jeg snakker med henne i telefonen) og at batteriet ble veldig dårlig.

 

Etter 1 1/2 år, så sluttet batteriet å virke helt! Så 2 mnd senere så leverte vi den til butikken, og vil fikse viften, og batteriet. Fikk beskjed om at batteriet har kun en garanti på 6mnd, noe jeg senere fant ut er sant, men håpte dette falt under reklamasjon, og mangel på vare i kjøpsloven. Snakket med en selger på telefon som sa at jeg gjerne måtte klage, men at jeg kom nok ikke til å få noe av dem.

 

 

Så jeg lurte på, hva skal jeg gjøre, så skal jeg la dem fikse maskinen og kjøpe nytt batteri til den? De nevnte også at jeg må kanskje betale reperasjon av pcen, men dette vet jeg at jeg kan klage på, så det er ingen problemer.

 

Så, nå har vi snart 2 mnd igjen på reklamasjonstiden, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med batteriet..kreve at det blir byttet sammen med reperasjon av viften??

Lenke til kommentar

Er det virkelig noe å diskutere videre når selv Forbrukerombudet sier at batterier er unnatt 2 års reklamasjonsrett? (jmf. Astrox sitt innlegg lenger opp på siden). I det tilfelle gjelder kun seks måneders garanti.

 

Enkelte her hevder at alt har to års reklamasjonsrett. Men man kan f.eks ikke forvente at en blyant/kulepenn skal ha to års reklamasjonsrett... den brukes jo gjerne opp innen den tid. Samme med batterier... de brukes opp etter hvert da det er forbruksvare. Og å hevde at en banan skal "vare" i to år? Det sier seg jo selv at det er tullete å tro det når en banan gjerne råtner noen få dager etter du har kjøpt den.

 

Enkelte er litt for opphengt i reklamasjonsretten... kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven er der ikke kun for å beskytte kjøperen. Faktisk så har selger en del rettigheter i følge den også. Selger er ikke alltid den store stygge ulven... noen ganger er faktisk forbrukeren verre.

 

Selv har jeg aldri hatt problemer med en bedrift, enten det gjelder kjøp, retur, service eller reklamasjons/garantisaker. Men så opptrer jeg alltid høflig og saklig overfor betjeningen også da, noe mange kunder har til gode å lære seg. Er man seriøs, så blir man behandlet seriøst også. Oppfører man seg som drittsekk, så blir man behandlet som en også. Man skal uansett ha det man har krav på i følge lover og regler, men personlig løfter jeg ikke en finger mer enn jeg må for slike kunder. Hyggelige kunder får jeg lyst til å gi litt ekstra god service, og de får gjerne mer enn de har krav på. Tenk litt på det, om du har lett for å fare opp overfor kundebehandlere før de har fått sagt et ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...