Gå til innhold

Ny spillskjerm etter sommer'n: CRT/LCD? Størrelse?


MiSP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror jeg holder meg til SyncMaster'n. :) Bestiller i kveld. Skal du overtale meg til noe annet, så får du en stor jobb... ;)

6661351[/snapback]

 

Jeg har forresten en brukt 21-tommer liggende her som du kan få gratis av meg om du vil ha den. :p

 

Men helt seriøst: gamle CRT-skjermer er ikke noe å samle på. De skal ikke være særlig gammel før de begynner å gli ut av fokus og får trøbbel med blasse farger. Brukte skjermer kan ikke anbefales.

Lenke til kommentar
Tror jeg holder meg til SyncMaster'n. :) Bestiller i kveld. Skal du overtale meg til noe annet, så får du en stor jobb... ;)

6661351[/snapback]

 

Det samme for meg, tenkte bar at det umulig kan være så voldsåmt stor forskjell mellom Syncmaster og de Sony skjermene som er verdt 2 store, men dette er et fritt land og du får bruke pengene dine på hva du vil.

 

staljin

Lenke til kommentar
Men helt seriøst: gamle CRT-skjermer er ikke noe å samle på. De skal ikke være særlig gammel før de begynner å gli ut av fokus og får trøbbel med blasse farger. Brukte skjermer kan ikke anbefales.

6661362[/snapback]

 

Når du nevner så har jeg hatt en Hansol 920P og den var akkurat som du beskriver, blasse farger + ut av fokus. Solgte den etter en uke.

 

staljin

Lenke til kommentar

To nye skjermer har dukket opp den siste måneden. (Dersom jeg leser prisguiden rett)

 

ViewSonic P227fB, 21 tommer og svart.

Philips 202P70, 22 tommer og hvit.

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=47695

https://prisguiden.no/product.php?productId=47742

 

De bruker henholdsvis "Perfectflat" og "Real flat" bilderør som er skyggemaske, men jeg regner med at fordi disse er ment mot et profesjonelt miljø med en høy prislapp vil de gi omtrent samme kvalitet som Trinitron/Diamondtron som f.eks Samsung sin skjerm.

Lenke til kommentar
Men helt seriøst: gamle CRT-skjermer er ikke noe å samle på. De skal ikke være særlig gammel før de begynner å gli ut av fokus og får trøbbel med blasse farger. Brukte skjermer kan ikke anbefales.

6661362[/snapback]

Forståelig, men hva mente du? At jeg bør kaste min gamle? At den jeg skal kjøpe er brukt? Skjønte ikke helt relevansen...

Lenke til kommentar
Han kommenterte nok staljin sin post øverst på siden angående brukte 21-22 " skjermer på jmdata. De er helt greie som skjerm #2 eller #3, men som hovedskjerm er nok ikke en 5 år gammel CRT optimalt.

6662244[/snapback]

 

Det er nok ikke snakk om 5 år gamle skjermer, heller 2-3 + at man får 3 mndr. garanti. Har lest i en post her på forum at de fra JM data var OK.

 

staljin

Lenke til kommentar

Jeg har selv to skjermer derfra, en 24" Sun Widescreen fra 99 og en Compaq P900 19". Sun skjermen bruker jeg som #2 og har gode farger og kontrastnivå, men er for uklar til å lese tekst på i forhold til min 959nf. Compaq skjermen derimot blir mer og mer uklar jo lengre du bruker den og etter en del timer fokuserer så feil at det blir tungt i øynene. Skjermene er OK til prisen, men langt fra hva du får for 3+ tusen nytt.

Lenke til kommentar
<Oppdatert: Skjermen jeg i øyeblikket har festet blikket på, er Samsung SyncMaster 1100MB.>

 

Har endelig fått meg sommerjobb i år, så jeg skal kjøpe meg en ny skjerm til høsten igjen. Man kan si at jeg er litt lei av min gamle Compaq V700. Jeg er dog en fersking på området, og trenger litt hjelp.

 

Først og fremst har jeg tenkt meg en pris på maks 4000,-. Hvis det blir en CRT-skjerm må den være flatscreen, hvis det blir en LCD-skjerm må den være minimun 19'', og den må ha god responstid, ettersom jeg kommer til å bruke den til spilling. Jeg spiller både "trege" og "raske" spill.

 

Det jeg i hovedsak lurer på, er hvorvidt jeg skal ha LCD eller CRT. LCD-skjermer tar ikke så stor plass, men de er dyre. CRT-skjermer er billigere, og man får større skjermer for samme prisen.

 

Hvis jeg kjøper LCD, så bør jeg spille i optimal oppløsning, og hvis den er over 1280x1024, så har jeg neppe nok maskinvare til det (se profil for specs). Jeg satser på å holde meg til 19'' for denne typen skjermer, noe større enn det går vel også langt over prisantydningen min. Derimot, hvis jeg kjøper en CRT, så burde det jo teknisk sett ikke være noe problem å spille i 1024x768 med en 21''. Men likevel, vil ikke dette oppleves som ganske kornete?

 

Sitat fra guiden her på hardware.no:

Vi kan grovt sett sammenligne størrelsen på en 17-tommer LCD-skjerm med en 19-tommer CRT-skjerm.
Hva menes med dette?

 

Oppsummering: LCD eller CRT, tatt i betraktning argumentene mine? Har du noe å bidra med, så post i vei! På forhånd takk! :)

 

Edit: Rettet 2048x1024 til 1280x1024.

6254117[/snapback]

 

det er helt natta å kjøpe en crt skjerm

vi er i år 2006 og ikke på 90 tallet

Lenke til kommentar

Det kommer da fryktelig ann på hva man gjør med skjermen? Selv hadde jeg ikke beholdt en 21" CRT om jeg fikk den slengt etter meg, faktisk ga jeg en eldre 21" Hitachi til søstra mi som nå kjører den på 1024x768 85Hz (tenker jeg hører noen hyle i bakgrunnen her).

 

Men min mening er selvfølgelig farget av at jeg for tiden spiller svært lite (mest programmering). De gangene jeg har spillt mørke spill, savner jeg CRT skjermen...må bare innrømme det. :) Men kan ikke få alt i verden heller.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Merkelig at ingen har belyst den fakta at LCD er bedre for øyet. Jeg jobber 8++ timer om dagen med PC så merket godt forskjell når vi gikk over til 19" LCD. Har en 19" CRT hjemme som fortsatt fungerer godt etter 4 år, men skal nok bytte til en LCD snart.

 

LCD er ett godt valg med tanke på helse.

Lenke til kommentar
Merkelig at ingen har belyst den fakta at LCD er bedre for øyet.

....

LCD er ett godt valg med tanke på helse.

6677176[/snapback]

Dette må du nesten forklare nærmere!

6677822[/snapback]

LCD skjermer er flimmerfrie, ergo mindre slitsomt for øynene. Dette har med konstruksjonen å gjøre.

 

Jeg skal sitere Tigergutt fra ITpro:

Vekten er en åpenbar grunn, man kan kaste den i hodet på samboeren, og det blir bare legemsbeskadigelse, ikke mord.

Også sparer man ryggen HVIS man tørker støv under skjermen.

Endret av Gorguss
Lenke til kommentar
LCD skjermer er flimmerfrie, ergo mindre slitsomt for øynene. Dette har med konstruksjonen å gjøre.

6679294[/snapback]

Som nevnt, dersom man har feks. 100hz (eller over som også er svært vanlig) så er ikke flimmer noen faktor lenger. Ergo finnes det ikke noe belegg for å kalle en LCD "bedre for helsa". Dersom man sammenligner med en CRT fra tidlig 80-tall, så kanskje det ligger noe i det, men overhodet ikke med en ny CRT skjerm. Eneste fordelen med LCD pr. idag med er at den tar mindre plass.

Lenke til kommentar

LCD er vel ikke akkurat flimmerfrie er de vel? Eller, det spørs vel hvordan du definerer ordet.

Når det kommer til helse og de to skjermtypene har begge fordeler og ulemper og jeg regner med at selv om CRT nok stiller litt dårligere der er det så lite at det hvertfall ikke er et sterkt salgspunkt LCD.

 

Den høyere kontrasten på CRT-skjermer gjør nok bildet lettere for øyet og gjenheng samt forskjellig lysnivå utover skjermflaten på LCD har nok motsatt effekt.

 

Vice: Og tilgjengelighet, modellutvalg, 50% strømbruk, 90 graders vridning og 16:10-Widescreen, men lite og ingenting teknisk.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...