Gå til innhold

Ny spillskjerm etter sommer'n: CRT/LCD? Størrelse?


MiSP

Anbefalte innlegg

Har ikke tid til å argementere i det lange og brede om dette akkurat nå, men jeg skal dra frem ett par sitater som belyser noen sterke punkter for LCD. Når det gjelder høyere Hz så er det fortsatt slik at de fleste kjører 85Hz(gjennomsnittlig bruker), ved å kjøre 100Hz så vil dette hjelpe veldig på situasjonen. Men husk at du fortsatt sitter i enden av en lyskanon, og anbefalt avstand fra eksempelvis en TV er minst 5 meter. Jeg er enig i at monitor og TV ikke er sammenlignbart her, men det er samme teknologi som ligger bak her(såvidt jeg vet). Nå til sitatene.

 

En ting er at på vanlige CRT monitorer så fester det seg mye mer støv på skjermen. Dette støves virvles opp og gjør at man bl.a. blir sår i øynene.

 

Dette skjer ikke med LCD skjermer

 

Den er MYE bedre og se på for øyet, pga at du ser på ett "statisk" bilde, ikke ett som friskes opp så og så mange ganger i sekundet.

Selv om nyere CRT skjermer og skjermkort støtter høyere oppfriskningsrate enn før så syns jeg fremdeles det er mye mer behagelig å se på LCD kontra CRT. En liten test du kan gjøre er å ta opp notepad over hele skjermen(eller noe annet helt hvitt) og så fokusere på et punkt ca 40 cm over og litt bak skjermen. Hvis det hvite da begynner og flimre, så har du ALT for lav oppfriskingsrate på skjermen din. Absolutt min. oppfriskningsrate er 75MHz men min anbefaling er 85MHz eller bedre.

 

Environmentally friendly LCD monitors don’t generate harmful radiation like CRT monitors. They also consume far less power and generate less heat than traditional monitors. This may not make a difference to a home user but can lead to considerable cost savings for large institutions. A major component of office-block air-conditioning costs is removing the heat generated by computers and most of the heat comes from the monitor.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De sitatene hadde vært interessante, hvis bare kildene ble postet samtidig :)

 

Jeg holdt på å skrive en kjempepost for et par timer siden her, men bestemte meg for å la være og heller hive meg i dusjen :) Det mange kanskje glemmer, er at LCD og CRT er to veldig forskjellige visningsmedier. Man kan selvsagt øke oppfriskningsraten til en CRT for å få et mer stabilt bilde, men det betyr ikke automatisk at man trumfer (hvis det er det riktige ordet?) en LCD skjerm med tanke på hodepine eller andre plager. En LCD har rett og slett ikke samme stråling som CRT, og de mange vil nok være enige etter en ukes bruk at en god LCD skjerm er mer behagelig å jobbe med enn "den tidligere CRT skjermen". Hz har ingenting med saken å gjøre, det er rett og slett en annen teknologi og et annet bilde :)

 

Men for all del, ingenting galt med CRT. Vi har jo alle brukt det i mange år, og det er voldsom stor forskjell på nye CRTer og gamle (uavhengig av Hz, har erfart dette selv).

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Jeg fikk skjermen i dag, og nå lurer jeg på en ting: Hvordan kan jeg best kalibrere skjermen (spesielt gamma)? Jeg synes fargene er litt blasse, og vil gjerne gjøre noe med det...

6686530[/snapback]

Har du brukt programvaren som fulgte med skjermen?

6686750[/snapback]

Ja, og det f*ucket opp alt sammen. Men jeg fant ut at jeg har Adobe Gamma installert, det forklarer nok en del. Jeg avinstallerte derfor det som fulgte med skjermen og holder meg til Adobe Gamma. Jeg tror det ser bra ut nå, men det kan jeg liksom aldri helt vite uten å sammenligne med en som faktisk er "perfekt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...